Tato práce si pokládá za cíl prověřit možnost propojení výuky zeměpisu s výukou anglického jazyka prostřednictvím textů a audiovizuálních ukázek. Pomocí textové analýzy a znalostí autorky práce byly vybrány takové zdroje, které byly zařazeny do tvorby modelové výuky, ve které se využívá integrace zeměpisu a anglického jazyka. V modelové výuce jsou navrženy aktivity, které lze efektivně využít při práci s daným zdrojem, který má poskytnout jiný styl výuky daného zeměpisného tématu. Tyto modelové hodiny byly vyzkoušeny při výuce zeměpisu a dále hodnoceny studenty, kteří se šetření zúčastnili, pomocí krátkého dotazníku. Hodnocení studentů bylo dále analyzováno, okomentováno a následně bylo využito ke zhodnocení využití těchto zdrojů.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to examine the possibility of linking geography teaching with English language teaching through texts and audiovisual demonstrations. Using textual analysis and the author's knowledge, such resources were selected and included in the development of a model lesson that uses the integration of geography and English language. In the model lesson, activities are suggested that can be used effectively when working with a given resource to provide a different style of teaching a given geography topic. These model lessons were piloted in a geography lesson and further evaluated by the students who participated in the investigation using a short questionnaire. The student evaluations were further analyzed, commented on and then used to evaluate the use of these resources.
Klíčová slova
výuka, modelová hodina, zeměpis, anglický jazyk, ukázka, aktivita, hodnocení
Klíčová slova v angličtině
teaching, model lesson, geography, English language, source, activity, evaluation
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce si pokládá za cíl prověřit možnost propojení výuky zeměpisu s výukou anglického jazyka prostřednictvím textů a audiovizuálních ukázek. Pomocí textové analýzy a znalostí autorky práce byly vybrány takové zdroje, které byly zařazeny do tvorby modelové výuky, ve které se využívá integrace zeměpisu a anglického jazyka. V modelové výuce jsou navrženy aktivity, které lze efektivně využít při práci s daným zdrojem, který má poskytnout jiný styl výuky daného zeměpisného tématu. Tyto modelové hodiny byly vyzkoušeny při výuce zeměpisu a dále hodnoceny studenty, kteří se šetření zúčastnili, pomocí krátkého dotazníku. Hodnocení studentů bylo dále analyzováno, okomentováno a následně bylo využito ke zhodnocení využití těchto zdrojů.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to examine the possibility of linking geography teaching with English language teaching through texts and audiovisual demonstrations. Using textual analysis and the author's knowledge, such resources were selected and included in the development of a model lesson that uses the integration of geography and English language. In the model lesson, activities are suggested that can be used effectively when working with a given resource to provide a different style of teaching a given geography topic. These model lessons were piloted in a geography lesson and further evaluated by the students who participated in the investigation using a short questionnaire. The student evaluations were further analyzed, commented on and then used to evaluate the use of these resources.
Klíčová slova
výuka, modelová hodina, zeměpis, anglický jazyk, ukázka, aktivita, hodnocení
Klíčová slova v angličtině
teaching, model lesson, geography, English language, source, activity, evaluation
Zásady pro vypracování
Cílem práce je shrnout možnosti využití různých literárních zdrojů a uměleckých děl (písně, poezie, videa, literární díla) psaných či mluvených v anglickém jazyce pro výuku zeměpisu. Na základě obsahové analýzy bude proveden výběr vhodných ukázek využitelných do výuky.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je shrnout možnosti využití různých literárních zdrojů a uměleckých děl (písně, poezie, videa, literární díla) psaných či mluvených v anglickém jazyce pro výuku zeměpisu. Na základě obsahové analýzy bude proveden výběr vhodných ukázek využitelných do výuky.
Seznam doporučené literatury
HEJNOVÁ, E. (2011): Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích – minulost a současnost. Scientia in educatione, 2, 2, 77–90.
HESOVÁ, A. (2011): Integrace ve výuce. CE-VE-VYUCE.html> [16. 11. 2021]
JANČAŘÍKOVÁ, K. (2019): Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha.
KUČEROVÁ, S., KOPP, J., ČECHUROVÁ, M., KULHÁNEK, M. Mezipředmětové vazby geografie/zeměpisu. Geografické rozhledy, č. 22, 4, s. 18-19, rok 2013.
MAŠKOVÁ, B. Anglické pojetí geografického vzdělávání a jeho využití ve výuce zeměpisného učiva na 1. stupni ZŠ v Česku. Bakalářská práce. Brno, 2016.
NERADOVÁ, J. Výuka regionální geografie Spojeného království Velké Británie a Severního Irska jako prostředek pro rozvoj mezipředmětových vazeb vzdělávacích oborů zeměpis a anglický jazyk na 2. stupni ZŠ. Bakalářská práce. České Budějovice, 2018.
PODROUŽEK, L. (2002): Integrovaná výuka na základní škole. Fraus, Plzeň.
HABTE-GABR, E.E. (2019):Teaching Geography through English - CLIL approach, Revista PAPELES, 11(21), 103-110.
VOLČÍK, L. Mezipředmětové vazby zeměpisu s anglickým jazykem ve výuce na gymnáziích.Diplomová práce.Olomouc, 2021.
Seznam doporučené literatury
HEJNOVÁ, E. (2011): Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na základních školách v českých zemích – minulost a současnost. Scientia in educatione, 2, 2, 77–90.
HESOVÁ, A. (2011): Integrace ve výuce. CE-VE-VYUCE.html> [16. 11. 2021]
JANČAŘÍKOVÁ, K. (2019): Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha.
KUČEROVÁ, S., KOPP, J., ČECHUROVÁ, M., KULHÁNEK, M. Mezipředmětové vazby geografie/zeměpisu. Geografické rozhledy, č. 22, 4, s. 18-19, rok 2013.
MAŠKOVÁ, B. Anglické pojetí geografického vzdělávání a jeho využití ve výuce zeměpisného učiva na 1. stupni ZŠ v Česku. Bakalářská práce. Brno, 2016.
NERADOVÁ, J. Výuka regionální geografie Spojeného království Velké Británie a Severního Irska jako prostředek pro rozvoj mezipředmětových vazeb vzdělávacích oborů zeměpis a anglický jazyk na 2. stupni ZŠ. Bakalářská práce. České Budějovice, 2018.
PODROUŽEK, L. (2002): Integrovaná výuka na základní škole. Fraus, Plzeň.
HABTE-GABR, E.E. (2019):Teaching Geography through English - CLIL approach, Revista PAPELES, 11(21), 103-110.
VOLČÍK, L. Mezipředmětové vazby zeměpisu s anglickým jazykem ve výuce na gymnáziích.Diplomová práce.Olomouc, 2021.