V diplomové práci sledujeme žáky 9. ročníku, kteří jsou v hodinách matematiky rozděleni do homogenních a heterogenních skupin podle jejich výkonnosti.
Teoretická část práce se zaměřuje na aktuální situaci v českém školství v kontextu diferenciace a představuje relevantní výzkumy zabývající se touto problematikou. Praktickou část tvoří případová studie, která sleduje 49 žáků během školního roku 2022/2023. Žáci jsou v tomto období testováni pomocí gradovaných testů. Statistická analýza dat získaných z těchto testů slouží k vyhodnocení rizik spojených s rozdělením žáků do skupin podle jejich výkonnosti.
Anotace v angličtině
In the thesis, we observe students in the 9th grade who are divided into homogeneous and heterogeneous groups based on their performance in mathematics classes.
The theoretical part of the work focuses on the current situation in the Czech education system in the context of differentiation and presents relevant research dealing with this issue. The practical part consists of a case study that follows 49 students during the school year 2022/2023. During this period, students are tested using graduated tasks. Statistical analysis of the data obtained from these tests is used to evaluate the risks associated with grouping students based on their performance.
Klíčová slova
Částečná diferenciace, gradované úlohy, didaktika matematiky, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Attainment grouping, graduated tasks, mathematics education, case study
Rozsah průvodní práce
83 s. (132 046 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci sledujeme žáky 9. ročníku, kteří jsou v hodinách matematiky rozděleni do homogenních a heterogenních skupin podle jejich výkonnosti.
Teoretická část práce se zaměřuje na aktuální situaci v českém školství v kontextu diferenciace a představuje relevantní výzkumy zabývající se touto problematikou. Praktickou část tvoří případová studie, která sleduje 49 žáků během školního roku 2022/2023. Žáci jsou v tomto období testováni pomocí gradovaných testů. Statistická analýza dat získaných z těchto testů slouží k vyhodnocení rizik spojených s rozdělením žáků do skupin podle jejich výkonnosti.
Anotace v angličtině
In the thesis, we observe students in the 9th grade who are divided into homogeneous and heterogeneous groups based on their performance in mathematics classes.
The theoretical part of the work focuses on the current situation in the Czech education system in the context of differentiation and presents relevant research dealing with this issue. The practical part consists of a case study that follows 49 students during the school year 2022/2023. During this period, students are tested using graduated tasks. Statistical analysis of the data obtained from these tests is used to evaluate the risks associated with grouping students based on their performance.
Klíčová slova
Částečná diferenciace, gradované úlohy, didaktika matematiky, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Attainment grouping, graduated tasks, mathematics education, case study
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat výzkumem vlivu složení studijní skupiny na rozvoj matematických znalostí a dovedností posuzovaných dle školního výkonu. Student provede výzkum na základní škole u žáků 9. ročníku, kde probíhá výuka matematiky v dělených skupinách. Výsledkem práce bude popis faktorů ovlivňujících školní úspěšnost vzhledem ke složení studijní skupiny.
Zásady vypracování:
provést rešerši doporučené literatury;
ve vytyčeném výzkumném problému správně formulovat hypotézu a rozdělit žáky 9 ročníku do skupin;
na základě rešerše připravit sady gradovaných úloh, které budou předloženy žákům 9. ročníku k otestování hypotézy;
na základě získaných dat otestovat hypotézy, zhodnotit rizika rozdělení žáků do homogenních a heterogenních skupin z hlediska výkonnosti a formulovat závěry vzhledem ke složení skupiny.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat výzkumem vlivu složení studijní skupiny na rozvoj matematických znalostí a dovedností posuzovaných dle školního výkonu. Student provede výzkum na základní škole u žáků 9. ročníku, kde probíhá výuka matematiky v dělených skupinách. Výsledkem práce bude popis faktorů ovlivňujících školní úspěšnost vzhledem ke složení studijní skupiny.
Zásady vypracování:
provést rešerši doporučené literatury;
ve vytyčeném výzkumném problému správně formulovat hypotézu a rozdělit žáky 9 ročníku do skupin;
na základě rešerše připravit sady gradovaných úloh, které budou předloženy žákům 9. ročníku k otestování hypotézy;
na základě získaných dat otestovat hypotézy, zhodnotit rizika rozdělení žáků do homogenních a heterogenních skupin z hlediska výkonnosti a formulovat závěry vzhledem ke složení skupiny.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání. Praha: Portál, 2015, 43 s. ISBN 978-80-262-0981-2
FUCHS, E., et al. Standardy a testové úlohy z matematiky pro ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání, Praha: Prometheus, 2000, 151 s. ISBN 80-7196-169-8
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., & MAREŠ; J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 80-7196-169-8
ŠVEC, V., et al. Vybrané partie z obecné didaktiky: Klima třídy jako důležitý faktor efektivnosti výuky. Brno: MU, 2004, 95 s. ISBN 80-210-2798-3
ROGERS, B. & KYRIACOU, C. Teachers Leadership and Behavior Managment: A humanistic view of discipline. Londýn: Paul Chapman publishing, 2002, 160 s. ISBN 9780761940203
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání. Praha: Portál, 2015, 43 s. ISBN 978-80-262-0981-2
FUCHS, E., et al. Standardy a testové úlohy z matematiky pro ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání, Praha: Prometheus, 2000, 151 s. ISBN 80-7196-169-8
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., & MAREŠ; J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 80-7196-169-8
ŠVEC, V., et al. Vybrané partie z obecné didaktiky: Klima třídy jako důležitý faktor efektivnosti výuky. Brno: MU, 2004, 95 s. ISBN 80-210-2798-3
ROGERS, B. & KYRIACOU, C. Teachers Leadership and Behavior Managment: A humanistic view of discipline. Londýn: Paul Chapman publishing, 2002, 160 s. ISBN 9780761940203
Přílohy volně vložené
Seznam příloh:
Příloha 1 - Shrnutí výsledků úvodní písemné práce
Příloha 2 - Shrnutí výsledků kontrolní písemné práce
Příloha 3 - Shrnutí výsledků závěrečné písemné práce
Příloha 4 - Tematický plán 9. ročníku pro školní rok 2022/2023
Příloha 5 - Záznam z hospitace