Úvod: V současné době je nutné držet krok s rostoucími nároky na vzdělání, které je podmínkou k výkonu určitých povolání. Simulační výuka je jednou ze vzdělávacích metod a v současné době využívá mnoho aktivit, které umožňují studentům procvičovat dovednosti v bezpečném prostředí bez odsuzování. Mezi výhody patří mimo jiné i to, že je neinvazivní, pohodlná a snadno opakovatelná a tím přispívá k lepšímu osvojování znalostí. (Martins 2018)
Cíl práce: Hlavními cíli práce bylo posoudit využití simulační výuky ve vzdělávání porodních asistentek a vytvořit scénář k simulační výuce pro studentky studijního programu Porodní asistence. Dále byly definovány dílčí úkoly a následně průzkumné otázky práce.
Metodika: Kombinovaný přístup byl prováděn metodami - formou nestandardizovaného plošného dotazníku vlastní konstrukce, jehož součástí byla metoda SWOT analýzy se zaměřením na vyučujícího simulační výuky. Dále metoda focus group, pro kterou byl sestaven soubor otázek pro studentky vybrané univerzity. Plošný dotazník byl distribuován online a rozeslán na dvanáct univerzit v ČR, z nichž čtyři distribuovaly dotazník svým studentkám. Zkoumaným souborem byly studentky oboru Porodní asistence druhého a třetího ročníku bakalářského studia. Plošný dotazník vyplnilo celkem N = 161 respondentek a metody focus group se zúčastnilo celkem N = 18 respondentek. Šetření probíhalo od 13. 05. 2023 do 30. 11. 2023. Výsledky byly zpracovány pomocí popisné statistiky a metoda focus group byla vyhodnocována pomocí kódování.
Výsledky: Z dat vyplývá, že více než polovina respondentek by v různých situacích v praxi díky simulacím reagovala stejně, jen ne s takovou rychlostí. Dalším zajímavým výsledkem je hodnocení simulační výuky, která je průměrně hodnocena známkou 3 (dobře).
Závěr: Simulační výuka je poměrně novou výukovou metodou a stále prochází určitým vývojem. Tento typ výuky by mohl být vhodným nástrojem ke zkvalitnění výuky nejen porodních asistentek, nicméně vyžaduje vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti využívání simulačních center. Vzhledem k časové i technické náročnosti je žádoucí, aby byly vytvářeny vzdělávací materiály, které by vedly ke zjednodušení simulační výuky jak pro studenty, tak pro vyučující.
Anotace v angličtině
Preface: Nowadays it is crucial to keep up with the ever growing demands when it comes
to the level of mandatory education in order to work in certain occupations.
Simulation as a teaching strategy is one of the educational methods and currently provides many activities allowing students to practice their skills in safe environment without being judged by others. The advantages of simulated teaching include being non-invasive, convenient, easily repeatable and thus it adds immensely to an effective gain in proficiency.
Object: The main purpose of this thesis was to assess the use of simulated teaching in the education of midwives and to create a simulation scenario for the Midwifery study programme. Partial tasks for this thesis have been defined, followed by specified survey questions.
Methodology: The combined research was conducted using following methods - a non-standardized, widespread, personally constructed survey including SWOT analysis method focusing on the teacher applying simulated teaching, and focus group method, where a set of questions for students of one university was used. The survey was distributed online as well as to twelve universities, four of which distributed said survey to their respective students. The overall focus group were midwifery students of the second and third year of Bachelor's degree programme. The number of the survey respondents climbed up to N = 161 and there were N = 18 participants in the focus group method. The research took place from 13.05.2023 to 30.11.2023. The data analysis was evaluated in the form of descriptive statistics and the focus group method was evaluated with the use of coding.
Results: The results of the research show that more than a half of the respondents would have reacted the same in a real-life situation, just as they would in a simulation, thanks to the simulated teaching, albeit the reaction time would be slower. Another interesting result is the rating of simulated teaching, which overall earned the mark 3 (good).
Conclusion: Simulated teaching is a relatively new method of teaching and there is a still ongoing development considering this method. This kind of education could be a convenient way to raise the standard of education, not only in the midwifery section. It does, however, require more education in the simulation centre usage for the teachers themselves. Due to the simulated teaching being time consuming and having higher technological demands, it would be preferable to create new teaching materials which would lead to simplifying the simulated teaching for students and teachers alike.
simulation, simulation centre, simulated teaching, virtual reality, education of adults
Rozsah průvodní práce
109 s. + 40 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: V současné době je nutné držet krok s rostoucími nároky na vzdělání, které je podmínkou k výkonu určitých povolání. Simulační výuka je jednou ze vzdělávacích metod a v současné době využívá mnoho aktivit, které umožňují studentům procvičovat dovednosti v bezpečném prostředí bez odsuzování. Mezi výhody patří mimo jiné i to, že je neinvazivní, pohodlná a snadno opakovatelná a tím přispívá k lepšímu osvojování znalostí. (Martins 2018)
Cíl práce: Hlavními cíli práce bylo posoudit využití simulační výuky ve vzdělávání porodních asistentek a vytvořit scénář k simulační výuce pro studentky studijního programu Porodní asistence. Dále byly definovány dílčí úkoly a následně průzkumné otázky práce.
Metodika: Kombinovaný přístup byl prováděn metodami - formou nestandardizovaného plošného dotazníku vlastní konstrukce, jehož součástí byla metoda SWOT analýzy se zaměřením na vyučujícího simulační výuky. Dále metoda focus group, pro kterou byl sestaven soubor otázek pro studentky vybrané univerzity. Plošný dotazník byl distribuován online a rozeslán na dvanáct univerzit v ČR, z nichž čtyři distribuovaly dotazník svým studentkám. Zkoumaným souborem byly studentky oboru Porodní asistence druhého a třetího ročníku bakalářského studia. Plošný dotazník vyplnilo celkem N = 161 respondentek a metody focus group se zúčastnilo celkem N = 18 respondentek. Šetření probíhalo od 13. 05. 2023 do 30. 11. 2023. Výsledky byly zpracovány pomocí popisné statistiky a metoda focus group byla vyhodnocována pomocí kódování.
Výsledky: Z dat vyplývá, že více než polovina respondentek by v různých situacích v praxi díky simulacím reagovala stejně, jen ne s takovou rychlostí. Dalším zajímavým výsledkem je hodnocení simulační výuky, která je průměrně hodnocena známkou 3 (dobře).
Závěr: Simulační výuka je poměrně novou výukovou metodou a stále prochází určitým vývojem. Tento typ výuky by mohl být vhodným nástrojem ke zkvalitnění výuky nejen porodních asistentek, nicméně vyžaduje vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti využívání simulačních center. Vzhledem k časové i technické náročnosti je žádoucí, aby byly vytvářeny vzdělávací materiály, které by vedly ke zjednodušení simulační výuky jak pro studenty, tak pro vyučující.
Anotace v angličtině
Preface: Nowadays it is crucial to keep up with the ever growing demands when it comes
to the level of mandatory education in order to work in certain occupations.
Simulation as a teaching strategy is one of the educational methods and currently provides many activities allowing students to practice their skills in safe environment without being judged by others. The advantages of simulated teaching include being non-invasive, convenient, easily repeatable and thus it adds immensely to an effective gain in proficiency.
Object: The main purpose of this thesis was to assess the use of simulated teaching in the education of midwives and to create a simulation scenario for the Midwifery study programme. Partial tasks for this thesis have been defined, followed by specified survey questions.
Methodology: The combined research was conducted using following methods - a non-standardized, widespread, personally constructed survey including SWOT analysis method focusing on the teacher applying simulated teaching, and focus group method, where a set of questions for students of one university was used. The survey was distributed online as well as to twelve universities, four of which distributed said survey to their respective students. The overall focus group were midwifery students of the second and third year of Bachelor's degree programme. The number of the survey respondents climbed up to N = 161 and there were N = 18 participants in the focus group method. The research took place from 13.05.2023 to 30.11.2023. The data analysis was evaluated in the form of descriptive statistics and the focus group method was evaluated with the use of coding.
Results: The results of the research show that more than a half of the respondents would have reacted the same in a real-life situation, just as they would in a simulation, thanks to the simulated teaching, albeit the reaction time would be slower. Another interesting result is the rating of simulated teaching, which overall earned the mark 3 (good).
Conclusion: Simulated teaching is a relatively new method of teaching and there is a still ongoing development considering this method. This kind of education could be a convenient way to raise the standard of education, not only in the midwifery section. It does, however, require more education in the simulation centre usage for the teachers themselves. Due to the simulated teaching being time consuming and having higher technological demands, it would be preferable to create new teaching materials which would lead to simplifying the simulated teaching for students and teachers alike.
simulation, simulation centre, simulated teaching, virtual reality, education of adults
Zásady pro vypracování
Výběr tématu – literární přehled (práce s literaturou, analýza informačních zdrojů, tvorba rešerše)
Volba metodiky - kvalitativně-kvantitativní přístup
Zpracování teoretických východisek práce
Příprava empirické části, sběr dat
Zpracování výsledků, analýza dat
Výsledky, diskuze, závěr
Zásady pro vypracování
Výběr tématu – literární přehled (práce s literaturou, analýza informačních zdrojů, tvorba rešerše)
Volba metodiky - kvalitativně-kvantitativní přístup
Zpracování teoretických východisek práce
Příprava empirické části, sběr dat
Zpracování výsledků, analýza dat
Výsledky, diskuze, závěr
Seznam doporučené literatury
ANDRAŠČÍKOVÁ, Štefánia a Ľubice RYBÁROVÁ. Modern Trends of the Education in Midwives – New Methods in Practical Training in Midwifery. Journal of Clinal Obstetrics, Gynecology and Infertility [online]. 2017; 1(1): 1005 [cit. 2021-11-28]. Dostupné z: http://www.remedypublications.com/open-access/modern-trends-of-the-n-education-inmidwives-new-methods-in-practical-training-in-midwifery-1025.pdf
JONES, Felipe et al. Simulation in medical education: Brief history and methodology. PPCR Journal, 1(2), p. 46-54. Journal.ppcr.org [online]. 2015 [cit. 2022-02-10]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.21801/ppcrj.2015.12.8. ISSN: 2378-1890.
KRISHNAN, Divya G., Anukesh Vasu KELOTH, Shaikh UBEDULLA et al. Pros and cons of simulation in medical education: A review. International Journal of Medical and Health Research, 3(6), p. 84-87. Medicalsciencejournal.com [online]. 2017 [cit. 2022-02-07]. Dostupné z: www.medicalsciencejournal.com. ISSN: 2454-9142.
MITEVA, Kremena a Mima NIKOLOVA. Organizační aspekty praktického výcviku studentů v oboru "zdravotní péče". ResearchGate [online]. 2018 [cit. 2021-11-28]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/343007105_ORGANIZACNI_ASPEKTY_PRAKTICKEHO_VYCVIKU_STUDENTU_V_OBORU_ZDRAVOTNI_PECE
MORAVCOVÁ, Markéta a Eva WELGE. Modelové situace jako metoda ve výuce porodní asistence. ProLékaře.cz [online]. 2020 [cit. 2021-11-28]. Dostupné z: https://www.prolekare.cz/casopisy/prakticky-lekar/2020-supplementum/modelove-situacejako-metoda-ve-vyuce-porodni-asistence-12448
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
Seznam doporučené literatury
ANDRAŠČÍKOVÁ, Štefánia a Ľubice RYBÁROVÁ. Modern Trends of the Education in Midwives – New Methods in Practical Training in Midwifery. Journal of Clinal Obstetrics, Gynecology and Infertility [online]. 2017; 1(1): 1005 [cit. 2021-11-28]. Dostupné z: http://www.remedypublications.com/open-access/modern-trends-of-the-n-education-inmidwives-new-methods-in-practical-training-in-midwifery-1025.pdf
JONES, Felipe et al. Simulation in medical education: Brief history and methodology. PPCR Journal, 1(2), p. 46-54. Journal.ppcr.org [online]. 2015 [cit. 2022-02-10]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.21801/ppcrj.2015.12.8. ISSN: 2378-1890.
KRISHNAN, Divya G., Anukesh Vasu KELOTH, Shaikh UBEDULLA et al. Pros and cons of simulation in medical education: A review. International Journal of Medical and Health Research, 3(6), p. 84-87. Medicalsciencejournal.com [online]. 2017 [cit. 2022-02-07]. Dostupné z: www.medicalsciencejournal.com. ISSN: 2454-9142.
MITEVA, Kremena a Mima NIKOLOVA. Organizační aspekty praktického výcviku studentů v oboru "zdravotní péče". ResearchGate [online]. 2018 [cit. 2021-11-28]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/343007105_ORGANIZACNI_ASPEKTY_PRAKTICKEHO_VYCVIKU_STUDENTU_V_OBORU_ZDRAVOTNI_PECE
MORAVCOVÁ, Markéta a Eva WELGE. Modelové situace jako metoda ve výuce porodní asistence. ProLékaře.cz [online]. 2020 [cit. 2021-11-28]. Dostupné z: https://www.prolekare.cz/casopisy/prakticky-lekar/2020-supplementum/modelove-situacejako-metoda-ve-vyuce-porodni-asistence-12448
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Úvod: V současné době je nutné držet krok s rostoucími nároky na vzdělání, které je podmínkou k výkonu určitých povolání. Simulační výuka je jednou ze vzdělávacích metod a v současné době využívá mnoho aktivit, které umožňují studentům procvičovat dovednosti v bezpečném prostředí bez odsuzování. Mezi výhody patří mimo jiné i to, že je neinvazivní, pohodlná a snadno opakovatelná a tím přispívá k lepšímu osvojování znalostí. (Martins 2018)
Cíl práce: Hlavními cíli práce bylo posoudit využití simulační výuky ve vzdělávání porodních asistentek a vytvořit scénář k simulační výuce pro studentky studijního programu Porodní asistence. Dále byly definovány dílčí úkoly a následně průzkumné otázky práce.
Metodika: Kombinovaný přístup byl prováděn metodami – formou nestandardizovaného plošného dotazníku vlastní konstrukce, jehož součástí byla metoda SWOT analýzy se zaměřením na vyučujícího simulační výuky. Dále metoda focus group, pro kterou byl sestaven soubor otázek pro studentky vybrané univerzity. Plošný dotazník byl distribuován online a rozeslán na dvanáct univerzit v ČR, z nichž čtyři distribuovaly dotazník svým studentkám. Zkoumaným souborem byly studentky oboru Porodní asistence druhého a třetího ročníku bakalářského studia. Plošný dotazník vyplnilo celkem N = 161 respondentek a metody focus group se zúčastnilo celkem N = 18 respondentek. Šetření probíhalo od 13. 05. 2023 do 30. 11. 2023. Výsledky byly zpracovány pomocí popisné statistiky a metoda focus group byla vyhodnocována pomocí kódování.
Výsledky: Z dat vyplývá, že více než polovina respondentek by v různých situacích v praxi díky simulacím reagovala stejně, jen ne s takovou rychlostí. Dalším zajímavým výsledkem je hodnocení simulační výuky, která je průměrně hodnocena známkou 3 (dobře).
Závěr: Simulační výuka je poměrně novou výukovou metodou a stále prochází určitým vývojem. Tento typ výuky by mohl být vhodným nástrojem ke zkvalitnění výuky nejen porodních asistentek, nicméně vyžaduje vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti využívání simulačních center. Vzhledem k časové i technické náročnosti je žádoucí, aby byly vytvářeny vzdělávací materiály, které by vedly ke zjednodušení simulační výuky jak pro studenty, tak pro vyučující.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR – oponent diplomové práce:
Jakým způsobem jste kódování dat získané pomocí focus group realizovala?
V jakých dalších předmětech kromě porodnictví a první pomoci ve vzdělávání porodních asistentek by šla simulační výuka uplatnit? Uveďte prosím konkrétní příklady.
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby diplomové práce známkou: výborně.