Tato bakalářská práce se zabývá hudebně pohybovou průpravou u dětí předškolního věku a jejího využití v mateřské škole.
V teoretické části jsou objasněny důležité pojmy týkající se hudebně pohybových aktivit, vymezení pohybu podle rámcově vzdělávacího plánu, definice pohybového vývoje dětí, seznámení s hudebně vyjadřovacími prostředky, které jsou součástí hudebně pohybového projevu. Poslední kapitola obsahuje výčet pohybových metod uskutečnitelných v MŠ i s požadavky na organizaci a možnými riziky.
Praktická část je zaměřena na aplikování hudebně pohybových činností v praxi. Využití sborníku hudebně pohybových her a tanců s pomůckami z netkané textilie. Součástí je i návrh využití her a tanců a s tím související části jako je motivace, rozehřátí, průpravná cvičení, relaxace. Sborník je rozdělen do tří částí podle typu pomůcky - pavučina, šatek, míček.
Ověření praktické části respondenty, kterými byly učitelky mateřských škol, je vyhodnoceno v rámci diskuse a využito k možnému zlepšení a rozvoji.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with music and movement training in preschool children and its use in the kindergarten.
The theoretical part of the thesis clarifies the important concepts related to music and movement activities, defines the children's movement according to the framework curriculum, defines children's movement development and introduces the means of musical expression that are part of music and movement. The last chapter contains a list of movement methods feasible in the kindergarten, as well as requirements of organisation and possible risks.
The practical part focuses on the application of musical movement activities in practice. The use of collection of musical movement games and dances with non-woven fabric aids. It also includes a proposal for the use of games and dances and related parts such as motivation, warm-up, preparatory exercises, relaxation. The collection is divided into three segments according to the type of aid - spider web, scarf, ball.
The validation of the practical part by the respondents, who were kindergarten teachers, is evaluated through discussion and used for possible improvement and development.
Preschool age, movement development, music and movement activities, movement training, a collection of dances and games.
Rozsah průvodní práce
92 s. (68 820 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá hudebně pohybovou průpravou u dětí předškolního věku a jejího využití v mateřské škole.
V teoretické části jsou objasněny důležité pojmy týkající se hudebně pohybových aktivit, vymezení pohybu podle rámcově vzdělávacího plánu, definice pohybového vývoje dětí, seznámení s hudebně vyjadřovacími prostředky, které jsou součástí hudebně pohybového projevu. Poslední kapitola obsahuje výčet pohybových metod uskutečnitelných v MŠ i s požadavky na organizaci a možnými riziky.
Praktická část je zaměřena na aplikování hudebně pohybových činností v praxi. Využití sborníku hudebně pohybových her a tanců s pomůckami z netkané textilie. Součástí je i návrh využití her a tanců a s tím související části jako je motivace, rozehřátí, průpravná cvičení, relaxace. Sborník je rozdělen do tří částí podle typu pomůcky - pavučina, šatek, míček.
Ověření praktické části respondenty, kterými byly učitelky mateřských škol, je vyhodnoceno v rámci diskuse a využito k možnému zlepšení a rozvoji.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with music and movement training in preschool children and its use in the kindergarten.
The theoretical part of the thesis clarifies the important concepts related to music and movement activities, defines the children's movement according to the framework curriculum, defines children's movement development and introduces the means of musical expression that are part of music and movement. The last chapter contains a list of movement methods feasible in the kindergarten, as well as requirements of organisation and possible risks.
The practical part focuses on the application of musical movement activities in practice. The use of collection of musical movement games and dances with non-woven fabric aids. It also includes a proposal for the use of games and dances and related parts such as motivation, warm-up, preparatory exercises, relaxation. The collection is divided into three segments according to the type of aid - spider web, scarf, ball.
The validation of the practical part by the respondents, who were kindergarten teachers, is evaluated through discussion and used for possible improvement and development.
Preschool age, movement development, music and movement activities, movement training, a collection of dances and games.
Zásady pro vypracování
1.Podrobné seznámení se se směrnicí č. 5D/2019 2.Práce s literaturou 3.Stanovení cílů a úkolů 4.Zpracování teoretické časti 5.Vytvoření sborníku hudebně pohybových her a tanců s pomůckami 6.Ověření v praxi 7.Fotodokumentace a videozáznam 8.Zhodnocení práce
Zásady pro vypracování
1.Podrobné seznámení se se směrnicí č. 5D/2019 2.Práce s literaturou 3.Stanovení cílů a úkolů 4.Zpracování teoretické časti 5.Vytvoření sborníku hudebně pohybových her a tanců s pomůckami 6.Ověření v praxi 7.Fotodokumentace a videozáznam 8.Zhodnocení práce
Seznam doporučené literatury
BOROVÁ, B. a kol. Cvičíme s malými dětmi: náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-223-8
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem s hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4
FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0965-2
NOVOTNÁ, V. a kol. Rytmická gymnastika a pohybová skladba (programy cvičení s hudbou). Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0
RELLICHOVÁ, L. Taneční tvorba pro děti a s dětmi. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2015. ISBN 978-80-7068-291-3
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0
ŠVANDOVÁ, L. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2015. ISBN 978-80-7068-290-6
WEDLICHOVÁ, I. Vývojová psychologie (určeno studentům oboru učitelství pro mateřské školy). Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5
Seznam doporučené literatury
BOROVÁ, B. a kol. Cvičíme s malými dětmi: náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-223-8
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem s hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4
FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0965-2
NOVOTNÁ, V. a kol. Rytmická gymnastika a pohybová skladba (programy cvičení s hudbou). Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0
RELLICHOVÁ, L. Taneční tvorba pro děti a s dětmi. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2015. ISBN 978-80-7068-291-3
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0
ŠVANDOVÁ, L. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2015. ISBN 978-80-7068-290-6
WEDLICHOVÁ, I. Vývojová psychologie (určeno studentům oboru učitelství pro mateřské školy). Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5