ÚVOD
Tato bakalářská práce na téma "Ergoterapie u dítěte s narušenou komunikační schopností a poruchou autistického spektra v předškolním věku" se zaměřuje na kazuistiku vybraného chlapce. Dle anamnézy byly v odborné literatuře vyhledány informace týkající se diagnózy.
METODIKA
V první části se bakalářská práce zabývá rešeršemi a teoretickými poznatky o poruchách autistického spektra, primárních reflexech, komunikačních schopnostech a ergoterapii v pediatrii. Ve druhé části se zabývá kazuistikou vybraného dětského klienta s poruchou komunikační schopnosti a poruchou autistického spektra. K vyhodnocení stavu dětského klienta byl vybrán standardizovaný test Short sensory profile a dva pomocné testy (Edukačně hodnotící profil a vyšetření primárních reflexů). Dále bakalářská práce zahrnuje krátkodobý ergoterapeutický plán, intervenci s dětským klientem, dlouhodobý ergoterapeutický plán a porovnání výsledků. První dvě terapie byly prováděny doma u vybraného klienta a zbylé terapie byly prováděny v psychomotorické tělocvičně, na Fakultě zdravotnických studií v Ústí nad Labem.
VÝSLEDKY
Ergoterapeutická intervence pomohla ke zlepšení hrubé a jemné motoriky, sebeobsluhy a vnímání vlastního těla, což bylo mimo jiné prokázáno testem Short sensory profile.
ZÁVĚR
Díky psaní této bakalářské práce se mi dostalo dalšího povědomí o poruchách autistického spektra, o ergoterapii v pediatrii, nabyla jsem zkušenosti v rámci intervence a spolupráce s dětským klientem.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION
This bachelor thesis on "Occupational therapy in a child with impaired communication skills and autism spectrum disorders in preschool age" focuses on a case study of a selected boy. According to the medical history, the literature was searched for information regarding the diagnosis.
METHODS
In the first part, the bachelor thesis deals with research and theoretical knowledge about autism spectrum disorders, primary reflexes, communication skills and occupational therapy in pediatrics. The second part deals with a case study of a selected pediatric client with communication disorder and autism spectrum disorders. The standardized Short Sensory Profile test and two ancillary tests (Educational Assessment Profile and Primary Reflexes Examination) were selected to evaluate the pediatric client's condition. Furthermore, the bachelor thesis includes a short-term occupational therapy plan, an intervention with the child client, and a long-term occupational therapy plan comparing the results. The first two therapies were conducted at home with the selected client and the remaining therapies were conducted in the psychomotor gym, at the Faculty of Health Studies in Ústí nad Labem.
RESULTS
The occupational therapy intervention helped to improve gross and fine motor skills, self-care and perception of one's own body, which was demonstrated, among other things, by the Short Sensory Profile test.
CONCLUSION
Through the writing of this bachelor thesis, I have gained further awareness of autism spectrum disorders, occupational therapy in pediatrics, and gained experience in intervention and collaboration with pediatric clients.
Klíčová slova
Ergoterapie, poruchy autistického spektra, komunikační schopnosti, primární reflexy, motorika
Klíčová slova v angličtině
Occupational therapy, autistic disorders spectrum, communication abilities, primary reflexes, motor skills
Rozsah průvodní práce
66 s. + 3 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
ÚVOD
Tato bakalářská práce na téma "Ergoterapie u dítěte s narušenou komunikační schopností a poruchou autistického spektra v předškolním věku" se zaměřuje na kazuistiku vybraného chlapce. Dle anamnézy byly v odborné literatuře vyhledány informace týkající se diagnózy.
METODIKA
V první části se bakalářská práce zabývá rešeršemi a teoretickými poznatky o poruchách autistického spektra, primárních reflexech, komunikačních schopnostech a ergoterapii v pediatrii. Ve druhé části se zabývá kazuistikou vybraného dětského klienta s poruchou komunikační schopnosti a poruchou autistického spektra. K vyhodnocení stavu dětského klienta byl vybrán standardizovaný test Short sensory profile a dva pomocné testy (Edukačně hodnotící profil a vyšetření primárních reflexů). Dále bakalářská práce zahrnuje krátkodobý ergoterapeutický plán, intervenci s dětským klientem, dlouhodobý ergoterapeutický plán a porovnání výsledků. První dvě terapie byly prováděny doma u vybraného klienta a zbylé terapie byly prováděny v psychomotorické tělocvičně, na Fakultě zdravotnických studií v Ústí nad Labem.
VÝSLEDKY
Ergoterapeutická intervence pomohla ke zlepšení hrubé a jemné motoriky, sebeobsluhy a vnímání vlastního těla, což bylo mimo jiné prokázáno testem Short sensory profile.
ZÁVĚR
Díky psaní této bakalářské práce se mi dostalo dalšího povědomí o poruchách autistického spektra, o ergoterapii v pediatrii, nabyla jsem zkušenosti v rámci intervence a spolupráce s dětským klientem.
Anotace v angličtině
INTRODUCTION
This bachelor thesis on "Occupational therapy in a child with impaired communication skills and autism spectrum disorders in preschool age" focuses on a case study of a selected boy. According to the medical history, the literature was searched for information regarding the diagnosis.
METHODS
In the first part, the bachelor thesis deals with research and theoretical knowledge about autism spectrum disorders, primary reflexes, communication skills and occupational therapy in pediatrics. The second part deals with a case study of a selected pediatric client with communication disorder and autism spectrum disorders. The standardized Short Sensory Profile test and two ancillary tests (Educational Assessment Profile and Primary Reflexes Examination) were selected to evaluate the pediatric client's condition. Furthermore, the bachelor thesis includes a short-term occupational therapy plan, an intervention with the child client, and a long-term occupational therapy plan comparing the results. The first two therapies were conducted at home with the selected client and the remaining therapies were conducted in the psychomotor gym, at the Faculty of Health Studies in Ústí nad Labem.
RESULTS
The occupational therapy intervention helped to improve gross and fine motor skills, self-care and perception of one's own body, which was demonstrated, among other things, by the Short Sensory Profile test.
CONCLUSION
Through the writing of this bachelor thesis, I have gained further awareness of autism spectrum disorders, occupational therapy in pediatrics, and gained experience in intervention and collaboration with pediatric clients.
Klíčová slova
Ergoterapie, poruchy autistického spektra, komunikační schopnosti, primární reflexy, motorika
Klíčová slova v angličtině
Occupational therapy, autistic disorders spectrum, communication abilities, primary reflexes, motor skills
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u Ergoterapie u dítěte s narušenou komunikační schopností a poruchou autistického spektra v předškolním věku
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení na základě odebrání anamnézy, provedení uvedených testů (test DOTCA – kognitivní profil, EHP – grafomotorika, jemná a hrubá motorika, Box and blocks – jednostranná zručnost, Wee FIM - soběstačnost)
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení (vychází ze vstupního vyšetření)
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu pacienta/klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u Ergoterapie u dítěte s narušenou komunikační schopností a poruchou autistického spektra v předškolním věku
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení na základě odebrání anamnézy, provedení uvedených testů (test DOTCA – kognitivní profil, EHP – grafomotorika, jemná a hrubá motorika, Box and blocks – jednostranná zručnost, Wee FIM - soběstačnost)
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení (vychází ze vstupního vyšetření)
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu pacienta/klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., a Z. ŽAMPACHOVÁ. 2015. Edukačně – hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra (do 7 let). Libčice nad Vltavou: Pasparta Publishing s.r.o. ISBN 9788090599369
RICKMAN, S. 2015. Výchova dětí s autismem. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0984-3
THOROVÁ, K. 2016. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., a Z. ŽAMPACHOVÁ. 2015. Edukačně – hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra (do 7 let). Libčice nad Vltavou: Pasparta Publishing s.r.o. ISBN 9788090599369
RICKMAN, S. 2015. Výchova dětí s autismem. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0984-3
THOROVÁ, K. 2016. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie u dítěte s narušenou komunikační schopností a poruchou autistického spektra v předškolním věku". V hlavní části své obhajoby vysvětlila studentka komisi teoretické poznatky o poruchách autistického spektra, primárních reflexech, komunikačních schopnostech a ergoterapii v pediatrii. V hlavní části své obhajoby popsala studentka kazuistiku vybraného 5letého klienta s poruchou komunikační schopnosti a poruchou autistického spektra. Studentka využila standardizovaný test Short sensory profile a dva pomocné testy (Edukačně hodnotící profil a vyšetření primárních reflexů). První dvě terapie prováděla studentka doma u vybraného klienta a zbylé terapie byly prováděny v psychomotorické tělocvičně, na Fakultě zdravotnických studií v Ústí nad Labem. Studentka popsala krátkodobý ergoterapeutický plán, zhodnotila intervence se svým klientem, porovnání výsledků, na základě, kterých vyhotovila dlouhodobý ergoterapeutický plán. Studentka odpověděla na všechny otázky a připomínky vedoucího práce, oponenta i zbylých členů zkušební komise.
+ otázky vedoucího BP
Uveďte, proč v BP chybí úvodní rešerše.
+ otázky oponenta BP
Co nejvíce ve vašich terapiích přispělo ke zlepšení stavu dítěte?
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou dobře.