Informace o kvalifikační práci Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit u žáků šestých a sedmých ročníků vybraných čtyř škol v okrese Teplice
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit u žáků šestých a sedmých ročníků vybraných čtyř škol v okrese Teplice
Hlavní téma v angličtině
Selected characteristics of the perception of physical activities for pupils of the sixth and seventh grades of four selected schools in the Teplice district
Název dle studenta
Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit u žáků šestých a sedmých ročníků vybraných čtyř škol v okrese Teplice
Název dle studenta v angličtině
Selected characteristics of the application of physical activities among pupils of the sixth and seventh grades of four selected schools in the district of Teplice
Tato diplomová práce se zabývá vybranými charakteristikami uplatňování pohybových
aktivit u žáků šestých a sedmých ročníků vybraných čtyř škol v okrese Teplice. Pomocí krokoměrů a záznamových archů jsme zjišťovali úroveň pohybové aktivity a inaktivity. Byly ověřeny stanovené hypotézy, týkající se vybraných parametrů získaných pomocí celotýdenní aplikace pedometrů. Dotazníkovým šetřením byly zjišťovány důvody žáků k necvičení a jejich názory na cvičení, na hodnoty, které podle jejich názoru pravidelné cvičení přináší. Ve výsledkové části jsou data zpracována a následně stanovena dílčí doporučení.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with selected characteristics of the application of physical activities among pupils of the sixth and seventh grades of four selected schools in the district of Teplice. We used pedometers and recording sheets to determine the level of physical activity and inactivity. The established hypotheses concerning selected parameters obtained by the week-long pedometers application were verified. The questionnaire survey found out the reasons for pupils not to exercise and their views on exercise, on the values that, in their opinion, regular exercise brings. In the results section, the data is processed and subsequently partial recommendations are specified.
Tato diplomová práce se zabývá vybranými charakteristikami uplatňování pohybových
aktivit u žáků šestých a sedmých ročníků vybraných čtyř škol v okrese Teplice. Pomocí krokoměrů a záznamových archů jsme zjišťovali úroveň pohybové aktivity a inaktivity. Byly ověřeny stanovené hypotézy, týkající se vybraných parametrů získaných pomocí celotýdenní aplikace pedometrů. Dotazníkovým šetřením byly zjišťovány důvody žáků k necvičení a jejich názory na cvičení, na hodnoty, které podle jejich názoru pravidelné cvičení přináší. Ve výsledkové části jsou data zpracována a následně stanovena dílčí doporučení.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with selected characteristics of the application of physical activities among pupils of the sixth and seventh grades of four selected schools in the district of Teplice. We used pedometers and recording sheets to determine the level of physical activity and inactivity. The established hypotheses concerning selected parameters obtained by the week-long pedometers application were verified. The questionnaire survey found out the reasons for pupils not to exercise and their views on exercise, on the values that, in their opinion, regular exercise brings. In the results section, the data is processed and subsequently partial recommendations are specified.
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA dle manuálu z r. 2006.
Cílem diplomové práce bude stanovení vybraných ukazatelů uplatňování pohybových aktivit u žáků 6. a 7. ročníků čtyř škol v okrese Teplice a jejich vzájemné porovnání. K porovnání zjištěných údajů také dojde ve směru s doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci.
Pro spolupráci chceme oslovit vedení a žáky těchto škol v okrese Teplice: Základní škola Jaroslava Pešaty v Duchcově, Gymnázium a Střední průmyslová škola Duchcov (1. a 2. ročník víceletého gymnázia), Základní škola s rozšířeným vyučováním matematiky a přírodovědných předmětů Teplice a Základní škola s rozšířeným vyučováním cizích jazyků Teplice. Pokud se nepodaří získat souhlas vedení některé z uvedených škol, oslovíme pro spolupráci některou z dalších škol v okrese Teplice. V každé škole předpokládáme počet žáků v ročníku cca 50, tj. odhadujeme počet oslovených žáků okolo 400. Ze zkušeností z realizace bakalářské práce odhadujeme na získání souhlasu od cca 35-40 % oslovených žáků. Z toho vyplývá, že bychom mohli získat data od 140- 160 žáků.
Výzkumná část bude provedena celotýdenní aplikací pedometrů u uvedeného vzorku žáků a získání údajů o denním počtu kroků ve školních a víkendových dnech. Dále bude provedeno dotazníkové šetření zaměřené na motivaci a sebehodnocení sportovní výkonnosti u stejné skupiny žáků, kteří budou zahrnuti do měření pomocí pedometrů. Získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými metodami.
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA dle manuálu z r. 2006.
Cílem diplomové práce bude stanovení vybraných ukazatelů uplatňování pohybových aktivit u žáků 6. a 7. ročníků čtyř škol v okrese Teplice a jejich vzájemné porovnání. K porovnání zjištěných údajů také dojde ve směru s doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci.
Pro spolupráci chceme oslovit vedení a žáky těchto škol v okrese Teplice: Základní škola Jaroslava Pešaty v Duchcově, Gymnázium a Střední průmyslová škola Duchcov (1. a 2. ročník víceletého gymnázia), Základní škola s rozšířeným vyučováním matematiky a přírodovědných předmětů Teplice a Základní škola s rozšířeným vyučováním cizích jazyků Teplice. Pokud se nepodaří získat souhlas vedení některé z uvedených škol, oslovíme pro spolupráci některou z dalších škol v okrese Teplice. V každé škole předpokládáme počet žáků v ročníku cca 50, tj. odhadujeme počet oslovených žáků okolo 400. Ze zkušeností z realizace bakalářské práce odhadujeme na získání souhlasu od cca 35-40 % oslovených žáků. Z toho vyplývá, že bychom mohli získat data od 140- 160 žáků.
Výzkumná část bude provedena celotýdenní aplikací pedometrů u uvedeného vzorku žáků a získání údajů o denním počtu kroků ve školních a víkendových dnech. Dále bude provedeno dotazníkové šetření zaměřené na motivaci a sebehodnocení sportovní výkonnosti u stejné skupiny žáků, kteří budou zahrnuti do měření pomocí pedometrů. Získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými metodami.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review vol. 7, 80-88.
Bláha, L. & Heidler, J. (2022). Selected parameters characterizing physical activity behavior in pupils of the second grade of elementary school in the Ústí Region, Czech Republic. Acta Gymnica, Vol. 52, Article e2022.006.
Culková, D., Procházková, V. & Suk, J. (2020). Physical Activity of Elementary School Pupils at a Traditional State School and Jena Plan School. e-Pedagogium, 20 (2), 47-58.
Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Frömel, K., Vašíčková, J., Skalik, K., Svozil, Z., Groffik, D. & Mitáš, J. (2021). Physical Activity Recommendations in the Context of New Calls for Change in Physical Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 1177.
Groffik, D., Fromel, K. & Badura, P. (2020). Composition of weekly physical activity in adolescents by level of physical activity. BMC Public Health, 20:562, 1-9.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35 (1), 28-39.
Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41 (2), 49-55.
Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Univerzita Karlova.
Pelclová, J., Frömel, K., Řepka, E., Bláha, L., Suchomel, A., Fojtík, I., Feltlová, D., Valach, P., Horák, S. Nykodým, J. & Vorlíček, M. (2016). Is PedometerDetermined Physical Activity Decreasing in Czech Adults? Findings from 2008 to 2013. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13, 1040.
Pyšná, J., Cihlář, D., Petrů, D. & Pyšný, L. (2019). Obezita U žáků druhého stupně základních škol Ústeckého kraje hodnocená BMI. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Sekot, A. (2008). Sociologické problémy sportu. Praha: Grada Publishing, a.s.
Schlegel, P. & Fialová, L. (2023). Body image a pohybové aktivity mládeže. Praha: Univerzita Karlova.
Sigmund, E., Lokvencová, P., Sigmundová, D., Turoňová, K. & Frömel, K. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2), 89-101.
Sigmund, E. & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmund, E. & Sigmundová, D. (2021). Pohybová aktivita, sedavé chování a obezita rodičů a jejich dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmundová, D. & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2010). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35 (1), 9-27.
Šimková, S. (2023). Životní styl a kvalita života lidí s nadváhou a obezitou [Disertační práce]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Vašíčková, J. (2016). Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review vol. 7, 80-88.
Bláha, L. & Heidler, J. (2022). Selected parameters characterizing physical activity behavior in pupils of the second grade of elementary school in the Ústí Region, Czech Republic. Acta Gymnica, Vol. 52, Article e2022.006.
Culková, D., Procházková, V. & Suk, J. (2020). Physical Activity of Elementary School Pupils at a Traditional State School and Jena Plan School. e-Pedagogium, 20 (2), 47-58.
Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Frömel, K., Vašíčková, J., Skalik, K., Svozil, Z., Groffik, D. & Mitáš, J. (2021). Physical Activity Recommendations in the Context of New Calls for Change in Physical Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 1177.
Groffik, D., Fromel, K. & Badura, P. (2020). Composition of weekly physical activity in adolescents by level of physical activity. BMC Public Health, 20:562, 1-9.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35 (1), 28-39.
Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41 (2), 49-55.
Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Univerzita Karlova.
Pelclová, J., Frömel, K., Řepka, E., Bláha, L., Suchomel, A., Fojtík, I., Feltlová, D., Valach, P., Horák, S. Nykodým, J. & Vorlíček, M. (2016). Is PedometerDetermined Physical Activity Decreasing in Czech Adults? Findings from 2008 to 2013. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13, 1040.
Pyšná, J., Cihlář, D., Petrů, D. & Pyšný, L. (2019). Obezita U žáků druhého stupně základních škol Ústeckého kraje hodnocená BMI. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Sekot, A. (2008). Sociologické problémy sportu. Praha: Grada Publishing, a.s.
Schlegel, P. & Fialová, L. (2023). Body image a pohybové aktivity mládeže. Praha: Univerzita Karlova.
Sigmund, E., Lokvencová, P., Sigmundová, D., Turoňová, K. & Frömel, K. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2), 89-101.
Sigmund, E. & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmund, E. & Sigmundová, D. (2021). Pohybová aktivita, sedavé chování a obezita rodičů a jejich dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmundová, D. & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sigmundová, D., Sigmund, E., & Šnoblová, R. (2010). Návrh doporučení k provádění pohybové aktivity pro podporu pohybově aktivního a zdravého životního stylu českých dětí. Tělesná kultura, 35 (1), 9-27.
Šimková, S. (2023). Životní styl a kvalita života lidí s nadváhou a obezitou [Disertační práce]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Vašíčková, J. (2016). Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.