Diplomová práce se zabývá analýzou úloh didaktického testu Zeměpisné olympiády kategorie C v letech 2018-2022 s důrazem na typologii úloh, kognitivní náročnost, koncept prostoru a použití nástrojů reprezentací. Teoretická část popisuje fungování, strukturu a význam Zeměpisné olympiády, mezinárodní zeměpisné soutěže, nadané žáky a klasifikaci učebních úloh. Experimentální část zahrnuje výpočet reliability analyzovaných dat pomocí metody Cohenova kappa a odpovědi na vymezené výzkumné otázky. Hlavním přínosem této diplomové práce je představení závislosti typologie úloh a použití nástrojů reprezentací na kognitivní náročnost úloh Zeměpisné olympiády. Typ úlohy ani nástroje reprezentací přímo neovlivňují kognitivní náročnost, avšak s novějšími ročníky soutěže kognitivní náročnost roste.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the analysis of the tasks of the didactic test of the Geography Olympiad category C in 2018-2022 with emphasis on the typology of tasks, cognitive demand, the conpcet of space and the use of tools of representations. The theoretical part describes the functioning, structure and meaning of the Geography Olympiad, international geography competitions, gifted students and classification of teaching tasks. The experimental part includes calculating the reliability of the analyzed data using Cohen's kappa method and answering the defined research questions. The main contribution of this thesis is the presentation of the dependence of task typology and the use of representation tools on the cognitive difficulty of the Geography Olympiad tasks. Neither the type of task nor the representation tools directly affect cognitive demand, but cognitive demand increases with newer editions of the competition.
Klíčová slova
analýza, Cohenova kappa, typ úlohy, kognitivní náročnost, koncept prostoru, nástroje reprezentací, Zeměpisná olympiáda
Diplomová práce se zabývá analýzou úloh didaktického testu Zeměpisné olympiády kategorie C v letech 2018-2022 s důrazem na typologii úloh, kognitivní náročnost, koncept prostoru a použití nástrojů reprezentací. Teoretická část popisuje fungování, strukturu a význam Zeměpisné olympiády, mezinárodní zeměpisné soutěže, nadané žáky a klasifikaci učebních úloh. Experimentální část zahrnuje výpočet reliability analyzovaných dat pomocí metody Cohenova kappa a odpovědi na vymezené výzkumné otázky. Hlavním přínosem této diplomové práce je představení závislosti typologie úloh a použití nástrojů reprezentací na kognitivní náročnost úloh Zeměpisné olympiády. Typ úlohy ani nástroje reprezentací přímo neovlivňují kognitivní náročnost, avšak s novějšími ročníky soutěže kognitivní náročnost roste.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the analysis of the tasks of the didactic test of the Geography Olympiad category C in 2018-2022 with emphasis on the typology of tasks, cognitive demand, the conpcet of space and the use of tools of representations. The theoretical part describes the functioning, structure and meaning of the Geography Olympiad, international geography competitions, gifted students and classification of teaching tasks. The experimental part includes calculating the reliability of the analyzed data using Cohen's kappa method and answering the defined research questions. The main contribution of this thesis is the presentation of the dependence of task typology and the use of representation tools on the cognitive difficulty of the Geography Olympiad tasks. Neither the type of task nor the representation tools directly affect cognitive demand, but cognitive demand increases with newer editions of the competition.
Klíčová slova
analýza, Cohenova kappa, typ úlohy, kognitivní náročnost, koncept prostoru, nástroje reprezentací, Zeměpisná olympiáda
Cílem diplomové práce je provést analýzu úloh testu geografických znalostí Zeměpisné olympiády pro ročníky 2018–2022 kategorie C. Analyzovány budou úlohy pro všechny kola soutěže, tedy pro okresní, krajské a celostátní kolo. Metodika bude založena na obsahové analýze úloh dle jejich typu (otevřená/uzavřená), prostorové kategorizace a revidované Bloomovy taxonomie. Výsledky analýzy budou kvantitativně zpracovány, analyzovány a interpretovány. Následně budou porovnány s ročníky 2018–2022 kategorie B a dalšími výsledky analýz struktury učebních úloh v kurikulárních dokumentech nebo odborných studiích.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je provést analýzu úloh testu geografických znalostí Zeměpisné olympiády pro ročníky 2018–2022 kategorie C. Analyzovány budou úlohy pro všechny kola soutěže, tedy pro okresní, krajské a celostátní kolo. Metodika bude založena na obsahové analýze úloh dle jejich typu (otevřená/uzavřená), prostorové kategorizace a revidované Bloomovy taxonomie. Výsledky analýzy budou kvantitativně zpracovány, analyzovány a interpretovány. Následně budou porovnány s ročníky 2018–2022 kategorie B a dalšími výsledky analýz struktury učebních úloh v kurikulárních dokumentech nebo odborných studiích.
Seznam doporučené literatury
FERRETTI, J. 2005. Challenging gifted geographers. Teaching Geography, 30(2), 82–85.
HANUS, M. 2016. Jakou olympiádu potřebuje geografie? Informace ČGS, 35/1.
JELEN, J. a POLÍVKOVÁ, K. 2017. Zeměpisná olympiáda. Geografické rozhledy, 27(1), 24–25.
JO, I. a BEDNARZ, S. W. 2009. Evaluating Geography Textbook Questions from a Spatial Perspective: Using Concepts of Space, Tools of Representation, and Cognitive Processes to Evaluate Spatiality. Journal of Geography, 108(1), 4–13.
KUČEROVÁ, S. R. 2016. Strategický marketing geografického vzdělávání: Příklad "firmy" Zeměpisná olympiáda. Informace ČGS, 35 (1), 26–46.
LIIBER, Ü. a ROOSAARE, J. 2007. Geography Olympiads in Estonia. International Research in Geographical and Environmental Education, 16:3, 293-298.
van der SCHEE, J. 2007. The Internatiol Geography Olympiad. International Research in Geographical and Environmental Education, 16:3, 268-270.
van der SCHEE, J. a KOLKMAN, R. 2010. Multimedia Tests and Geographical Education: the 2008 International Geography Olympiad.International Research in Geographical and Environmental Education, 19(4), 283–293.
van der SCHEE, J., NOTTÉ, H., ZWARTJES, L. 2010. Some thoughts about a new international geography test. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(4), 277–282.
Seznam doporučené literatury
FERRETTI, J. 2005. Challenging gifted geographers. Teaching Geography, 30(2), 82–85.
HANUS, M. 2016. Jakou olympiádu potřebuje geografie? Informace ČGS, 35/1.
JELEN, J. a POLÍVKOVÁ, K. 2017. Zeměpisná olympiáda. Geografické rozhledy, 27(1), 24–25.
JO, I. a BEDNARZ, S. W. 2009. Evaluating Geography Textbook Questions from a Spatial Perspective: Using Concepts of Space, Tools of Representation, and Cognitive Processes to Evaluate Spatiality. Journal of Geography, 108(1), 4–13.
KUČEROVÁ, S. R. 2016. Strategický marketing geografického vzdělávání: Příklad "firmy" Zeměpisná olympiáda. Informace ČGS, 35 (1), 26–46.
LIIBER, Ü. a ROOSAARE, J. 2007. Geography Olympiads in Estonia. International Research in Geographical and Environmental Education, 16:3, 293-298.
van der SCHEE, J. 2007. The Internatiol Geography Olympiad. International Research in Geographical and Environmental Education, 16:3, 268-270.
van der SCHEE, J. a KOLKMAN, R. 2010. Multimedia Tests and Geographical Education: the 2008 International Geography Olympiad.International Research in Geographical and Environmental Education, 19(4), 283–293.
van der SCHEE, J., NOTTÉ, H., ZWARTJES, L. 2010. Some thoughts about a new international geography test. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(4), 277–282.