Angažovanost zaměstnanců je kritickým aspektem úspěchu organizace, protože je spojena se zvýšením produktivity, snížením míry fluktuace a zlepšením celkové pohody zaměstnanců. Mezi faktory, které mohou ovlivnit pracovní zapojení pracovníků na základě studií patří organizační kultura, rovnováha mezi pracovním soukromým životem, kariérní růst a rozvoj, zpětná vazba a uznání, ale také technologie. Cílem této práce bylo porovnat angažovanost zaměstnanců generace X, Y a Z společnosti Chart Ferox a zjistit jaké faktory ovlivňují míru angažovanosti jednotlivých generací. Angažovanost zaměstnanců byla identifikována jednak na základě sekundárních dat, kde byly vytvořeny časové řady z interních dat firemního programu Spirála a dále na základě primárních dat, kdy proběhlo místní šetření s využitím Gallupova dotazníku 12Q. Zjištění ukazují významné rozdíly v úrovni angažovanosti mezi generacemi X, Y a Z, s nejnižší mírou angažovanosti u generace X. Bylo zjištěno, že kariérní růst a rozvoj a zpětná vazba a uznání jsou klíčovými faktory ovlivňujícími angažovanost pro různé generace. Hlavním výsledkem práce je identifikace a potvrzení specifických potřeb a preferencí různých generací pracovníků v kontextu jejich angažovanosti. Na základě zjištění práce byly formulovány doporučení, které může firma Chart Ferox využít pro implementaci cílených opatření pro zvýšení zaměstnanecké angažovanosti.
Anotace v angličtině
Employee engagement is a critical aspect of organizational success as it is associated with increased productivity, reduced turnover rates, and enhanced overall employee well-being. Factors that can influence workers' job involvement, based on studies, include organizational culture, work-life balance, career growth and development, feedback and recognition, as well as technology. The aim of this thesis was to compare the engagement levels of Generation X, Y, and Z employees at Chart Ferox and to determine which factors influence the engagement levels of each generation. Employee engagement was identified based on both secondary data, where time series were created from internal data of the company's Spirála program, and primary data obtained through a local survey using Gallup's 12Q questionnaire. Findings indicate significant differences in the level of engagement among generations X, Y, and Z, with the lowest level of engagement observed in Generation X. It was found that career growth and development, and feedback and recognition are key factors influencing engagement for different generations. The main outcome of the study is the identification and confirmation of specific needs and preferences of different generations of workers in the context of their engagement. Based on the findings, recommendations were formulated that Chart Ferox can use to implement targeted measures to increase employee engagement.
Klíčová slova
Pracovní angažovanost; Generace X, Y, Z; Faktory angažovanosti; Modré a bílé límečky; Gallup
Klíčová slova v angličtině
Employee engagement; Generation X, Y, Z; Engagement factors; Blue and white collars; Gallup
Rozsah průvodní práce
47 s. (79 736 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Angažovanost zaměstnanců je kritickým aspektem úspěchu organizace, protože je spojena se zvýšením produktivity, snížením míry fluktuace a zlepšením celkové pohody zaměstnanců. Mezi faktory, které mohou ovlivnit pracovní zapojení pracovníků na základě studií patří organizační kultura, rovnováha mezi pracovním soukromým životem, kariérní růst a rozvoj, zpětná vazba a uznání, ale také technologie. Cílem této práce bylo porovnat angažovanost zaměstnanců generace X, Y a Z společnosti Chart Ferox a zjistit jaké faktory ovlivňují míru angažovanosti jednotlivých generací. Angažovanost zaměstnanců byla identifikována jednak na základě sekundárních dat, kde byly vytvořeny časové řady z interních dat firemního programu Spirála a dále na základě primárních dat, kdy proběhlo místní šetření s využitím Gallupova dotazníku 12Q. Zjištění ukazují významné rozdíly v úrovni angažovanosti mezi generacemi X, Y a Z, s nejnižší mírou angažovanosti u generace X. Bylo zjištěno, že kariérní růst a rozvoj a zpětná vazba a uznání jsou klíčovými faktory ovlivňujícími angažovanost pro různé generace. Hlavním výsledkem práce je identifikace a potvrzení specifických potřeb a preferencí různých generací pracovníků v kontextu jejich angažovanosti. Na základě zjištění práce byly formulovány doporučení, které může firma Chart Ferox využít pro implementaci cílených opatření pro zvýšení zaměstnanecké angažovanosti.
Anotace v angličtině
Employee engagement is a critical aspect of organizational success as it is associated with increased productivity, reduced turnover rates, and enhanced overall employee well-being. Factors that can influence workers' job involvement, based on studies, include organizational culture, work-life balance, career growth and development, feedback and recognition, as well as technology. The aim of this thesis was to compare the engagement levels of Generation X, Y, and Z employees at Chart Ferox and to determine which factors influence the engagement levels of each generation. Employee engagement was identified based on both secondary data, where time series were created from internal data of the company's Spirála program, and primary data obtained through a local survey using Gallup's 12Q questionnaire. Findings indicate significant differences in the level of engagement among generations X, Y, and Z, with the lowest level of engagement observed in Generation X. It was found that career growth and development, and feedback and recognition are key factors influencing engagement for different generations. The main outcome of the study is the identification and confirmation of specific needs and preferences of different generations of workers in the context of their engagement. Based on the findings, recommendations were formulated that Chart Ferox can use to implement targeted measures to increase employee engagement.
Klíčová slova
Pracovní angažovanost; Generace X, Y, Z; Faktory angažovanosti; Modré a bílé límečky; Gallup
Klíčová slova v angličtině
Employee engagement; Generation X, Y, Z; Engagement factors; Blue and white collars; Gallup
Zásady pro vypracování
Angažovanost zaměstnanců je kritickým aspektem úspěchu organizace, protože je spojena se zvýšením produktivity, snížením míry fluktuace a zlepšením celkové pohody zaměstnanců. Mezi faktory, které mohou ovlivnit pracovní zapojení pracovníků na základě studií patří organizační kultura, rovnováha mezi pracovním soukromým životem, kariérní růst a rozvoj, zpětná vazba a uznání, ale také technologie. Cílem této práce je porovnat angažovanost zaměstnanců generace X, Y, Z společnosti Chart Ferox a zjistit jaké faktory ovlivňují míru angažovanosti jednotlivých generací. Angažovanost zaměstnanců bude identifikována jednak na základě sekundárních dat, kdy bude provedena kategorizace interních dat z oblasti BOZP a INOVACÍ a dále na základě primárních dat, kdy proběhne místní šetření s využitím Gallupova dotazníku 12Q. Výsledky mohou být využity danou společností, jednak v podobě znalosti míry angažovanosti jejich zaměstnanců, a dále zjištěním faktorů, které jejich zapojení ovlivňují.
Zásady pro vypracování
Angažovanost zaměstnanců je kritickým aspektem úspěchu organizace, protože je spojena se zvýšením produktivity, snížením míry fluktuace a zlepšením celkové pohody zaměstnanců. Mezi faktory, které mohou ovlivnit pracovní zapojení pracovníků na základě studií patří organizační kultura, rovnováha mezi pracovním soukromým životem, kariérní růst a rozvoj, zpětná vazba a uznání, ale také technologie. Cílem této práce je porovnat angažovanost zaměstnanců generace X, Y, Z společnosti Chart Ferox a zjistit jaké faktory ovlivňují míru angažovanosti jednotlivých generací. Angažovanost zaměstnanců bude identifikována jednak na základě sekundárních dat, kdy bude provedena kategorizace interních dat z oblasti BOZP a INOVACÍ a dále na základě primárních dat, kdy proběhne místní šetření s využitím Gallupova dotazníku 12Q. Výsledky mohou být využity danou společností, jednak v podobě znalosti míry angažovanosti jejich zaměstnanců, a dále zjištěním faktorů, které jejich zapojení ovlivňují.
Seznam doporučené literatury
Barros, A., Costello, S., Beaman, G., & Westover, J. H. (2015). Exploring comparative employee engagement. Journal of the Utah Academy of Sciences, Arts & Letters, 92, 89–108.
Bejtkovský Jiří. (2016). The Employees of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y and Generation Z in Selected Czech Corporations as Conceivers of Development and Competitiveness in their Corporation. Journal of Competitiveness, 8(4), 105–123. https://doi.org/10.7441/joc.2016.04.07
Narang, L. (2016). Employee Engagement Among Blue Collar Workers: A Case Study of Vardhman Spinning and General Mill, Ludhiana. Vishwakarma Business Review, 6(2), 94–98.
Seznam doporučené literatury
Barros, A., Costello, S., Beaman, G., & Westover, J. H. (2015). Exploring comparative employee engagement. Journal of the Utah Academy of Sciences, Arts & Letters, 92, 89–108.
Bejtkovský Jiří. (2016). The Employees of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y and Generation Z in Selected Czech Corporations as Conceivers of Development and Competitiveness in their Corporation. Journal of Competitiveness, 8(4), 105–123. https://doi.org/10.7441/joc.2016.04.07
Narang, L. (2016). Employee Engagement Among Blue Collar Workers: A Case Study of Vardhman Spinning and General Mill, Ludhiana. Vishwakarma Business Review, 6(2), 94–98.