Bakalářská práce se zabývá přírodním materiálem a jeho využitím při výtvarných činnostech v prostředí mateřské školy.
Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku dítěte v předškolním věku. Dále objasňuje pojmy výtvarná výchova, výtvarné činnosti a jejich cíle. Zabývá se také soudobými výtvarnými postupy. Vysvětluje pojmy tvořivost, hra, výtvarná hra, výtvarný experiment, výtvarná etuda, výtvarná řada a výtvarný projekt. Popisuje techniky práce s přírodním materiálem, jeho dělení a vliv přírody na smyslové vnímání. Na závěr představuje umělce, kteří ve své tvorbě využívali přírodní materiál.
Praktická část bakalářské práce se věnuje realizaci deseti metodických listů, které vedou k rozvoji tvořivosti a pochopení základních vyjadřovacích prostředků. Záměrem bylo také utvářet u dětí kladný vztah k přírodě a její ochraně. Součástí práce je hodnocení činností, pedagogická reflexe a fotodokumentace tvorby dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on work with natural materials and their use in artistic activities in the environment of a kindergarten.
The theoretical part focuses on the characteristics of children in preschool age. It explains the concepts of art education, artistic activities and their goals. It also addresses contemporary artistic methods. It explains the concepts of creativity, play, artistic play, artistic experiment, artistic etude, artistic series, and artistic project. It describes techniques of working with natural materials, their classification and influence of nature on sensory perception. It also introduces artists who used natural materials in their work.
The practical part of the bachelor thesis deals with the implementation of ten methodical sheets aimed at fostering creativity and understanding basic expressive means. The intention was also to support a positive relationship with nature and its protection among children. The work includes the evaluation of activities, pedagogical reflection, and photo documentation of children's creations.
Klíčová slova
předškolní věk, přírodní materiál, výtvarné činnosti, výtvarná řada, výtvarné techniky
Bakalářská práce se zabývá přírodním materiálem a jeho využitím při výtvarných činnostech v prostředí mateřské školy.
Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku dítěte v předškolním věku. Dále objasňuje pojmy výtvarná výchova, výtvarné činnosti a jejich cíle. Zabývá se také soudobými výtvarnými postupy. Vysvětluje pojmy tvořivost, hra, výtvarná hra, výtvarný experiment, výtvarná etuda, výtvarná řada a výtvarný projekt. Popisuje techniky práce s přírodním materiálem, jeho dělení a vliv přírody na smyslové vnímání. Na závěr představuje umělce, kteří ve své tvorbě využívali přírodní materiál.
Praktická část bakalářské práce se věnuje realizaci deseti metodických listů, které vedou k rozvoji tvořivosti a pochopení základních vyjadřovacích prostředků. Záměrem bylo také utvářet u dětí kladný vztah k přírodě a její ochraně. Součástí práce je hodnocení činností, pedagogická reflexe a fotodokumentace tvorby dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on work with natural materials and their use in artistic activities in the environment of a kindergarten.
The theoretical part focuses on the characteristics of children in preschool age. It explains the concepts of art education, artistic activities and their goals. It also addresses contemporary artistic methods. It explains the concepts of creativity, play, artistic play, artistic experiment, artistic etude, artistic series, and artistic project. It describes techniques of working with natural materials, their classification and influence of nature on sensory perception. It also introduces artists who used natural materials in their work.
The practical part of the bachelor thesis deals with the implementation of ten methodical sheets aimed at fostering creativity and understanding basic expressive means. The intention was also to support a positive relationship with nature and its protection among children. The work includes the evaluation of activities, pedagogical reflection, and photo documentation of children's creations.
Klíčová slova
předškolní věk, přírodní materiál, výtvarné činnosti, výtvarná řada, výtvarné techniky
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5D/2019 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části se bude zabývat charakteristikou žáků předškolního věku. Vysvětlí pojmy výtvarné činnosti, výtvarné cíle, tvořivost, hra, výtvarná hra a výtvarná řada v širších konceptech obecné pedagogiky a objasní jejich místo v kurikulárních dokumentech. Dále se studentka zaměří na přírodní materiál a jeho využití v tvorbě českých výtvarníků a na práci s přírodním materiálem v mateřské škole. V praktické části realizuje metodické listy, které povedou k rozvoji a pochopení základních vyjadřovacích prostředků. Studentka předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5D/2019 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce. V teoretické části se bude zabývat charakteristikou žáků předškolního věku. Vysvětlí pojmy výtvarné činnosti, výtvarné cíle, tvořivost, hra, výtvarná hra a výtvarná řada v širších konceptech obecné pedagogiky a objasní jejich místo v kurikulárních dokumentech. Dále se studentka zaměří na přírodní materiál a jeho využití v tvorbě českých výtvarníků a na práci s přírodním materiálem v mateřské škole. V praktické části realizuje metodické listy, které povedou k rozvoji a pochopení základních vyjadřovacích prostředků. Studentka předloží fotodokumentaci činností a provede zhodnocení práce a naplnění vytyčených cílů.
Seznam doporučené literatury
Bláha, J. (1997). Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL Práce.
Cikánová, K. (1995). Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum.
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Hazuková, H., & Šamšula, P. (1991). Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Karolinum.
Kickbusch,A. (2006). Tvoříme z přírodních materiálů. Frýdek-Místek: Alpress.
Parik, P. (2013). Tvoříme s dětmi z darů přírody. Praha: Plot.
Roeselová, V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah.
Roeselová, V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Bláha, J. (1997). Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL Práce.
Cikánová, K. (1995). Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum.
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Hazuková, H., & Šamšula, P. (1991). Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Karolinum.
Kickbusch,A. (2006). Tvoříme z přírodních materiálů. Frýdek-Místek: Alpress.
Parik, P. (2013). Tvoříme s dětmi z darů přírody. Praha: Plot.
Roeselová, V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah.
Roeselová, V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.