Cílem této bakalářské práce bylo nalézt faktory resilience u dívek z výchovného ústavu. Jedná se o dívky, které i přes těžké životní situace dokázaly po odchodu z výchovného ústavu v sobě najít sílu začít nový život a daří se jim. V teoretické části jsme se podívali na resilienci jako takovou, na ústavní péči v České republice, na rodinu a její problémy i ve spojitosti s psychickou deprivací. Empirická část sestává z podobných výzkumů z této oblasti a z kvalitativního výzkumu vedeného formou polostrukturovaného rozhovoru a hodnoceného interpretativní fenomenologickou analýzou. Výzkumnou otázkou zde bylo, jaké faktory resilience těmto dívkám pomohly k tomu, že dokázaly najít sílu začít znovu a mají se dobře.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis was to find resilience factors in girls from an educational institution. These are girls who, despite difficult life situations, managed to find the strength to start a new life after leaving the educational institution, and are doing well.
In the theoretical part, we looked at resilience as such, at institutional care in the Czech Republic, with the family and it's problems in connection with psychological deprivation.
The empirical part consists of similar research from this area and qualitative research conducted in the form of a semi-structured interview and evaluated by interpretive phenomenological analysis. The research question here was 'what resilience factors helped these girls find the strength to start over and do well?'.
Cílem této bakalářské práce bylo nalézt faktory resilience u dívek z výchovného ústavu. Jedná se o dívky, které i přes těžké životní situace dokázaly po odchodu z výchovného ústavu v sobě najít sílu začít nový život a daří se jim. V teoretické části jsme se podívali na resilienci jako takovou, na ústavní péči v České republice, na rodinu a její problémy i ve spojitosti s psychickou deprivací. Empirická část sestává z podobných výzkumů z této oblasti a z kvalitativního výzkumu vedeného formou polostrukturovaného rozhovoru a hodnoceného interpretativní fenomenologickou analýzou. Výzkumnou otázkou zde bylo, jaké faktory resilience těmto dívkám pomohly k tomu, že dokázaly najít sílu začít znovu a mají se dobře.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis was to find resilience factors in girls from an educational institution. These are girls who, despite difficult life situations, managed to find the strength to start a new life after leaving the educational institution, and are doing well.
In the theoretical part, we looked at resilience as such, at institutional care in the Czech Republic, with the family and it's problems in connection with psychological deprivation.
The empirical part consists of similar research from this area and qualitative research conducted in the form of a semi-structured interview and evaluated by interpretive phenomenological analysis. The research question here was 'what resilience factors helped these girls find the strength to start over and do well?'.
Cílem této bakalářské práce je nalézt faktory resilience u dívek z výchovného ústavu. Jedná se o dívky, které i přes těžké životní situace dokázaly po odchodu z výchovného ústavu v sobě najít sílu začít nový život a daří se jim. V teortické části se podíváme na faktory resilience jako takové, na výchovné ústavy a sociálně patologické jevy i životní situace, díky nimž se do nich mladiství mohou dostat.Dále si projdeme podobné výzkumy z této oblasti, které budeme následně diskutovat v části empirické. Empirická část bude sestávat z kvalitativního výzkumu vedeného formou polostrukturovaného rozhovoru a hodnocena interpretativní fenomenologickou analýzou.Výzkumnou otázkou zde bude, jaké faktory resilience těmto dívkám pomohly k tomu, že dokázaly najít sílu začít znovu a mají se dobře.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je nalézt faktory resilience u dívek z výchovného ústavu. Jedná se o dívky, které i přes těžké životní situace dokázaly po odchodu z výchovného ústavu v sobě najít sílu začít nový život a daří se jim. V teortické části se podíváme na faktory resilience jako takové, na výchovné ústavy a sociálně patologické jevy i životní situace, díky nimž se do nich mladiství mohou dostat.Dále si projdeme podobné výzkumy z této oblasti, které budeme následně diskutovat v části empirické. Empirická část bude sestávat z kvalitativního výzkumu vedeného formou polostrukturovaného rozhovoru a hodnocena interpretativní fenomenologickou analýzou.Výzkumnou otázkou zde bude, jaké faktory resilience těmto dívkám pomohly k tomu, že dokázaly najít sílu začít znovu a mají se dobře.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
KOUTNÁ KOSTÍNKOVÁ, Jana a Ivo ČERMÁK. Interpretativní fenomenologická analýza. In Tomáš Řiháček, Ivo Čermák, Roman Hytych. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 9-43. ISBN 978-80-210-6382-2.
KREJSKOVÁ, Eva. Sociální problémy dívek po odchodu z výchovného ústavu. 2014. PhD Thesis. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 2. Praha, SZN. 1968, ISBN 08-063-68.
MATOCHOVÁ, Mgr Jarmila. Faktory resilience u osob, které vyrůstaly v dětském domově.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 8024713624.
NOVOTNÝ, Jan Sebastian. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. 1st ed. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-700-0.
ŠOLCOVA, Iva. Vývoj resilience v dětství a v dospělosti, l.vydání. Praha: Grada, 2009.104 s. ISBN 978-80-247-2947-3
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
KOUTNÁ KOSTÍNKOVÁ, Jana a Ivo ČERMÁK. Interpretativní fenomenologická analýza. In Tomáš Řiháček, Ivo Čermák, Roman Hytych. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 9-43. ISBN 978-80-210-6382-2.
KREJSKOVÁ, Eva. Sociální problémy dívek po odchodu z výchovného ústavu. 2014. PhD Thesis. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 2. Praha, SZN. 1968, ISBN 08-063-68.
MATOCHOVÁ, Mgr Jarmila. Faktory resilience u osob, které vyrůstaly v dětském domově.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 8024713624.
NOVOTNÝ, Jan Sebastian. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. 1st ed. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-700-0.
ŠOLCOVA, Iva. Vývoj resilience v dětství a v dospělosti, l.vydání. Praha: Grada, 2009.104 s. ISBN 978-80-247-2947-3