Informace o kvalifikační práci Hodnocení aplikace pohybových cvičení pro rozvoj koordinačních schopností u běžců na lyžích ve věku od osmi do deseti let
Diplomová práce "Hodnocení aplikace pohybových cvičení pro rozvoj koordinačních schopností u běžců na lyžích ve věku od osmi do deseti let" se zabývá zjišťováním úrovně koordinačních schopností u běžců na lyžích mladšího žactva. Cílem práce je vytvořit a v praxi ověřit aplikaci pohybových cvičení zaměřených na rozvoj koordinačních schopností u mladých běžců na lyžích z TJ Lokomotiva Teplice. Před aplikací plánu byla experimentální i kontrolní skupina testována pomocí Iowa - Brace testu, který ukázal vyrovnanou úroveň koordinačních schopností obou skupin. Poté byl u experimentální skupiny aplikován námi navržený plán po dobu dvou měsíců vždy dvacet minut jedenkrát týdně. Po aplikaci plánu proběhlo opět testování obou skupin. Ve druhém testování se úroveň koordinačních schopností významně zvýšila u experimentální skupiny, což potvrdilo vhodnost námi zavedeného plánu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Evaluation of the application of movement exercises for the development of coordination skills of cross-country skiers aged eight to ten years" deals with the determination of the coordination skills level of the youngest cross-country skiers. This thesis aims to develop and verify in practice the application of physical exercises focused on the development of coordination skills of young cross-country skiers from TJ Lokomotiva Teplice. Before the application of the plan, the experimental and control groups were tested by the Iowa - Brace test, which showed us a balanced level of coordination skills. Afterward, the plan created by us was applied to the experimental group for two months for twenty minutes once a week. After the application of the plan, both groups were tested again. In the second testing, the level of coordination skills increased significantly in the experimental group, which confirmed the suitability of the plan that we implemented.
Klíčová slova
Koordinační schopnosti, běžecké lyžování, mladší školní věk, Iowa - Brace test, plán pohybových činností
Klíčová slova v angličtině
Coordination abilities, cross-country skiing, younger school age, Iowa - Brace test, exercise plan
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Hodnocení aplikace pohybových cvičení pro rozvoj koordinačních schopností u běžců na lyžích ve věku od osmi do deseti let" se zabývá zjišťováním úrovně koordinačních schopností u běžců na lyžích mladšího žactva. Cílem práce je vytvořit a v praxi ověřit aplikaci pohybových cvičení zaměřených na rozvoj koordinačních schopností u mladých běžců na lyžích z TJ Lokomotiva Teplice. Před aplikací plánu byla experimentální i kontrolní skupina testována pomocí Iowa - Brace testu, který ukázal vyrovnanou úroveň koordinačních schopností obou skupin. Poté byl u experimentální skupiny aplikován námi navržený plán po dobu dvou měsíců vždy dvacet minut jedenkrát týdně. Po aplikaci plánu proběhlo opět testování obou skupin. Ve druhém testování se úroveň koordinačních schopností významně zvýšila u experimentální skupiny, což potvrdilo vhodnost námi zavedeného plánu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Evaluation of the application of movement exercises for the development of coordination skills of cross-country skiers aged eight to ten years" deals with the determination of the coordination skills level of the youngest cross-country skiers. This thesis aims to develop and verify in practice the application of physical exercises focused on the development of coordination skills of young cross-country skiers from TJ Lokomotiva Teplice. Before the application of the plan, the experimental and control groups were tested by the Iowa - Brace test, which showed us a balanced level of coordination skills. Afterward, the plan created by us was applied to the experimental group for two months for twenty minutes once a week. After the application of the plan, both groups were tested again. In the second testing, the level of coordination skills increased significantly in the experimental group, which confirmed the suitability of the plan that we implemented.
Klíčová slova
Koordinační schopnosti, běžecké lyžování, mladší školní věk, Iowa - Brace test, plán pohybových činností
Klíčová slova v angličtině
Coordination abilities, cross-country skiing, younger school age, Iowa - Brace test, exercise plan
Zásady pro vypracování
Zásady pro vyracování práce:
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Projekt práce:
Cílem práce je ověřit plán pohybových činností se zaměřením na koordinační schopnosti u běžců na lyžích ve věku od osmi do deseti let.
Diplomová práce bude výzkumného charakteru. Data budu získávat pomocí testu koordinačních schopností.
Testováno bude 40 probandů, kteří budou ve věku od osmi do deseti let a budou členy oddílu běžeckého lyžování z nejbližšího okolí.
20 probandů navštěvujících oddíl TJ Lokomotiva Teplice bude zařazeno do experimentální skupiny, kde budou zavedena koordinační cvičení dle mnou navřeného plánu. Koordinační cvičení budou aplikována dvacet minut jedenkrát týdně po dobu dvou měsíců. Druhá polovina probandů bude zařazena do skupiny kontrolní, kde nebudou prováděny žádné změny v tréninkovém plánu.
Po dvou měsících bude opět provedeno testování kontrolní i experimentální skupiny.
Následně testování vyhodnotím a zaměřím se na porovnání výsledků kontrolní a experimentální skupiny i výsledků jejich prvního a druhého testování. Jako statistickou metodu pro vyhodnocení dat použiji t-test.
Předpokládám, že u experimentální skupiny nastane v druhém testování oproti prvnímu testování významné zlepšení v oblasti koordinačních schopností. U kontrolní skupiny může nastat také zlepšení, ale nikoliv tak významné jako u skupiny experimentální.
Předpokládám, že cíl mé diplomové práce bude splněn. Tedy, že se mi podaří ověřit plán pohybových činností zaměřením na koordinační schopnosti u běžců na lyžích ve věku 8- 10 let.
V teoretické části práce se zaměřím na charakteristika koordiačních schopností, běh na lyžích ve vztahu k pohybových schpnostem a koordinaci, charakteristiku mladšího školního věku, současný výzkum podobného zaměření a jeho výsledky.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vyracování práce:
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Projekt práce:
Cílem práce je ověřit plán pohybových činností se zaměřením na koordinační schopnosti u běžců na lyžích ve věku od osmi do deseti let.
Diplomová práce bude výzkumného charakteru. Data budu získávat pomocí testu koordinačních schopností.
Testováno bude 40 probandů, kteří budou ve věku od osmi do deseti let a budou členy oddílu běžeckého lyžování z nejbližšího okolí.
20 probandů navštěvujících oddíl TJ Lokomotiva Teplice bude zařazeno do experimentální skupiny, kde budou zavedena koordinační cvičení dle mnou navřeného plánu. Koordinační cvičení budou aplikována dvacet minut jedenkrát týdně po dobu dvou měsíců. Druhá polovina probandů bude zařazena do skupiny kontrolní, kde nebudou prováděny žádné změny v tréninkovém plánu.
Po dvou měsících bude opět provedeno testování kontrolní i experimentální skupiny.
Následně testování vyhodnotím a zaměřím se na porovnání výsledků kontrolní a experimentální skupiny i výsledků jejich prvního a druhého testování. Jako statistickou metodu pro vyhodnocení dat použiji t-test.
Předpokládám, že u experimentální skupiny nastane v druhém testování oproti prvnímu testování významné zlepšení v oblasti koordinačních schopností. U kontrolní skupiny může nastat také zlepšení, ale nikoliv tak významné jako u skupiny experimentální.
Předpokládám, že cíl mé diplomové práce bude splněn. Tedy, že se mi podaří ověřit plán pohybových činností zaměřením na koordinační schopnosti u běžců na lyžích ve věku 8- 10 let.
V teoretické části práce se zaměřím na charakteristika koordiačních schopností, běh na lyžích ve vztahu k pohybových schpnostem a koordinaci, charakteristiku mladšího školního věku, současný výzkum podobného zaměření a jeho výsledky.
Seznam doporučené literatury
Bolek, E., & Skoumar, L. (2012). Běh na lyžích—2., doplněné vydání. Grada Publishing a.s.
Gnad, T. (2005). Běh na lyžích. Karolinum.
Hájková, J. (2020). Motoricko-funkční příprava v tělesné výchově. Vydavatelství PedF UK.
Jansa, P. (2012). Pedagogika sportu. Karolinum.
Měkota, K. (2005). Motorické schopnosti. Univerzita Palackého.
Neuman, J. (2003). Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Portál.
Perič, T. (2010). Sportovní trénink. Grada Publishing a.s.
Perič, T., & kolektiv. (2012). Sportovní příprava dětí 2. Grada Publishing a.s.
Perič T. (2004). Hry ve sportovní přípravě dětí. Grada Publishing a.s.
Seznam doporučené literatury
Bolek, E., & Skoumar, L. (2012). Běh na lyžích—2., doplněné vydání. Grada Publishing a.s.
Gnad, T. (2005). Běh na lyžích. Karolinum.
Hájková, J. (2020). Motoricko-funkční příprava v tělesné výchově. Vydavatelství PedF UK.
Jansa, P. (2012). Pedagogika sportu. Karolinum.
Měkota, K. (2005). Motorické schopnosti. Univerzita Palackého.
Neuman, J. (2003). Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Portál.
Perič, T. (2010). Sportovní trénink. Grada Publishing a.s.
Perič, T., & kolektiv. (2012). Sportovní příprava dětí 2. Grada Publishing a.s.
Perič T. (2004). Hry ve sportovní přípravě dětí. Grada Publishing a.s.