Diplomová práce se zabývá možnostmi výuky pravěku. Je zaměřena na formy výuky školní a mimoškolní. Jsou v ní zpracovány důležité didaktické kategorie jako organizační formy, výukové metody a učební pomůcky. tyto kategorie jsou vztaženy k uvedenému tematickému celku. Praktické části je představena projektová výuku a pomůcky, které se k této formě výuky hodí. Pro výuku v muzejním prostředí je zpracována hodina se závěrečným opakováním. Jsou připraveny hodiny k výuce paleolitu a neolitu
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of teaching prehistory. It focuses on forms of teaching school and extracurricular. It contain important didactic categories such as organizational forms, teaching methods and teaching tools. Practical part presents the project teaching and teaching aids, which are suitable for this form. For teaching in a museum I proces lesson with the final repetition. The lessons of paleolit and neiolit are ready for use.
Klíčová slova
didaktika dějepisu, pravěk, výuka v muzeu, učebnice, organizační formy výuky, výukové metody, učební pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Didactics of history, prehistory, teaching at the museum, student´s book, organization form of teaching, teaching methods, teaching aids
Rozsah průvodní práce
119 s., přílohy 106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi výuky pravěku. Je zaměřena na formy výuky školní a mimoškolní. Jsou v ní zpracovány důležité didaktické kategorie jako organizační formy, výukové metody a učební pomůcky. tyto kategorie jsou vztaženy k uvedenému tematickému celku. Praktické části je představena projektová výuku a pomůcky, které se k této formě výuky hodí. Pro výuku v muzejním prostředí je zpracována hodina se závěrečným opakováním. Jsou připraveny hodiny k výuce paleolitu a neolitu
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of teaching prehistory. It focuses on forms of teaching school and extracurricular. It contain important didactic categories such as organizational forms, teaching methods and teaching tools. Practical part presents the project teaching and teaching aids, which are suitable for this form. For teaching in a museum I proces lesson with the final repetition. The lessons of paleolit and neiolit are ready for use.
Klíčová slova
didaktika dějepisu, pravěk, výuka v muzeu, učebnice, organizační formy výuky, výukové metody, učební pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Didactics of history, prehistory, teaching at the museum, student´s book, organization form of teaching, teaching methods, teaching aids
Zásady pro vypracování
Teoretická část
1. Kurikulární dokumenty
2. Charakteristika učebnic
3. Základní učivo (vymezení na základě RVP a učebnic)
4. Mezipředmětové vztahy ( pohled na dosavadní znalosti z jiných předmětů a jejich využití při výuce Dj)
5. Organizační formy výuky
6. Vyučovací metody
7. Učební pomůcky
Praktická část
1. Projekt "pravěk"
2. Didaktické inspirace pro výuku pravěku
3. Návrhy hodin
Zásady pro vypracování
Teoretická část
1. Kurikulární dokumenty
2. Charakteristika učebnic
3. Základní učivo (vymezení na základě RVP a učebnic)
4. Mezipředmětové vztahy ( pohled na dosavadní znalosti z jiných předmětů a jejich využití při výuce Dj)
5. Organizační formy výuky
6. Vyučovací metody
7. Učební pomůcky
Praktická část
1. Projekt "pravěk"
2. Didaktické inspirace pro výuku pravěku
3. Návrhy hodin
Seznam doporučené literatury
CANGELOSI, J.Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků ve výuce. Praha: Portál. 1994
ČAPEK, V. a kol. Didaktika dějepisu, Praha: SNP, 1988.
KALHOUS, Z., OBST, O.A KOL. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002
LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B.Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava. 2008
NEÚSTUPNÝ, E. Lidé v dějinách. Pravěk: dějepis pro 2. stupeň základních škol. Praha: Fortuna, 1995.
PARKAN, F.Dějepis pro 6-9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií: metodická příručka pro učitele, Praha: SNP, 2005.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno:Paido, 1998.
www.RVP.cz
Seznam doporučené literatury
CANGELOSI, J.Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků ve výuce. Praha: Portál. 1994
ČAPEK, V. a kol. Didaktika dějepisu, Praha: SNP, 1988.
KALHOUS, Z., OBST, O.A KOL. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002
LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B.Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava. 2008
NEÚSTUPNÝ, E. Lidé v dějinách. Pravěk: dějepis pro 2. stupeň základních škol. Praha: Fortuna, 1995.
PARKAN, F.Dějepis pro 6-9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií: metodická příručka pro učitele, Praha: SNP, 2005.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno:Paido, 1998.
www.RVP.cz
Přílohy volně vložené
DVD Didaktické uchopení tématu pravěk na 2. stupni základních škol a nižším gymnáziu