Diplomová práce s názvem Projektové vyučování v hudební výchově na 1. stupni
ZŠ se opírá o přípravu a následnou realizaci projektu, jehož hlavním cílem je žákům druhého ročníku na základní škole co nejblíže přiblížit odlišné hudební kultury napříč celého světa. Diplomová práce jako taková se skládá ze dvou částí. První částí je část teoretická, která je zaměřena na základní informace o projektové výuce. Kromě definice pojmu projektová výuka a projekt nalezneme v této části také výhody a nevýhody projektové výuky, její historii, fáze a v neposlední řadě i rozvoj klíčových kompetencí během realizace projektové výuky. Tato část se kromě projektové výuky zabývá krátce i hudební výchovou jako vyučovacím předmětem na prvním stupni základních škol. Praktická část obsahuje projekt, jenž je určen žákům na prvním stupni základní školy. Projekt je realizován do hodin hudební výchovy s časovou dotací šesti vyučovacích hodin.
Anotace v angličtině
The thesis titled "The Project Method of Teaching in Music Education at Primary
School" is based on the preparation and subsequent implementation of a project aimed at bringing second-grade elementary school students closer to different musical cultures from around the world. The thesis itself consists of two parts. The first part is theoretical and focuses on basic information about project-based teaching. In addition to defining the concepts of project-based teaching and project, this part also discusses the advantages and disadvantages of project-based teaching, its history, phases, and, last but not least, the development of key competencies during the implementation of project-based teaching. In addition to project-based teaching, this section briefly addresses music education as a subject taught at the primary level of elementary schools. The practical part contains a project designed for students at the primary level of elementary school. The project is implemented during music lessons with a time allocation of six teaching hours
Klíčová slova
projekt, projektová výuka, hudební výchova, výukový metoda, základní škola
Klíčová slova v angličtině
roject, The Project Method of Teaching, Music Education, Teaching Method, Elementary school
Rozsah průvodní práce
115
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Projektové vyučování v hudební výchově na 1. stupni
ZŠ se opírá o přípravu a následnou realizaci projektu, jehož hlavním cílem je žákům druhého ročníku na základní škole co nejblíže přiblížit odlišné hudební kultury napříč celého světa. Diplomová práce jako taková se skládá ze dvou částí. První částí je část teoretická, která je zaměřena na základní informace o projektové výuce. Kromě definice pojmu projektová výuka a projekt nalezneme v této části také výhody a nevýhody projektové výuky, její historii, fáze a v neposlední řadě i rozvoj klíčových kompetencí během realizace projektové výuky. Tato část se kromě projektové výuky zabývá krátce i hudební výchovou jako vyučovacím předmětem na prvním stupni základních škol. Praktická část obsahuje projekt, jenž je určen žákům na prvním stupni základní školy. Projekt je realizován do hodin hudební výchovy s časovou dotací šesti vyučovacích hodin.
Anotace v angličtině
The thesis titled "The Project Method of Teaching in Music Education at Primary
School" is based on the preparation and subsequent implementation of a project aimed at bringing second-grade elementary school students closer to different musical cultures from around the world. The thesis itself consists of two parts. The first part is theoretical and focuses on basic information about project-based teaching. In addition to defining the concepts of project-based teaching and project, this part also discusses the advantages and disadvantages of project-based teaching, its history, phases, and, last but not least, the development of key competencies during the implementation of project-based teaching. In addition to project-based teaching, this section briefly addresses music education as a subject taught at the primary level of elementary schools. The practical part contains a project designed for students at the primary level of elementary school. The project is implemented during music lessons with a time allocation of six teaching hours
Klíčová slova
projekt, projektová výuka, hudební výchova, výukový metoda, základní škola
Klíčová slova v angličtině
roject, The Project Method of Teaching, Music Education, Teaching Method, Elementary school
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5E/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Shromáždit a prostudovat literaturu, která se vztahuje k tématu práce včetně poznatků z praxe.
Vytvořit osnovu teoretické části. Charakterizovat projektovou metodu, její fáze, historii, výhody a nevýhody využití této metody ve výuce, a také možnosti hodnocení. Dále se věnovat i hudební výchově jako předmětu na prvním stupni základních škol.
Připravit a zrealizovat praktickou část diplomové práce – přípravná a realizační fáze projektu.
Zvolit vhodné pedagogické metody pro realizaci praktické části diplomové práce.
V pedagogické praxi ověřit a vyhodnotit navrhované aktivity v praktické části.
V závěru shrnout a zhodnotit získané poznatky.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5E/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Shromáždit a prostudovat literaturu, která se vztahuje k tématu práce včetně poznatků z praxe.
Vytvořit osnovu teoretické části. Charakterizovat projektovou metodu, její fáze, historii, výhody a nevýhody využití této metody ve výuce, a také možnosti hodnocení. Dále se věnovat i hudební výchově jako předmětu na prvním stupni základních škol.
Připravit a zrealizovat praktickou část diplomové práce – přípravná a realizační fáze projektu.
Zvolit vhodné pedagogické metody pro realizaci praktické části diplomové práce.
V pedagogické praxi ověřit a vyhodnotit navrhované aktivity v praktické části.
V závěru shrnout a zhodnotit získané poznatky.
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8164-2.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.
ŠIKULOVÁ, Renata. Didaktika primární školy. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-594-0.
SEDLÁK, Františk; VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3.
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8164-2.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.
ŠIKULOVÁ, Renata. Didaktika primární školy. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-594-0.
SEDLÁK, Františk; VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3.