Tato práce je zaměřena na instrumentální úpravy melodií a písní z pohádek a filmů pro děti. Pomocí sólových dechových nástrojů, kytary, klavíru, kláves, basového nástroje a bicích nástrojů budou děti na základní škole schopny utvořit malý orchestr a vyzkoušet si muziku i vytvářet, ne jen poslouchat. Žákům je zde představena partitura, pravidla notace, dynamika, melodie, rytmus, vedení hlasů, harmonie a další hudebně - výrazové prvky. Součástí každé úpravy je i doporučené nástrojové obsazení a vysvětlivky k instrumentaci. Jednotlivé aranže jsou zjednodušeny, případně transponovány tak, aby byly hratelné bez nutnosti dlouhého nácviku. Také použité hudební nástroje jsou dnes snadno dostupné a měly by být k dispozici k výuce hudební výchovy na základních školách. Součástí práce je CD, kde jsou jednotlivé úpravy nahrány ve formátu mp3.
Anotace v angličtině
This thesis deals with instrumental alterations of melodies and songs from fairy tales and movies for children. Primary school children will be able to found a small orchestra only with solo brass instruments, guitars, piano, keyboards, bass instruments and percussions, and they will also try to make their own music, not only listen to it. Pupils are introduced to musical score, note rules, dynamics, melody, rhythm, voice leading, harmony and other parameters of musical expression. Each instrumental alterations also includes musical instruments recommendation and appropriate explanatory notes for it. Every single arrangements are simplified or transposed in the way so that they could be played with no necessity of long practicing. All musical instruments needed for the alterations are easily available in these days and they should be also available for teaching music at primary schools.
This thesis also includes a CD with each musical alteration in mp3 format.
Klíčová slova
Aranž, hudební nástroj, partitura, orchestr, dětské filmy
Klíčová slova v angličtině
Arrangements, musical instruments, musical score, orchestra, films for children
Rozsah průvodní práce
104 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na instrumentální úpravy melodií a písní z pohádek a filmů pro děti. Pomocí sólových dechových nástrojů, kytary, klavíru, kláves, basového nástroje a bicích nástrojů budou děti na základní škole schopny utvořit malý orchestr a vyzkoušet si muziku i vytvářet, ne jen poslouchat. Žákům je zde představena partitura, pravidla notace, dynamika, melodie, rytmus, vedení hlasů, harmonie a další hudebně - výrazové prvky. Součástí každé úpravy je i doporučené nástrojové obsazení a vysvětlivky k instrumentaci. Jednotlivé aranže jsou zjednodušeny, případně transponovány tak, aby byly hratelné bez nutnosti dlouhého nácviku. Také použité hudební nástroje jsou dnes snadno dostupné a měly by být k dispozici k výuce hudební výchovy na základních školách. Součástí práce je CD, kde jsou jednotlivé úpravy nahrány ve formátu mp3.
Anotace v angličtině
This thesis deals with instrumental alterations of melodies and songs from fairy tales and movies for children. Primary school children will be able to found a small orchestra only with solo brass instruments, guitars, piano, keyboards, bass instruments and percussions, and they will also try to make their own music, not only listen to it. Pupils are introduced to musical score, note rules, dynamics, melody, rhythm, voice leading, harmony and other parameters of musical expression. Each instrumental alterations also includes musical instruments recommendation and appropriate explanatory notes for it. Every single arrangements are simplified or transposed in the way so that they could be played with no necessity of long practicing. All musical instruments needed for the alterations are easily available in these days and they should be also available for teaching music at primary schools.
This thesis also includes a CD with each musical alteration in mp3 format.
Klíčová slova
Aranž, hudební nástroj, partitura, orchestr, dětské filmy
Klíčová slova v angličtině
Arrangements, musical instruments, musical score, orchestra, films for children
Zásady pro vypracování
výběr a studium literatury a pramenů
návrh honcepce práce
zpracování textu - obsahu práce
pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce
Zásady pro vypracování
výběr a studium literatury a pramenů
návrh honcepce práce
zpracování textu - obsahu práce
pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Rychlík, Jan a kolektiv: Moderní instrumentace. Panton, Praha 1968.
Zich, Jaroslav: Orchestrace a sborová sazba.
Emmert, František: Poznámky k instrumentaci I,II, Brno 2001
Štědroň, Miloš Orson: Instrumentace jako zvukový ideál doby 2008
Modr Antonín: Hudební nástroje, Editio Supraphon Praha 1997
Štědron, Miloš: Základy polymelodiky, Brno 1992.
Jurkovič, Pavel: Instrumentální soubor na ZŠ, SPN 1988
Kolubec, jiří, Prchal Jan, Reittererová Vlasta: Nebojme se klasiky, Editio Bärenreiter Praha
Seznam doporučené literatury
Rychlík, Jan a kolektiv: Moderní instrumentace. Panton, Praha 1968.
Zich, Jaroslav: Orchestrace a sborová sazba.
Emmert, František: Poznámky k instrumentaci I,II, Brno 2001
Štědroň, Miloš Orson: Instrumentace jako zvukový ideál doby 2008
Modr Antonín: Hudební nástroje, Editio Supraphon Praha 1997
Štědron, Miloš: Základy polymelodiky, Brno 1992.
Jurkovič, Pavel: Instrumentální soubor na ZŠ, SPN 1988
Kolubec, jiří, Prchal Jan, Reittererová Vlasta: Nebojme se klasiky, Editio Bärenreiter Praha