Tato Bakalářská práce se zabývá názory a postoji učitelů, rodičů a studentů pedagogických
škol k environmentální výchově. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů,
historií environmentální výchovy v České republice, rolí škol, ekologickou gramotností
a specifiky environmentální výchovy v mateřských školách. V praktické části jsou
prostřednictvím dotazníkového šetření analyzovány a porovnávány postoje a názory
zainteresovaných skupin na environmentální výchovu.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis examines the views and attitudes of teachers, parents and students
of teacher training schools towards environmental education. The theoretical part deals
with the definition of basic concepts, the history of environmental education in the Czech
Republic, the role of schools, environmental literacy and the specifics of environmental
education in kindergartens. The practical part analyses and compares the attitudes
and opinions of stakeholders on environmental education through a questionnaire survey
Klíčová slova
Environmentální výchova, ekologie, mateřská škola, předškolní vzdělávání, názory
učitelů, postoje rodičů, pedagogické školy
Tato Bakalářská práce se zabývá názory a postoji učitelů, rodičů a studentů pedagogických
škol k environmentální výchově. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů,
historií environmentální výchovy v České republice, rolí škol, ekologickou gramotností
a specifiky environmentální výchovy v mateřských školách. V praktické části jsou
prostřednictvím dotazníkového šetření analyzovány a porovnávány postoje a názory
zainteresovaných skupin na environmentální výchovu.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis examines the views and attitudes of teachers, parents and students
of teacher training schools towards environmental education. The theoretical part deals
with the definition of basic concepts, the history of environmental education in the Czech
Republic, the role of schools, environmental literacy and the specifics of environmental
education in kindergartens. The practical part analyses and compares the attitudes
and opinions of stakeholders on environmental education through a questionnaire survey
Klíčová slova
Environmentální výchova, ekologie, mateřská škola, předškolní vzdělávání, názory
učitelů, postoje rodičů, pedagogické školy
Bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu v MŠ, na názory a postoje k ní z pohledu učitelů v MŠ, rodičů a studentů pedagogických škol zaměřených na učitelství v MŠ. Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část prozkoumá danou problematiku z hlediska historického kontextu, vysvětlí důležité pojmy, osvětlí současnou situaci pomocí výzkumů věnujících se praxi a trendům, legislativu a zmíní i situaci v zahraničí. Cílem práce je metodou dotazníkového šetření analyzovat a porovnat postoje a názory rodičů, studentů a učitelů v MŠ na environmentální výchovu v MŠ.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu v MŠ, na názory a postoje k ní z pohledu učitelů v MŠ, rodičů a studentů pedagogických škol zaměřených na učitelství v MŠ. Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část prozkoumá danou problematiku z hlediska historického kontextu, vysvětlí důležité pojmy, osvětlí současnou situaci pomocí výzkumů věnujících se praxi a trendům, legislativu a zmíní i situaci v zahraničí. Cílem práce je metodou dotazníkového šetření analyzovat a porovnat postoje a názory rodičů, studentů a učitelů v MŠ na environmentální výchovu v MŠ.
Seznam doporučené literatury
Broukalová, L. (2011). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. MŽP.
Činčera, J. (2013). Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. Envigogika, 8(5).
Davis, J. (2009). Revealing the research ‘hole’of early childhood education for sustainability: A preliminary survey of the literature. Environmental Education Research, 15(2), 227-241.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.[Methods of pedagogical research: basics of quantitative research]. Praha: Grada.
Jančaříková, K. (2019). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Vydavatelství PedF UK.
Jančaříková, K. (2020). Základy environmentální výchovy: Futurebook. Pedagogická fakulta UK.
Jančaříková, K., & Kapuciánová, M. (2012). Environmentální výchova v předškolním vzdělávání–hledání optimální podoby. Envigogika, 7(1).
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Grada.
Kroufek, R., & Kroufková, J. (2014). Environmentální výchova v MŠ: Studijní opora kurzu Environmentální rozměr polytechnicky orientovaného vzdělávání v MŠ. UJEP.
Leblová, E. (2016). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál.
MŠMT, Č. (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (úplné znění k 1. lednu 2018). Praha: MŠMT..
Seznam doporučené literatury
Broukalová, L. (2011). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. MŽP.
Činčera, J. (2013). Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. Envigogika, 8(5).
Davis, J. (2009). Revealing the research ‘hole’of early childhood education for sustainability: A preliminary survey of the literature. Environmental Education Research, 15(2), 227-241.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.[Methods of pedagogical research: basics of quantitative research]. Praha: Grada.
Jančaříková, K. (2019). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Vydavatelství PedF UK.
Jančaříková, K. (2020). Základy environmentální výchovy: Futurebook. Pedagogická fakulta UK.
Jančaříková, K., & Kapuciánová, M. (2012). Environmentální výchova v předškolním vzdělávání–hledání optimální podoby. Envigogika, 7(1).
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Grada.
Kroufek, R., & Kroufková, J. (2014). Environmentální výchova v MŠ: Studijní opora kurzu Environmentální rozměr polytechnicky orientovaného vzdělávání v MŠ. UJEP.
Leblová, E. (2016). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál.
MŠMT, Č. (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (úplné znění k 1. lednu 2018). Praha: MŠMT..