Úvod: Diplomová práce se zabývá komparativním výzkumem odborné praxe
na dvou středních zdravotnických školách ve zlínském kraji.
Cíl práce: Hlavním cílem diplomové práce bylo zjištění nejvýznamnějších rozdílů výuky
u oboru praktická sestra na vybraných středních zdravotnických školách a vedení jejich klinické výuky v nemocničním zařízení.
Metodika: Výzkumné šetření bylo realizováno kvantitativní formou dotazníkového šetření. Dotazník obsahoval celkem 15 otázek a byl doplněn o sociodemografické položky
a základní položky, které se týkaly studia žáků.
Z důvodu zachování anonymity byly školy v následující diplomové práci označené jako škola A a škola B. Ve škole A se dotazníkového šetření zúčastnilo celkem 70 dotazovaných respondentů a ve škole B to bylo celkově 50 dotazovaných respondentů.
Po vyhodnocení dat z dotazníkového šetření bylo provedeno kvalitativní šetření rozhovory se dvěma učitelkami klinické výuky a třemi žáky, kteří absolvují klinickou výuku.
Dva žáci dostali metodické listy na techniku venózního odběru krve a jeden žák
tyto metodické listy nedostal. Následně jsme zhodnotili s žáky a odbornými učitelkami přínos těchto metodických listů do praxe.
Výsledky: Výsledky šetření ukázaly, že nejznačnější rozdíly jsou především v začátku klinické praxe, kdy 70 žáků, tj. 58, 33 % žáků na škole A, začínalo již ve druhém ročníku klinickou praxi a 50, tj. 41,67 % žáků na škole B, začínalo klinickou praxi až ve třetím ročníku studia.
Další velké rozdíly byly patrné v míře strachu žáků z ublížení pacientům v nemocničním zařízení. Na škole A označilo celkem 41 % dotazovaných respondentů,
že se tohoto obávají, kdežto na škole B to bylo 21 % dotazovaných respondentů. Předposlední zřejmý rozdíl byl v oblasti nepřipravenosti na klinickou praxi. Na škole A
toto udávalo 28 % dotazovaných respondentů a na škole B to bylo až 42 % dotazovaných respondentů, což byla téměř polovina dotazovaných.
Dále bylo zjištěno, že žáky baví výuka odborné praxe v nemocničním prostředí
více než v odborných učebnách ve škole, a to v 50,83 %.
Závěr: Výstupem diplomové práce byly metodické listy na odběr venózní krve pro žáky a jejich učitelky.
Anotace v angličtině
Introduction: The thesis deals with comparative research of professional experience at two secondary health schools in the Zlin region.
Aim of the job: The main aim of the thesis was to identify the most significant differences in teaching in the field of practical nurse at selected secondary health schools and to conduct their clinical instruction in hospital facilities.
Methods: The research investigation was carried out in the quantitative form of a questionnaire survey. The questionnaire included a total of 15 questions and was supplemented with socio-demographic items and basic items relating to the study of pupils. In order to remain anonymous, the schools in the following thesis were identified as School A and School B. A total of 70 respondents took part in the questionnaire survey at School A and there were 50 respondents overall at School B. Following the evaluation of the questionnaire data, a qualitative investigation was conducted into interviews with two clinical teaching teachers and three pupils undergoing clinical instruction.
Subsequently, we evaluated with pupils and professional teachers the contribution of these methodological sheets into practice.
Result: The results of the investigation showed that the most significant differences are mainly at the start of clinical practice, with 70 pupils, i.e. 58, 33% of pupils at school A, starting clinical practice in their second year and 50, i.e. 41.67% of pupils at school B, starting clinical practice in their third year of study. Other major differences were evident in the level of pupil fear of harm to patients in hospital settings. At School A, a total of 41% of respondents surveyed indicated that they were concerned about this, whereas at School B, 21% of respondents were surveyed. The penultimate obvious difference was in the area of unpreparedness for clinical practice. At School A, this was reported by 28% of the respondents surveyed and at School B it was up to 42% of the respondents surveyed, which was almost half of the respondents surveyed. Furthermore, pupils were found to enjoy teaching professional experience in hospital settings more than in vocational classrooms at the school, at 50.83%.
End: The output of the thesis was methodological sheets to collect venous blood for pupils and their teachers.
Úvod: Diplomová práce se zabývá komparativním výzkumem odborné praxe
na dvou středních zdravotnických školách ve zlínském kraji.
Cíl práce: Hlavním cílem diplomové práce bylo zjištění nejvýznamnějších rozdílů výuky
u oboru praktická sestra na vybraných středních zdravotnických školách a vedení jejich klinické výuky v nemocničním zařízení.
Metodika: Výzkumné šetření bylo realizováno kvantitativní formou dotazníkového šetření. Dotazník obsahoval celkem 15 otázek a byl doplněn o sociodemografické položky
a základní položky, které se týkaly studia žáků.
Z důvodu zachování anonymity byly školy v následující diplomové práci označené jako škola A a škola B. Ve škole A se dotazníkového šetření zúčastnilo celkem 70 dotazovaných respondentů a ve škole B to bylo celkově 50 dotazovaných respondentů.
Po vyhodnocení dat z dotazníkového šetření bylo provedeno kvalitativní šetření rozhovory se dvěma učitelkami klinické výuky a třemi žáky, kteří absolvují klinickou výuku.
Dva žáci dostali metodické listy na techniku venózního odběru krve a jeden žák
tyto metodické listy nedostal. Následně jsme zhodnotili s žáky a odbornými učitelkami přínos těchto metodických listů do praxe.
Výsledky: Výsledky šetření ukázaly, že nejznačnější rozdíly jsou především v začátku klinické praxe, kdy 70 žáků, tj. 58, 33 % žáků na škole A, začínalo již ve druhém ročníku klinickou praxi a 50, tj. 41,67 % žáků na škole B, začínalo klinickou praxi až ve třetím ročníku studia.
Další velké rozdíly byly patrné v míře strachu žáků z ublížení pacientům v nemocničním zařízení. Na škole A označilo celkem 41 % dotazovaných respondentů,
že se tohoto obávají, kdežto na škole B to bylo 21 % dotazovaných respondentů. Předposlední zřejmý rozdíl byl v oblasti nepřipravenosti na klinickou praxi. Na škole A
toto udávalo 28 % dotazovaných respondentů a na škole B to bylo až 42 % dotazovaných respondentů, což byla téměř polovina dotazovaných.
Dále bylo zjištěno, že žáky baví výuka odborné praxe v nemocničním prostředí
více než v odborných učebnách ve škole, a to v 50,83 %.
Závěr: Výstupem diplomové práce byly metodické listy na odběr venózní krve pro žáky a jejich učitelky.
Anotace v angličtině
Introduction: The thesis deals with comparative research of professional experience at two secondary health schools in the Zlin region.
Aim of the job: The main aim of the thesis was to identify the most significant differences in teaching in the field of practical nurse at selected secondary health schools and to conduct their clinical instruction in hospital facilities.
Methods: The research investigation was carried out in the quantitative form of a questionnaire survey. The questionnaire included a total of 15 questions and was supplemented with socio-demographic items and basic items relating to the study of pupils. In order to remain anonymous, the schools in the following thesis were identified as School A and School B. A total of 70 respondents took part in the questionnaire survey at School A and there were 50 respondents overall at School B. Following the evaluation of the questionnaire data, a qualitative investigation was conducted into interviews with two clinical teaching teachers and three pupils undergoing clinical instruction.
Subsequently, we evaluated with pupils and professional teachers the contribution of these methodological sheets into practice.
Result: The results of the investigation showed that the most significant differences are mainly at the start of clinical practice, with 70 pupils, i.e. 58, 33% of pupils at school A, starting clinical practice in their second year and 50, i.e. 41.67% of pupils at school B, starting clinical practice in their third year of study. Other major differences were evident in the level of pupil fear of harm to patients in hospital settings. At School A, a total of 41% of respondents surveyed indicated that they were concerned about this, whereas at School B, 21% of respondents were surveyed. The penultimate obvious difference was in the area of unpreparedness for clinical practice. At School A, this was reported by 28% of the respondents surveyed and at School B it was up to 42% of the respondents surveyed, which was almost half of the respondents surveyed. Furthermore, pupils were found to enjoy teaching professional experience in hospital settings more than in vocational classrooms at the school, at 50.83%.
End: The output of the thesis was methodological sheets to collect venous blood for pupils and their teachers.
Studium odborné literatury a práce s literaturou, analýza literatury a tvorba rešerše literatury.
Vymezení základních pojmů a vymezení teoretických východisek v oblasti klinické praxe žáků.
Vymezení hlavního cílu práce.
Popis metodiky a použitých metod.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace dat.
Prezentace výsledků vyšetření, shrnutí, závěr a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a práce s literaturou, analýza literatury a tvorba rešerše literatury.
Vymezení základních pojmů a vymezení teoretických východisek v oblasti klinické praxe žáků.
Vymezení hlavního cílu práce.
Popis metodiky a použitých metod.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace dat.
Prezentace výsledků vyšetření, shrnutí, závěr a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CICHÁ, Martina a Zlatica DORKOVÁ. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 86 s. ISBN 8024414171.
CICHÁ, Martina a Zlatica DORKOVÁ. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 57 s. ISBN 802441418X.
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 9788073676841.
Integrating Nursing History Into the Curriculum. Journal of Professional Nursing. 2004, vol. 6, no. 20, pp. 374-380. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2004.08.003
PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Vybrané kapitoly z historie ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008, 120 s. ISBN 9788073685065.
Seznam doporučené literatury
CICHÁ, Martina a Zlatica DORKOVÁ. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 86 s. ISBN 8024414171.
CICHÁ, Martina a Zlatica DORKOVÁ. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 57 s. ISBN 802441418X.
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 9788073676841.
Integrating Nursing History Into the Curriculum. Journal of Professional Nursing. 2004, vol. 6, no. 20, pp. 374-380. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2004.08.003
PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Vybrané kapitoly z historie ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008, 120 s. ISBN 9788073685065.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Úvod: Diplomová práce se zabývá komparativním výzkumem odborné praxe na dvou středních zdravotnických školách ve zlínském kraji.
Cíl práce: Hlavním cílem diplomové práce bylo zjištění nejvýznamnějších rozdílů výuky u oboru praktická sestra na vybraných středních zdravotnických školách a vedení jejich klinické výuky v nemocničním zařízení.
Metodika: Výzkumné šetření bylo realizováno kvantitativní formou dotazníkového šetření. Dotazník obsahoval celkem 15 otázek a byl doplněn o sociodemografické položky a základní položky, které se týkaly studia žáků.
Z důvodu zachování anonymity byly školy v následující diplomové práci označené jako škola A a škola B. Ve škole A se dotazníkového šetření zúčastnilo celkem 70 dotazovaných respondentů a ve škole B to bylo celkově 50 dotazovaných respondentů.
Po vyhodnocení dat z dotazníkového šetření bylo provedeno kvalitativní šetření rozhovory se dvěma učitelkami klinické výuky a třemi žáky, kteří absolvují klinickou výuku.
Dva žáci dostali metodické listy na techniku venózního odběru krve a jeden žák tyto metodické listy nedostal. Následně jsme zhodnotili s žáky a odbornými učitelkami přínos těchto metodických listů do praxe.
Výsledky: Výsledky šetření ukázaly, že nejznačnější rozdíly jsou především v začátku klinické praxe, kdy 70 žáků, tj. 58, 33 % žáků na škole A, začínalo již ve druhém ročníku klinickou praxi a 50, tj. 41,67 % žáků na škole B, začínalo klinickou praxi až ve třetím ročníku studia.
Další velké rozdíly byly patrné v míře strachu žáků z ublížení pacientům v nemocničním zařízení. Na škole A označilo celkem 41 % dotazovaných respondentů, že se tohoto obávají, kdežto na škole B to bylo 21 % dotazovaných respondentů. Předposlední zřejmý rozdíl byl v oblasti nepřipravenosti na klinickou praxi. Na škole A toto udávalo 28 % dotazovaných respondentů a na škole B to bylo až 42 % dotazovaných respondentů, což byla téměř polovina dotazovaných.
Dále bylo zjištěno, že žáky baví výuka odborné praxe v nemocničním prostředí více než v odborných učebnách ve škole, a to v 50,83 %.
Závěr: Výstupem diplomové práce byly metodické listy na odběr venózní krve pro žáky a jejich učitelky.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR – oponent diplomové práce:
Ověřila jste Metodické listy Vámi připravované ve Vaší pedagogické praxi?
Jak se projevují rozdílnosti v klinické praxi u studentů? Mají rozdílné výstupní znalosti, dovednosti, komunikační schopnosti? Jak by se to dalo řešit?
Co by bylo doporučením pro zlepšení vedení odborné praxe/praktické výuky ve zdravotnických zařízeních pro vyučující?
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby diplomové práce známkou: velmi dobře.