Diplomová práce je zaměřena na možnosti rozvoje motorických dovedností u dětí s dyslálií a správným vývojem řeči v rámci předškolního vzdělávání. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část, přičemž teoretická část se zabývá definováním termínu dyslálie, její etiologií, diagnostikou a terapií. Popisuje vývoj řeči a klinické znaky možné komunikační poruchy. Dále se zaměřuje na motoriku, její členění a možnosti rozvoje. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které byly získány na základě pravidelného standardizovaného testování, jehož cílem bylo zjistit potenciální efektivitu zvolené intervence zaměřené na rozvoj motorických dovedností u dětí předškolního věku. Na základě porovnání výsledků dětí s dyslálií a správným vývojem řeči jsme zjišťovali, do jaké míry existuje souvislost mezi zhoršenou úrovní motoriky a vadou řeči.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the possibilities of developing motor skills in children with dyslalia and proper speech development within preschool education. The thesis is divided into a theoretical and empirical part. The theoretical section deals with defining the term "dyslalia", its etiology, diagnosis and therapy. It describes speech development and clinical signs of potential communication disorders. Furthermore, it focuses on motor skills, their classification and development possibilities. In the practical part of the thesis, the results of research investigation are presented. These results were obtained through regular standardized testing aimed at assessing the potential effectiveness of the chosen intervention focused on motor skills development in preschool-age children. By comparing the results of children with dyslalia and those with normal speech development, the study explored the extent of the relationship between impaired motor skills and speech disorders.
Klíčová slova
Dyslalie, vývoj řeči, narušená komunikační schopnost, motorika, test MABC-2, pohybový vývoj
Klíčová slova v angličtině
Dyslalia, speech development, impaired communication ability, motor skills, MABC-2 test, motor development
Rozsah průvodní práce
113 s. (218 893)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na možnosti rozvoje motorických dovedností u dětí s dyslálií a správným vývojem řeči v rámci předškolního vzdělávání. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část, přičemž teoretická část se zabývá definováním termínu dyslálie, její etiologií, diagnostikou a terapií. Popisuje vývoj řeči a klinické znaky možné komunikační poruchy. Dále se zaměřuje na motoriku, její členění a možnosti rozvoje. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které byly získány na základě pravidelného standardizovaného testování, jehož cílem bylo zjistit potenciální efektivitu zvolené intervence zaměřené na rozvoj motorických dovedností u dětí předškolního věku. Na základě porovnání výsledků dětí s dyslálií a správným vývojem řeči jsme zjišťovali, do jaké míry existuje souvislost mezi zhoršenou úrovní motoriky a vadou řeči.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the possibilities of developing motor skills in children with dyslalia and proper speech development within preschool education. The thesis is divided into a theoretical and empirical part. The theoretical section deals with defining the term "dyslalia", its etiology, diagnosis and therapy. It describes speech development and clinical signs of potential communication disorders. Furthermore, it focuses on motor skills, their classification and development possibilities. In the practical part of the thesis, the results of research investigation are presented. These results were obtained through regular standardized testing aimed at assessing the potential effectiveness of the chosen intervention focused on motor skills development in preschool-age children. By comparing the results of children with dyslalia and those with normal speech development, the study explored the extent of the relationship between impaired motor skills and speech disorders.
Klíčová slova
Dyslalie, vývoj řeči, narušená komunikační schopnost, motorika, test MABC-2, pohybový vývoj
Klíčová slova v angličtině
Dyslalia, speech development, impaired communication ability, motor skills, MABC-2 test, motor development
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na možnosti rozvoje motorických dovedností u dětí s dyslálií a správným vývojem řeči v rámci předškolního vzdělávání. Práce bude členěna na teoretickou a empirickou část, přičemž teoretická část se bude zabývat definováním termínu dyslálie, její etiologií, diagnostikou a terapií. Bude popisovat vývoj řeči a klinické znaky možné komunikační poruchy. Dále bude zaměřena na motoriku, její členění a možnosti rozvoje. V praktické části práce budou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které budou získány na základě pravidelného standardizovaného testování, jehož cílem je zjistit potenciální efektivitu zvolené intervence zaměřené na rozvoj motorických dovedností u dětí předškolního věku. Na základě porovnání výsledků dětí s dyslálií a správným vývojem řeči bude zjišťováno, do jaké míry existuje souvislost mezi zhoršenou úrovní motoriky a vadou řeči. Autorka prostudovala aktuální směrnici děkana č. 5E/2019 - Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP, s platností a účinností od 14.12.2021 a bude podle ní práci zpracovávat.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na možnosti rozvoje motorických dovedností u dětí s dyslálií a správným vývojem řeči v rámci předškolního vzdělávání. Práce bude členěna na teoretickou a empirickou část, přičemž teoretická část se bude zabývat definováním termínu dyslálie, její etiologií, diagnostikou a terapií. Bude popisovat vývoj řeči a klinické znaky možné komunikační poruchy. Dále bude zaměřena na motoriku, její členění a možnosti rozvoje. V praktické části práce budou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které budou získány na základě pravidelného standardizovaného testování, jehož cílem je zjistit potenciální efektivitu zvolené intervence zaměřené na rozvoj motorických dovedností u dětí předškolního věku. Na základě porovnání výsledků dětí s dyslálií a správným vývojem řeči bude zjišťováno, do jaké míry existuje souvislost mezi zhoršenou úrovní motoriky a vadou řeči. Autorka prostudovala aktuální směrnici děkana č. 5E/2019 - Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP, s platností a účinností od 14.12.2021 a bude podle ní práci zpracovávat.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN isbn978-80-251-1829-0.
DVOŘÁKOVÁ, Hana, Michaela KUKAČKOVÁ, Martina LIETAVCOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ a Eva SVOBODOVÁ. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-247-1110-2.
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN isbn978-80-7367-340-6.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN isbn978-80-251-1829-0.
DVOŘÁKOVÁ, Hana, Michaela KUKAČKOVÁ, Martina LIETAVCOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ a Eva SVOBODOVÁ. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-247-1110-2.