Cílem práce je ověřit účinek tělesných cvičení na koncentraci pozornosti u dětí ve věku 9-11 let.
V teoretické části shrnujeme základní informace a poznatky týkající se tělesných cvičení, tělesné výchovy na prvním stupni základní školy a souvisejících aktivit a jejich vlivem na zdraví dětí. Dalším tématem jsou specifika mladšího školního věku. Dále jsme se věnovali pozornosti, schopnosti koncentrace a poruchám, které ovlivňují školní výkonnost a úspěšnost. Závěrem zmiňujeme výsledky předchozích studií.
Výzkumný soubor byl rozdělen na skupinu experimentální, ve které bylo využito tělesné cvičení a skupinu kontrolní, kde cvičení neprobíhalo. Ve výzkumné části předkládáme sestavu tělesných cvičení a zjišťujeme, zda tělesná cvičení mohou mít pozitivní vliv na koncentraci pozornosti. K měření koncentrace pozornosti využíváme standardizovaný test pozornost d2-R.
Na základě zjištěných výsledků konstatujeme, že jednorázové tělesné cvičení neprokázalo jednoznačný vliv na koncentraci pozornosti u dětí mladšího školního věku. V závěrečném shrnutí diskutujeme nad možným vlivem dalších faktorů na výsledky a doporučuje se zaměřit na dlouhodobější účinky tělesné aktivity ve výuce. Tato práce přináší relevantní poznatky pro pedagogickou praxi a zdůrazňuje potenciál integrovat pohybové aktivity do vzdělávacího procesu pro podporu soustředění dětí a jejich vzdělávacího rozvoje.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to verify the effect of physical exercises on attention concentration in children aged 9-11 years. In the theoretical part, basic information and knowledge regarding physical exercises, physical education in the first stage of primary school, and related activities and their impact on children's health are summarized. Another topic addressed is the specifics of the younger school age. Furthermore, attention, concentration ability, and disorders affecting school performance and success are discussed. Finally, the results of previous studies are mentioned.
The research sample was divided into an experimental group, where physical exercises were utilized, and a control group, where no exercises took place. In the research section, a set of physical exercises is presented, and the potential positive impact of physical exercises on attention concentration is examined. The standardized attention test d2-R is used to measure attention concentration.
Based on the findings, it is concluded that one-time physical exercises did not demonstrate a clear impact on attention concentration in children of younger school age. In the final summary, a discussion is held on the possible influence of additional factors on the results, and it is recommended to focus on the long-term effects of physical activity in education. This thesis provides relevant insights for pedagogical practice and emphasizes the potential of integrating physical activities into the educational process to support children's attention and educational development.
Klíčová slova
tělesná cvičení, koncentrace pozornosti, test pozornosti d2-R, zdraví
Klíčová slova v angličtině
physical exercises, concentration of attention, attention test d2-R, health
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je ověřit účinek tělesných cvičení na koncentraci pozornosti u dětí ve věku 9-11 let.
V teoretické části shrnujeme základní informace a poznatky týkající se tělesných cvičení, tělesné výchovy na prvním stupni základní školy a souvisejících aktivit a jejich vlivem na zdraví dětí. Dalším tématem jsou specifika mladšího školního věku. Dále jsme se věnovali pozornosti, schopnosti koncentrace a poruchám, které ovlivňují školní výkonnost a úspěšnost. Závěrem zmiňujeme výsledky předchozích studií.
Výzkumný soubor byl rozdělen na skupinu experimentální, ve které bylo využito tělesné cvičení a skupinu kontrolní, kde cvičení neprobíhalo. Ve výzkumné části předkládáme sestavu tělesných cvičení a zjišťujeme, zda tělesná cvičení mohou mít pozitivní vliv na koncentraci pozornosti. K měření koncentrace pozornosti využíváme standardizovaný test pozornost d2-R.
Na základě zjištěných výsledků konstatujeme, že jednorázové tělesné cvičení neprokázalo jednoznačný vliv na koncentraci pozornosti u dětí mladšího školního věku. V závěrečném shrnutí diskutujeme nad možným vlivem dalších faktorů na výsledky a doporučuje se zaměřit na dlouhodobější účinky tělesné aktivity ve výuce. Tato práce přináší relevantní poznatky pro pedagogickou praxi a zdůrazňuje potenciál integrovat pohybové aktivity do vzdělávacího procesu pro podporu soustředění dětí a jejich vzdělávacího rozvoje.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to verify the effect of physical exercises on attention concentration in children aged 9-11 years. In the theoretical part, basic information and knowledge regarding physical exercises, physical education in the first stage of primary school, and related activities and their impact on children's health are summarized. Another topic addressed is the specifics of the younger school age. Furthermore, attention, concentration ability, and disorders affecting school performance and success are discussed. Finally, the results of previous studies are mentioned.
The research sample was divided into an experimental group, where physical exercises were utilized, and a control group, where no exercises took place. In the research section, a set of physical exercises is presented, and the potential positive impact of physical exercises on attention concentration is examined. The standardized attention test d2-R is used to measure attention concentration.
Based on the findings, it is concluded that one-time physical exercises did not demonstrate a clear impact on attention concentration in children of younger school age. In the final summary, a discussion is held on the possible influence of additional factors on the results, and it is recommended to focus on the long-term effects of physical activity in education. This thesis provides relevant insights for pedagogical practice and emphasizes the potential of integrating physical activities into the educational process to support children's attention and educational development.
Klíčová slova
tělesná cvičení, koncentrace pozornosti, test pozornosti d2-R, zdraví
Klíčová slova v angličtině
physical exercises, concentration of attention, attention test d2-R, health
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit vliv tělesných cvičení na koncentraci pozornosti dětí ve věku 9-11 let.
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP.
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobu diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů.
Krátké tělesné cvičení (cca 7-10 min) bude zařazeno v období dubna/května do výuky ČJ a MAT a to 2x v každém předmětu. Třídy budou rozděleny na kontrolní a experimentální. Měření proběhne testem pozornosti D2, který bude proveden na začátku vyučovací hodiny, následně po 20 minutách výuky. Experimentální skupina provede v této fázi hodiny tělesné cvičení a kontrolní skupina bude stejnou dobu věnovat učivu. Následuje opět měření testem pozornosti.
Výsledná data poslouží pouze pro účely diplomové práce v souladu se zákonnými a etickými normami.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je ověřit vliv tělesných cvičení na koncentraci pozornosti dětí ve věku 9-11 let.
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP.
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobu diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů.
Krátké tělesné cvičení (cca 7-10 min) bude zařazeno v období dubna/května do výuky ČJ a MAT a to 2x v každém předmětu. Třídy budou rozděleny na kontrolní a experimentální. Měření proběhne testem pozornosti D2, který bude proveden na začátku vyučovací hodiny, následně po 20 minutách výuky. Experimentální skupina provede v této fázi hodiny tělesné cvičení a kontrolní skupina bude stejnou dobu věnovat učivu. Následuje opět měření testem pozornosti.
Výsledná data poslouží pouze pro účely diplomové práce v souladu se zákonnými a etickými normami.
Seznam doporučené literatury
Langmeiet, J. &, Krejčíková, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Brickenkamp, R., & Zillmer, E. (2000). Test pozornosti d2. Praha: Testcentrum.
Goleman, D. (2014). Pozornost. Skrytá cesta k dokonalosti. Brno: Jan Melvil Publishing.
Breithecker, D. (2008). Bewegte Schuler - Bewegte Kopfe. Unterricht in Bewegung. Chance einer Forderung der Lern- und Leistungsfahigkeit?. Dostupné na WWW .
Vágnerová, M. (2020). Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí. Praha: Raabe.
Seznam doporučené literatury
Langmeiet, J. &, Krejčíková, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Brickenkamp, R., & Zillmer, E. (2000). Test pozornosti d2. Praha: Testcentrum.
Goleman, D. (2014). Pozornost. Skrytá cesta k dokonalosti. Brno: Jan Melvil Publishing.
Breithecker, D. (2008). Bewegte Schuler - Bewegte Kopfe. Unterricht in Bewegung. Chance einer Forderung der Lern- und Leistungsfahigkeit?. Dostupné na WWW .
Vágnerová, M. (2020). Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí. Praha: Raabe.