Bakalářská práce s názvem: Artefiletické metody jako prostředkem kompenzace krize dětského výtvarného projevu v inkluzivní třídě, se zabývá problematikou využití artefiletických metod v kontextu vzdělávání žáků na 2. stupni základní školy, a žáků se speciálními výukovými potřebami (SVP) na 2. stupni základní školy. Cílem teoretické části bakalářské práce je definování pojmů arteterapie a aArtefiletika, popis metod a technik artefiletiky využívaných při edukaci nejen žáků se SVP. Cílem praktické části bakalářské práce je navrhnout a realizovat výukové bloky výtvarné výchovy podporující začlenění a kompenzaci krize dětského výtvarného projevu žáků se speciálními výukovými potřebami na 2. stupni základní školy, které budou využívat artefiletické metody.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis named: Artefiletic methods as a means of compensation of the children artistic expression crisis in an inclusive class, is dealing with the problematics of usage of artefiletic methods in the context of the education of pupils of lower-secondary school and pupils with special educational needs (SEN) on the lower-secondary school. The objective of the theoretical part of the bachelor thesis is definition of terms such as artetherapy and artefiletic, description of artefiletic methods and techniques used in education of not only pupils with SEN. The objective of the practical part is to come up with and implement study blocks of art education which would support inclusion and compensation of children artistic expression crisis of pupils with special educational needs on lower-secondary school which will make use of artefiletic methods.
Klíčová slova
Artefiletika, artefiletické metody, krize dětského výtvarného projevu, podpůrná opatření (PO), specifické poruchy učení (SPU), výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Artephyletics, artephyletic methods, crisis of children's creative expression, support measures, specific learning disabilities, art education
Rozsah průvodní práce
61 s. (73 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem: Artefiletické metody jako prostředkem kompenzace krize dětského výtvarného projevu v inkluzivní třídě, se zabývá problematikou využití artefiletických metod v kontextu vzdělávání žáků na 2. stupni základní školy, a žáků se speciálními výukovými potřebami (SVP) na 2. stupni základní školy. Cílem teoretické části bakalářské práce je definování pojmů arteterapie a aArtefiletika, popis metod a technik artefiletiky využívaných při edukaci nejen žáků se SVP. Cílem praktické části bakalářské práce je navrhnout a realizovat výukové bloky výtvarné výchovy podporující začlenění a kompenzaci krize dětského výtvarného projevu žáků se speciálními výukovými potřebami na 2. stupni základní školy, které budou využívat artefiletické metody.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis named: Artefiletic methods as a means of compensation of the children artistic expression crisis in an inclusive class, is dealing with the problematics of usage of artefiletic methods in the context of the education of pupils of lower-secondary school and pupils with special educational needs (SEN) on the lower-secondary school. The objective of the theoretical part of the bachelor thesis is definition of terms such as artetherapy and artefiletic, description of artefiletic methods and techniques used in education of not only pupils with SEN. The objective of the practical part is to come up with and implement study blocks of art education which would support inclusion and compensation of children artistic expression crisis of pupils with special educational needs on lower-secondary school which will make use of artefiletic methods.
Klíčová slova
Artefiletika, artefiletické metody, krize dětského výtvarného projevu, podpůrná opatření (PO), specifické poruchy učení (SPU), výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Artephyletics, artephyletic methods, crisis of children's creative expression, support measures, specific learning disabilities, art education
Zásady pro vypracování
1. Volba a formulace tématu, stanovení cílů práce
2. Výběr a rešerše odborné literatury a dalších pramenů
3. Průběžná konzultace s vedoucím práce a odborníky z oboru
4. Vypracování teoretické části
5. Koncepce, tvorba a realizace výtvarně-pedagogických projektů
6. Vyhodnocení závěrů, reflexe realizovaných projektů a splnění cílů
7. Formulace doporučení pro školní praxi
8. Odevzdání bakalářské práce
9. Prezentace práce na výstavě BPDP
Zásady pro vypracování
1. Volba a formulace tématu, stanovení cílů práce
2. Výběr a rešerše odborné literatury a dalších pramenů
3. Průběžná konzultace s vedoucím práce a odborníky z oboru
4. Vypracování teoretické části
5. Koncepce, tvorba a realizace výtvarně-pedagogických projektů
6. Vyhodnocení závěrů, reflexe realizovaných projektů a splnění cílů
7. Formulace doporučení pro školní praxi
8. Odevzdání bakalářské práce
9. Prezentace práce na výstavě BPDP
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, Vladimír, KOMZÁKOVÁ, Martina a Jan SLAVÍK, ed. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290- 415-0.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-449-4.
HAZUKOVÁ, Helena, SLAVÍK, Jan a Vladimíra SLAVÍKOVÁ. Výtvarné čarování: atrefiletika pro
předškoláky a mladší školáky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,
2000. ISBN 80-7290-016-1.
HROUZEK, Petr. Arteterapie ve speciální pedagogice: Účinné faktory vývojové arteterapie – integrativní přístup [online]. Brno, 2006. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/10957/pedf_d/?lang=en. Dizertační práce. Masarykova univerzita v Brně.
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8.
SLAVÍK, Jan. Artefiletika – příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe. Kultura, umění a výchova [online], 2015, 3(1) [cit. 2020-01-27]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www. kuv.upol.cz/…=92
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-729-0130-3.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a Pavel KŘEPELA, ed. Spontánní umění. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5400-4.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, Vladimír, KOMZÁKOVÁ, Martina a Jan SLAVÍK, ed. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290- 415-0.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-449-4.
HAZUKOVÁ, Helena, SLAVÍK, Jan a Vladimíra SLAVÍKOVÁ. Výtvarné čarování: atrefiletika pro
předškoláky a mladší školáky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,
2000. ISBN 80-7290-016-1.
HROUZEK, Petr. Arteterapie ve speciální pedagogice: Účinné faktory vývojové arteterapie – integrativní přístup [online]. Brno, 2006. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/10957/pedf_d/?lang=en. Dizertační práce. Masarykova univerzita v Brně.
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8.
SLAVÍK, Jan. Artefiletika – příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe. Kultura, umění a výchova [online], 2015, 3(1) [cit. 2020-01-27]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www. kuv.upol.cz/…=92
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-729-0130-3.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a Pavel KŘEPELA, ed. Spontánní umění. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5400-4.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.