Informace o kvalifikační práci Eyetrackingová analýza kognitivního zpracování a vnímání herních situací u amatérských a výkonnostních hráčů florbalu v prostředí virtuální reality
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Eyetrackingová analýza kognitivního zpracování a vnímání herních situací u amatérských a výkonnostních hráčů florbalu v prostředí virtuální reality
Hlavní téma v angličtině
Eyetracking analysis of cognitive processing and perception of game situations in amateur and professional floorball players in a virtual reality environment
Název dle studenta
Eyetrackingová analýza kognitivního zpracování a vnímání herních situací u amatérských a výkonnostních hráčů florbalu v prostředí virtuální reality
Název dle studenta v angličtině
Eyetracking analysis of cognitive processing and perception of game situations in amateur and professional floorball players in a virtual reality environment
Tato výzkumná práce se zabývá porovnáním amatérských hráčů florbalu s profesionály, kde cílem je pomocí eyetreckingové technologie analyzovat kognitivního zpracování vizuálních informací ve florbale u profesionálních hráčů a hráčů na amatérské úrovni. Ve čtyřech odborně zvolených herních situací bylo testováno dohromady 45 probandů, 20 amatérů, 20 profesionálů a 5 profesionálních rozhodčích. Použita byla VR laboratoř, 360o GoPro kamera a brýle HTC VIVO pro zobrazení virtuální reality a zaznamenávání eye trackingu. Zhodnocení výsledků proběhlo v programu UXFocus VR 360. Vytvořena byla i deskriptivní statistika a určena byla statistická a věcná významnost u dvou herních situací. Výsledky této studie nejen že poskytly podnět pro další výzkum v dané oblasti, ale také poslouží jako základ pro formulaci doporučení a metodických postupů pro budoucí podobné studie. Kromě toho byla odvozena praktická doporučení, která lze aplikovat v rámci tréninkových procesů nebo při strategických rozhodnutích v praxi, například při tvorbě tréninkových programů či při analýze herních strategií.
Anotace v angličtině
This research paper deals with the comparison of amateur floorball players with professionals. The goal is to use eye tracking technology to analyze the cognitive processing of visual information in floorball in professional and amateur level players. A total of 45 probands, 20 amateurs, 20 professionals and 5 professional referees were tested in four professionally selected game situations. A VR laboratory, a 360o GoPro camera and HTC VIVO glasses were used to display virtual reality and record eye tracking. The evaluation of the results took place in the UXFocus VR 360 program. Descriptive statistics were also created and the statistical and substantive significance of two game situations was determined. The results of this study not only provided a stimulus for further research in the given area, but will also serve as a basis for the formulation of recommendations and methodological procedures for future similar studies. In addition, practical recommendations were derived that can be applied within training processes or strategic decisions in practice, for example when creating training programs or when analyzing game strategies.
Klíčová slova
virtuální realita, eye tracking, florbal, kognitivní zpracování
Tato výzkumná práce se zabývá porovnáním amatérských hráčů florbalu s profesionály, kde cílem je pomocí eyetreckingové technologie analyzovat kognitivního zpracování vizuálních informací ve florbale u profesionálních hráčů a hráčů na amatérské úrovni. Ve čtyřech odborně zvolených herních situací bylo testováno dohromady 45 probandů, 20 amatérů, 20 profesionálů a 5 profesionálních rozhodčích. Použita byla VR laboratoř, 360o GoPro kamera a brýle HTC VIVO pro zobrazení virtuální reality a zaznamenávání eye trackingu. Zhodnocení výsledků proběhlo v programu UXFocus VR 360. Vytvořena byla i deskriptivní statistika a určena byla statistická a věcná významnost u dvou herních situací. Výsledky této studie nejen že poskytly podnět pro další výzkum v dané oblasti, ale také poslouží jako základ pro formulaci doporučení a metodických postupů pro budoucí podobné studie. Kromě toho byla odvozena praktická doporučení, která lze aplikovat v rámci tréninkových procesů nebo při strategických rozhodnutích v praxi, například při tvorbě tréninkových programů či při analýze herních strategií.
Anotace v angličtině
This research paper deals with the comparison of amateur floorball players with professionals. The goal is to use eye tracking technology to analyze the cognitive processing of visual information in floorball in professional and amateur level players. A total of 45 probands, 20 amateurs, 20 professionals and 5 professional referees were tested in four professionally selected game situations. A VR laboratory, a 360o GoPro camera and HTC VIVO glasses were used to display virtual reality and record eye tracking. The evaluation of the results took place in the UXFocus VR 360 program. Descriptive statistics were also created and the statistical and substantive significance of two game situations was determined. The results of this study not only provided a stimulus for further research in the given area, but will also serve as a basis for the formulation of recommendations and methodological procedures for future similar studies. In addition, practical recommendations were derived that can be applied within training processes or strategic decisions in practice, for example when creating training programs or when analyzing game strategies.
Klíčová slova
virtuální realita, eye tracking, florbal, kognitivní zpracování
1.Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2.Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3.Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
4.Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů.
5.Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cíl
Cílem kvalifikační práce je pomocí eytreckingové technologie analyzovat kognitivního zpracování vizuálních informací ve florbale u profesionálních hráčů a hráčů na amatérské úrovni.
Shrnutí kvalifikační práce
V první fázi výzkumu bude pomocí 360° kamery vytvořena databáze sférických videí vybraných základních herních situací ve florbale, a to vždy z pohledu hráče a brankáře. Tato videa budou následně komprimována a implementována do hloubkového zobrazení pro námi dostupné VR zařízení Oculus Quest. Následně bude ve virtuální realitě pomocí eytrackingové technologie provedena analýza kognitivního vnímání vybraných herních situací, a to vždy u florbalistů s vysokou resp. začátečnickou úrovní herní dovednosti s následnou komparací v programu UFX 360 se statistickým vyhodnocením.
Zásady pro vypracování
1.Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2.Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3.Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
4.Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů.
5.Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Cíl
Cílem kvalifikační práce je pomocí eytreckingové technologie analyzovat kognitivního zpracování vizuálních informací ve florbale u profesionálních hráčů a hráčů na amatérské úrovni.
Shrnutí kvalifikační práce
V první fázi výzkumu bude pomocí 360° kamery vytvořena databáze sférických videí vybraných základních herních situací ve florbale, a to vždy z pohledu hráče a brankáře. Tato videa budou následně komprimována a implementována do hloubkového zobrazení pro námi dostupné VR zařízení Oculus Quest. Následně bude ve virtuální realitě pomocí eytrackingové technologie provedena analýza kognitivního vnímání vybraných herních situací, a to vždy u florbalistů s vysokou resp. začátečnickou úrovní herní dovednosti s následnou komparací v programu UFX 360 se statistickým vyhodnocením.
Seznam doporučené literatury
Aukstakalnis, S., Blatner, D., & Lanier, J. (1994). Reálně o virtuální realitě: umění a věda virtuální reality. Jota.
Balkó, Š., Heidler, J., & Edl, T. (2018). Virtual reality within the areas of sport and health. TRENDS in Sport Sciences, 25. 175-180. doi: 10.23829/TSS.2018.25.4-1.
Dovalil, J. (2009). Výkon a trénink ve sportu (3. vyd). Olympia.
Ferrer-García, M., & Gutiérrez-Maldonado, J. (2012). The use of virtual reality in the study, assessment, and treatment of body image in eating disorders and 49 nonclinical samples: A review of the literature. Body Image, 9(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2011.10.001
Karczmarczyk, R. (2006). Florbal: učebnice (nejen) pro trenéry. Computer Press.
Kysel, J. (2010). Florbal: kompletní průvodce. Grada.
Oršulák, T., & Pacina, J. (2012). 3D modelování a virtuální realita. Tomáš Mikulenka.
Perič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Grada.
Skružný, Z. (2005). Florbal: technika, trénink, pravidla hry. Grada.
Thompson, M., Kaser, D., & Grijvala, K. (2019). Envisioning virtual reality: a toolkit for implementing VR in education. ETC Press.
Seznam doporučené literatury
Aukstakalnis, S., Blatner, D., & Lanier, J. (1994). Reálně o virtuální realitě: umění a věda virtuální reality. Jota.
Balkó, Š., Heidler, J., & Edl, T. (2018). Virtual reality within the areas of sport and health. TRENDS in Sport Sciences, 25. 175-180. doi: 10.23829/TSS.2018.25.4-1.
Dovalil, J. (2009). Výkon a trénink ve sportu (3. vyd). Olympia.
Ferrer-García, M., & Gutiérrez-Maldonado, J. (2012). The use of virtual reality in the study, assessment, and treatment of body image in eating disorders and 49 nonclinical samples: A review of the literature. Body Image, 9(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2011.10.001
Karczmarczyk, R. (2006). Florbal: učebnice (nejen) pro trenéry. Computer Press.
Kysel, J. (2010). Florbal: kompletní průvodce. Grada.
Oršulák, T., & Pacina, J. (2012). 3D modelování a virtuální realita. Tomáš Mikulenka.
Perič, T., & Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Grada.
Skružný, Z. (2005). Florbal: technika, trénink, pravidla hry. Grada.
Thompson, M., Kaser, D., & Grijvala, K. (2019). Envisioning virtual reality: a toolkit for implementing VR in education. ETC Press.