Informace o kvalifikační práci Psychická odolnost a strategie zvládání stresu u středoškolských studentů - specifika u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Diplomová práce se zaměřuje na resilienci a copingové strategie mezi středoškolskými žáky, včetně srovnání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Hlavním cílem práce je zkoumat úroveň resilience a volbu copingových strategií, tedy skutečnost, zda žáci preferují pozitivní nebo negativní strategie zvládání stresu. V teoretické části jsou definovány pojmy, jako je resilience, stres a psychohygiena, jsou zde popsány faktory ovlivňující psychickou odolnost, období dospívání a problematika žáků se SVP. Empirická část obsahuje výzkumný problém, cíle a hypotézy, využití dotazníků SVF 78 a BIP, analýzu a diskusi výsledků, nakonec srovnání mezi žáky pedagogické a zdravotnické školy se zaměřením na žáky se SVP.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on resilience and coping strategies among secondary school students, including a comparison of students with special educational needs (SEN). The main aim of the thesis is to investigate the level of resilience and the choice of coping strategies, whether students prefer positive or negative coping strategies. The theoretical part defines concepts such as resilience, stress and psychological hygiene, describes the factors affecting psychological resilience, the adolescence period and the issue of pupils with SVP. The empirical part includes the research problem, objectives and hypotheses, the use of the SVF 78 and BIP questionnaires, the analysis and discussion of the results, the comparison between pedagogical and medical school pupils, focusing on pupils with SVP.
Klíčová slova
resilience, copingové strategie, středoškoláci, speciální vzdělávací potřeby, stres
Klíčová slova v angličtině
resilience, coping strategies, high school students, special educational needs, stress
Rozsah průvodní práce
73s. (78 321 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na resilienci a copingové strategie mezi středoškolskými žáky, včetně srovnání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Hlavním cílem práce je zkoumat úroveň resilience a volbu copingových strategií, tedy skutečnost, zda žáci preferují pozitivní nebo negativní strategie zvládání stresu. V teoretické části jsou definovány pojmy, jako je resilience, stres a psychohygiena, jsou zde popsány faktory ovlivňující psychickou odolnost, období dospívání a problematika žáků se SVP. Empirická část obsahuje výzkumný problém, cíle a hypotézy, využití dotazníků SVF 78 a BIP, analýzu a diskusi výsledků, nakonec srovnání mezi žáky pedagogické a zdravotnické školy se zaměřením na žáky se SVP.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on resilience and coping strategies among secondary school students, including a comparison of students with special educational needs (SEN). The main aim of the thesis is to investigate the level of resilience and the choice of coping strategies, whether students prefer positive or negative coping strategies. The theoretical part defines concepts such as resilience, stress and psychological hygiene, describes the factors affecting psychological resilience, the adolescence period and the issue of pupils with SVP. The empirical part includes the research problem, objectives and hypotheses, the use of the SVF 78 and BIP questionnaires, the analysis and discussion of the results, the comparison between pedagogical and medical school pupils, focusing on pupils with SVP.
Klíčová slova
resilience, copingové strategie, středoškoláci, speciální vzdělávací potřeby, stres
Klíčová slova v angličtině
resilience, coping strategies, high school students, special educational needs, stress
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na psychickou odolnost a strategie zvládání stresu mezi středoškolskými studenty, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), a pokusí se prohloubit poznání o tom, jak tyto aspekty ovlivňují právě tuto skupinu studentů ve srovnání se studenty bez speciálních vzdělávacích potřeb. Práce bude prozkoumávat různé faktory, které mohou psychickou odolnost a strategie zvládání stresu ovlivňovat a rozvíjet, a to s cílem poskytnout hlubší porozumění specifikům žáků se SVP. V teoretické části budou pojmově vymezeny psychická odolnost a možné strategie zvládání stresu, popsány faktory ovlivňující psychickou odolnost a charakterizováno období dospívání. Po rešerši odborných zdrojů bude vypracována analýza současných poznatků v oblasti vymezené tématem.
V praktické části budou stanoveny výzkumný problém, cíle a hypotézy. Pro sběr dat budou využity dva dotazníky: SVF 78 a BIP (Bochumský osobní dotazník). Získané výsledky budou analyzovány a diskutovány v kontextu současného stavu poznání v dané oblasti, přičemž zvláštní pozornost bude věnována porovnání mezi žáky se SVP a žáky bez těchto potřeb, aby bylo možné lépe pochopit jedinečné výzvy a potřeby, kterým čelí studenti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na psychickou odolnost a strategie zvládání stresu mezi středoškolskými studenty, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), a pokusí se prohloubit poznání o tom, jak tyto aspekty ovlivňují právě tuto skupinu studentů ve srovnání se studenty bez speciálních vzdělávacích potřeb. Práce bude prozkoumávat různé faktory, které mohou psychickou odolnost a strategie zvládání stresu ovlivňovat a rozvíjet, a to s cílem poskytnout hlubší porozumění specifikům žáků se SVP. V teoretické části budou pojmově vymezeny psychická odolnost a možné strategie zvládání stresu, popsány faktory ovlivňující psychickou odolnost a charakterizováno období dospívání. Po rešerši odborných zdrojů bude vypracována analýza současných poznatků v oblasti vymezené tématem.
V praktické části budou stanoveny výzkumný problém, cíle a hypotézy. Pro sběr dat budou využity dva dotazníky: SVF 78 a BIP (Bochumský osobní dotazník). Získané výsledky budou analyzovány a diskutovány v kontextu současného stavu poznání v dané oblasti, přičemž zvláštní pozornost bude věnována porovnání mezi žáky se SVP a žáky bez těchto potřeb, aby bylo možné lépe pochopit jedinečné výzvy a potřeby, kterým čelí studenti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Seznam doporučené literatury
Koucká, P. (2021). Odolné dítě: Výchova k psychické odolnosti, samostatnosti a vytrvalosti (1. vydání). Portál.
Machová, J., Kubátová, D. (2015). Výchova ke zdraví (2. aktualizované vydání). Grada.
Novotný, J. S. (2015). Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostravská univerzita v Ostravě.
Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti (2. přepracované a doplněné vydání). Grada
Seznam doporučené literatury
Koucká, P. (2021). Odolné dítě: Výchova k psychické odolnosti, samostatnosti a vytrvalosti (1. vydání). Portál.
Machová, J., Kubátová, D. (2015). Výchova ke zdraví (2. aktualizované vydání). Grada.
Novotný, J. S. (2015). Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostravská univerzita v Ostravě.
Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti (2. přepracované a doplněné vydání). Grada