Tématem disertační práce je vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědé
gramotnosti u žáků prvního stupně základní školy.
V teoretické části je proveden rozbor odborné literatury s akcentem na problematiku kognitivních schopností a přírodovědné gramotnosti u žáků mladšího školního věku. Praktickou část tvoří výsledky šetření standardizovaným Testem kognitivních schopností-TKS (Thorndike & Hagen, 1998) a didaktickým testem zaměřeným na zjištění úrovně přírodovědné gramotnosti u žáků čtvrtých ročníků základních škol, který je inspirovaný uvolněnými úlohami mezinárodního šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Cílem výzkumného šetření je rozponat odlišnosti v kognitivních schopnostech u vybraných respondentů ve vztahu k míře jejich přírodovědné gramotnosti. Součástí práce je širší polemika zjištěných závěrů, formulace relevantních závěrů a doporučení pro praxi primárního přírodovědného vzdělávání. Celkový počet respondentů výzkumného šetření je 393, z toho 211 chlapců (54 %) a 182 dívek (46 %).Z výsledků byla zjištěna středně silná korelace vlivu kognitivních schopností na výsledky žáků v didaktickém testu přírodovědné gramotnosti.
Anotace v angličtině
The dissertation is devoted to the topic of cognitive abilities and their influence on the development of science literacy among primary school pupils.
In the theoretical part, an analysis of the professional literature is carried out with an emphasis on the issue of cognitive abilities and science literacy among pupils of younger school age. The practical part consists of the results of the standardized Test of Cognitive Abilities-TKS (Thorndike & Hagen, 1998) and a didactic test aimed at determining the level of science literacy among students in the fourth grade of elementary schools, which is inspired by the relaxed tasks of the international survey TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). The goal of the research investigation is to unravel the differences in the cognitive abilities of the selected respondents in relation to the degree of their science literacy. Part of the thesis is a broader polemic of the established conclusions, the formulation of relevant conclusions and recommendations for the practice of primary science education. The total number of respondents to the research survey is 393, of which 211 are boys (54 %) and 182 are girls (46 %). The results showed a moderately strong correlation of the influence of cognitive abilities on the results of students in the didactic science literacy test.
Klíčová slova
kognitivní schopnosti, přírodovědná gramotnost, standardizovaný test, mladší školní věk, didaktický test, mezinárodní šetření TIMSS
Klíčová slova v angličtině
cognitive abilities, science literacy, standardized test, younger school age, didactic test, international TIMSS survey
Rozsah průvodní práce
191 s. (395 492 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem disertační práce je vliv kognitivních schopností na rozvoj přírodovědé
gramotnosti u žáků prvního stupně základní školy.
V teoretické části je proveden rozbor odborné literatury s akcentem na problematiku kognitivních schopností a přírodovědné gramotnosti u žáků mladšího školního věku. Praktickou část tvoří výsledky šetření standardizovaným Testem kognitivních schopností-TKS (Thorndike & Hagen, 1998) a didaktickým testem zaměřeným na zjištění úrovně přírodovědné gramotnosti u žáků čtvrtých ročníků základních škol, který je inspirovaný uvolněnými úlohami mezinárodního šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Cílem výzkumného šetření je rozponat odlišnosti v kognitivních schopnostech u vybraných respondentů ve vztahu k míře jejich přírodovědné gramotnosti. Součástí práce je širší polemika zjištěných závěrů, formulace relevantních závěrů a doporučení pro praxi primárního přírodovědného vzdělávání. Celkový počet respondentů výzkumného šetření je 393, z toho 211 chlapců (54 %) a 182 dívek (46 %).Z výsledků byla zjištěna středně silná korelace vlivu kognitivních schopností na výsledky žáků v didaktickém testu přírodovědné gramotnosti.
Anotace v angličtině
The dissertation is devoted to the topic of cognitive abilities and their influence on the development of science literacy among primary school pupils.
In the theoretical part, an analysis of the professional literature is carried out with an emphasis on the issue of cognitive abilities and science literacy among pupils of younger school age. The practical part consists of the results of the standardized Test of Cognitive Abilities-TKS (Thorndike & Hagen, 1998) and a didactic test aimed at determining the level of science literacy among students in the fourth grade of elementary schools, which is inspired by the relaxed tasks of the international survey TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). The goal of the research investigation is to unravel the differences in the cognitive abilities of the selected respondents in relation to the degree of their science literacy. Part of the thesis is a broader polemic of the established conclusions, the formulation of relevant conclusions and recommendations for the practice of primary science education. The total number of respondents to the research survey is 393, of which 211 are boys (54 %) and 182 are girls (46 %). The results showed a moderately strong correlation of the influence of cognitive abilities on the results of students in the didactic science literacy test.
Klíčová slova
kognitivní schopnosti, přírodovědná gramotnost, standardizovaný test, mladší školní věk, didaktický test, mezinárodní šetření TIMSS
Klíčová slova v angličtině
cognitive abilities, science literacy, standardized test, younger school age, didactic test, international TIMSS survey
Zásady pro vypracování
Rigorózní práce se bude zaobírat tématem kognitivních schopností a jejich vlivem na rozvoj přírodovědné gramotnosti u žáků prvního stupně základní školy. Teoretická část práce se bude věnovat problematice kognitivních schopností a rozvojem přírodovědné gramotnosti u žáků mladšího školního věku. Praktickou část budou tvořit výsledky šetření pomocí standardizovaného Testu kognitivních schopností - TKS (Thorndike a kol., 1998). Dále bude v rámci rigorózní práce vytvořen test zaměřený na zjišťování úrovně přírodovědné gramotnosti u žáků čtvrtých ročníků základní školy, jež bude inspirovaný příklady a výzkumem mezinárodního šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v kognitivních schopnostech u vybraných skupin respondentů ve vztahu k úrovni přírodovědné gramotnosti. Součástí práce bude polemika zjištěných závěrů, formulace relevantních závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rigorózní práce se bude zaobírat tématem kognitivních schopností a jejich vlivem na rozvoj přírodovědné gramotnosti u žáků prvního stupně základní školy. Teoretická část práce se bude věnovat problematice kognitivních schopností a rozvojem přírodovědné gramotnosti u žáků mladšího školního věku. Praktickou část budou tvořit výsledky šetření pomocí standardizovaného Testu kognitivních schopností - TKS (Thorndike a kol., 1998). Dále bude v rámci rigorózní práce vytvořen test zaměřený na zjišťování úrovně přírodovědné gramotnosti u žáků čtvrtých ročníků základní školy, jež bude inspirovaný příklady a výzkumem mezinárodního šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v kognitivních schopnostech u vybraných skupin respondentů ve vztahu k úrovni přírodovědné gramotnosti. Součástí práce bude polemika zjištěných závěrů, formulace relevantních závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
EYSENCK, Michael a KEANE, Mark. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4.
HAVEL, Jiří a NAJVAROVÁ, Veronika. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na1.stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5714-2.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KLUCKÁ, Jana a VOLFOVÁ, Pavla. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5580-9.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-24712-84-9.
STERNBERG, Robert. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
THORNDIKE, Robert I., HAGEN, Elisabeth a JÍLEK, Josef. Test kognitivních schopností-TKS. Brno: Psychodiagnostika, 1998.
VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0956-0.