S ohledem na stále častější debaty o zavedení školného na vysokoškolských institucích se tato bakalářská práce zaměřila na postoj studentů FSE UJEP k případnému zavedení školného. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda a v jakém rozsahu jsou studenti Fakulty sociálně ekonomické UJEP ochotni a schopni platit případné školné v souvislosti s jejich finanční situací a s tím, jaké jsou jejich požadavky od VŠ studia. Práce také identifikovala faktory, kterými je jejich ochota platit determinována a jak. Do těchto faktorů práce zařadila finanční situaci studentů, možnost dosažení navazujícího stupně vzdělání, nabízenou kvalitu vybraného oboru studia nebo také možné budoucí uplatnění. Primární data vycházela z dotazníkového šetření určeného pouze pro studenty FSE UJEP. Pro naplnění cíle byla vypracována logistická regrese a neparametrické testy, jako je Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test a Friedmanův test, z nichž vyplývá, že ochota studentů pokračovat ve studiu při zavedení školného je ovlivněna finanční situací, možností dosažení navazujícího stupně vzdělání, nabízenou kvalitou oboru studia, možným budoucím uplatněním, pohlavím a formou studia. Statistické testování odhalilo, že ženy vykazují nižší souhlas s různými formami školného než muži. Nižší příjmy studentů korelují s menší ochotou pokračovat ve studiu. Také existuje statisticky významný rozdíl mezi ochotou studentů pokračovat v dosavadním studiu a maximální částkou školného za semestr, kterou by byli ochotni platit. Studenti oborů Ekonomika a management a Sociální politika a sociální práce projevili nejvyšší ochotu zaplatit až 8 000 Kč za 1 semestr studia při zavedení školného, zatímco studenti programu Regionální rozvoj a veřejná správa maximálně 5 000 Kč za 1 semestr. Preferovaným způsobem placení školného jsou jednorázové platby za semestr, zatímco nejméně preferovanou možností je studentská půjčka s pravidelnými splátkami. Výsledky práce jsou přínosné především pro vedení Fakulty sociálně ekonomické Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, jelikož může být lépe informováno o preferencích a obavách studentů při případném zavedení školného.
Anotace v angličtině
In view of the increasingly frequent debates about the introduction of tuition fees at higher education institutions, this bachelor thesis focused on the attitude of students at the FSE UJEP towards the possible introduction of tuition fees. The main aim of the thesis was to find out whether and to what extent students of the Faculty of Social and Economic Studies of the UJEP are willing and able to pay possible tuition fees in relation to their financial situation and their requirements from HE studies. The thesis also identified the factors that determine their willingness to pay and how. Within these factors, the thesis included the financial situation of the students, the possibility of attaining a further degree, the quality of the chosen field of study offered or the possible future employment. The primary data was based on a questionnaire survey intended only for students of the Faculty of Social and Economic Studies. To meet the objective, logistic regression and non-parametric tests such as Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test and Friedman test were developed, which show that students' willingness to continue their studies when tuition fees are introduced is influenced by their financial situation, possibility of achieving a further degree, the quality of the field of study offered, possible future employment, gender and the form of study. Statistical testing reveals that women show lower acceptance of different forms of tuition fees than men. Lower student incomes correlate with less willingness to continue studying. There is also a statistically significant difference between students' willingness to continue their current studies and the maximum amount of tuition fees per semester they would be willing to pay. Students in Economics and Management and Social Policy and Social Work showed the highest willingness to pay up to CZK 8 000 per semester of study with the introduction of tuition fees, while students in Regional Development and Public Administration showed a maximum of CZK 5 000 per semester. The preferred method of paying tuition fees is one-off payments per semester, while the least preferred option is a student loan with regular repayments. The results of this bachelor thesis are particularly useful for the management of the Faculty of Social and Economic Studies of Jan Evangelista Purkyně University, as it can be better informed about the preferences and concerns of students in the eventual introduction of tuition fees.
Klíčová slova
Zavedení školného, postoj, finanční situace, studenti FSE UJEP
Klíčová slova v angličtině
Introduction of tuition fees, attitude, financial situation, FSE UJEP students
Rozsah průvodní práce
70 s. (112 893 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
S ohledem na stále častější debaty o zavedení školného na vysokoškolských institucích se tato bakalářská práce zaměřila na postoj studentů FSE UJEP k případnému zavedení školného. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda a v jakém rozsahu jsou studenti Fakulty sociálně ekonomické UJEP ochotni a schopni platit případné školné v souvislosti s jejich finanční situací a s tím, jaké jsou jejich požadavky od VŠ studia. Práce také identifikovala faktory, kterými je jejich ochota platit determinována a jak. Do těchto faktorů práce zařadila finanční situaci studentů, možnost dosažení navazujícího stupně vzdělání, nabízenou kvalitu vybraného oboru studia nebo také možné budoucí uplatnění. Primární data vycházela z dotazníkového šetření určeného pouze pro studenty FSE UJEP. Pro naplnění cíle byla vypracována logistická regrese a neparametrické testy, jako je Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test a Friedmanův test, z nichž vyplývá, že ochota studentů pokračovat ve studiu při zavedení školného je ovlivněna finanční situací, možností dosažení navazujícího stupně vzdělání, nabízenou kvalitou oboru studia, možným budoucím uplatněním, pohlavím a formou studia. Statistické testování odhalilo, že ženy vykazují nižší souhlas s různými formami školného než muži. Nižší příjmy studentů korelují s menší ochotou pokračovat ve studiu. Také existuje statisticky významný rozdíl mezi ochotou studentů pokračovat v dosavadním studiu a maximální částkou školného za semestr, kterou by byli ochotni platit. Studenti oborů Ekonomika a management a Sociální politika a sociální práce projevili nejvyšší ochotu zaplatit až 8 000 Kč za 1 semestr studia při zavedení školného, zatímco studenti programu Regionální rozvoj a veřejná správa maximálně 5 000 Kč za 1 semestr. Preferovaným způsobem placení školného jsou jednorázové platby za semestr, zatímco nejméně preferovanou možností je studentská půjčka s pravidelnými splátkami. Výsledky práce jsou přínosné především pro vedení Fakulty sociálně ekonomické Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, jelikož může být lépe informováno o preferencích a obavách studentů při případném zavedení školného.
Anotace v angličtině
In view of the increasingly frequent debates about the introduction of tuition fees at higher education institutions, this bachelor thesis focused on the attitude of students at the FSE UJEP towards the possible introduction of tuition fees. The main aim of the thesis was to find out whether and to what extent students of the Faculty of Social and Economic Studies of the UJEP are willing and able to pay possible tuition fees in relation to their financial situation and their requirements from HE studies. The thesis also identified the factors that determine their willingness to pay and how. Within these factors, the thesis included the financial situation of the students, the possibility of attaining a further degree, the quality of the chosen field of study offered or the possible future employment. The primary data was based on a questionnaire survey intended only for students of the Faculty of Social and Economic Studies. To meet the objective, logistic regression and non-parametric tests such as Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test and Friedman test were developed, which show that students' willingness to continue their studies when tuition fees are introduced is influenced by their financial situation, possibility of achieving a further degree, the quality of the field of study offered, possible future employment, gender and the form of study. Statistical testing reveals that women show lower acceptance of different forms of tuition fees than men. Lower student incomes correlate with less willingness to continue studying. There is also a statistically significant difference between students' willingness to continue their current studies and the maximum amount of tuition fees per semester they would be willing to pay. Students in Economics and Management and Social Policy and Social Work showed the highest willingness to pay up to CZK 8 000 per semester of study with the introduction of tuition fees, while students in Regional Development and Public Administration showed a maximum of CZK 5 000 per semester. The preferred method of paying tuition fees is one-off payments per semester, while the least preferred option is a student loan with regular repayments. The results of this bachelor thesis are particularly useful for the management of the Faculty of Social and Economic Studies of Jan Evangelista Purkyně University, as it can be better informed about the preferences and concerns of students in the eventual introduction of tuition fees.
Klíčová slova
Zavedení školného, postoj, finanční situace, studenti FSE UJEP
Klíčová slova v angličtině
Introduction of tuition fees, attitude, financial situation, FSE UJEP students
Zásady pro vypracování
S narůstajícími náklady na provoz vysokoškolských institucí a jejich omezenými zdroji financování se v posledních několika letech stalo zavedení školného předmětem mnoha diskusí v České republice. Již od roku 2009 se dle závěrů Bílé knihy terciálního vzdělávání uvádí doporučení přeformulovat mechanismy podpory vzdělání z existujících nepřímých forem na přímou podporu. Tento přechod by měl být uskutečněn prostřednictvím studijních grantů, studentských půjček a cílených sociálních stipendií, s cílem nahradit stávající daňovou úlevu na děti. Cílem práce je zjistit, zda a v jakém rozsahu jsou studenti Fakulty sociálně ekonomické UJEP ochotni a schopni platit případné školné v souvislosti s jejich finanční situací a s tím, jaké jsou jejich požadavky od VŠ studia. Práce identifikuje faktory, kterými je jejich ochota a schopnost platit determinována a jak. Mezi dané faktory práce řadí finanční situaci studentů, možnost dosažení magisterského stupně vzdělání, nabízenou kvalitu vybraného oboru studia odpovídající poptávce na trhu nebo také možné budoucí uplatnění. Jedná se o identifikaci motivací a bariér, které studenty mohou ovlivňovat při jejich studiu. Pro naplnění cíle budou využita pouze primární data vycházející z dotazníkového šetření, která budou nadále vyhodnocena vhodnými statistickými metodami jako je například logistická regrese či Friedmanova analýza. Nabyté poznatky mohou být dále využity především pro další výzkumy v oblasti vzdělávání na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně nebo mohou být relevantní i pro jiné fakulty a univerzity v zemi.
Zásady pro vypracování
S narůstajícími náklady na provoz vysokoškolských institucí a jejich omezenými zdroji financování se v posledních několika letech stalo zavedení školného předmětem mnoha diskusí v České republice. Již od roku 2009 se dle závěrů Bílé knihy terciálního vzdělávání uvádí doporučení přeformulovat mechanismy podpory vzdělání z existujících nepřímých forem na přímou podporu. Tento přechod by měl být uskutečněn prostřednictvím studijních grantů, studentských půjček a cílených sociálních stipendií, s cílem nahradit stávající daňovou úlevu na děti. Cílem práce je zjistit, zda a v jakém rozsahu jsou studenti Fakulty sociálně ekonomické UJEP ochotni a schopni platit případné školné v souvislosti s jejich finanční situací a s tím, jaké jsou jejich požadavky od VŠ studia. Práce identifikuje faktory, kterými je jejich ochota a schopnost platit determinována a jak. Mezi dané faktory práce řadí finanční situaci studentů, možnost dosažení magisterského stupně vzdělání, nabízenou kvalitu vybraného oboru studia odpovídající poptávce na trhu nebo také možné budoucí uplatnění. Jedná se o identifikaci motivací a bariér, které studenty mohou ovlivňovat při jejich studiu. Pro naplnění cíle budou využita pouze primární data vycházející z dotazníkového šetření, která budou nadále vyhodnocena vhodnými statistickými metodami jako je například logistická regrese či Friedmanova analýza. Nabyté poznatky mohou být dále využity především pro další výzkumy v oblasti vzdělávání na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně nebo mohou být relevantní i pro jiné fakulty a univerzity v zemi.
Seznam doporučené literatury
Husák, J. a Volkánová, M. (2018). Faktory ovlivňující rozhodování potencionálních uchazečů o vysokoškolské vzdělávání v kontextu soudobé znalostní společnosti. ORBIS SCHOLAE, 6(1), 53—67. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.49
Matějů, P. a kol. (2009). Bílá kniha terciálního vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Matějů, P. a Fischer, J. (2009). Hlavní výsledky výzkumu studentů (EUROSTUDENT IV). Dostupné 11. 12. 2009 z http://www.msmt.cz/file/479/
Nováček, L. (2005). Přístupy k placení školného. AULA, 13, 77-86.
Seznam doporučené literatury
Husák, J. a Volkánová, M. (2018). Faktory ovlivňující rozhodování potencionálních uchazečů o vysokoškolské vzdělávání v kontextu soudobé znalostní společnosti. ORBIS SCHOLAE, 6(1), 53—67. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.49
Matějů, P. a kol. (2009). Bílá kniha terciálního vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Matějů, P. a Fischer, J. (2009). Hlavní výsledky výzkumu studentů (EUROSTUDENT IV). Dostupné 11. 12. 2009 z http://www.msmt.cz/file/479/
Nováček, L. (2005). Přístupy k placení školného. AULA, 13, 77-86.