Tématem této diplomové práce byla výkonová motivace žáků 2. stupně ZŠ v hodinách anglického jazyka a ochota žáků komunikovat v hodinách anglického jazyka. Cílem této práce bylo zjistit, jaká je potřeba vysokého výkonu a potřeba vyhnutí se neúspěchu u žáků 2. stupně ZŠ v hodinách anglického jazyka a jejich míra ochoty komunikovat v hodinách AJ. Dalším cílem bylo popsat, zda existuje vztah mezi výkonovou motivací těchto žáků a jejich ochotou komunikovat v hodinách AJ. Teoretická část zahrnuje kapitoly popisující hlavní témata, tj. komunikaci, motivaci a ochotu žáků komunikovat. Teoretický rámec doplňují kapitoly věnované vývoji žáka z hlediska mladšího a středního školního věku a kapitola věnována didaktice cizího jazyka. Praktická část je rozdělena na kapitolu metodologickou, která popisuje výzkum a způsob vedení výzkumu, a výsledkovou. Výzkum probíhal dle kvantitativního designu výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření mezi žáky na vybraných základních školách během školního roku 2023/24. Na základě výsledků tohoto výzkumu byly v závěru práce formulovány implikace pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis was the school achievement motivation among pupils in lower secondary schools during English learning lessons, and their willingness to communicate in English language lessons. The aim of this work was to determine the need for high performance and the need to avoid failure among pupils in lower secondary schools in English language classes and their level of willingness to communicate in English. Another objective was to determine whether a relationship exists between the school achievement motivation of these pupils and their willingness to communicate in English language lessons. The theoretical part includes chapters describing the main topics, such as communication, motivation, and students' willingness to communicate. The theoretical framework is complemented by chapters dedicated to the development of pupils of younger and middle school age, and a chapter focused on foreign language didactics. The practical part is divided into a methodological chapter, which describes the research and the research methodology, and a results chapter. The research was conducted using a quantitative research design through questionnaire surveys among pupils at selected elementary schools during the 2023/24 school year. Based on the results of this research, implications for educational practice were formulated at the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
výkonová motivace, komunikace, ochota komunikovat, výuka anglického jazyka, vývoj žáka
Klíčová slova v angličtině
school achievement motivation, communication, willingness to communicate, English learning lessons, development of pupils
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této diplomové práce byla výkonová motivace žáků 2. stupně ZŠ v hodinách anglického jazyka a ochota žáků komunikovat v hodinách anglického jazyka. Cílem této práce bylo zjistit, jaká je potřeba vysokého výkonu a potřeba vyhnutí se neúspěchu u žáků 2. stupně ZŠ v hodinách anglického jazyka a jejich míra ochoty komunikovat v hodinách AJ. Dalším cílem bylo popsat, zda existuje vztah mezi výkonovou motivací těchto žáků a jejich ochotou komunikovat v hodinách AJ. Teoretická část zahrnuje kapitoly popisující hlavní témata, tj. komunikaci, motivaci a ochotu žáků komunikovat. Teoretický rámec doplňují kapitoly věnované vývoji žáka z hlediska mladšího a středního školního věku a kapitola věnována didaktice cizího jazyka. Praktická část je rozdělena na kapitolu metodologickou, která popisuje výzkum a způsob vedení výzkumu, a výsledkovou. Výzkum probíhal dle kvantitativního designu výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření mezi žáky na vybraných základních školách během školního roku 2023/24. Na základě výsledků tohoto výzkumu byly v závěru práce formulovány implikace pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis was the school achievement motivation among pupils in lower secondary schools during English learning lessons, and their willingness to communicate in English language lessons. The aim of this work was to determine the need for high performance and the need to avoid failure among pupils in lower secondary schools in English language classes and their level of willingness to communicate in English. Another objective was to determine whether a relationship exists between the school achievement motivation of these pupils and their willingness to communicate in English language lessons. The theoretical part includes chapters describing the main topics, such as communication, motivation, and students' willingness to communicate. The theoretical framework is complemented by chapters dedicated to the development of pupils of younger and middle school age, and a chapter focused on foreign language didactics. The practical part is divided into a methodological chapter, which describes the research and the research methodology, and a results chapter. The research was conducted using a quantitative research design through questionnaire surveys among pupils at selected elementary schools during the 2023/24 school year. Based on the results of this research, implications for educational practice were formulated at the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
výkonová motivace, komunikace, ochota komunikovat, výuka anglického jazyka, vývoj žáka
Klíčová slova v angličtině
school achievement motivation, communication, willingness to communicate, English learning lessons, development of pupils
Zásady pro vypracování
Tématem této diplomové práce je výkonová motivace žáků 2. stupně ŽŠ v hodinách anglického jazyka a ochota žáků komunikovat v hodinách anglického jazyka. Cílem této práce bude zjistit, jaká je potřeba vysokého výkonu a potřeba vyhnutí se neúspěchu u žáků 2. stupně ZŠ v hodinách anglického jazyka a jejich míra ochoty komunikovat v hodinách AJ. Dalším cílem bude popsat, zda existuje vztah mezi výkonovou motivací těchto žáků a jejich ochotou komunikovat v hodinách AJ. Teoretická část bude zahrnovat kapitoly popisující hlavní témata, tj. komunikaci, motivaci a ochotu žáků komunikovat. Teoretický rámec doplní kapitoly věnované vývoji žáka z hlediska mladšího a středního školního věku a kapitola věnována didaktice cizího jazyka. Praktická část bude rozdělena na kapitolu metodologickou, která popíše výzkum a způsob vedení výzkumu, a výsledkovou. Výzkum bude probíhat dle kvantitativního designu výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření mezi žáky na vybraných základních školách během školního roku 2023/24. Na základě výsledků tohoto výzkumu budou v závěru práce formulovány implikace pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Tématem této diplomové práce je výkonová motivace žáků 2. stupně ŽŠ v hodinách anglického jazyka a ochota žáků komunikovat v hodinách anglického jazyka. Cílem této práce bude zjistit, jaká je potřeba vysokého výkonu a potřeba vyhnutí se neúspěchu u žáků 2. stupně ZŠ v hodinách anglického jazyka a jejich míra ochoty komunikovat v hodinách AJ. Dalším cílem bude popsat, zda existuje vztah mezi výkonovou motivací těchto žáků a jejich ochotou komunikovat v hodinách AJ. Teoretická část bude zahrnovat kapitoly popisující hlavní témata, tj. komunikaci, motivaci a ochotu žáků komunikovat. Teoretický rámec doplní kapitoly věnované vývoji žáka z hlediska mladšího a středního školního věku a kapitola věnována didaktice cizího jazyka. Praktická část bude rozdělena na kapitolu metodologickou, která popíše výzkum a způsob vedení výzkumu, a výsledkovou. Výzkum bude probíhat dle kvantitativního designu výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření mezi žáky na vybraných základních školách během školního roku 2023/24. Na základě výsledků tohoto výzkumu budou v závěru práce formulovány implikace pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Paido
Křivohlavý, J. (1988). Jak si navzájem lépe rozumíme. Svoboda
Mešková, M. (2012). Motivace žáků efektivní komunikací: praktická příručka pro učitele. Portál
Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Academia
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Karolinum
Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. 3. přepracované a aktualizované vydání. Portál
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Paido
Křivohlavý, J. (1988). Jak si navzájem lépe rozumíme. Svoboda
Mešková, M. (2012). Motivace žáků efektivní komunikací: praktická příručka pro učitele. Portál
Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Academia
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Karolinum
Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. 3. přepracované a aktualizované vydání. Portál