V této bakalářské práci identifikujeme současné moderní písně, vhodné pro děti ve věku 3 až 5 let, které mohou pomoci s osvojením anglického jazyka. V teoretické části práce jsou stručně popsány mozkové procesy dítěte při aktivním poslechu hudby a následně jsou prezentován tři skupiny kritérií se sedmi specifickými kritérii pro výběr vhodných písní s bližším zaměřením na autentickou výslovnost přijaté výslovnosti. V rámci praktické části rozdělujeme písně do tří skupin a to vhodné, téměř vhodné a nevhodné. Na závěr práce předkládáme 18 různých písní, vždy 6 příkladů z jedné skupiny. U jednoho příkladu z každé skupiny posléze vypracováváme hloubkový rozbor.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis work identifies popular modern songs that offer suitable input for the acquisition of English with learners at the age of 3 to 5 years, focusing on native-like pronunciation.
It briefly describes the brain processes involved while the children are exposed to the spoken target language and then suggests the effects of songs on phonetical language acquisition. It then presents specific criteria for choosing songs offering adequate pronunciation input. For the practical part, we have separated eighteen different songs into three categories based on their suitability and shown the in-depth practical application of the criteria presented in the theoretical part of this paper, using three examples representing each group.
Klíčová slova
Písně, osvojení druhého jazyka, předškolní děti, velmi mladí žáci, přijatá výslovnost, volnočasová aktivita
Klíčová slova v angličtině
Songs, second language acquisition, preschool children, very young learners, Received Pro-nunciation, past-time activity
Rozsah průvodní práce
56s.
Jazyk
AN
Anotace
V této bakalářské práci identifikujeme současné moderní písně, vhodné pro děti ve věku 3 až 5 let, které mohou pomoci s osvojením anglického jazyka. V teoretické části práce jsou stručně popsány mozkové procesy dítěte při aktivním poslechu hudby a následně jsou prezentován tři skupiny kritérií se sedmi specifickými kritérii pro výběr vhodných písní s bližším zaměřením na autentickou výslovnost přijaté výslovnosti. V rámci praktické části rozdělujeme písně do tří skupin a to vhodné, téměř vhodné a nevhodné. Na závěr práce předkládáme 18 různých písní, vždy 6 příkladů z jedné skupiny. U jednoho příkladu z každé skupiny posléze vypracováváme hloubkový rozbor.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis work identifies popular modern songs that offer suitable input for the acquisition of English with learners at the age of 3 to 5 years, focusing on native-like pronunciation.
It briefly describes the brain processes involved while the children are exposed to the spoken target language and then suggests the effects of songs on phonetical language acquisition. It then presents specific criteria for choosing songs offering adequate pronunciation input. For the practical part, we have separated eighteen different songs into three categories based on their suitability and shown the in-depth practical application of the criteria presented in the theoretical part of this paper, using three examples representing each group.
Klíčová slova
Písně, osvojení druhého jazyka, předškolní děti, velmi mladí žáci, přijatá výslovnost, volnočasová aktivita
Klíčová slova v angličtině
Songs, second language acquisition, preschool children, very young learners, Received Pro-nunciation, past-time activity
Zásady pro vypracování
This Bachelor thesis work will identify popular modern songs that offer suitable input for the acquisition of English with learners at the primary level, focusing on native-like pronunciation.
It will briefly describe the brain processes involved while the children are exposed to the spoken target language and then suggest the effects of songs on phonetical language acquisition. It will then present specific criteria for choosing songs offering adequate pronunciation input. In the practical part, the text will analyze popular songs from the phonetical point of view.
Zásady pro vypracování
This Bachelor thesis work will identify popular modern songs that offer suitable input for the acquisition of English with learners at the primary level, focusing on native-like pronunciation.
It will briefly describe the brain processes involved while the children are exposed to the spoken target language and then suggest the effects of songs on phonetical language acquisition. It will then present specific criteria for choosing songs offering adequate pronunciation input. In the practical part, the text will analyze popular songs from the phonetical point of view.
Seznam doporučené literatury
Anglada-Tort, Manuel, et al. False Memories in Music Listening: Exploring the Misinformation Effect and Individual Difference Factors in Auditory Memory, 1 May 2019, https://www.coursehero.com/tutors-problems/Writing/33557059-httpseds-b-ebscohost-comlibprox1slcceduedspdfviewerpdfview/.
Escudero, Paola, et al. "Magnitude of Phonetic Distinction Predicts Success at Early Word Learning in Native and Non-Native Accents.” Frontiers | Magnitude of Phonetic Distinction Predicts Success at Early Word Learning in Native and Non-Native Accents, Frontiers, 1 Jan. 2001, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2014.01059/full.
Mishra, Srikanta K., and Udit Saxena. "Basic Measures of Auditory Perception in Children: No Evidence for Mediation by Auditory Working Memory Capacity.” Frontiers, Frontiers, 1 Jan. 2001, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2020.591101/full.
Stokes, Juniper. The Effects of Music on Language Acquisition .
Seznam doporučené literatury
Anglada-Tort, Manuel, et al. False Memories in Music Listening: Exploring the Misinformation Effect and Individual Difference Factors in Auditory Memory, 1 May 2019, https://www.coursehero.com/tutors-problems/Writing/33557059-httpseds-b-ebscohost-comlibprox1slcceduedspdfviewerpdfview/.
Escudero, Paola, et al. "Magnitude of Phonetic Distinction Predicts Success at Early Word Learning in Native and Non-Native Accents.” Frontiers | Magnitude of Phonetic Distinction Predicts Success at Early Word Learning in Native and Non-Native Accents, Frontiers, 1 Jan. 2001, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2014.01059/full.
Mishra, Srikanta K., and Udit Saxena. "Basic Measures of Auditory Perception in Children: No Evidence for Mediation by Auditory Working Memory Capacity.” Frontiers, Frontiers, 1 Jan. 2001, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2020.591101/full.
Stokes, Juniper. The Effects of Music on Language Acquisition .