Města v současné době vynakládají nemalé finanční prostředky na podporu a realizaci přírodě blízkých opatření (PBO). Ta jsou realizovaná nejen se záměrem zatraktivnění veřejného prostoru, ale také v reakci na projevy změny klimatu či urbanizace. Pro jejich úspěšnou implementaci ve veřejném prostoru a následné přijetí a využívání společností je nutné vzít v úvahu postoje a preference obyvatel. Převážná většina studií se zabývá zejména preferencemi a postoji dospělých, pohled mladších obyvatel je často zcela opomíjen. Cílem práce bylo zjistit, jaký typ PBO shledávají žáci základní školy jako nejatraktivnější a který přínos PBO považují za nejdůležitější pro kvalitu svého vlastního života. Pro naplnění cíle práce bylo využito případové studie. Potřebná data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření uskutečněného na druhém stupni základní školy v Ústí nad Labem. Jako nejatraktivnější typ PBO považují žáci vodní prvky. Jako nejdůležitější přínos pro kvalitu vlastního života byla žáky označena produkce kyslíku. Výsledky práce mohou být využity subjekty veřejného i soukromého sektoru např. při územním plánování a dále i pro účely environmentálního vzdělávání žáků základních škol.
Anotace v angličtině
Cities are currently spending significant amounts of money to promote and implement Nature Based Solutions (NBS). NBS are implemented not only with the intention of making public space more attractive, but also in response to effects of climate change or urbanisation. For their successful implementation in the public space and their subsequent acceptance and use by society, the attitudes and preferences of residents need to be taken into account. The vast majority of studies focus on the attitudes and preferences of adults, while the perspective of younger residents is often completely neglected. The aim of this thesis was to find out which type of NBS is considered the most attractive and which benefit of NBS is considered the most important for the quality of their own lives by elementary school pupils. A case study was used to fulfil the aim of this thesis. The necessary data was obtained through a questionnaire survey conducted at the second level of an elementary school in Ústí nad Labem. Pupils consider water features as the most attractive type of NBS. Oxygen production was identified by pupils as the most important benefit for their own quality of life. The results of this thesis can be used by public and private sector entities, e.g. in spatial planning and also for the purpose of environmental education of elementary school pupils.
Klíčová slova
přírodě blízká opatření, preference, mladá generace, hospodaření s dešťovou vodou, veřejný prostor, vzdělávání, základní škola
Klíčová slova v angličtině
nature based solutions, preferences, young generation, rainwater management, public space, education, elementary school
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Města v současné době vynakládají nemalé finanční prostředky na podporu a realizaci přírodě blízkých opatření (PBO). Ta jsou realizovaná nejen se záměrem zatraktivnění veřejného prostoru, ale také v reakci na projevy změny klimatu či urbanizace. Pro jejich úspěšnou implementaci ve veřejném prostoru a následné přijetí a využívání společností je nutné vzít v úvahu postoje a preference obyvatel. Převážná většina studií se zabývá zejména preferencemi a postoji dospělých, pohled mladších obyvatel je často zcela opomíjen. Cílem práce bylo zjistit, jaký typ PBO shledávají žáci základní školy jako nejatraktivnější a který přínos PBO považují za nejdůležitější pro kvalitu svého vlastního života. Pro naplnění cíle práce bylo využito případové studie. Potřebná data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření uskutečněného na druhém stupni základní školy v Ústí nad Labem. Jako nejatraktivnější typ PBO považují žáci vodní prvky. Jako nejdůležitější přínos pro kvalitu vlastního života byla žáky označena produkce kyslíku. Výsledky práce mohou být využity subjekty veřejného i soukromého sektoru např. při územním plánování a dále i pro účely environmentálního vzdělávání žáků základních škol.
Anotace v angličtině
Cities are currently spending significant amounts of money to promote and implement Nature Based Solutions (NBS). NBS are implemented not only with the intention of making public space more attractive, but also in response to effects of climate change or urbanisation. For their successful implementation in the public space and their subsequent acceptance and use by society, the attitudes and preferences of residents need to be taken into account. The vast majority of studies focus on the attitudes and preferences of adults, while the perspective of younger residents is often completely neglected. The aim of this thesis was to find out which type of NBS is considered the most attractive and which benefit of NBS is considered the most important for the quality of their own lives by elementary school pupils. A case study was used to fulfil the aim of this thesis. The necessary data was obtained through a questionnaire survey conducted at the second level of an elementary school in Ústí nad Labem. Pupils consider water features as the most attractive type of NBS. Oxygen production was identified by pupils as the most important benefit for their own quality of life. The results of this thesis can be used by public and private sector entities, e.g. in spatial planning and also for the purpose of environmental education of elementary school pupils.
Klíčová slova
přírodě blízká opatření, preference, mladá generace, hospodaření s dešťovou vodou, veřejný prostor, vzdělávání, základní škola
Klíčová slova v angličtině
nature based solutions, preferences, young generation, rainwater management, public space, education, elementary school
Zásady pro vypracování
Města v současné době vynakládají stále větší investice do plánování a změny veřejného prostoru za účelem zvýšení jeho atraktivity a v reakci na projevy změny klimatu. Jedním z prostředků adaptace měst na změnu klimatu jsou přírodě blízká opatření, která jsou realizována za účelem snížení negativních dopadů. Pro jejich úspěšnou implementaci ve veřejném prostoru a následné přijetí a využívání společností je nutné vzít v úvahu postoje a preference obyvatel. Převážná většina studií se zabývá zejména preferencemi a postoji dospělých, případně určitých sociálních skupin, pohledu mladých lidí se doposud věnovalo malé množství studií. Cílem práce bude zjistit, jaký typ a které z přínosů přírodě blízkých opatření ve veřejném prostoru jsou žáky základní školy považovány za nejatraktivnější. K naplnění cíle práce bude využito případové studie, primární data budou získána prostřednictvím dotazníkového šetření uskutečněného na druhém stupni základní školy v Ústí nad Labem. Výsledky práce mohou být využity subjekty veřejného i soukromého sektoru např. při územním plánování a dále i pro účely enviromentálního vzdělávání žáků základních škol.
Zásady pro vypracování
Města v současné době vynakládají stále větší investice do plánování a změny veřejného prostoru za účelem zvýšení jeho atraktivity a v reakci na projevy změny klimatu. Jedním z prostředků adaptace měst na změnu klimatu jsou přírodě blízká opatření, která jsou realizována za účelem snížení negativních dopadů. Pro jejich úspěšnou implementaci ve veřejném prostoru a následné přijetí a využívání společností je nutné vzít v úvahu postoje a preference obyvatel. Převážná většina studií se zabývá zejména preferencemi a postoji dospělých, případně určitých sociálních skupin, pohledu mladých lidí se doposud věnovalo malé množství studií. Cílem práce bude zjistit, jaký typ a které z přínosů přírodě blízkých opatření ve veřejném prostoru jsou žáky základní školy považovány za nejatraktivnější. K naplnění cíle práce bude využito případové studie, primární data budou získána prostřednictvím dotazníkového šetření uskutečněného na druhém stupni základní školy v Ústí nad Labem. Výsledky práce mohou být využity subjekty veřejného i soukromého sektoru např. při územním plánování a dále i pro účely enviromentálního vzdělávání žáků základních škol.
Seznam doporučené literatury
Enviromentální program Organizace spojených národů. (2021). State of Finance for Nature 2021. Nairobi: UNEP. ISBN: 978-92-807-3865-0.
Giachino, C., Bollani, L., Truant, E. a Bonadonna, A. (2022). Urban area and nature-based solution: Is this an attractive solution for Generation Z? Land Use Policy, 112, 105828. DOI: 10.1016/j.landusepol.2021.105828.
Giachino, C., Pattanaro, G., Bertoldi, B., Bollani, L. a Bonadonna, A. (2021). Nature-based solutions and their potential to attract the young generations. Land Use Policy, 101, 105176. DOI: 10.1016/j.landusepol.2020.105176.
Sýkorová, M., Tománek, P., Šušlíková, L., Staňková, N., Habalová, M., Čtverák, M., Macháč, J., Hekrle, M. a kol. (2021). Voda ve městě: Metodika pro hospodaření s dešťovou vodou ve vazbě na zelenou infrastrukturu. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT. ISBN: 978-80-01-06817-5.
Seznam doporučené literatury
Enviromentální program Organizace spojených národů. (2021). State of Finance for Nature 2021. Nairobi: UNEP. ISBN: 978-92-807-3865-0.
Giachino, C., Bollani, L., Truant, E. a Bonadonna, A. (2022). Urban area and nature-based solution: Is this an attractive solution for Generation Z? Land Use Policy, 112, 105828. DOI: 10.1016/j.landusepol.2021.105828.
Giachino, C., Pattanaro, G., Bertoldi, B., Bollani, L. a Bonadonna, A. (2021). Nature-based solutions and their potential to attract the young generations. Land Use Policy, 101, 105176. DOI: 10.1016/j.landusepol.2020.105176.
Sýkorová, M., Tománek, P., Šušlíková, L., Staňková, N., Habalová, M., Čtverák, M., Macháč, J., Hekrle, M. a kol. (2021). Voda ve městě: Metodika pro hospodaření s dešťovou vodou ve vazbě na zelenou infrastrukturu. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT. ISBN: 978-80-01-06817-5.