Tato diplomová práce zkoumá rozdíly v držení těla u žáků čtvrté a páté třídy mezi běžnou základní školou a školou se sportovním (atletickým) zaměřením. Teoretická část se zabývá odbornými poznatky týkajícími se analýzy správného a vadného držení těla, včetně identifikace nejběžnějších typů vadného držení. Dále představuje různé metody diagnostiky držení těla a zkoumá vliv sportovního tréninku na žáky a jejich postavení těla v kontextu monotónní sportovní aktivity. V praktické části je popsána metodika našeho výzkumu a následně jsou představeny zjištěné poznatky formou přehledných sloupcových grafů. V některých případech jsou tyto grafy doplněny i drobnými doporučeními pro praktické využití. Výzkumné otázky v této časti práce jsou řešeny prostřednictvím metody Jaroše a Lomíčka, polostrukturovaných rozhovorů a techniky vážení a měření. Získaná data jsou analyzována s ohledem na množství týdenní sportovní aktivity a následně provedena komparace mezi skupinami žáků. Práce dále prezentuje způsoby trávení volného času zkoumaných žáků. V závěru jsou navržena možná řešení a aplikace získaných poznatků v praxi.
Anotace v angličtině
This Master´s thesis examines the differences in posture in fourth and fifth grade students between a regular elementary school and a school with a sports (athletic) focus. The theoretical part deals with professional knowledge related to the analysis of correct and faulty posture, including the identification of the most common types of faulty posture. It also introduces different methods of posture diagnosis and examines the effect of sports training on students and their posture in the context of monotonous sports activity. The practical part describes our research methodology and then presents the findings in the form of clear bar charts. In some cases, these graphs are accompanied by minor recommendations for practical application. The research questions in this part of the paper are addressed through the Jaros and Lomíček method, semi-structured interviews and the weighing and measuring technique. The data collected is analysed with regard to the amount of weekly sport activity and then comparisons are made between groups of pupils. The thesis also presents the leisure time activities of the pupils studied. Finally, possible solutions and practical applications of the obtained findings are proposed.
Klíčová slova
metoda Jaroše a Lomíčka, porovnání držení těla, monotónní sportovní zátěž, atletika, volný čas
Klíčová slova v angličtině
method of Jaros and Lomicek, comparison of posture, monotonous sports training, athletics, leisure
Rozsah průvodní práce
126 s. (154 795 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce zkoumá rozdíly v držení těla u žáků čtvrté a páté třídy mezi běžnou základní školou a školou se sportovním (atletickým) zaměřením. Teoretická část se zabývá odbornými poznatky týkajícími se analýzy správného a vadného držení těla, včetně identifikace nejběžnějších typů vadného držení. Dále představuje různé metody diagnostiky držení těla a zkoumá vliv sportovního tréninku na žáky a jejich postavení těla v kontextu monotónní sportovní aktivity. V praktické části je popsána metodika našeho výzkumu a následně jsou představeny zjištěné poznatky formou přehledných sloupcových grafů. V některých případech jsou tyto grafy doplněny i drobnými doporučeními pro praktické využití. Výzkumné otázky v této časti práce jsou řešeny prostřednictvím metody Jaroše a Lomíčka, polostrukturovaných rozhovorů a techniky vážení a měření. Získaná data jsou analyzována s ohledem na množství týdenní sportovní aktivity a následně provedena komparace mezi skupinami žáků. Práce dále prezentuje způsoby trávení volného času zkoumaných žáků. V závěru jsou navržena možná řešení a aplikace získaných poznatků v praxi.
Anotace v angličtině
This Master´s thesis examines the differences in posture in fourth and fifth grade students between a regular elementary school and a school with a sports (athletic) focus. The theoretical part deals with professional knowledge related to the analysis of correct and faulty posture, including the identification of the most common types of faulty posture. It also introduces different methods of posture diagnosis and examines the effect of sports training on students and their posture in the context of monotonous sports activity. The practical part describes our research methodology and then presents the findings in the form of clear bar charts. In some cases, these graphs are accompanied by minor recommendations for practical application. The research questions in this part of the paper are addressed through the Jaros and Lomíček method, semi-structured interviews and the weighing and measuring technique. The data collected is analysed with regard to the amount of weekly sport activity and then comparisons are made between groups of pupils. The thesis also presents the leisure time activities of the pupils studied. Finally, possible solutions and practical applications of the obtained findings are proposed.
Klíčová slova
metoda Jaroše a Lomíčka, porovnání držení těla, monotónní sportovní zátěž, atletika, volný čas
Klíčová slova v angličtině
method of Jaros and Lomicek, comparison of posture, monotonous sports training, athletics, leisure
Zásady pro vypracování
Monotónní sportovní zátěž bez vhodné kompenzace se u sportovců může projevit vznikem funkčních poruch pohybového systému, které se promítnou do držení těla. Tyto případné změny držení těla jsme se rozhodli sledovat u souboru žáků 4. a 5. tříd na základní škole s atletickým zaměřením. Zjištěné výsledky porovnáme s ukazateli držení těla u stejné věkové skupiny žáků na běžné základní škole (bez sportovního zaměření).
Cílem práce je porovnat držení těla u žáků na 1. stupni běžné základní školy a školy se sportovním (atletickým) zaměřením.
Celkový soubor bude zahrnovat cca 120 žáků. Pro sběr dat použijeme:
1. Polostrukturovaný rozhovor pro zjištění informativních údajů (věk, množství pohybové aktivity, způsob trávení volného času, délka sportovní praxe).
2. Metodu vážení a měření pomocí kalibrovaných přístrojů.
3. Metodu Jaroše a Lomíčka (Kopecký, 2010) pro zjištění ukazatelů držení těla.
Předpokládáme, že při porovnání skupin s odlišným množství a strukturou pohybové aktivity zjistíme rozdíly v držení těla.
Úkoly:
1. Rešerše dostupné odborné literatury (zaměřené na základy funkční anatomie, zdravotní TV, poruchy držení těla, charakteristiku věkové skupiny, diagnostiku držení těla, pohybovou aktivitu dětí, životní styl).
3. Realizace výzkumného šetření: Oslovení ředitelů škol, získání informovaného souhlasu rodičů, sběr a analýza dat, statistické zpracování výsledků, vyvození závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady:
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
4. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce dle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Monotónní sportovní zátěž bez vhodné kompenzace se u sportovců může projevit vznikem funkčních poruch pohybového systému, které se promítnou do držení těla. Tyto případné změny držení těla jsme se rozhodli sledovat u souboru žáků 4. a 5. tříd na základní škole s atletickým zaměřením. Zjištěné výsledky porovnáme s ukazateli držení těla u stejné věkové skupiny žáků na běžné základní škole (bez sportovního zaměření).
Cílem práce je porovnat držení těla u žáků na 1. stupni běžné základní školy a školy se sportovním (atletickým) zaměřením.
Celkový soubor bude zahrnovat cca 120 žáků. Pro sběr dat použijeme:
1. Polostrukturovaný rozhovor pro zjištění informativních údajů (věk, množství pohybové aktivity, způsob trávení volného času, délka sportovní praxe).
2. Metodu vážení a měření pomocí kalibrovaných přístrojů.
3. Metodu Jaroše a Lomíčka (Kopecký, 2010) pro zjištění ukazatelů držení těla.
Předpokládáme, že při porovnání skupin s odlišným množství a strukturou pohybové aktivity zjistíme rozdíly v držení těla.
Úkoly:
1. Rešerše dostupné odborné literatury (zaměřené na základy funkční anatomie, zdravotní TV, poruchy držení těla, charakteristiku věkové skupiny, diagnostiku držení těla, pohybovou aktivitu dětí, životní styl).
3. Realizace výzkumného šetření: Oslovení ředitelů škol, získání informovaného souhlasu rodičů, sběr a analýza dat, statistické zpracování výsledků, vyvození závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady:
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
4. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce dle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Bursová M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-0948-2.
Čelikovský S. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. SPN, 1984. ISBN 80-04-23248-5.
Čihák R. Anatomie 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3817-8.
Čihák R. Anatomie 2. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4788-0.
Čihák R. Anatomie 3. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5636-3.
Dimon T., Qualter J., Regnerová M. Anatomie těla v pohybu: základní kurz anatomie kostí, svalů a kloubů. Praha: Euromedia, 2017. ISBN 978-80-7549-158-9.
Langmeier J. a Krejčířová D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
Levitová A. a Hošková B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
Mužík, Krejčí V. a Krejčí M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN: 80-85783-17-7.
Poděbradská R. Komplexní kineziologický rozbor - Funkční poruchy pohybového systému. Praha: Grada, 2018. ISBN: 978-80-271-0874-9.
Rychlíková E. Funkční poruchy kloubů končetin. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2096-3.
Stackeová D. Cvičení na bolavá záda. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0411-6.
Tichý M. Funkční diagnostika pohybového aparátu. Praha: Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-307-4.
Seznam doporučené literatury
Bursová M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-0948-2.
Čelikovský S. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. SPN, 1984. ISBN 80-04-23248-5.
Čihák R. Anatomie 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3817-8.
Čihák R. Anatomie 2. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4788-0.
Čihák R. Anatomie 3. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5636-3.
Dimon T., Qualter J., Regnerová M. Anatomie těla v pohybu: základní kurz anatomie kostí, svalů a kloubů. Praha: Euromedia, 2017. ISBN 978-80-7549-158-9.
Langmeier J. a Krejčířová D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
Levitová A. a Hošková B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
Mužík, Krejčí V. a Krejčí M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN: 80-85783-17-7.
Poděbradská R. Komplexní kineziologický rozbor - Funkční poruchy pohybového systému. Praha: Grada, 2018. ISBN: 978-80-271-0874-9.
Rychlíková E. Funkční poruchy kloubů končetin. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2096-3.
Stackeová D. Cvičení na bolavá záda. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0411-6.
Tichý M. Funkční diagnostika pohybového aparátu. Praha: Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-307-4.