E-commerce se stala nedílnou součástí trhu. Již před pandemií COVID-19 tvořila e-commerce 18 % z celkových prodejů v zemích EU. Během pandemie zaznamenala i díky vládním omezením výrazný růst. Hlavním cílem práce je srovnání konkurenceschopnosti business modelů vybraných společností během pandemie COVID-19. Dílčími cíli práce je rozbor jednotlivých business modelů vybraných e-commerce společností na tuzemském trhu a ověření jejich konkurenceschopnosti na základě vícekriteriální analýzy, jež vychází z finančních ukazatelů vybraných společností za období 2019-2022. Všechny sledované společnosti prokázaly svou konkurenceschopnost, neboť jejich klíčové finanční ukazatele zaznamenaly růst během pandemie COVID-19, a i přes následný pokles ke konci sledovaného období se vrátily minimálně na úroveň před pandemií, což nevedlo k jejich zániku. Z analýzy vyplývá, že společnost Datart dosáhla nejlepších výsledků, avšak všechny sledované společnosti se projevili jako konkurenceschopné.
Anotace v angličtině
E-commerce has become an integral part of the market. Even before the COVID-19 pandemic, e-commerce accounted for 18% of total sales in EU countries. During the pandemic, it also experienced significant growth thanks to government restrictions. The main goal of the work is to compare the competitiveness of business models of selected companies during the COVID-19 pandemic. The sub-goals of the work are the analysis of the individual business models of selected e-commerce companies on the domestic market and the verification of their competitiveness based on a multi-criteria analysis based on the financial indicators of the selected companies for the period 2019-2022. All the monitored companies proved their competitiveness, as their key financial indicators recorded growth during the COVID-19 pandemic, and despite the subsequent decline towards the end of the monitored period, they returned to at least pre-pandemic levels, which did not lead to their demise. The analysis shows that the Datart company achieved the best results, but all the monitored companies proved to be competitive.
Klíčová slova
E-commerce; Business modely; Finanční ukazatele, Konkurenceschopnost
Klíčová slova v angličtině
E-commerce; Business models; Financial indicators, Competitiveness
Rozsah průvodní práce
45 s, (75 428 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
E-commerce se stala nedílnou součástí trhu. Již před pandemií COVID-19 tvořila e-commerce 18 % z celkových prodejů v zemích EU. Během pandemie zaznamenala i díky vládním omezením výrazný růst. Hlavním cílem práce je srovnání konkurenceschopnosti business modelů vybraných společností během pandemie COVID-19. Dílčími cíli práce je rozbor jednotlivých business modelů vybraných e-commerce společností na tuzemském trhu a ověření jejich konkurenceschopnosti na základě vícekriteriální analýzy, jež vychází z finančních ukazatelů vybraných společností za období 2019-2022. Všechny sledované společnosti prokázaly svou konkurenceschopnost, neboť jejich klíčové finanční ukazatele zaznamenaly růst během pandemie COVID-19, a i přes následný pokles ke konci sledovaného období se vrátily minimálně na úroveň před pandemií, což nevedlo k jejich zániku. Z analýzy vyplývá, že společnost Datart dosáhla nejlepších výsledků, avšak všechny sledované společnosti se projevili jako konkurenceschopné.
Anotace v angličtině
E-commerce has become an integral part of the market. Even before the COVID-19 pandemic, e-commerce accounted for 18% of total sales in EU countries. During the pandemic, it also experienced significant growth thanks to government restrictions. The main goal of the work is to compare the competitiveness of business models of selected companies during the COVID-19 pandemic. The sub-goals of the work are the analysis of the individual business models of selected e-commerce companies on the domestic market and the verification of their competitiveness based on a multi-criteria analysis based on the financial indicators of the selected companies for the period 2019-2022. All the monitored companies proved their competitiveness, as their key financial indicators recorded growth during the COVID-19 pandemic, and despite the subsequent decline towards the end of the monitored period, they returned to at least pre-pandemic levels, which did not lead to their demise. The analysis shows that the Datart company achieved the best results, but all the monitored companies proved to be competitive.
Klíčová slova
E-commerce; Business modely; Finanční ukazatele, Konkurenceschopnost
Klíčová slova v angličtině
E-commerce; Business models; Financial indicators, Competitiveness
Zásady pro vypracování
E-commerce se stala nedílnou součástí trhu. Již před pandemií COVID-19 tvořila e-commerce 18% z celkových prodejů v zemích EU. Během pandemie zaznamenala e-commerce, i díky vládním omezením, výrazný růst. Hlavním cílem práce je srovnání konkurenceschopnosti business modelů vybraných společností během a po pandemii COVID-19. Dílčími cíli práce je rozbor jednotlivých business modelů vybraných e-commerce společností na tuzemském trhu a ověření jejich konkurenceschopnosti na základě vícekriteriální analýzy, vycházející z finančních ukazatelů vybraných společností za období 2019 až 2022. Výsledky analýzy budou přidanou hodnotou pro současné, ale i budoucí e-commerce společnosti. Práce přinese lepší pohled na fungování firem z oblasti e-commerce a jejich schopnost se adaptovat na neočekávané změny na trhu.
Zásady pro vypracování
E-commerce se stala nedílnou součástí trhu. Již před pandemií COVID-19 tvořila e-commerce 18% z celkových prodejů v zemích EU. Během pandemie zaznamenala e-commerce, i díky vládním omezením, výrazný růst. Hlavním cílem práce je srovnání konkurenceschopnosti business modelů vybraných společností během a po pandemii COVID-19. Dílčími cíli práce je rozbor jednotlivých business modelů vybraných e-commerce společností na tuzemském trhu a ověření jejich konkurenceschopnosti na základě vícekriteriální analýzy, vycházející z finančních ukazatelů vybraných společností za období 2019 až 2022. Výsledky analýzy budou přidanou hodnotou pro současné, ale i budoucí e-commerce společnosti. Práce přinese lepší pohled na fungování firem z oblasti e-commerce a jejich schopnost se adaptovat na neočekávané změny na trhu.
Seznam doporučené literatury
Elektronický zdroj:
Andonov, A., Dimitrov G. a Totev V. (2021) Impact of E-commerce on Business Performance. TEM Journal [online]., 10(4), 1558-1564. ISSN 22178309. Dostupné 15.7.2023: doi:10.18421/TEM104-09
Beneš, M. (2006). Konkurenceschopnost a konkurenční výhoda. Centrum výzkumu konkurenční schopnosti České republiky. Working paper, 5. Dostupné 15.7.2023: https://is.muni.cz/do/1456/soubory/oddeleni/centrum/papers/wp2006-05.pdf
Bílková R., Dvorák J. ( 2012) Možnosti rozvoje elektronického obchodu. Scientific Papers of the University of Pardubice. Series D, Faculty of Economics [online]., 18(25), 30-41. Dostupné 15.7.2023: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=85691464&scope=site
Lízalová, L., Kuncová, M., & Kalčevová, J. Srovnání nabídky cestovního pojištění metodami vícekriteriálního hodnocení variant comparison of the travel insurance offers using the multiattribute evaluation methods.(2010) mezinárodní vědecký seminář nové trendy v ekonometrii, 115. Dostupné 15.7.2023: http://fhi.sk/files/netrinecop/Prague2010.pdf#page=115
Vukovic, B., Pestovic K., Mirovic V., Jaksic D. a Milutinovic I.(2022) The Analysis of Company Growth Determinants Based on Financial Statements of the European Companies. SUSTAINABILITY [online]. 14(2), 770-786 Dostupné 15.7.2023: doi:10.3390/su14020770
Yu, J., Zhao, J., Zhou, CH., Ren, Y.(2022) Strategic Business Mode Choices for E-Commerce Platforms under Brand Competition. Journal of Theoretical [online]. 2, 17(4), 1769-1790 Dostupné 15.7.2023: doi:10.3390/jtaer17040089
Kniha:
Fotr, J., Švecová, L., (2010) Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. 2., přeprac. vyd. Praha: Ekopress. ISBN 978-80-86929-59-0.
Gassmann, O., Frankenberger, K., Choudury, M., Csik, M. (2020). The Business Model Navigator: The Strategies Behind the Most Successful Companies. United Kingdom: Pearson.
Seznam doporučené literatury
Elektronický zdroj:
Andonov, A., Dimitrov G. a Totev V. (2021) Impact of E-commerce on Business Performance. TEM Journal [online]., 10(4), 1558-1564. ISSN 22178309. Dostupné 15.7.2023: doi:10.18421/TEM104-09
Beneš, M. (2006). Konkurenceschopnost a konkurenční výhoda. Centrum výzkumu konkurenční schopnosti České republiky. Working paper, 5. Dostupné 15.7.2023: https://is.muni.cz/do/1456/soubory/oddeleni/centrum/papers/wp2006-05.pdf
Bílková R., Dvorák J. ( 2012) Možnosti rozvoje elektronického obchodu. Scientific Papers of the University of Pardubice. Series D, Faculty of Economics [online]., 18(25), 30-41. Dostupné 15.7.2023: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=85691464&scope=site
Lízalová, L., Kuncová, M., & Kalčevová, J. Srovnání nabídky cestovního pojištění metodami vícekriteriálního hodnocení variant comparison of the travel insurance offers using the multiattribute evaluation methods.(2010) mezinárodní vědecký seminář nové trendy v ekonometrii, 115. Dostupné 15.7.2023: http://fhi.sk/files/netrinecop/Prague2010.pdf#page=115
Vukovic, B., Pestovic K., Mirovic V., Jaksic D. a Milutinovic I.(2022) The Analysis of Company Growth Determinants Based on Financial Statements of the European Companies. SUSTAINABILITY [online]. 14(2), 770-786 Dostupné 15.7.2023: doi:10.3390/su14020770
Yu, J., Zhao, J., Zhou, CH., Ren, Y.(2022) Strategic Business Mode Choices for E-Commerce Platforms under Brand Competition. Journal of Theoretical [online]. 2, 17(4), 1769-1790 Dostupné 15.7.2023: doi:10.3390/jtaer17040089
Kniha:
Fotr, J., Švecová, L., (2010) Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. 2., přeprac. vyd. Praha: Ekopress. ISBN 978-80-86929-59-0.
Gassmann, O., Frankenberger, K., Choudury, M., Csik, M. (2020). The Business Model Navigator: The Strategies Behind the Most Successful Companies. United Kingdom: Pearson.