Diplomová práce se zabývá tvorbou autorského zpěvníku a návrhy práce s těmito písněmi na 1. stupni základní školy.
Diplomová práce se skládá z části teoretické a části praktické. Teoretická část je věnována charakteristice hudby, hudební výchovy, písně, zpěvu, správné tvorbě vokálního projevu a v neposlední řadě také charakteristice mladšího školního věku. Praktická část je věnována zpěvníku s autorskými písněmi. Také jsou zde uvedeny návrhy vyučovacích hodin, ve kterých je pracováno právě s písněmi z tohoto zpěvníku.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the creation of an original songbook and proposals for working with these songs at the primary school.
The thesis consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical part is dedicated to the characteristics of music, music education, songs, singing, proper vocal expressions, and last but not least, the characteristics of younger school age. The practical part is devoted to the songbook with original songs. There are also included drafts for lessons, using specifically songs from this songbook.
Klíčová slova
zpěvník, hudební výchova, první stupeň, zpěv, písně, hudba
Klíčová slova v angličtině
Songbook, Music, primary school, singing, song, music
Rozsah průvodní práce
89 s. (86 667 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tvorbou autorského zpěvníku a návrhy práce s těmito písněmi na 1. stupni základní školy.
Diplomová práce se skládá z části teoretické a části praktické. Teoretická část je věnována charakteristice hudby, hudební výchovy, písně, zpěvu, správné tvorbě vokálního projevu a v neposlední řadě také charakteristice mladšího školního věku. Praktická část je věnována zpěvníku s autorskými písněmi. Také jsou zde uvedeny návrhy vyučovacích hodin, ve kterých je pracováno právě s písněmi z tohoto zpěvníku.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the creation of an original songbook and proposals for working with these songs at the primary school.
The thesis consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical part is dedicated to the characteristics of music, music education, songs, singing, proper vocal expressions, and last but not least, the characteristics of younger school age. The practical part is devoted to the songbook with original songs. There are also included drafts for lessons, using specifically songs from this songbook.
Klíčová slova
zpěvník, hudební výchova, první stupeň, zpěv, písně, hudba
Klíčová slova v angličtině
Songbook, Music, primary school, singing, song, music
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5E/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu práce včetně poznatků z praxe a doplnit je vlastním komentářem. Zpracovat teoretickou část práce. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovit cíl diplomové práce. Zvolit vhodné metody pro praktickou část. Navrhnout vhodná doporučení pro pedagogickou praxi na 1. stupni ZŠ. Analyzovat a vyhodnotit realizované činnosti. Zhodnotit a shrnout získané poznatky.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5E/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu práce včetně poznatků z praxe a doplnit je vlastním komentářem. Zpracovat teoretickou část práce. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovit cíl diplomové práce. Zvolit vhodné metody pro praktickou část. Navrhnout vhodná doporučení pro pedagogickou praxi na 1. stupni ZŠ. Analyzovat a vyhodnotit realizované činnosti. Zhodnotit a shrnout získané poznatky.
Seznam doporučené literatury
CMÍRAL, Adolf. Hudební didaktika v duchu zásad Jana Amose Komenského. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958.
D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování: hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem: náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
KURIC, Jozef. Ontogenetická psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2001. ISBN 80-214-1844-3.
PETRŽELA, Zdeněk. Veselé písničky: hry s písničkami pro děti od 5 do 9 let. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-576-8.
SEDLÁK, František. Základy hudební psychologie: celostátní vysokoškolská učebnice. Praha: SPN, 1990. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-04-20587-9.
SEDLÁK, František a Rudolf SIEBR. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy: učebnice pro studenty pedagogických fakult. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6.
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-x.
Seznam doporučené literatury
CMÍRAL, Adolf. Hudební didaktika v duchu zásad Jana Amose Komenského. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958.
D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování: hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem: náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
KURIC, Jozef. Ontogenetická psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2001. ISBN 80-214-1844-3.
PETRŽELA, Zdeněk. Veselé písničky: hry s písničkami pro děti od 5 do 9 let. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-576-8.
SEDLÁK, František. Základy hudební psychologie: celostátní vysokoškolská učebnice. Praha: SPN, 1990. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-04-20587-9.
SEDLÁK, František a Rudolf SIEBR. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy: učebnice pro studenty pedagogických fakult. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6.
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-x.