Diplomová práce pojednává o fotografii a jejích specifikách jako je negativ a otisk,
fragment a časoprostorové vztahy. Teoretická část uvažuje o vizualitě, která souvisí s
vývojem média fotografie i jeho všudypřítomností. Kapitoly zahrnují témata: Fotografie
a Socha, Otisk, Morfologie a Digitální sochařství, ve kterých jsou komparativně
popsány inspirativní umělecké přístupy.
V části obhajoby vlastní práce je reflektována předchozí tvorba usazená do kontextu a
poznatků popsaných v teoretické části. Praktická práce s názvem Imprinted Into the
Void akcentuje nové vizuální zkušenosti, které přináší myšlení skrze fotografii s
důrazem na autoportrét a jeho otisk v prostoru. Dílo pracuje s abstrahovanou morfologií
tvarů nacházených v procesu tvorby v dialogu s používanými technologiemi. Zároveň
je komentářem k pocitu vyprázdnění fyzické podstaty a absence v kontextu digitálního
světa. Metaforicky se zabývá tématem cyklického hledání jako lidské přirozenosti a
také impulzu k tvorbě.
Anotace v angličtině
The thesis deals with photography and its specifics such as negative and print,
fragment and spatiotemporal relations. The theoretical part considers visuality, which
is related to the development of the medium of photography and its ubiquity. The
chapters include Photography and Sculpture, Imprint, Morphology and Digital
Sculpture, in which inspiring artistic approaches are described comparatively.
The section defending the thesis reflects on previous work set in the context and
knowledge described in the theoretical section. The practical work entitled Imprinted
Into the Void emphasizes the new visual experiences brought about by thinking through
photography with an emphasis on the self-portrait and its imprint in space and the
abstracted morphology of its shapes, found in the process of creation in dialogue with
the technologies used. It is also a commentary on the feeling of the emptying of
physicality and absence in the context of the digital world, and metaphorically
addresses the themes of cyclical search as both human nature and creative impulse to
create.
photogrammetry, biomorphy, imprint, fragment, self-portrait, absence
photographic representation, process, time, space
Rozsah průvodní práce
72
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o fotografii a jejích specifikách jako je negativ a otisk,
fragment a časoprostorové vztahy. Teoretická část uvažuje o vizualitě, která souvisí s
vývojem média fotografie i jeho všudypřítomností. Kapitoly zahrnují témata: Fotografie
a Socha, Otisk, Morfologie a Digitální sochařství, ve kterých jsou komparativně
popsány inspirativní umělecké přístupy.
V části obhajoby vlastní práce je reflektována předchozí tvorba usazená do kontextu a
poznatků popsaných v teoretické části. Praktická práce s názvem Imprinted Into the
Void akcentuje nové vizuální zkušenosti, které přináší myšlení skrze fotografii s
důrazem na autoportrét a jeho otisk v prostoru. Dílo pracuje s abstrahovanou morfologií
tvarů nacházených v procesu tvorby v dialogu s používanými technologiemi. Zároveň
je komentářem k pocitu vyprázdnění fyzické podstaty a absence v kontextu digitálního
světa. Metaforicky se zabývá tématem cyklického hledání jako lidské přirozenosti a
také impulzu k tvorbě.
Anotace v angličtině
The thesis deals with photography and its specifics such as negative and print,
fragment and spatiotemporal relations. The theoretical part considers visuality, which
is related to the development of the medium of photography and its ubiquity. The
chapters include Photography and Sculpture, Imprint, Morphology and Digital
Sculpture, in which inspiring artistic approaches are described comparatively.
The section defending the thesis reflects on previous work set in the context and
knowledge described in the theoretical section. The practical work entitled Imprinted
Into the Void emphasizes the new visual experiences brought about by thinking through
photography with an emphasis on the self-portrait and its imprint in space and the
abstracted morphology of its shapes, found in the process of creation in dialogue with
the technologies used. It is also a commentary on the feeling of the emptying of
physicality and absence in the context of the digital world, and metaphorically
addresses the themes of cyclical search as both human nature and creative impulse to
create.
photogrammetry, biomorphy, imprint, fragment, self-portrait, absence
photographic representation, process, time, space
Zásady pro vypracování
1. Výběr tématu, konkretizace projektu 2. Studium doporučené literatury 3. Konzultace teoretické i umělecké části práce 4. Realizace umělecké části práce 5. Vypracovaní teoretické části 6. Obhajoba konečné podoby diplomové práce
Zásady pro vypracování
1. Výběr tématu, konkretizace projektu 2. Studium doporučené literatury 3. Konzultace teoretické i umělecké části práce 4. Realizace umělecké části práce 5. Vypracovaní teoretické části 6. Obhajoba konečné podoby diplomové práce
Seznam doporučené literatury
Sontagová, Susan: O fotografii; Paseka, Barrister and Principal - 2002; ISBN 80-7185-471-9.
GRAHAM, Gordon. Filosofie umění. Studium (Barrister & Principal). Brno: Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-53-6.
BARTHES, Roland. Mytologie. Třetí vydání v českém jazyce. Přeložil Josef FULKA. Bod (Dokořán). Praha: Dokořán, 2018. ISBN 978-80-7363-888-7.
CÍSAŘ, Karel. Abeceda věcí: poznámky k modernímu a současnému umění. Praha: UMPRUM, 2014. ISBN 978-80-86863-70-2.
HLÁDEKOVÁ, Katarína. Štyri modely. Brno: TIC Brno, příspěvková organizace, 2018. ISBN 978-80-907345-5-5.
Flusser, Vilém: Za filosofii fotografie; Hynek - 1994; ISBN 80-85906-04-X
LAB, Filip a TUREK, Pavel. Fotografie po fotografii. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelstvi Karolinum, 2009, 130 s. ISBN 9788024616179.
Grygar, Š., Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.
Seznam doporučené literatury
Sontagová, Susan: O fotografii; Paseka, Barrister and Principal - 2002; ISBN 80-7185-471-9.
GRAHAM, Gordon. Filosofie umění. Studium (Barrister & Principal). Brno: Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-53-6.
BARTHES, Roland. Mytologie. Třetí vydání v českém jazyce. Přeložil Josef FULKA. Bod (Dokořán). Praha: Dokořán, 2018. ISBN 978-80-7363-888-7.
CÍSAŘ, Karel. Abeceda věcí: poznámky k modernímu a současnému umění. Praha: UMPRUM, 2014. ISBN 978-80-86863-70-2.
HLÁDEKOVÁ, Katarína. Štyri modely. Brno: TIC Brno, příspěvková organizace, 2018. ISBN 978-80-907345-5-5.
Flusser, Vilém: Za filosofii fotografie; Hynek - 1994; ISBN 80-85906-04-X
LAB, Filip a TUREK, Pavel. Fotografie po fotografii. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelstvi Karolinum, 2009, 130 s. ISBN 9788024616179.
Grygar, Š., Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.