Bakalářská práce se věnuje tématu smrti v kontextu předškolního vzdělávání a výchovy.
V teoretické části práce se zaměřujeme na několik klíčových oblastí, jako je vývoj dětského konceptu smrti s ohledem na hlavní působící faktory, dále analyzujeme přístupy k tématu smrti v historii i současnosti a snažíme se o argumentaci pro zařazení tématu smrti
do vzdělávání. V praktické části přinášíme přehled dostupné literatury, která téma smrti zpracovává, a je vhodná pro děti předškolního věku. Naším cílem je na základě jedné z knih vytvořit a v praxi otestovat metodickou podporu pro pedagogy v mateřské škole v podobě několika na sobě navazujících projektových dnů. Metodika cílí především na nenásilné seznámení předškolních dětí s tématikou smrti. Naší snahou je otevřít možnost komunikace tématu smrti v prostředí mateřské školy a tím preventivně působit v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of death in the context of preschool education and upbringing. The theoretical part of the thesis focuses on several key areas, such as the development of the child's concept of death with regard to the main factors at work; it also analyses approaches to the topic of death in history and in the present day and attempts to argue for the inclusion of the topic of death in education. In the practical section, we provide an overview of the available literature that addresses the topic of death and is suitable for preschool children. Our aim is to use one of the books as a basis for developing and testing in practice methodological support for kindergarten teachers in the form of several consecutive project days. The methodology mainly aims at a non-violent introduction of preschool children to the topic of death. We seek to open up the possibility of communicating the topic of death in the kindergarten environment and thus to have
a preventive effect in this area.
Klíčová slova
smrt, koncept smrti, tabuizace, předškolní věk, vzdělávání, dětská literatura
Klíčová slova v angličtině
death, concept of death, taboos, preschool age, education, children's literature
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu smrti v kontextu předškolního vzdělávání a výchovy.
V teoretické části práce se zaměřujeme na několik klíčových oblastí, jako je vývoj dětského konceptu smrti s ohledem na hlavní působící faktory, dále analyzujeme přístupy k tématu smrti v historii i současnosti a snažíme se o argumentaci pro zařazení tématu smrti
do vzdělávání. V praktické části přinášíme přehled dostupné literatury, která téma smrti zpracovává, a je vhodná pro děti předškolního věku. Naším cílem je na základě jedné z knih vytvořit a v praxi otestovat metodickou podporu pro pedagogy v mateřské škole v podobě několika na sobě navazujících projektových dnů. Metodika cílí především na nenásilné seznámení předškolních dětí s tématikou smrti. Naší snahou je otevřít možnost komunikace tématu smrti v prostředí mateřské školy a tím preventivně působit v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of death in the context of preschool education and upbringing. The theoretical part of the thesis focuses on several key areas, such as the development of the child's concept of death with regard to the main factors at work; it also analyses approaches to the topic of death in history and in the present day and attempts to argue for the inclusion of the topic of death in education. In the practical section, we provide an overview of the available literature that addresses the topic of death and is suitable for preschool children. Our aim is to use one of the books as a basis for developing and testing in practice methodological support for kindergarten teachers in the form of several consecutive project days. The methodology mainly aims at a non-violent introduction of preschool children to the topic of death. We seek to open up the possibility of communicating the topic of death in the kindergarten environment and thus to have
a preventive effect in this area.
Klíčová slova
smrt, koncept smrti, tabuizace, předškolní věk, vzdělávání, dětská literatura
Klíčová slova v angličtině
death, concept of death, taboos, preschool age, education, children's literature
Zásady pro vypracování
Zpracování bakalářské práce se bude řídit zásadami novely směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 o Vedení, psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP.
K danému tématu bude nastudována literatura v oboru pedagogiky a psychologie, relevantní zdroje budou použity k vlastnímu vypracování bakalářské práce. Použitá literatura bude citována podle normy ISO 690 a bude uvedená v seznamu zdrojů.
Cílem bakalářské práce je popsat vývoj konceptu chápání smrti dětmi v závislosti na jejich emočním a kognitivním vývoji. Dále představit současný i historický přístup ke komunikaci fenoménu smrti s dětmi a pojmenovat hlavní úskalí a zábrany, které dospělým v efektivní komunikaci s dětmi o smrti brání. Součástí práce bude i představení aktuálně dostupné dětské literatury, která se problematikou smrti zabývá.
Cílem praktické části bude zpracovat metodickou podporu pro učitele v MŠ a vytvořit program pro děti předškolního věku, který je s tématem smrti nenásilně a šetrně seznámí. Metodický materiál, na jehož základě bude možné zrealizovat několik navazujících projektových dnů v mateřské škole, bude podložený vhodnou dětskou literaturou, zpracovanou pomocí literárních strategií, a bude pomáhat získávat klíčové kompetence z celého spektra vzdělávacích oblastí. Především ale otevře dveře ke komunikaci pro mnohé obtížného tématu smrti v prostředí mateřské školy.
Bakalářská práce má ambici pomoci komunikovat s dětmi předškolního věku doposud tabuizované téma smrti.
Zásady pro vypracování
Zpracování bakalářské práce se bude řídit zásadami novely směrnice děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 o Vedení, psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP.
K danému tématu bude nastudována literatura v oboru pedagogiky a psychologie, relevantní zdroje budou použity k vlastnímu vypracování bakalářské práce. Použitá literatura bude citována podle normy ISO 690 a bude uvedená v seznamu zdrojů.
Cílem bakalářské práce je popsat vývoj konceptu chápání smrti dětmi v závislosti na jejich emočním a kognitivním vývoji. Dále představit současný i historický přístup ke komunikaci fenoménu smrti s dětmi a pojmenovat hlavní úskalí a zábrany, které dospělým v efektivní komunikaci s dětmi o smrti brání. Součástí práce bude i představení aktuálně dostupné dětské literatury, která se problematikou smrti zabývá.
Cílem praktické části bude zpracovat metodickou podporu pro učitele v MŠ a vytvořit program pro děti předškolního věku, který je s tématem smrti nenásilně a šetrně seznámí. Metodický materiál, na jehož základě bude možné zrealizovat několik navazujících projektových dnů v mateřské škole, bude podložený vhodnou dětskou literaturou, zpracovanou pomocí literárních strategií, a bude pomáhat získávat klíčové kompetence z celého spektra vzdělávacích oblastí. Především ale otevře dveře ke komunikaci pro mnohé obtížného tématu smrti v prostředí mateřské školy.
Bakalářská práce má ambici pomoci komunikovat s dětmi předškolního věku doposud tabuizované téma smrti.
Seznam doporučené literatury
GOLDMAN, Linda. Jak s dětmi mluvit o smrti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262- 0819-8.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Psyché (Grada). Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992 . ISBN 80-04-25236-2.
MARUŠČÁKOVÁ, Iva. Vývoj konceptu smrti. Praha, 2006. Rigorózní práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie.
NAGY, Maria. The Child's Theories concerning Death. Online. The Pedagogical Seminary and Journal of Genetic Psychology. 1948, roč. 73, č. 1, s. 3-27. ISSN 0885-6559. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/08856559.1948.10533458. [cit. 2023-10-24].
SLAUGHTER, V. Learning about life and death in early childhood. Online. Cognitive Psychology. 2003, roč. 46, č. 1, s. 1-30. ISSN 00100285. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/S0010-0285(02)00504-2. [cit. 2023-10-24].
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ŽALOUDÍKOVÁ, Iva. Dětské pojetí smrti. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8104-8.
Seznam doporučené literatury
GOLDMAN, Linda. Jak s dětmi mluvit o smrti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262- 0819-8.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Psyché (Grada). Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-0.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992 . ISBN 80-04-25236-2.
MARUŠČÁKOVÁ, Iva. Vývoj konceptu smrti. Praha, 2006. Rigorózní práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie.
NAGY, Maria. The Child's Theories concerning Death. Online. The Pedagogical Seminary and Journal of Genetic Psychology. 1948, roč. 73, č. 1, s. 3-27. ISSN 0885-6559. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/08856559.1948.10533458. [cit. 2023-10-24].
SLAUGHTER, V. Learning about life and death in early childhood. Online. Cognitive Psychology. 2003, roč. 46, č. 1, s. 1-30. ISSN 00100285. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/S0010-0285(02)00504-2. [cit. 2023-10-24].
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ŽALOUDÍKOVÁ, Iva. Dětské pojetí smrti. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8104-8.