Cílem bakalářské práce je přispět do problematiky vztahů mezi rodinným prostředím a motorickým vývojem dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. V teoretické části se pomocí odborných zdrojů zabýváme popisem pohybové aktivity, pohybového růstu, vývoje dítěte v předškolním období. Dále se zaměřuje na význam rodiny, její funkce, sociální role, dotýká se problému současné rodiny. V empirické části bakalářské práce byla prezentována data, získaná prostřednictvím testové baterie MABC-2 a dotazníkového šetření WHOQOL - 100. Testování bylo provedeno s předškolními dětmi ve věku 4-6 let v běžných třídách pražských mateřských škol. Na základě šetření byla zjištěna úroveň motorických dovedností předškolních dětí. Největší počet bodů děti obdržely v testech hrubé motoriky. Naopak nejméně bodů získaly v testech rovnováhy. Dále bylo provedeno dotazníkové šetření, zaměřeno na kvalitu života rodin zkoumaných dětí. Blíže jsme se zaměřili na námi vybrané otázky vzhledem ke kvalitě rodinného života a pomocí metod deskriptivní statistiky jsme porovnali, zda děti z rodin s lepším sociálním klimatem budou dosahovat lepších výsledků v testové baterii MABC-2. Tento předpoklad nám byl potvrzen.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to contribute to the issue of the relationship between family environment and motor development of preschool children. The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. In the theoretical part we use professional sources to describe the physical activity, motor growth, and child development in the preschool period. It also focuses on the importance of the family, its functions, social roles, touching on the problem of the contemporary family. In the empirical part of the bachelor's thesis, data obtained through the MABC-2 test battery and WHOQOL - 100 questionnaire survey were presented. The testing was conducted with preschool children aged 4-6 years in regular classes of Prague kindergartens. Based on the investigation, the level of motor skills of preschool children was determined. The children received the highest number of points in gross motor skills tests. On the other hand, they received the least points in the tests of balance. In addition, a questionnaire survey was conducted, focusing on the quality of life of the families of the studied children. We took a closer look at the questions we selected in relation to the quality of family life and compared whether children from families with a better social climate would perform better on the MABC-2 test battery. This prediction was confirmed to us.
Klíčová slova
Předškolní věk, rodinné prostředí, kvalita života, motorické dovednosti
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, family environment, quality of life, motor skills
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je přispět do problematiky vztahů mezi rodinným prostředím a motorickým vývojem dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. V teoretické části se pomocí odborných zdrojů zabýváme popisem pohybové aktivity, pohybového růstu, vývoje dítěte v předškolním období. Dále se zaměřuje na význam rodiny, její funkce, sociální role, dotýká se problému současné rodiny. V empirické části bakalářské práce byla prezentována data, získaná prostřednictvím testové baterie MABC-2 a dotazníkového šetření WHOQOL - 100. Testování bylo provedeno s předškolními dětmi ve věku 4-6 let v běžných třídách pražských mateřských škol. Na základě šetření byla zjištěna úroveň motorických dovedností předškolních dětí. Největší počet bodů děti obdržely v testech hrubé motoriky. Naopak nejméně bodů získaly v testech rovnováhy. Dále bylo provedeno dotazníkové šetření, zaměřeno na kvalitu života rodin zkoumaných dětí. Blíže jsme se zaměřili na námi vybrané otázky vzhledem ke kvalitě rodinného života a pomocí metod deskriptivní statistiky jsme porovnali, zda děti z rodin s lepším sociálním klimatem budou dosahovat lepších výsledků v testové baterii MABC-2. Tento předpoklad nám byl potvrzen.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to contribute to the issue of the relationship between family environment and motor development of preschool children. The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. In the theoretical part we use professional sources to describe the physical activity, motor growth, and child development in the preschool period. It also focuses on the importance of the family, its functions, social roles, touching on the problem of the contemporary family. In the empirical part of the bachelor's thesis, data obtained through the MABC-2 test battery and WHOQOL - 100 questionnaire survey were presented. The testing was conducted with preschool children aged 4-6 years in regular classes of Prague kindergartens. Based on the investigation, the level of motor skills of preschool children was determined. The children received the highest number of points in gross motor skills tests. On the other hand, they received the least points in the tests of balance. In addition, a questionnaire survey was conducted, focusing on the quality of life of the families of the studied children. We took a closer look at the questions we selected in relation to the quality of family life and compared whether children from families with a better social climate would perform better on the MABC-2 test battery. This prediction was confirmed to us.
Klíčová slova
Předškolní věk, rodinné prostředí, kvalita života, motorické dovednosti
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, family environment, quality of life, motor skills
Zásady pro vypracování
Vliv rodiny na vývoj dětí má zásadní vliv především v předškolním věku, kdy ještě rodiče s dětmi tráví více času, než je tomu na začátku školní docházky. Cílem práce je přispět do problematiky zabývající se vlivem kvality rodinného prostředí na motorický vývoj dětí předškolního věku v pražských mateřských školách. Výběr souboru bude záměrný a budou do něj zařazeny děti ve věku 3-6 let a jejich rodiče. Ke sběru dat využijeme dotazník WHOQOL - BREF pro rodiče a baterií motorických testů MABC-2, která určena k hodnocení motoriky dětí předškolního věku. Analýzu dat provedeme pomocí metod deskriptivní a inferenční statistiky. Pro určení charakteru dat použijeme Shapiro- Wilk test a na základě jeho výsledku určíme konkrétní metody, se kterými budeme pracovat. Rodinné klima je důležité pro celkový vývoj dítěte, očekáváme tedy, že vliv rodinného prostředí bude ovlivňovat výsledky dětí v motorických testech baterie MABC-2.
Zásady pro vypracování práce:
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Vliv rodiny na vývoj dětí má zásadní vliv především v předškolním věku, kdy ještě rodiče s dětmi tráví více času, než je tomu na začátku školní docházky. Cílem práce je přispět do problematiky zabývající se vlivem kvality rodinného prostředí na motorický vývoj dětí předškolního věku v pražských mateřských školách. Výběr souboru bude záměrný a budou do něj zařazeny děti ve věku 3-6 let a jejich rodiče. Ke sběru dat využijeme dotazník WHOQOL - BREF pro rodiče a baterií motorických testů MABC-2, která určena k hodnocení motoriky dětí předškolního věku. Analýzu dat provedeme pomocí metod deskriptivní a inferenční statistiky. Pro určení charakteru dat použijeme Shapiro- Wilk test a na základě jeho výsledku určíme konkrétní metody, se kterými budeme pracovat. Rodinné klima je důležité pro celkový vývoj dítěte, očekáváme tedy, že vliv rodinného prostředí bude ovlivňovat výsledky dětí v motorických testech baterie MABC-2.
Zásady pro vypracování práce:
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Allen, E. K. & Marotz, L. (2002). Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Portál.
Burton, A. W., & Miller, D. E. (1998). Movement Skill Assessment. D.E. Human Kinetics Pub.
Dvořáková, H. (2002). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy. Portál.
Eva, O. (2016). Předškolní pedagogika. Grada Publishing as.
Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Portál.
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Portál.
Seznam doporučené literatury
Allen, E. K. & Marotz, L. (2002). Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Portál.
Burton, A. W., & Miller, D. E. (1998). Movement Skill Assessment. D.E. Human Kinetics Pub.
Dvořáková, H. (2002). Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy. Portál.
Eva, O. (2016). Předškolní pedagogika. Grada Publishing as.
Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Portál.
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Portál.