Bakalářská práce s názvem Možnosti práce s dětmi romské komunity v Mostě se zabývá tím, jaké existují v Ústeckém kraji, převážně v Mostě, možnosti práce s dětmi romské komunity. V práci je popsáno Mostecko a jeho stěžejní sociální, ekonomické a demografické problémy v kontextu vzájemného vztahu zdejší majority a minority. Primárně se práce zaměřuje na mimoškolní instituce, které v Mostě tyto možnosti nabízejí a jak s těmito institucemi spolupracují zdejší školy. Cílem práce je identifikovat, zda a jak jsou v Mostě využívány instituce zaměřené na práci s romskými dětmi, zejména školami.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis, entitled Opportunities to work with Children of the Roma Community in Most, deals with the possibilities of working with children of the Roma community in the Ústí nad Labem Region, mainly in Most. The thesis describes the Most region and its key social, economic and demographic problems in the context of the relationship between the local majority and minority. Primarily, the thesis focuses on extracurricular institutions that offer these opportunities in Most and how local schools cooperate with these institutions. The aim of the thesis is to identify whether and how institutions focused on working with Roma children, especially schools, are used in Most.
Key words
Klíčová slova
Diakonie, Dům romské kultury, Dyáda, Charita Most, Klub národnostních menšin, metodik prevence, město Most, OSPOD, pedagogicko-psychologická poradna, Podpora žáků v Mostě, práce s dětmi, Romové, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, výchovný poradce, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Diakonie, House of Romani Culture, Dyáda, Charita Most, National Minorities Club, prevention methodologist, City of Most, OSPOD, pedagogical-psychological counseling center, Pupil Support in Most, work with children, Roma, framework educational program, school educational program, educational counselor, primary school
Rozsah průvodní práce
48
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Možnosti práce s dětmi romské komunity v Mostě se zabývá tím, jaké existují v Ústeckém kraji, převážně v Mostě, možnosti práce s dětmi romské komunity. V práci je popsáno Mostecko a jeho stěžejní sociální, ekonomické a demografické problémy v kontextu vzájemného vztahu zdejší majority a minority. Primárně se práce zaměřuje na mimoškolní instituce, které v Mostě tyto možnosti nabízejí a jak s těmito institucemi spolupracují zdejší školy. Cílem práce je identifikovat, zda a jak jsou v Mostě využívány instituce zaměřené na práci s romskými dětmi, zejména školami.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis, entitled Opportunities to work with Children of the Roma Community in Most, deals with the possibilities of working with children of the Roma community in the Ústí nad Labem Region, mainly in Most. The thesis describes the Most region and its key social, economic and demographic problems in the context of the relationship between the local majority and minority. Primarily, the thesis focuses on extracurricular institutions that offer these opportunities in Most and how local schools cooperate with these institutions. The aim of the thesis is to identify whether and how institutions focused on working with Roma children, especially schools, are used in Most.
Key words
Klíčová slova
Diakonie, Dům romské kultury, Dyáda, Charita Most, Klub národnostních menšin, metodik prevence, město Most, OSPOD, pedagogicko-psychologická poradna, Podpora žáků v Mostě, práce s dětmi, Romové, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, výchovný poradce, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Diakonie, House of Romani Culture, Dyáda, Charita Most, National Minorities Club, prevention methodologist, City of Most, OSPOD, pedagogical-psychological counseling center, Pupil Support in Most, work with children, Roma, framework educational program, school educational program, educational counselor, primary school
Zásady pro vypracování
1) Specifikace ústeckého regionu se zaměřením na Most (primárně sociální, ekonomické a demografické problémy). 2) Analýza aktivit institucí, které v Mostě nabízejí možnosti práce s dětmi z romské komunity. 3) Analýza přístupu vybraných základních škol v Mostě k možným aktivitám a jejich implementace v rámci školy. 4) Vyhodnocení přístupu jednotlivých škol, případné návrhy na zlepšení
Anotace: Práce se bude zabývat tím, jaké existují v Ústeckém kraji, převážně v Mostě, možnosti práce s dětmi romské komunity. V práci bude popsáno Mostecko a jeho stěžejní sociální, ekonomické a demografické problémy v kontextu vzájemného vztahu zdejší majority a minority. Primárně se bude práce zaměřovat na mimoškolní instituce, které v Mostě tyto možnosti nabízejí a jak s těmito institucemi spolupracují zdejší školy. Cílem práce je identifikovat, zda a jak jsou v Mostě využívány instituce zaměřené na práci s romskými dětmi, zejména školami.
Zásady pro vypracování
1) Specifikace ústeckého regionu se zaměřením na Most (primárně sociální, ekonomické a demografické problémy). 2) Analýza aktivit institucí, které v Mostě nabízejí možnosti práce s dětmi z romské komunity. 3) Analýza přístupu vybraných základních škol v Mostě k možným aktivitám a jejich implementace v rámci školy. 4) Vyhodnocení přístupu jednotlivých škol, případné návrhy na zlepšení
Anotace: Práce se bude zabývat tím, jaké existují v Ústeckém kraji, převážně v Mostě, možnosti práce s dětmi romské komunity. V práci bude popsáno Mostecko a jeho stěžejní sociální, ekonomické a demografické problémy v kontextu vzájemného vztahu zdejší majority a minority. Primárně se bude práce zaměřovat na mimoškolní instituce, které v Mostě tyto možnosti nabízejí a jak s těmito institucemi spolupracují zdejší školy. Cílem práce je identifikovat, zda a jak jsou v Mostě využívány instituce zaměřené na práci s romskými dětmi, zejména školami.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. 1. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86798-01-1.
BROŽ, Miroslav, Petra KINTLOVÁ a Ladislav TOUŠEK. Kdo drží Černého Petra: sociální vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem. ISBN 978-80-86961-27-9.
DAVIDOVÁ, Eva. Kvalita života a sociální determinanty zdraví u Romů v České a Slovenské republice. 1. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80- 7387-428-5.
DAVIDOVÁ, Eva. Romano drom: Cesty Romů: 1945-1990 : změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0524-5.
DEMJANČUK, Nikolaj a Lucia DROTÁROVÁ. Vzdělání a extremismus. 1. Praha: Epocha, 2005. ISBN 80-86328-83-x.
JAKOUBEK, Marek a Tomáš HIRT. Romové: Kulturologické etudy. 1. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-83-X.
JELLOUN, Tahar Ben, Erik LUKAVSKÝ a Anna LUKAVSKÁ. Tati, co je to rasismus?. 1. Dauphin, 2004. ISBN 80-7272-049-X.
MACHALOVÁ, Tatiana. Lidská práva proti rasismu. 1. Brno: Doplněk, 2001. ISBN 80-7239-099-6.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-952-2.
OUŘEDNÍČEK, Martin, Jana POSPÍŠILOVÁ a Jana TEMELOVÁ. Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky. 1. Praha: Karolinium, 2011. ISBN 978-80-246-1889-0.
PREISSOVÁ, Andrea, Martina CICHÁ a Lenka GULOVÁ. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. 1. Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-991-5.
PROSPĚCH, Pavel. Neznámá společnost: pohledy na současné Česko. 1. Brno: Host, 2021. ISBN 978-80-275-0826-6.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. 1. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. 1. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. 1. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86798-01-1.
BROŽ, Miroslav, Petra KINTLOVÁ a Ladislav TOUŠEK. Kdo drží Černého Petra: sociální vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem. ISBN 978-80-86961-27-9.
DAVIDOVÁ, Eva. Kvalita života a sociální determinanty zdraví u Romů v České a Slovenské republice. 1. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80- 7387-428-5.
DAVIDOVÁ, Eva. Romano drom: Cesty Romů: 1945-1990 : změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0524-5.
DEMJANČUK, Nikolaj a Lucia DROTÁROVÁ. Vzdělání a extremismus. 1. Praha: Epocha, 2005. ISBN 80-86328-83-x.
JAKOUBEK, Marek a Tomáš HIRT. Romové: Kulturologické etudy. 1. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-83-X.
JELLOUN, Tahar Ben, Erik LUKAVSKÝ a Anna LUKAVSKÁ. Tati, co je to rasismus?. 1. Dauphin, 2004. ISBN 80-7272-049-X.
MACHALOVÁ, Tatiana. Lidská práva proti rasismu. 1. Brno: Doplněk, 2001. ISBN 80-7239-099-6.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-952-2.
OUŘEDNÍČEK, Martin, Jana POSPÍŠILOVÁ a Jana TEMELOVÁ. Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky. 1. Praha: Karolinium, 2011. ISBN 978-80-246-1889-0.
PREISSOVÁ, Andrea, Martina CICHÁ a Lenka GULOVÁ. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. 1. Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-991-5.
PROSPĚCH, Pavel. Neznámá společnost: pohledy na současné Česko. 1. Brno: Host, 2021. ISBN 978-80-275-0826-6.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. 1. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. 1. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.