Bakalářská práce se zaměřuje na výzkum finanční gramotnosti a analýzu finančního zdraví domácností Ústeckého kraje v souvislosti s dopady pandemické krize, která byla způsobena virem Covid-19. Cílem práce bylo vyhodnocení finanční gramotnosti a výzkum vybraných domácností, které byly v důsledku pandemie ohroženy na jejich finančním zdraví. Vyhodnocení finanční gramotnosti vzniklo na základě dat, získaných z dotazníkového šetření. Výsledky dotazníkového šetření ukazují, že sledovaná skupina respondentů dosahuje vyšší míry finančního vzdělání. Výsledky neprokázaly vliv dosažené úrovně finanční gramotnosti na negativní dopad finančního zdraví domácnosti v souvislosti s pandemickou krizí. Vyhodnocení těchto dat probíhalo prostřednictvím regresního modelu Probit. V druhé části byly realizovány hloubkové rozhovory, které u vybraných domácností přibližují příčiny zhoršeného finančního zdraví. Došlo k odhalení segmentů domácností dle míry ohrožení a typu. Na základě těchto poznatků byla stanovena cílená doporučení v oblasti svépomoci. Hlavní přidanou hodnotou bakalářské práce je tedy vyhodnocení finančního zdraví a gramotnosti domácností z kvantitativního i kvalitativního pohledu a zároveň obsahuje konceptuální návrh mobilní aplikace, která využívá principů gamifikace a finančních technologií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the research of financial literacy and analysis of financial health of households in the Ústí nad Labem region in the context of the impact of the pandemic crisis caused by the Covid-19 virus. The assessment of financial literacy was based on data collected from a questionnaire survey. The results of the questionnaire survey showed that the study group achieved higher levels of financial literacy. The results did not show the effect of the level of financial literacy attained on the negative impact of household financial health in the context of the pandemic crisis. The evaluation of these data was done through a Probit regression model. In the second part, in-depth interviews were conducted to explore the causes of poor financial health in the selected households. Household segments were identified according to their level and type of vulnerability. Based on these findings, targeted recommendations for self-help were identified. Thus, the main added value of the Bachelor's thesis is the assessment of financial health and literacy of households from both quantitative and qualitative perspectives and includes the conceptual design of a mobile application that uses gamification and financial technology principles.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční zdraví, domácnosti, gamifikace, Covid-19
Bakalářská práce se zaměřuje na výzkum finanční gramotnosti a analýzu finančního zdraví domácností Ústeckého kraje v souvislosti s dopady pandemické krize, která byla způsobena virem Covid-19. Cílem práce bylo vyhodnocení finanční gramotnosti a výzkum vybraných domácností, které byly v důsledku pandemie ohroženy na jejich finančním zdraví. Vyhodnocení finanční gramotnosti vzniklo na základě dat, získaných z dotazníkového šetření. Výsledky dotazníkového šetření ukazují, že sledovaná skupina respondentů dosahuje vyšší míry finančního vzdělání. Výsledky neprokázaly vliv dosažené úrovně finanční gramotnosti na negativní dopad finančního zdraví domácnosti v souvislosti s pandemickou krizí. Vyhodnocení těchto dat probíhalo prostřednictvím regresního modelu Probit. V druhé části byly realizovány hloubkové rozhovory, které u vybraných domácností přibližují příčiny zhoršeného finančního zdraví. Došlo k odhalení segmentů domácností dle míry ohrožení a typu. Na základě těchto poznatků byla stanovena cílená doporučení v oblasti svépomoci. Hlavní přidanou hodnotou bakalářské práce je tedy vyhodnocení finančního zdraví a gramotnosti domácností z kvantitativního i kvalitativního pohledu a zároveň obsahuje konceptuální návrh mobilní aplikace, která využívá principů gamifikace a finančních technologií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the research of financial literacy and analysis of financial health of households in the Ústí nad Labem region in the context of the impact of the pandemic crisis caused by the Covid-19 virus. The assessment of financial literacy was based on data collected from a questionnaire survey. The results of the questionnaire survey showed that the study group achieved higher levels of financial literacy. The results did not show the effect of the level of financial literacy attained on the negative impact of household financial health in the context of the pandemic crisis. The evaluation of these data was done through a Probit regression model. In the second part, in-depth interviews were conducted to explore the causes of poor financial health in the selected households. Household segments were identified according to their level and type of vulnerability. Based on these findings, targeted recommendations for self-help were identified. Thus, the main added value of the Bachelor's thesis is the assessment of financial health and literacy of households from both quantitative and qualitative perspectives and includes the conceptual design of a mobile application that uses gamification and financial technology principles.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční zdraví, domácnosti, gamifikace, Covid-19
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku finančního zdraví a finanční gramotnosti domácností. V posledních letech domácnosti čelily mnoha šokům (COVID, energetická krize, dopady válečného konfliktu a další) a stále více z nich může být ohroženo zhoršením finančního zdraví.
Cílem práce je výzkum finančního zdraví, finanční gramotnosti domácností a na základě odhalení typických segmentů zejména dle stupně ohrožení, typu domácnosti stanovit cílená doporučení v oblasti svépomoci. Práce se úzce zaměří na řešení problému pomocí FinTechu a gamifikace. Metodika se skládá ze dvou částí.
První část je dotazníkové šetření v Ústeckém kraji, které vyhodnotí současnou finanční situaci domácností, a to včetně standardizovaného skóre jejich finanční gramotnosti. Druhá část je hloubkový rozhovor u typových nejvíce ohrožených domácností, který detailněji vyhodnocuje situaci vybraných domácností a primárně se zaměřuje na příčiny zhoršeného finančního zdraví a vhodnosti nabízených řešení. Metodická část vychází z teorie lidského kapitálu, spotřební funkce domácností (disponibilní důchod, zadlužení a hypotéza životního cyklu aj.) a interdisciplinárního přístupu k tématu relativní chudoby.
Hlavní přidanou hodnotou je vyhodnocení situace finančního zdraví domácností z kvantitativního i kvalitativního pohledu a bude zahrnovat konceptuální návrh zacílené mobilní aplikace, která využívá principů gamifikace a finančních technologií. Aplikace je založená na celoživotním vzdělávání finanční gramotnosti a do budoucna vhodnou a cílenou formou připraví domácnosti na případné ohrožení jejich finančního zdraví.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku finančního zdraví a finanční gramotnosti domácností. V posledních letech domácnosti čelily mnoha šokům (COVID, energetická krize, dopady válečného konfliktu a další) a stále více z nich může být ohroženo zhoršením finančního zdraví.
Cílem práce je výzkum finančního zdraví, finanční gramotnosti domácností a na základě odhalení typických segmentů zejména dle stupně ohrožení, typu domácnosti stanovit cílená doporučení v oblasti svépomoci. Práce se úzce zaměří na řešení problému pomocí FinTechu a gamifikace. Metodika se skládá ze dvou částí.
První část je dotazníkové šetření v Ústeckém kraji, které vyhodnotí současnou finanční situaci domácností, a to včetně standardizovaného skóre jejich finanční gramotnosti. Druhá část je hloubkový rozhovor u typových nejvíce ohrožených domácností, který detailněji vyhodnocuje situaci vybraných domácností a primárně se zaměřuje na příčiny zhoršeného finančního zdraví a vhodnosti nabízených řešení. Metodická část vychází z teorie lidského kapitálu, spotřební funkce domácností (disponibilní důchod, zadlužení a hypotéza životního cyklu aj.) a interdisciplinárního přístupu k tématu relativní chudoby.
Hlavní přidanou hodnotou je vyhodnocení situace finančního zdraví domácností z kvantitativního i kvalitativního pohledu a bude zahrnovat konceptuální návrh zacílené mobilní aplikace, která využívá principů gamifikace a finančních technologií. Aplikace je založená na celoživotním vzdělávání finanční gramotnosti a do budoucna vhodnou a cílenou formou připraví domácnosti na případné ohrožení jejich finančního zdraví.
Seznam doporučené literatury
Kociánová, H. (2012). Finanční gramotnost v kostce aneb co Vás neměl kdo naučit. Olomouc, ANAG. ISBN: 978-80-7263-767-6
Mention, A. (2019). The Future of Fintech, Research-Technology Management, vol. 62, Issue 4
Sahay, M. R., von Allmen, M. U. E., Lahreche, M. A., Khera, P., Ogawa, M. S., Bazarbash, M., & Beaton, M. K. (2020). The promise of fintech: Financial inclusion in the post COVID-19 era. Washington, DC: International Monetary Fund. ISBN: 9781513512242
Škvára, M. (2016). Finanční gramotnost. 2. vyd. Praha: Miroslav Škvára. ISBN: 978-80-904823-3-3.
Seznam doporučené literatury
Kociánová, H. (2012). Finanční gramotnost v kostce aneb co Vás neměl kdo naučit. Olomouc, ANAG. ISBN: 978-80-7263-767-6
Mention, A. (2019). The Future of Fintech, Research-Technology Management, vol. 62, Issue 4
Sahay, M. R., von Allmen, M. U. E., Lahreche, M. A., Khera, P., Ogawa, M. S., Bazarbash, M., & Beaton, M. K. (2020). The promise of fintech: Financial inclusion in the post COVID-19 era. Washington, DC: International Monetary Fund. ISBN: 9781513512242
Škvára, M. (2016). Finanční gramotnost. 2. vyd. Praha: Miroslav Škvára. ISBN: 978-80-904823-3-3.