Bakalářská práce se zabývá tématem práv dětí z pohledu dětí, zda děti vědí,co je to Úmluva o právech dítěte. Hlavním cílem práce je zhodnotit, zda mladí lidé znají existenci tohoto důležitého dokumentu a jak vnímají dodržování svých práv. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je pozornost věnována historii dětských práv a jejich postupnému vývoji až do současnosti, syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (z anglického Child Abuse and Neglect), dále budou identifikovány aktuální dokumenty týkající se práv dítěte. Prostor bude věnován i právům dětí ve školském prostředí a jak se vzdělávání dětí vyvíjelo od minulosti až do současnosti. Praktická část bude zkoumat povědomí žáků základní školy o Úmluvě o právech dítěte a jejich schopnost reagovat v případě porušení svých práv. Taktéž bude zkoumáno prostřednictvím krátkého dotazníku, zda základní školy informují své žáky o jejich právech a jak v případě porušení práv dětí postupují. Cílem této práce je přispět k lepšímu pochopení problematiky práv dětí, představit historii a aktuální stav těchto práv a prověřit, nakolik jsou tato práva respektována v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of children's rights from the perspective of children, whether children know what the Convention on the Rights of the Child is. The main aim of the thesis is to assess whether young people know the existence of this important document and how they perceive their rights to be respected. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, attention is paid to the history of children's rights and their gradual development up to the present day, the CAN syndrome, and current documents related to children's rights will be identified. Space will also be devoted to children's rights in the school environment. The practical part will explore primary school pupils' awareness of the Convention on the Rights of the Child and their ability to respond in the event of a violation of their rights. It will also examine, through a short questionnaire, whether primary schools inform their pupils about their rights and what they do in case of violations of children's rights. The aim of this paper is to contribute to a better understanding of children's rights, to present the history and current status of these rights and to examine the extent to which these rights are respected in practice.
Klíčová slova
Dítě, práva dítěte, ochrana práv dítěte, syndrom CAN, sociálně právní ochrana, historie dětství, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Child, Children's rights, Protection of children's rights, CAN syndrome, social and legal protection, history of childhood,school environment
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem práv dětí z pohledu dětí, zda děti vědí,co je to Úmluva o právech dítěte. Hlavním cílem práce je zhodnotit, zda mladí lidé znají existenci tohoto důležitého dokumentu a jak vnímají dodržování svých práv. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je pozornost věnována historii dětských práv a jejich postupnému vývoji až do současnosti, syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (z anglického Child Abuse and Neglect), dále budou identifikovány aktuální dokumenty týkající se práv dítěte. Prostor bude věnován i právům dětí ve školském prostředí a jak se vzdělávání dětí vyvíjelo od minulosti až do současnosti. Praktická část bude zkoumat povědomí žáků základní školy o Úmluvě o právech dítěte a jejich schopnost reagovat v případě porušení svých práv. Taktéž bude zkoumáno prostřednictvím krátkého dotazníku, zda základní školy informují své žáky o jejich právech a jak v případě porušení práv dětí postupují. Cílem této práce je přispět k lepšímu pochopení problematiky práv dětí, představit historii a aktuální stav těchto práv a prověřit, nakolik jsou tato práva respektována v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of children's rights from the perspective of children, whether children know what the Convention on the Rights of the Child is. The main aim of the thesis is to assess whether young people know the existence of this important document and how they perceive their rights to be respected. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, attention is paid to the history of children's rights and their gradual development up to the present day, the CAN syndrome, and current documents related to children's rights will be identified. Space will also be devoted to children's rights in the school environment. The practical part will explore primary school pupils' awareness of the Convention on the Rights of the Child and their ability to respond in the event of a violation of their rights. It will also examine, through a short questionnaire, whether primary schools inform their pupils about their rights and what they do in case of violations of children's rights. The aim of this paper is to contribute to a better understanding of children's rights, to present the history and current status of these rights and to examine the extent to which these rights are respected in practice.
Klíčová slova
Dítě, práva dítěte, ochrana práv dítěte, syndrom CAN, sociálně právní ochrana, historie dětství, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Child, Children's rights, Protection of children's rights, CAN syndrome, social and legal protection, history of childhood,school environment
Zásady pro vypracování
Zásady:
1. Rešerše odborné literatury a dalších zdrojů
2. Analýza dokumentů se zaměřením na dětská práva
3. Analýza přístupu vybrané školy a učitele
4. Analýza recepce vybranou žákovskou skupinou
Anotace:
Bakalářská práce je zaměřena na práva dětí z jejich pohledu. Zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli jsou z jejich pohledu dětská práva dodržována. V teoretické části se chci zaměřit na historii dětských práv a jak se dětská práva vyvíjela až do současnosti. Chtěla bych identifikovat dokumenty, které v současnosti existují. V praktické části budu zjišťovat znalost žáků ze základní školy o Úmluvě o právech dítěte a zda vědí, na koho by se obrátili, v případě, že by došlo k porušení jejich práv. Práce bude také směřovaná na pedagogické pracovníky, u kterých budu zjišťovat, zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli ho dodržují. Dále jakou formou vyučují látku zaměřenou na dětská práva, pokud vůbec takovou látku vyučují nebo zda je obsažena ve studijním programu. Cílem práce je informovat o problematice práv dětí, seznámit s její historií i současností, představit Úmluvu o právech dítěte a zjistit, jak jsou práva dítěte dodržována.
Zásady pro vypracování
Zásady:
1. Rešerše odborné literatury a dalších zdrojů
2. Analýza dokumentů se zaměřením na dětská práva
3. Analýza přístupu vybrané školy a učitele
4. Analýza recepce vybranou žákovskou skupinou
Anotace:
Bakalářská práce je zaměřena na práva dětí z jejich pohledu. Zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli jsou z jejich pohledu dětská práva dodržována. V teoretické části se chci zaměřit na historii dětských práv a jak se dětská práva vyvíjela až do současnosti. Chtěla bych identifikovat dokumenty, které v současnosti existují. V praktické části budu zjišťovat znalost žáků ze základní školy o Úmluvě o právech dítěte a zda vědí, na koho by se obrátili, v případě, že by došlo k porušení jejich práv. Práce bude také směřovaná na pedagogické pracovníky, u kterých budu zjišťovat, zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli ho dodržují. Dále jakou formou vyučují látku zaměřenou na dětská práva, pokud vůbec takovou látku vyučují nebo zda je obsažena ve studijním programu. Cílem práce je informovat o problematice práv dětí, seznámit s její historií i současností, představit Úmluvu o právech dítěte a zjistit, jak jsou práva dítěte dodržována.
Seznam doporučené literatury
Aškenazy L., Křik In: Hamzová M., Kodým M., Kremličková M., Práva a povinnosti našich dětí, Praha: Victoria Publishing, 1995
Bechyňová V., et. al. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém,PRAHA: IREAS, 2007
David R., Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika: mezinárodní ochrana práv dítěte a některé další dokumenty: Rodina a základy rodinného života, Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999
Matějček Z., Co dětí nejvíc potřebují, Praha: Portál, 2007
Matějček Z., Rodiče a děti, Avicenum, 1996
Motejl O., Černá I., Panovská K., Matyášová P., Rodina a dítě, Brno, 2007
Pollachová T., Úmluva o právech dítěte, Ostrava: Aries, 1993
Sobotková I., Psychologie rodiny, Praha: Portál, 2012
Ševčík D., Špatenková N., Domácí násilí: kontext dynamika a intervence, Praha: Portál, 2011
Špaňhelová I., Průvodce dětským světem, Praha: Grada Publishing, a.s., 2008
Uhlíková P., Rodiče a rodina v životě dítěte
Seznam doporučené literatury
Aškenazy L., Křik In: Hamzová M., Kodým M., Kremličková M., Práva a povinnosti našich dětí, Praha: Victoria Publishing, 1995
Bechyňová V., et. al. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém,PRAHA: IREAS, 2007
David R., Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika: mezinárodní ochrana práv dítěte a některé další dokumenty: Rodina a základy rodinného života, Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999
Matějček Z., Co dětí nejvíc potřebují, Praha: Portál, 2007
Matějček Z., Rodiče a děti, Avicenum, 1996
Motejl O., Černá I., Panovská K., Matyášová P., Rodina a dítě, Brno, 2007
Pollachová T., Úmluva o právech dítěte, Ostrava: Aries, 1993
Sobotková I., Psychologie rodiny, Praha: Portál, 2012
Ševčík D., Špatenková N., Domácí násilí: kontext dynamika a intervence, Praha: Portál, 2011
Špaňhelová I., Průvodce dětským světem, Praha: Grada Publishing, a.s., 2008