Tato diplomová práce se zabývá problematikou odkladů školní docházky. Cílem práce je zjistit, co děti odkladem školní docházky získávají, případně ztrácí a zda jsou udělené odklady opodstatněné. Jedná se o aktuální téma, neboť z každoročních výročních zpráv České školní inspekce vyplývá, že počet odkladů v České republice stále výrazně stoupá, i oproti jiným státům.
Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část.
V teoretické části budou vymezeny základní pojmy školní zralosti a připravenosti
a také školní nezralosti. Dále je zde uvedena charakteristika dítěte předškolního věku a odklady školní docházky. V teoreticko-kritické části se budeme zabývat odklady povinné školní docházky z pohledu zahraničních odborníků a studií.
V empirické části bude definován cíl výzkumu. K samotnému výzkumu budou využity kvalitativní metody, konkrétně polostrukturovaný rozhovor s učitelkami mateřské školy, učitelkami z přípravných tříd a školní psycholožkou. Získaná data budou vyhodnocena a diskutována v kontextu současného stavu poznání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of postponement of school attendance. The aim of the thesis is to find out what children gain or lose by postponing schooling and whether the granted postpones are justified. This is a current topic, as it follows from the annual reports of the Czech School Inspectorate that the number of postponements in the Czech Republic continues to rise significantly, even compared to other countries.
The work is divided into a theoretical and an empirical part.
In the theoretical part, the basic concepts of school maturity and readiness will be defined and also school immaturity. Furthermore, the characteristics of a child of preschool age are presented here and school deferrals. In the theoretical-critical part, we will deal with postponements of compulsory schooling from the point of view of foreign experts and studies.
The objective of the research will be defined in the empirical part. Qualitative methods will be used for the research itself, specifically a semi-structured interview with kindergarten teachers, teachers from preparatory classes and a school psychologist. The obtained data will be evaluated and discussed in the context of the current state of knowledge.
Klíčová slova
Odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost, předškolní věk, školní nezralost
Klíčová slova v angličtině
Postponement of school attendance, school maturity, school readiness, preschool age, school immaturity
Rozsah průvodní práce
68 s. (98 488 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou odkladů školní docházky. Cílem práce je zjistit, co děti odkladem školní docházky získávají, případně ztrácí a zda jsou udělené odklady opodstatněné. Jedná se o aktuální téma, neboť z každoročních výročních zpráv České školní inspekce vyplývá, že počet odkladů v České republice stále výrazně stoupá, i oproti jiným státům.
Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část.
V teoretické části budou vymezeny základní pojmy školní zralosti a připravenosti
a také školní nezralosti. Dále je zde uvedena charakteristika dítěte předškolního věku a odklady školní docházky. V teoreticko-kritické části se budeme zabývat odklady povinné školní docházky z pohledu zahraničních odborníků a studií.
V empirické části bude definován cíl výzkumu. K samotnému výzkumu budou využity kvalitativní metody, konkrétně polostrukturovaný rozhovor s učitelkami mateřské školy, učitelkami z přípravných tříd a školní psycholožkou. Získaná data budou vyhodnocena a diskutována v kontextu současného stavu poznání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of postponement of school attendance. The aim of the thesis is to find out what children gain or lose by postponing schooling and whether the granted postpones are justified. This is a current topic, as it follows from the annual reports of the Czech School Inspectorate that the number of postponements in the Czech Republic continues to rise significantly, even compared to other countries.
The work is divided into a theoretical and an empirical part.
In the theoretical part, the basic concepts of school maturity and readiness will be defined and also school immaturity. Furthermore, the characteristics of a child of preschool age are presented here and school deferrals. In the theoretical-critical part, we will deal with postponements of compulsory schooling from the point of view of foreign experts and studies.
The objective of the research will be defined in the empirical part. Qualitative methods will be used for the research itself, specifically a semi-structured interview with kindergarten teachers, teachers from preparatory classes and a school psychologist. The obtained data will be evaluated and discussed in the context of the current state of knowledge.
Klíčová slova
Odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost, předškolní věk, školní nezralost
Klíčová slova v angličtině
Postponement of school attendance, school maturity, school readiness, preschool age, school immaturity
Zásady pro vypracování
Součástí vypracování diplomové práce bude podrobné seznámení se směrnicí děkana 5E/2019 a dbání na její dodržování.
Práce bude zaměřena na problematiku nárůstu odkladů školní docházky. Aktuálnost tématu vyplývá mimo jiné z výročních zpráv České školní inspekce, které obsahují informace o každoročním nárůstu odkladů školní docházky.
Navrhovaný kvalifikační projekt se bude zabývat výzkumným problémem formulovaným otázkou: Co děti odkladem školní docházky získávají, případně ztrácí?
Zabývat se bude také nejčastějšími příčinami odkladů školní docházky.
V teoretické části budou vymezeny základní pojmy a teoreticko-kritická analýza stavu poznání v dané problematice.
V praktické části budou využity kvalitativní metody, konkrétně pozorování dětí s odkladem školní docházky v MŠ a polostrukturovaný rozhovor, který bude veden individuálně s učitelkami mateřských škol a se školní psycholožkou. Získaná data budou vyhodnocena a diskutována v kontextu současného stavu poznání.
Zásady pro vypracování
Součástí vypracování diplomové práce bude podrobné seznámení se směrnicí děkana 5E/2019 a dbání na její dodržování.
Práce bude zaměřena na problematiku nárůstu odkladů školní docházky. Aktuálnost tématu vyplývá mimo jiné z výročních zpráv České školní inspekce, které obsahují informace o každoročním nárůstu odkladů školní docházky.
Navrhovaný kvalifikační projekt se bude zabývat výzkumným problémem formulovaným otázkou: Co děti odkladem školní docházky získávají, případně ztrácí?
Zabývat se bude také nejčastějšími příčinami odkladů školní docházky.
V teoretické části budou vymezeny základní pojmy a teoreticko-kritická analýza stavu poznání v dané problematice.
V praktické části budou využity kvalitativní metody, konkrétně pozorování dětí s odkladem školní docházky v MŠ a polostrukturovaný rozhovor, který bude veden individuálně s učitelkami mateřských škol a se školní psycholožkou. Získaná data budou vyhodnocena a diskutována v kontextu současného stavu poznání.
Seznam doporučené literatury
Dandová, E. a kol. (2020) Školní zralost a odklady školní docházky. Raabe.
Kutálková, D. (2014) Jak připravit dítě do 1. třídy. Grada,
Otevřelová, H. (2016) Školní zralost a připravenost. Portál.
Říčan, P., & Krejčířová, D. a kol. (2006) Dětská klinická psychologie. Grada.
Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Portál.
Závora, J., & Hříbková, L. (2015) Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP. PF UJEP.
Žáčková, H., & Jucovičová, D. (2007) Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. D + H.
Seznam doporučené literatury
Dandová, E. a kol. (2020) Školní zralost a odklady školní docházky. Raabe.
Kutálková, D. (2014) Jak připravit dítě do 1. třídy. Grada,
Otevřelová, H. (2016) Školní zralost a připravenost. Portál.
Říčan, P., & Krejčířová, D. a kol. (2006) Dětská klinická psychologie. Grada.
Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Portál.
Závora, J., & Hříbková, L. (2015) Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP. PF UJEP.
Žáčková, H., & Jucovičová, D. (2007) Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. D + H.