Úvod: Aktivizační metody patří k metodám, které by měli být pravidelně zařazovány
do výuky ať už předmětů klasických, tak i těch odborných. Metody mají rozvíjet klíčové kompetence jedinců, ale především je aktivně do výuky zapojit.
Cíle práce: Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, zda pedagogové využívají aktivizačním metody ve výuce somatologie. Následně zkoumá, jaký druh aktivizačních metod ve výuce somatologie využívají nejčastěji a v neposlední řadě to, jestli ovlivňuje věk a délka praxe používání aktivizačních metod.
Metodika: Soubor tvořili 82 respondentů, kteří působí jako učitelé na středních školách
se zdravotnickým zaměřením, vyučující předmět somatologie napříč celou Českou republikou. K získání dat byl využit anonymní dotazník, který byl distribuován online pomocí aplikace Microsoft Forms. Dále byly realizovány polostrukturované rozhovory
s 5 probandy, které ověřují funkčnost didaktických listů.
Výsledky: Z výzkumu vyplynulo, že pedagogové pravidelně zařazují aktivizační metody
do výuky somatologie. K nejčastěji používaným metodám pedagogové řadí didaktickou hru. Dále výzkum poukázal na to, že věk ani délka praxe neovlivňuje využívání aktivizačních metod v hodinách.
Závěr: Využívání aktivizačních metod má pozitivní vliv na znalosti žáků. Většina pedagogů se snaží aktivizační metody do své výuky pravidelně zařazovat, to jim ovšem ztěžuje fakt, že je ve třídě velké množství žáků a předmět Somatologie má sám o sobě nízkou časovou dotaci, na to jak je složitý.
Anotace v angličtině
Introduction: Activation methods belong to the methods that should be regularly included in the teaching of both classical and professional subjects. The methods are intended to develop the key competences of individuals, but above all to actively involve them in teaching.
Objectives of the thesis: The main objective of the diploma thesis was to find out whether pedagogues use activation methods in the teaching of somatology. Subsequently, it examines what kind of activation methods are used most often in the teaching of somatology and, last but not least, whether the age and length of practice of using activation methods affects it.
Methodology: The group consisted of 82 respondents who work as teachers in secondary schools with a medical focus, teaching the subject of somatology throughout the Czech Republic. An anonymous questionnaire was used to collect data, which was distributed online using the Microsoft Forms application. Furthermore, semi-structured interviews were carried out with 5 probands, which verify the functionality of the didactic sheets.
Results: The research showed that pedagogues regularly include activation methods in the teaching of somatology. Educators include didactic games as the most frequently used methods. Furthermore, the research pointed out that neither age nor length of experience affects the use of activation methods in classes.
Conclusion: The use of activation methods has a positive effect on pupils' knowledge. Most pedagogues try to regularly include activation methods in their teaching, but this is made difficult by the fact that there are a large number of students in the class and the subject
of Somatology itself has a low time allocation, considering how complex it is.
Klíčová slova
aktivizační metody, pedagog, somatologie, výukové metody
Úvod: Aktivizační metody patří k metodám, které by měli být pravidelně zařazovány
do výuky ať už předmětů klasických, tak i těch odborných. Metody mají rozvíjet klíčové kompetence jedinců, ale především je aktivně do výuky zapojit.
Cíle práce: Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, zda pedagogové využívají aktivizačním metody ve výuce somatologie. Následně zkoumá, jaký druh aktivizačních metod ve výuce somatologie využívají nejčastěji a v neposlední řadě to, jestli ovlivňuje věk a délka praxe používání aktivizačních metod.
Metodika: Soubor tvořili 82 respondentů, kteří působí jako učitelé na středních školách
se zdravotnickým zaměřením, vyučující předmět somatologie napříč celou Českou republikou. K získání dat byl využit anonymní dotazník, který byl distribuován online pomocí aplikace Microsoft Forms. Dále byly realizovány polostrukturované rozhovory
s 5 probandy, které ověřují funkčnost didaktických listů.
Výsledky: Z výzkumu vyplynulo, že pedagogové pravidelně zařazují aktivizační metody
do výuky somatologie. K nejčastěji používaným metodám pedagogové řadí didaktickou hru. Dále výzkum poukázal na to, že věk ani délka praxe neovlivňuje využívání aktivizačních metod v hodinách.
Závěr: Využívání aktivizačních metod má pozitivní vliv na znalosti žáků. Většina pedagogů se snaží aktivizační metody do své výuky pravidelně zařazovat, to jim ovšem ztěžuje fakt, že je ve třídě velké množství žáků a předmět Somatologie má sám o sobě nízkou časovou dotaci, na to jak je složitý.
Anotace v angličtině
Introduction: Activation methods belong to the methods that should be regularly included in the teaching of both classical and professional subjects. The methods are intended to develop the key competences of individuals, but above all to actively involve them in teaching.
Objectives of the thesis: The main objective of the diploma thesis was to find out whether pedagogues use activation methods in the teaching of somatology. Subsequently, it examines what kind of activation methods are used most often in the teaching of somatology and, last but not least, whether the age and length of practice of using activation methods affects it.
Methodology: The group consisted of 82 respondents who work as teachers in secondary schools with a medical focus, teaching the subject of somatology throughout the Czech Republic. An anonymous questionnaire was used to collect data, which was distributed online using the Microsoft Forms application. Furthermore, semi-structured interviews were carried out with 5 probands, which verify the functionality of the didactic sheets.
Results: The research showed that pedagogues regularly include activation methods in the teaching of somatology. Educators include didactic games as the most frequently used methods. Furthermore, the research pointed out that neither age nor length of experience affects the use of activation methods in classes.
Conclusion: The use of activation methods has a positive effect on pupils' knowledge. Most pedagogues try to regularly include activation methods in their teaching, but this is made difficult by the fact that there are a large number of students in the class and the subject
of Somatology itself has a low time allocation, considering how complex it is.
Klíčová slova
aktivizační metody, pedagog, somatologie, výukové metody
Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy – využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP).
Analýza informací - zpracování teoretického rámce, přehled současné situace v ČR a zahraničí.
Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce.
Zpracování výzkumné části práce – kvantitativní výzkum.
Analýza sledovaných fenoménů.
Diskuse, komparace výsledků, závěr a vypracování praktického výstupu:
Somatologie – didaktika výuky somatologie pro střední zdravotnické školy.
Zásady pro vypracování
Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy – využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP).
Analýza informací - zpracování teoretického rámce, přehled současné situace v ČR a zahraničí.
Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce.
Zpracování výzkumné části práce – kvantitativní výzkum.
Analýza sledovaných fenoménů.
Diskuse, komparace výsledků, závěr a vypracování praktického výstupu:
Somatologie – didaktika výuky somatologie pro střední zdravotnické školy.
Seznam doporučené literatury
ADAMOVÁ, Zuzana. Somatologie: pracovní sešit. 2. vydání. Ilustroval Ondřej SVÁTEK. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2019-. ISBN 978-80-7598-519-4.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024743684.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Ilustroval Hana ŠEFROVÁ. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 9788087474341.
KŘIVÁNKOVÁ, Markéta. Somatologie: učebnice pro obor ošetřovatel. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-2467-1.
NOVÁKOVÁ, Jiřina. Aktivizující metody výuky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-649-9.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204046.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.
TURKOVÁ, Zuzana. Somatologie II: pracovní sešit pro střední zdravotnické školy. 2. vyd. Praha: Scientia Medica, 2000. ISBN 80-85526-91-3.
VALIŠOVÁ, Alena a Miroslava KOVAŘÍKOVÁ. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3249-2.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
Seznam doporučené literatury
ADAMOVÁ, Zuzana. Somatologie: pracovní sešit. 2. vydání. Ilustroval Ondřej SVÁTEK. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2019-. ISBN 978-80-7598-519-4.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024743684.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Ilustroval Hana ŠEFROVÁ. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 9788087474341.
KŘIVÁNKOVÁ, Markéta. Somatologie: učebnice pro obor ošetřovatel. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-2467-1.
NOVÁKOVÁ, Jiřina. Aktivizující metody výuky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-649-9.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204046.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.
TURKOVÁ, Zuzana. Somatologie II: pracovní sešit pro střední zdravotnické školy. 2. vyd. Praha: Scientia Medica, 2000. ISBN 80-85526-91-3.
VALIŠOVÁ, Alena a Miroslava KOVAŘÍKOVÁ. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3249-2.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Úvod: Aktivizační metody patří k metodám, které by měli být pravidelně zařazovány do výuky ať už předmětů klasických, tak i těch odborných. Metody mají rozvíjet klíčové kompetence jedinců, ale především je aktivně do výuky zapojit.
Cíle práce: Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, zda pedagogové využívají aktivizačním metody ve výuce somatologie. Následně zkoumá, jaký druh aktivizačních metod ve výuce somatologie využívají nejčastěji a v neposlední řadě to, jestli ovlivňuje věk a délka praxe používání aktivizačních metod.
Metodika: Soubor tvořili 82 respondentů, kteří působí jako učitelé na středních školách se zdravotnickým zaměřením, vyučující předmět somatologie napříč celou Českou republikou. K získání dat byl využit anonymní dotazník, který byl distribuován online pomocí aplikace Microsoft Forms. Dále byly realizovány polostrukturované rozhovory s 5 probandy, které ověřují funkčnost didaktických listů.
Výsledky: Z výzkumu vyplynulo, že pedagogové pravidelně zařazují aktivizační metody do výuky somatologie. K nejčastěji používaným metodám pedagogové řadí didaktickou hru. Dále výzkum poukázal na to, že věk ani délka praxe neovlivňuje využívání aktivizačních metod v hodinách.
Závěr: Využívání aktivizačních metod má pozitivní vliv na znalosti žáků. Většina pedagogů se snaží aktivizační metody do své výuky pravidelně zařazovat, to jim ovšem ztěžuje fakt, že je ve třídě velké množství žáků a předmět Somatologie má sám o sobě nízkou časovou dotaci, na to jak je složitý.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR – oponent diplomové práce:
Zažila jste někdy při svém studiu, že pedagog nevyužil tzv. aktivizační metodu?
Studentka zodpověděla na dotazy členů zkušební komise.
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby diplomové práce známkou: velmi dobře.