Disertační práce se zabývá problematikou autenticity lidské existence v kontextu výchovy a vzdělávání, úžeji v oblasti výtvarné výchovy. Zohledňuje pojem autenticity z hlediska jeho současného používání i z hlediska jeho kulturně-historické souvislosti. Ukotvuje pojem autenticity v oblasti myšlení filosofie existence a tuto perspektivu propojuje s poznatky vědy o well-being, kulturně-historickým bádáním a morální filosofií. Práce sleduje problematiku autenticity v umělecké výchově. Rozvíjí existenciální přístup k edukaci a v rámci něj pojetí relační pedagogiky. Zohledňuje přínos relační pedagogiky ve výtvarné výchově.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the issue of the authenticity of human existence in the context of education, more specifically in the field of art education. This thesis takes into account the concept of authenticity in terms of its contemporary use and its cultural-historical context. It anchors the notion of authenticity in the thinking of the philosophy of existence and connects this perspective with the findings of the science of well-being, cultural-historical research and moral philosophy. It traces the issue of authenticity in art education. It develops an existential approach to education and within it the concept of relational pedagogy. The Ph.D. thesis considers the contribution of relational pedagogy in art education.
Klíčová slova
autenticita, výchova a vzdělávání, lidská existence, umění, relační pedagogika, dialog, výtvarná výchova, well-being
Klíčová slova v angličtině
authenticity, education, human existence, art, relational pedagogy, dialog, art education, well-being
Rozsah průvodní práce
113 s. (251 426 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá problematikou autenticity lidské existence v kontextu výchovy a vzdělávání, úžeji v oblasti výtvarné výchovy. Zohledňuje pojem autenticity z hlediska jeho současného používání i z hlediska jeho kulturně-historické souvislosti. Ukotvuje pojem autenticity v oblasti myšlení filosofie existence a tuto perspektivu propojuje s poznatky vědy o well-being, kulturně-historickým bádáním a morální filosofií. Práce sleduje problematiku autenticity v umělecké výchově. Rozvíjí existenciální přístup k edukaci a v rámci něj pojetí relační pedagogiky. Zohledňuje přínos relační pedagogiky ve výtvarné výchově.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the issue of the authenticity of human existence in the context of education, more specifically in the field of art education. This thesis takes into account the concept of authenticity in terms of its contemporary use and its cultural-historical context. It anchors the notion of authenticity in the thinking of the philosophy of existence and connects this perspective with the findings of the science of well-being, cultural-historical research and moral philosophy. It traces the issue of authenticity in art education. It develops an existential approach to education and within it the concept of relational pedagogy. The Ph.D. thesis considers the contribution of relational pedagogy in art education.
Klíčová slova
autenticita, výchova a vzdělávání, lidská existence, umění, relační pedagogika, dialog, výtvarná výchova, well-being
Klíčová slova v angličtině
authenticity, education, human existence, art, relational pedagogy, dialog, art education, well-being
Zásady pro vypracování
Disertační práce se zabývá autenticitou ve výchově a vzdělávání. Klade si otázku, jak vychovávat a vzdělávat k autenticitě v kontextu současné doby a jejích mnohačetných krizových jevů. Východisko otázky po autenticitě je filosofické: práce sleduje nejprve existenciální koncept autenticity a následně se věnuje zohlednění konceptu autenticity v pedagogice. Na závěr se zabývá autenticitou ve výtvarné pedagogice. Podstatnou součástí práce by měla být obhajoba významu výtvarné výchovy v kontextu klíčového dokumentu vzdělávací politiky ČR Strategie 2030+. Metodologicky a konceptuálně je práce rozkročena mezi fenomenologií výchovy, umělecké tvorby, filosofií dialogu, ontologií hry a performativní filosofií.
Zásady pro vypracování
Disertační práce se zabývá autenticitou ve výchově a vzdělávání. Klade si otázku, jak vychovávat a vzdělávat k autenticitě v kontextu současné doby a jejích mnohačetných krizových jevů. Východisko otázky po autenticitě je filosofické: práce sleduje nejprve existenciální koncept autenticity a následně se věnuje zohlednění konceptu autenticity v pedagogice. Na závěr se zabývá autenticitou ve výtvarné pedagogice. Podstatnou součástí práce by měla být obhajoba významu výtvarné výchovy v kontextu klíčového dokumentu vzdělávací politiky ČR Strategie 2030+. Metodologicky a konceptuálně je práce rozkročena mezi fenomenologií výchovy, umělecké tvorby, filosofií dialogu, ontologií hry a performativní filosofií.
Seznam doporučené literatury
ARENDT, Hannah. Mezi minulostí a budoucností: osm cvičení v politickém myšlení. Vydání druhé, opravené, v nakladatelství OIKOYMENH první. Přeložil Martin PALOUŠ, přeložil Tomáš SUCHOMEL. Praha: OIKOYMENH, 2019. Knihovna politického myšlení. ISBN 978-80-7298-368-1.
ARENDT, Hannah. Vita activa, neboli, O činném životě. Praha: OIKOYMENH, 2007. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-185-4.
BIESTA, Gert. The beautiful risk of education. London/New York: Routledge, 2014.
BIESTA, Gert. The rediscovery of teaching. London/New York: Routledge, 2017.
BIESTA, Gert, What if? Art education beyond expression and creativity. In R. Hickman,J. Baldacchino, K. Freedman, E. Hall, & N. Meager (Eds.), International encyclopedia of artand design education. London/New York: Taylor & Francis Group, 2019.
BUBER, Martin. Řeči o výchově. Přeložil Petr SLÁMA, přeložil Ruth J. WEINIGER. Praha: Vyšehrad, 2017. Krystal (Vyšehrad). ISBN 978-80-7429-691-8.
BUBER, Martin. Lidské a mezilidské: spisy k dialogickému principu v psychologii a psychoterapii. Přeložil Mária SCHWINGEROVÁ. Praha: Malvern, 2022. ISBN 978-80-7530-388-2.
FIGAL, Günter. Hermeneutická svoboda. Praha: Filozofický ústav AV ČR, 1994. Parva philosophica. ISBN 80-7007-060-9.
GUIGNON, Charles. On being authentic, New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0-415-261-23-4.
HEIDEGGER, Martin. Bytí a čas. 2., opr. vyd. Praha: Oikoymenh, 2002. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-7298-048-3.
HEIDEGGER, Martin. Co znamená myslet? Přeložil Petr FISCHER, přeložil Ivan CHVATÍK. Praha: OIKOYMENH, 2014. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-494-7.
KOUBOVÁ, Alice a Petr URBAN. Donald Winnicott a politická teorie: Alice Koubová a Petr Urban. Praha: Filosofia, 2020. Parva philosophica. ISBN 978-80-7007-622-4.
MARCEL, Gabriel. K filosofii naděje, Praha: Vyšehrad, 1971.
MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy: místo výchovy v životě člověka. Praha: Oikoymenh, 1995. Oikúmené. ISBN 80-86005-01-1.
PECHAR, Jiří. Být sám sebou. Praha: Hynek, 1995. Krov. ISBN 80-85906-13-9.
READ, Herbert Edward. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.
REZEK, Petr. Fenomenologická psychologie. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Ztichlá klika, 2008. ISBN 978-80-903898-9-2.
POLÁKOVÁ, Jolana. Smysl dialogu: o směřování k plnosti lidské komunikace. Praha: Vyšehrad, 2008. Moderní myšlení. ISBN 978-80-7021-966-9.
SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4212-0.
STROUHAL, Martin, ed. Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
STROUHAL, Martin a Stanislav ŠTECH, ed. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3558-3.
TAYLOR, Charles. Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2001. Morální a politická filosofie. ISBN 80-7007-150-8.
Seznam doporučené literatury
ARENDT, Hannah. Mezi minulostí a budoucností: osm cvičení v politickém myšlení. Vydání druhé, opravené, v nakladatelství OIKOYMENH první. Přeložil Martin PALOUŠ, přeložil Tomáš SUCHOMEL. Praha: OIKOYMENH, 2019. Knihovna politického myšlení. ISBN 978-80-7298-368-1.
ARENDT, Hannah. Vita activa, neboli, O činném životě. Praha: OIKOYMENH, 2007. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-185-4.
BIESTA, Gert. The beautiful risk of education. London/New York: Routledge, 2014.
BIESTA, Gert. The rediscovery of teaching. London/New York: Routledge, 2017.
BIESTA, Gert, What if? Art education beyond expression and creativity. In R. Hickman,J. Baldacchino, K. Freedman, E. Hall, & N. Meager (Eds.), International encyclopedia of artand design education. London/New York: Taylor & Francis Group, 2019.
BUBER, Martin. Řeči o výchově. Přeložil Petr SLÁMA, přeložil Ruth J. WEINIGER. Praha: Vyšehrad, 2017. Krystal (Vyšehrad). ISBN 978-80-7429-691-8.
BUBER, Martin. Lidské a mezilidské: spisy k dialogickému principu v psychologii a psychoterapii. Přeložil Mária SCHWINGEROVÁ. Praha: Malvern, 2022. ISBN 978-80-7530-388-2.
FIGAL, Günter. Hermeneutická svoboda. Praha: Filozofický ústav AV ČR, 1994. Parva philosophica. ISBN 80-7007-060-9.
GUIGNON, Charles. On being authentic, New York: Routledge, 2004. ISBN 978-0-415-261-23-4.
HEIDEGGER, Martin. Bytí a čas. 2., opr. vyd. Praha: Oikoymenh, 2002. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-7298-048-3.
HEIDEGGER, Martin. Co znamená myslet? Přeložil Petr FISCHER, přeložil Ivan CHVATÍK. Praha: OIKOYMENH, 2014. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-494-7.
KOUBOVÁ, Alice a Petr URBAN. Donald Winnicott a politická teorie: Alice Koubová a Petr Urban. Praha: Filosofia, 2020. Parva philosophica. ISBN 978-80-7007-622-4.
MARCEL, Gabriel. K filosofii naděje, Praha: Vyšehrad, 1971.
MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy: místo výchovy v životě člověka. Praha: Oikoymenh, 1995. Oikúmené. ISBN 80-86005-01-1.
PECHAR, Jiří. Být sám sebou. Praha: Hynek, 1995. Krov. ISBN 80-85906-13-9.
READ, Herbert Edward. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.
REZEK, Petr. Fenomenologická psychologie. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Ztichlá klika, 2008. ISBN 978-80-903898-9-2.
POLÁKOVÁ, Jolana. Smysl dialogu: o směřování k plnosti lidské komunikace. Praha: Vyšehrad, 2008. Moderní myšlení. ISBN 978-80-7021-966-9.
SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4212-0.
STROUHAL, Martin, ed. Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
STROUHAL, Martin a Stanislav ŠTECH, ed. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3558-3.
TAYLOR, Charles. Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2001. Morální a politická filosofie. ISBN 80-7007-150-8.