Cílem naší práce bylo zjistit, zda sport a pohybová aktivita pozitivně působí proti faktorům provázející syndrom vyhoření u učitelů na ZŠ v Ústeckém kraji. Současně jsme chtěli stanovit možná doporučení, jak těmto stavům předcházet. V teoretických východiscích popisujeme definice, dělení, příznaky, faktory, příčiny a možnosti prevence syndromu vyhoření. Dále se věnujeme vlivu sportu a tělesné výchově na psychiku. Ve výsledkové části pak prezentujeme, kolik učitelů provozuje pohybovou aktivitu (frekvence), typ pohybové aktivity (individuální, kolektivní) a současně kolik učitelů se setkalo s některými z faktorů provázející syndrom vyhoření. Současně jsme tyto základní proměnné pak podrobili podrobné komparaci. Data pro tuto práci byla shromažďována prostřednictvím dotazníku, kterého se zúčastnilo 96 učitelů. Z našich výsledků vyplývá, že jsme nenalezli souvislost mezi syndromem vyhoření a provozováním pohybové aktivity a sportu u učitelů ZŠ v Ústeckém kraji.
Anotace v angličtině
The aim of our study was to determine whether sport and physical activity positively counteract the factors accompanying burnout syndrome in primary school teachers in the Ústí nad Labem region. At the same time, we wanted to determine possible recommendations on how to prevent these conditions. In the theoretical background we describe definitions, divisions, symptoms, factors, causes and possibilities of prevention of burnout syndrome. We also discuss the influence of sport and physical education on the psyche. In the results section, we then present how many teachers engage in physical activity (frequency), the type of physical activity (individual, collective) and at the same time how many teachers have experienced some of the factors accompanying burnout syndrome. At the same time, we then subjected these background variables to detailed comparisons. Data for this paper were collected through a questionnaire in which 96 teachers participated. Our results show that we found no association between burnout syndrome and the practice of physical activity and sport among primary school teachers in the Ústí nad Labem region.
Cílem naší práce bylo zjistit, zda sport a pohybová aktivita pozitivně působí proti faktorům provázející syndrom vyhoření u učitelů na ZŠ v Ústeckém kraji. Současně jsme chtěli stanovit možná doporučení, jak těmto stavům předcházet. V teoretických východiscích popisujeme definice, dělení, příznaky, faktory, příčiny a možnosti prevence syndromu vyhoření. Dále se věnujeme vlivu sportu a tělesné výchově na psychiku. Ve výsledkové části pak prezentujeme, kolik učitelů provozuje pohybovou aktivitu (frekvence), typ pohybové aktivity (individuální, kolektivní) a současně kolik učitelů se setkalo s některými z faktorů provázející syndrom vyhoření. Současně jsme tyto základní proměnné pak podrobili podrobné komparaci. Data pro tuto práci byla shromažďována prostřednictvím dotazníku, kterého se zúčastnilo 96 učitelů. Z našich výsledků vyplývá, že jsme nenalezli souvislost mezi syndromem vyhoření a provozováním pohybové aktivity a sportu u učitelů ZŠ v Ústeckém kraji.
Anotace v angličtině
The aim of our study was to determine whether sport and physical activity positively counteract the factors accompanying burnout syndrome in primary school teachers in the Ústí nad Labem region. At the same time, we wanted to determine possible recommendations on how to prevent these conditions. In the theoretical background we describe definitions, divisions, symptoms, factors, causes and possibilities of prevention of burnout syndrome. We also discuss the influence of sport and physical education on the psyche. In the results section, we then present how many teachers engage in physical activity (frequency), the type of physical activity (individual, collective) and at the same time how many teachers have experienced some of the factors accompanying burnout syndrome. At the same time, we then subjected these background variables to detailed comparisons. Data for this paper were collected through a questionnaire in which 96 teachers participated. Our results show that we found no association between burnout syndrome and the practice of physical activity and sport among primary school teachers in the Ústí nad Labem region.
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Tato bakalářská práce bude zkoumat jak sport a množství pohybové aktivity ovlivňují faktory, které provázejí syndrom vyhoření u učitelů na ZŠ v Ústeckém kraji. Data pro tuto práci budou shromažďována prostřednictvím dotazníku, kterého se zúčastní přibližně 50 učitelů. Práce se bude zaměřovat na to, kolik učitelů provozuje pohybovou aktivitu (frekvence, doba) a současně kolik učitelů se setkalo s některými s faktorů provázející syndrom vyhoření. Ve výsledkové části chceme tyto základní proměné podrobit podrobné komparaci. Pomocí dotazníkového šetření, chceme zjistit příčiny a projevy tohoto syndromu a hledat možnosti prevence. Cílem mé práce bude zjistit zda sport a pohybová aktivita pozitivně působí proti faktorům provázející syndrom vyhoření a, současně stanovit možné doporučení, jak těmto stavům předcházet.
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Tato bakalářská práce bude zkoumat jak sport a množství pohybové aktivity ovlivňují faktory, které provázejí syndrom vyhoření u učitelů na ZŠ v Ústeckém kraji. Data pro tuto práci budou shromažďována prostřednictvím dotazníku, kterého se zúčastní přibližně 50 učitelů. Práce se bude zaměřovat na to, kolik učitelů provozuje pohybovou aktivitu (frekvence, doba) a současně kolik učitelů se setkalo s některými s faktorů provázející syndrom vyhoření. Ve výsledkové části chceme tyto základní proměné podrobit podrobné komparaci. Pomocí dotazníkového šetření, chceme zjistit příčiny a projevy tohoto syndromu a hledat možnosti prevence. Cílem mé práce bude zjistit zda sport a pohybová aktivita pozitivně působí proti faktorům provázející syndrom vyhoření a, současně stanovit možné doporučení, jak těmto stavům předcházet.
Seznam doporučené literatury
BUCHWALD, P. Stres ve škole a jak ho zvládnout. 1. vyd. Brno: Edika, 2013. 104 s. Rádce pro pe-dagogy. ISBN 978-80-266-0159-3.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. 2007. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
HAVRDOVÁ, Z. a kol. Kultura organizace a syndrom vyhoření. Československá psychologie. 2010. ISSN 0009-062X.
MLČÁK, Z. 2004. Stresory a strategie zvládání stresu v profesi vychovatelů. In ŘEHULKA, Evţen (ed.). Učitelé a zdraví 6. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-093-X.
NEŠPOR, K. 1999. Závislost na práci: jak nebýt workoholikem, jak si udržet zdraví, jak si udržet pracovní výkonnost, jak pomoci blízkému člověku. 1. vyd. Praha : Grada, 1999. ISBN 80- 7169-764-8.
PRŮCHA, J. 2009. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
RUSH, D. 2004. Syndrom vyhoření. 1. vyd. Praha : Návrat domů, 2004. ISBN 80-7255-074-8.
STRÁNSKÁ, Z., POLEDŇOVÁ, I. Prediktory syndromu vyhoření u učitelů. In: Pedagogický výzkum: Refl exe společenských potřeb a očekávání? Sborník příspěvků z XIII.konference ČAPV. Olomouc: VUP, 2005. ISBN 80-244-1079-6.
ŠVINGALOVÁ, D. 2006. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8.
URBANOVSKÁ, E., KUSÁK, P. Syndrom vyhoření učitelů ve vztahu k vybraným determinantám. E-Pedagogium, 2009. ISSN 1213-7758.
Seznam doporučené literatury
BUCHWALD, P. Stres ve škole a jak ho zvládnout. 1. vyd. Brno: Edika, 2013. 104 s. Rádce pro pe-dagogy. ISBN 978-80-266-0159-3.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. 2007. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
HAVRDOVÁ, Z. a kol. Kultura organizace a syndrom vyhoření. Československá psychologie. 2010. ISSN 0009-062X.
MLČÁK, Z. 2004. Stresory a strategie zvládání stresu v profesi vychovatelů. In ŘEHULKA, Evţen (ed.). Učitelé a zdraví 6. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-093-X.
NEŠPOR, K. 1999. Závislost na práci: jak nebýt workoholikem, jak si udržet zdraví, jak si udržet pracovní výkonnost, jak pomoci blízkému člověku. 1. vyd. Praha : Grada, 1999. ISBN 80- 7169-764-8.
PRŮCHA, J. 2009. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
RUSH, D. 2004. Syndrom vyhoření. 1. vyd. Praha : Návrat domů, 2004. ISBN 80-7255-074-8.
STRÁNSKÁ, Z., POLEDŇOVÁ, I. Prediktory syndromu vyhoření u učitelů. In: Pedagogický výzkum: Refl exe společenských potřeb a očekávání? Sborník příspěvků z XIII.konference ČAPV. Olomouc: VUP, 2005. ISBN 80-244-1079-6.
ŠVINGALOVÁ, D. 2006. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8.
URBANOVSKÁ, E., KUSÁK, P. Syndrom vyhoření učitelů ve vztahu k vybraným determinantám. E-Pedagogium, 2009. ISSN 1213-7758.