Bakalářská prace se v ramci sve teoreticke casti zameruje na analyzu multikulturalismu v kontextu Ceske republiky, a to s durazem na různé aspekty socialnich procesu při vzdelavani deti v materskych skolach. Dale se soustredi na pripravu pedagogu pro efektivni zarazeni deti z ruznorodeho prostredi do kolektivu. Empiricka cast prace je provedena prostrednictvim kvantitativniho vyzkumu, tedy pomocí dotazniku, jehož cilem je zjistit, jake jsou postoje rodicu a pedagogu k vyuzivani prvku multikulturni vychovy v materskych skolach. V zaveru prace jsou autorčina zjisteni komparovana s jiz realizovanymi studiemi.
Autorka je seznamena s aktualni smernici c. 5E/2019 - Vedeni, psani a odevzdavani kvalifikacnich praci PF UJEP, kterou dodržuje v prubehu psani bakalarske prace.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis focuses on the analysis of multiculturalism in the context of the Czech Republic, with an emphasis on various aspects of social processes in the education of children in kindergartens. It also focuses on the preparation of teachers for the effective inclusion of children from diverse backgrounds into the collective. The empirical part of the thesis is carried out through quantitative research, i.e. by means of a questionnaire, the aim of which is to find out the attitudes of parents and teachers towards the use of elements of multicultural education in kindergartens. At the end of the thesis, the author's findings are compared with the studies already conducted.
The author is familiar with the current Directive No. 5E/2019 - Management, writing and submission of qualification theses of the Faculty of Education of the Jagiellonian University, which she follows during the writing of her bachelor thesis.
Klíčová slova
multikulturní výchova, inkluze, vzdělávání, předsudky, dítě předškolního věku, dítě z odlišného kulturního prostředí, odlišný mateřský jazyk, komunikace
Klíčová slova v angličtině
multicultural education, inclusion, education, prejudices, child of preschool age, child from a different cultural environment, different mother tongue, Communication
Rozsah průvodní práce
44 s. (63 144 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská prace se v ramci sve teoreticke casti zameruje na analyzu multikulturalismu v kontextu Ceske republiky, a to s durazem na různé aspekty socialnich procesu při vzdelavani deti v materskych skolach. Dale se soustredi na pripravu pedagogu pro efektivni zarazeni deti z ruznorodeho prostredi do kolektivu. Empiricka cast prace je provedena prostrednictvim kvantitativniho vyzkumu, tedy pomocí dotazniku, jehož cilem je zjistit, jake jsou postoje rodicu a pedagogu k vyuzivani prvku multikulturni vychovy v materskych skolach. V zaveru prace jsou autorčina zjisteni komparovana s jiz realizovanymi studiemi.
Autorka je seznamena s aktualni smernici c. 5E/2019 - Vedeni, psani a odevzdavani kvalifikacnich praci PF UJEP, kterou dodržuje v prubehu psani bakalarske prace.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis focuses on the analysis of multiculturalism in the context of the Czech Republic, with an emphasis on various aspects of social processes in the education of children in kindergartens. It also focuses on the preparation of teachers for the effective inclusion of children from diverse backgrounds into the collective. The empirical part of the thesis is carried out through quantitative research, i.e. by means of a questionnaire, the aim of which is to find out the attitudes of parents and teachers towards the use of elements of multicultural education in kindergartens. At the end of the thesis, the author's findings are compared with the studies already conducted.
The author is familiar with the current Directive No. 5E/2019 - Management, writing and submission of qualification theses of the Faculty of Education of the Jagiellonian University, which she follows during the writing of her bachelor thesis.
Klíčová slova
multikulturní výchova, inkluze, vzdělávání, předsudky, dítě předškolního věku, dítě z odlišného kulturního prostředí, odlišný mateřský jazyk, komunikace
Klíčová slova v angličtině
multicultural education, inclusion, education, prejudices, child of preschool age, child from a different cultural environment, different mother tongue, Communication
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce v rámci své teoretické části se bude zaměřovat na analýzu multikulturalismu v kontextu České republiky, s důrazem na aspekty sociálních procesů a vzdělávání se dětí v mateřských školách. Dále se soustředí na přípravu pedagogů pro efektivní zařazení dětí z různorodého prostředí do kolektivu. Empirická část práce bude provedena prostřednictvím kvantitativního výzkumu, tedy dotazníků, jehož cílem je zjistit, jaké jsou postoje rodičů a pedagogů k využívání prvků multikulturní výchovy v mateřských školách v České republice. V závěru práce budou zjištění komparována s již realizovanými studiemi.
Studentka je seznámena s aktuální směrnicí č. 5E/2019 – Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP, kterou v průběhu psaní bakalářské práce bude dodržovat.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce v rámci své teoretické části se bude zaměřovat na analýzu multikulturalismu v kontextu České republiky, s důrazem na aspekty sociálních procesů a vzdělávání se dětí v mateřských školách. Dále se soustředí na přípravu pedagogů pro efektivní zařazení dětí z různorodého prostředí do kolektivu. Empirická část práce bude provedena prostřednictvím kvantitativního výzkumu, tedy dotazníků, jehož cílem je zjistit, jaké jsou postoje rodičů a pedagogů k využívání prvků multikulturní výchovy v mateřských školách v České republice. V závěru práce budou zjištění komparována s již realizovanými studiemi.
Studentka je seznámena s aktuální směrnicí č. 5E/2019 – Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP, kterou v průběhu psaní bakalářské práce bude dodržovat.
Seznam doporučené literatury
TOLLAROVÁ, Blanka; HRADEČNÁ, Marie a ŠPIRKOVÁ, Andrea. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-392-4.
PREISSOVÁ, Andrea; CICHÁ, Martina a GULOVÁ, Lenka. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
PREISSOVÁ, Andrea. Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
Seznam doporučené literatury
TOLLAROVÁ, Blanka; HRADEČNÁ, Marie a ŠPIRKOVÁ, Andrea. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-392-4.
PREISSOVÁ, Andrea; CICHÁ, Martina a GULOVÁ, Lenka. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
PREISSOVÁ, Andrea. Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.