Bakalářská práce je koncipována jako podpůrný výukový materiál v oblasti renovace památek pro studenty v oboru Zedník na území ČR. Práce je rozdělena do teoretické a praktické části. V úvodu se věnuji nejen historii odborné výuky zednické činnosti, ale také praxi dob současné. Soustředil jsem se též na historické stavební materiály, pomůcky k opravě historických staveb a jejich rekonstrukcí. Pozornost je věnována i dokumentačním technikám užívaným v památkové praxi. V praktické části práce jsou jednotlivé příklady práce studentů, na kterých jsem zhodnotil postup při konkrétních opravách a popřípadě poukázal na chyby v jejich postupu. Součástí práce jsou i pracovní listy pro studenty, které pro ně budou přínosem v ověřování znalostí v dané problematice.
Anotace v angličtině
My thesis is written as a supporting teaching material in the field of renovation of sights for students studying the branch of bricklayers in the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the introduction I devote not only to the history of bricklayer´s activity but also to the present times. I also applied my mind to historical building materials, to aids used for renovation of historical buildings and their reconstruction. I also focus on documentation technics used in heritage conservation. In the practical part there are several examples of students´ materials. In their work I evaluated the steps of particular renovations and when it was necessary I pointed out the mistakes in their methods of operation. A part of my thesis is also devoted to working sheets for students, which will be of benefit to students while checking their knowledge in these issues.
The National Heritage Institution, material, history, aids, tools, steps, technics, bricklayer´s
Rozsah průvodní práce
93 s. (108 790 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je koncipována jako podpůrný výukový materiál v oblasti renovace památek pro studenty v oboru Zedník na území ČR. Práce je rozdělena do teoretické a praktické části. V úvodu se věnuji nejen historii odborné výuky zednické činnosti, ale také praxi dob současné. Soustředil jsem se též na historické stavební materiály, pomůcky k opravě historických staveb a jejich rekonstrukcí. Pozornost je věnována i dokumentačním technikám užívaným v památkové praxi. V praktické části práce jsou jednotlivé příklady práce studentů, na kterých jsem zhodnotil postup při konkrétních opravách a popřípadě poukázal na chyby v jejich postupu. Součástí práce jsou i pracovní listy pro studenty, které pro ně budou přínosem v ověřování znalostí v dané problematice.
Anotace v angličtině
My thesis is written as a supporting teaching material in the field of renovation of sights for students studying the branch of bricklayers in the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the introduction I devote not only to the history of bricklayer´s activity but also to the present times. I also applied my mind to historical building materials, to aids used for renovation of historical buildings and their reconstruction. I also focus on documentation technics used in heritage conservation. In the practical part there are several examples of students´ materials. In their work I evaluated the steps of particular renovations and when it was necessary I pointed out the mistakes in their methods of operation. A part of my thesis is also devoted to working sheets for students, which will be of benefit to students while checking their knowledge in these issues.
The National Heritage Institution, material, history, aids, tools, steps, technics, bricklayer´s
Zásady pro vypracování
Cílem mojí bakalářské práce je zhotovit výukový materiál pro studenty oboru Zedník se zaměřením na rekonstrukce a obnovu památek. Seznámit studenty s právními normami ohledně stavební obnovy a údržby památek za použití původních a soudobých materiálů. Dalším cílem je seznámení s nářadím pro obnovu památek a způsobem jeho použití, dále soudobé metody k zjišťování stavu a ochrany památek používané v památkové praxi. Pro získání zkušeností budou součástí také pracovní listy, které budou sloužit k vyhodnocování zkušeností a znalostí studentů v oboru Zedník.
Předběžný harmonogram práce:
Červen – srpen - 2021 – Sběr informací z literatury
1. Obnovy povrchů historických objektů v učňovském vzdělávacím systému – vývoj
1.1 Důsledky postupného úpadku zednického řemesla po roce 1948
1.2 Průnik moderních stavebních materiálů po roce 1989
1.3 Současnost vývoje vzdělávání
2. Památkové péče a obnova povrchů historických staveb
2.1 Konflikt historických a moderních technologií při stavebních obnovách
2.2 Současná legislativa a praxe památkové péče při obnovách staveb
3. Historickéstavební materiály
3.1 Historie užití nástrojů na výrobu a opracování historických materiálů
3.2 Současné způsoby aplikace nových materiálů
3.3 Postupy zhotovení konstrukcí z kamene, dřeva a cihel
3.4 Postupy zhotovování kleneb a názvosloví
3.5 Zdivo, vyplňovací prvky, ozdobné prvky staveb a názvosloví
3.6 Omítky
4. Učební praxe památkové obnovy staveb
5. Vyměřovací a zaměřovací techniky používané pro zdokumentování stavu staveb
5.1 Dokumentační techniky
6. Praktické příklady práce žáků
6.1 Odborný popis a vstupní dokumentace realizovaného objektu
6.2 Vyhodnocení výsledků
7. Pracovní listy pro žáky
Závěr
Zásady pro vypracování
Cílem mojí bakalářské práce je zhotovit výukový materiál pro studenty oboru Zedník se zaměřením na rekonstrukce a obnovu památek. Seznámit studenty s právními normami ohledně stavební obnovy a údržby památek za použití původních a soudobých materiálů. Dalším cílem je seznámení s nářadím pro obnovu památek a způsobem jeho použití, dále soudobé metody k zjišťování stavu a ochrany památek používané v památkové praxi. Pro získání zkušeností budou součástí také pracovní listy, které budou sloužit k vyhodnocování zkušeností a znalostí studentů v oboru Zedník.
Předběžný harmonogram práce:
Červen – srpen - 2021 – Sběr informací z literatury
Student v rámci své obhajoby nejprve představil téma své práce. Pohovořil o motivaci k výběru tématu. Následně představil literaturu s níž pracoval. Představil strukturu své práce a obsah jednotlivých kapitol. Následně byl přednesen posudek vedoucího práce. Předloženou práci zhodnotil jako značně rozporuplnou. Kladně zhodnotil pracovní listy pro žáky. Ovšem jinak se zde objevila řada kritických připomínek. Konstatoval, že cíl práce byl náplně pouze částečně. Poté byl přednesen posudek oponenta. Ten rovněž pochválil podobu pracovních listů a formální náležitosti práce. V rámci kritiky bylo upozorněno na chaotičnost práce, obsah kapitol neodpovídající jejich názvu, chybějící didaktický rozměr práce. Bylo upozorněno také na některé terminologické posuny a nepřesnosti. V následující diskusi se student snažil reagovat na připomínky z obou posudků. Následovala všeobecná rozprava, jíž byla obhajoba zakončena.