Tato diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje klíčové kompetence k učení u žáků pátých tříd na základních školách, a to jak na plně organizovaných školách, tak i na školách malotřídních. V teoretické části jsou zpracována témata týkající se klíčových kompetencí, jejich rozvoje a úloze ve vzdělávání. Dále je pojednání o malotřídním školám, vysvětlení jejich specifik, jak fungují a v čem se liší od plně organizovaných základních škol. Praktická část zahrnuje výsledky vlastního šetření, jehož cílem je vyhodnotit rozvoj vybrané klíčové kompetence. Jedná se o kvantitativní výzkum, při kterém je využita metoda dotazníkového šetření a nestandardizovaného didaktického testu k ověření rozvoje této klíčové kompetence.
Přímými respondenty dotazníků a testů jsou žáci pátých tříd.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the issue of developing the key competence of learning in fifth-grade students at elementary schools, including both fully organized schools and small schools with mixed-age classes. The theoretical part covers topics related to key competences, their development, and their role in education. It also includes a discussion on small schools with mixed-age classes, explaining their specific characteristics, how they function, and how theydiffer from fully organized elementary schools. The practical part includes the results of original research aimed at evaluating the development of the selected key competence. This is a quantitative study that utilizes a survey and a non-standardized didactic test to assess the development of this key competence. The primary respondents of the surveys and tests are fifth-grade students.
Klíčová slova
Klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, malotřídní školy, plně organizované
školy
Tato diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje klíčové kompetence k učení u žáků pátých tříd na základních školách, a to jak na plně organizovaných školách, tak i na školách malotřídních. V teoretické části jsou zpracována témata týkající se klíčových kompetencí, jejich rozvoje a úloze ve vzdělávání. Dále je pojednání o malotřídním školám, vysvětlení jejich specifik, jak fungují a v čem se liší od plně organizovaných základních škol. Praktická část zahrnuje výsledky vlastního šetření, jehož cílem je vyhodnotit rozvoj vybrané klíčové kompetence. Jedná se o kvantitativní výzkum, při kterém je využita metoda dotazníkového šetření a nestandardizovaného didaktického testu k ověření rozvoje této klíčové kompetence.
Přímými respondenty dotazníků a testů jsou žáci pátých tříd.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the issue of developing the key competence of learning in fifth-grade students at elementary schools, including both fully organized schools and small schools with mixed-age classes. The theoretical part covers topics related to key competences, their development, and their role in education. It also includes a discussion on small schools with mixed-age classes, explaining their specific characteristics, how they function, and how theydiffer from fully organized elementary schools. The practical part includes the results of original research aimed at evaluating the development of the selected key competence. This is a quantitative study that utilizes a survey and a non-standardized didactic test to assess the development of this key competence. The primary respondents of the surveys and tests are fifth-grade students.
Klíčová slova
Klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, malotřídní školy, plně organizované
školy
Při psaní této práce se budu řídit směrnicí č. 5E/2019
V této diplomové práci se budeme zabívat problematikou rozvoje dané klíčové kompetence u žáků pátých tříd na základních školách nejen plně organizovaných, ale i na školách malotřídních.
V teoretické části budou zpracována témata pojednávající o klíčových kompetencích, jejich rozvoji a jejich úloze ve vzdělávání. Dále bude pojednání o malotřídních školách. Vysvětlíme jejich specifika, jak fungují a čím se liší od plně organizovaných základních škol.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude vyhodnocení rozvoje vybrané klíčové kompetence. Jedná se o kvantitativní výzkum, kde se využije metoda dotazníkového šetření a nestandardizovaného didaktického testu k oveření rozvoje dané klíčové kompetence. Přímými respondenty dotazníků a testů budou žáci páté třídy.
Klíčová slova: klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, malotřídní školy, plně organizované školy
Při psaní této práce se budu řídit směrnicí č. 5E/2019
V této diplomové práci se budeme zabívat problematikou rozvoje dané klíčové kompetence u žáků pátých tříd na základních školách nejen plně organizovaných, ale i na školách malotřídních.
V teoretické části budou zpracována témata pojednávající o klíčových kompetencích, jejich rozvoji a jejich úloze ve vzdělávání. Dále bude pojednání o malotřídních školách. Vysvětlíme jejich specifika, jak fungují a čím se liší od plně organizovaných základních škol.
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude vyhodnocení rozvoje vybrané klíčové kompetence. Jedná se o kvantitativní výzkum, kde se využije metoda dotazníkového šetření a nestandardizovaného didaktického testu k oveření rozvoje dané klíčové kompetence. Přímými respondenty dotazníků a testů budou žáci páté třídy.
Klíčová slova: klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, malotřídní školy, plně organizované školy
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Pedagogika (Grada). Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN isbn978-80-87000-07-6.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1770-8.
BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071784796.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Pedagogika (Grada). Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
BĚLECKÝ, Zdeněk. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN isbn978-80-87000-07-6.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1770-8.
BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071784796.