V současné době je důležité dbát na udržitelnost života na Zemi, jedna z možností dosažení tohoto stavu je nevyhazování ještě použitelného zboží. Ze současného stavu poznání vyplývá, že v souvislosti s obchodování s použitým zbožím se do popředí dostává ekologické myšlení a zájem o udržitelnou spotřebu. Někteří lidé usilují o racionální rozhodování, být ekonomicky hospodárný a žít v souladu s přírodou, tedy dbát na ochranu životního prostředí. S tím je tedy spjato obchodování s použitým zbožím, neboť právě to může být známka ekonomického, ekologického, a dokonce i solidárního chování lidí.
Cílem bakalářské práce je zjistit, zda studenti vysoké školy obchodují s použitým zbožím, jaké jsou jejich motivace a bariéry a popřípadě způsoby obchodu. Práce se především zaměřuje na faktory ekonomické, ekologické a solidární, které ovlivňují studentův přístup k obchodování s použitým zbožím. Výzkum probíhal sběrem primárních dat, konkrétně dotazníkovým šetřením, respondenti byli studenti některých fakult UJEP, různých věkových kategorií a různých oborů. Výsledky této práce mohou být podkladem pro zřízení směnného či darovacího centra UJEP, které by sloužilo k obchodování s použitým zbožím především mezi studenty a vyučujícími UJEP, nicméně bylo by přístupné i široké veřejnosti. Případné neprodané zboží by mohlo být darováno různým sociálním komunitám. Směnné či darovací centrum UJEP by zajistilo účelné zajištění a udržení spotřeby použitého zboží.
Anotace v angličtině
In the contemporary era, the imperative of prioritising sustainability on Earth is paramount. One way to achieve this objective is by refraining from discarding goods that are still usable. The current state of knowledge suggests that ecological thinking and concern for sustainable consumption are becoming increasingly significant in the context of second-hand trade. Certain individuals advocate for rational decision-making, economic frugality, and a lifestyle in consonance with nature, thereby advocating for environmental stewardship. This is in correspondence with the field of Second-Hand trade, as it can serve as a manifestation of economic, ecological and even solidarity behaviour among individuals.
The aim of this bachelor's thesis is to investigate whether university students participate in the trade of used goods, clarify their motivations and barriers, and potentially explore methods of trade. The thesis is chiefly focused on discerning the economic, ecological, and solidarity factors that shape students' disposition towards used goods trading. The research methodology involved the collection of primary data through a questionnaire survey administered to students across various faculties of Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem, including different age groups and different study disciplines.
The resultant insights from this thesis could serve as a foundation for establishing an exchange or donation centre at university. This centre would facilitate the exchange of used goods primarily among students and faculty members, but would also be open to the general public. Any surplus goods could be used for charitable purposes within various social communities. The exchange or donation centre would thus play a key role in the efficient use and sustainability of used goods consumption.
Klíčová slova
použité zboží, obchodování, ekonomické myšlení, ekologické myšlení, solidární chování
V současné době je důležité dbát na udržitelnost života na Zemi, jedna z možností dosažení tohoto stavu je nevyhazování ještě použitelného zboží. Ze současného stavu poznání vyplývá, že v souvislosti s obchodování s použitým zbožím se do popředí dostává ekologické myšlení a zájem o udržitelnou spotřebu. Někteří lidé usilují o racionální rozhodování, být ekonomicky hospodárný a žít v souladu s přírodou, tedy dbát na ochranu životního prostředí. S tím je tedy spjato obchodování s použitým zbožím, neboť právě to může být známka ekonomického, ekologického, a dokonce i solidárního chování lidí.
Cílem bakalářské práce je zjistit, zda studenti vysoké školy obchodují s použitým zbožím, jaké jsou jejich motivace a bariéry a popřípadě způsoby obchodu. Práce se především zaměřuje na faktory ekonomické, ekologické a solidární, které ovlivňují studentův přístup k obchodování s použitým zbožím. Výzkum probíhal sběrem primárních dat, konkrétně dotazníkovým šetřením, respondenti byli studenti některých fakult UJEP, různých věkových kategorií a různých oborů. Výsledky této práce mohou být podkladem pro zřízení směnného či darovacího centra UJEP, které by sloužilo k obchodování s použitým zbožím především mezi studenty a vyučujícími UJEP, nicméně bylo by přístupné i široké veřejnosti. Případné neprodané zboží by mohlo být darováno různým sociálním komunitám. Směnné či darovací centrum UJEP by zajistilo účelné zajištění a udržení spotřeby použitého zboží.
Anotace v angličtině
In the contemporary era, the imperative of prioritising sustainability on Earth is paramount. One way to achieve this objective is by refraining from discarding goods that are still usable. The current state of knowledge suggests that ecological thinking and concern for sustainable consumption are becoming increasingly significant in the context of second-hand trade. Certain individuals advocate for rational decision-making, economic frugality, and a lifestyle in consonance with nature, thereby advocating for environmental stewardship. This is in correspondence with the field of Second-Hand trade, as it can serve as a manifestation of economic, ecological and even solidarity behaviour among individuals.
The aim of this bachelor's thesis is to investigate whether university students participate in the trade of used goods, clarify their motivations and barriers, and potentially explore methods of trade. The thesis is chiefly focused on discerning the economic, ecological, and solidarity factors that shape students' disposition towards used goods trading. The research methodology involved the collection of primary data through a questionnaire survey administered to students across various faculties of Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem, including different age groups and different study disciplines.
The resultant insights from this thesis could serve as a foundation for establishing an exchange or donation centre at university. This centre would facilitate the exchange of used goods primarily among students and faculty members, but would also be open to the general public. Any surplus goods could be used for charitable purposes within various social communities. The exchange or donation centre would thus play a key role in the efficient use and sustainability of used goods consumption.
Klíčová slova
použité zboží, obchodování, ekonomické myšlení, ekologické myšlení, solidární chování
V současné době je důležité dbát na udržitelnost života na Zemi, jedna z možností dosažení tohoto stavu je nevyhazování ještě použitelného zboží. Ze současného stavu poznání vyplývá, že v souvislosti s obchodování s použitým zbožím se do popředí dostává ekologické myšlení a zájem o udržitelnou spotřebu. Někteří lidé se snaží rozhodovat racionálně, být ekonomicky hospodárný a žít v souladu s přírodou, tedy dbát na ochranu životního prostředí. S tím je tedy spjato obchodování s použitým zbožím, neboť právě to může být známka ekonomického, ekologického a dokonce i solidárního chování lidí. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda studenti vysoké školy obchodují s použitým zbožím, jaké jsou jejich motivace a bariéry a popřípadě způsoby obchodu. Práce se především zaměřuje na faktory ekonomické, ekologické a solidární, které ovlivňují studentův přístup k obchodování s použitým zbožím. Výzkum bude probíhat sběrem primárních dat, konkrétně dotazníkovým šetřením, respondenti budou studenti některých fakult UJEP, různých věkových kategorií a různých oborů. Výsledky této práce mohou být podkladem pro zřízení směnného či darovacího centra UJEP, které by sloužilo k obchodování s použitým zbožím především mezi studenty a vyučujícími UJEP, nicméně bylo by přístupné i široké veřejnosti. Případné neprodané zboží by mohlo být darováno různým sociálním komunitám. Směnné či darovací centrum UJEP by zajistilo účelné zajištění a udržení spotřeby použitého zboží.
Zásady pro vypracování
V současné době je důležité dbát na udržitelnost života na Zemi, jedna z možností dosažení tohoto stavu je nevyhazování ještě použitelného zboží. Ze současného stavu poznání vyplývá, že v souvislosti s obchodování s použitým zbožím se do popředí dostává ekologické myšlení a zájem o udržitelnou spotřebu. Někteří lidé se snaží rozhodovat racionálně, být ekonomicky hospodárný a žít v souladu s přírodou, tedy dbát na ochranu životního prostředí. S tím je tedy spjato obchodování s použitým zbožím, neboť právě to může být známka ekonomického, ekologického a dokonce i solidárního chování lidí. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda studenti vysoké školy obchodují s použitým zbožím, jaké jsou jejich motivace a bariéry a popřípadě způsoby obchodu. Práce se především zaměřuje na faktory ekonomické, ekologické a solidární, které ovlivňují studentův přístup k obchodování s použitým zbožím. Výzkum bude probíhat sběrem primárních dat, konkrétně dotazníkovým šetřením, respondenti budou studenti některých fakult UJEP, různých věkových kategorií a různých oborů. Výsledky této práce mohou být podkladem pro zřízení směnného či darovacího centra UJEP, které by sloužilo k obchodování s použitým zbožím především mezi studenty a vyučujícími UJEP, nicméně bylo by přístupné i široké veřejnosti. Případné neprodané zboží by mohlo být darováno různým sociálním komunitám. Směnné či darovací centrum UJEP by zajistilo účelné zajištění a udržení spotřeby použitého zboží.
Seznam doporučené literatury
Avci, İ., & Yildiz, S. (2023). The Effects of Online Second-Hand Product Purchase Motivations on Sustainable Consumption Behavior and Online Repurchase Intention in Consumer-To-Consumer Electronic Commerce (C2C) and the Mediating Role of Electronic Word-Of-Mouth Marketing. Journal of Marketing & Marketing Research / Pazarlama & Pazarlama Arastirmalari Dernegi, 16(1), 137–164. https://doi.org/10.15659/ppad.16.1.1160820
Norum, P., & Norton, M. (2017). Factors affecting consumer acquisition of secondhand clothing in the USA. Journal of Fashion Marketing & Management, 21(2), 206–218. https://doi.org/10.1108/JFMM-10-2016-0090
Park, H. H. (2023). Scarce fashion products consumption in the C2C second‐hand trading platform. Family & Consumer Sciences Research Journal, 51(3), 216–230. https://doi.org/10.1111/fcsr.1247
Seznam doporučené literatury
Avci, İ., & Yildiz, S. (2023). The Effects of Online Second-Hand Product Purchase Motivations on Sustainable Consumption Behavior and Online Repurchase Intention in Consumer-To-Consumer Electronic Commerce (C2C) and the Mediating Role of Electronic Word-Of-Mouth Marketing. Journal of Marketing & Marketing Research / Pazarlama & Pazarlama Arastirmalari Dernegi, 16(1), 137–164. https://doi.org/10.15659/ppad.16.1.1160820
Norum, P., & Norton, M. (2017). Factors affecting consumer acquisition of secondhand clothing in the USA. Journal of Fashion Marketing & Management, 21(2), 206–218. https://doi.org/10.1108/JFMM-10-2016-0090
Park, H. H. (2023). Scarce fashion products consumption in the C2C second‐hand trading platform. Family & Consumer Sciences Research Journal, 51(3), 216–230. https://doi.org/10.1111/fcsr.1247