Úvod: V dnešní moderní době se rozvíjejí možnosti výuky budoucích zdravotníků, a to především její simulační formy, která přináší více kreativity a možností zapojení žáků. Zároveň zajímavou formou zkvalitňuje výuku a dokáže žáky oboru Praktická sestra připravit na různé scénáře klinické praxe.
Cíl práce: Cílem diplomové práce je zmapovat možnosti výuky předmětu Ošetřovatelské postupy v ČR a možnosti středních zdravotnických škol realizovat alespoň část této výuky v moderních simulačních centrech. Dalším cílem je návrh metodického listu pro předmět Ošetřovatelské postupy s využitím aktivizačních metod a simulačních her.
Metodika: Pro výzkum jsme zvolily kvantitativní výzkumný design a oslovily pomocí dotazníkového šetření střední zdravotnické školy v ČR. Odpovědělo 46 z 57 středních zdravotnických škol.
Výsledky: Výzkum ukázal, že simulační výuka v moderních simulačních centrech je pro většinu škol nedostupnou. Výuka předmětu Ošetřovatelské postupy tak probíhá v ČR v odborných učebnách jednotlivých škol vybavených statickými simulátory a trenažéry pro jednotlivé ošetřovatelské výkony velmi podobně. Zjistily jsme jaké statické simulátory se v odborných učebnách užívají k výuce nejčastěji a učinily návrh metodického postupu pro výuku s těmito simulátory s využitím aktivizačních metod a simulačních her.
Závěr: V závěru práce si dovolíme doufat v užší spolupráci středních zdravotnických škol Ústeckého kraje s FZS a jejím simulačním centrem a zároveň v další vzdělávání odborných vyučujících zdravotnických škol v simulačních metodách výuky ošetřovatelských postupů pod vlajkou FZS.
Anotace v angličtině
Introduction: In today's modern era, the possibilities of teaching future health professionals are developing, especially in its simulation form, which brings more creativity and opportunities for student involvement. At the same time, it improves the quality of teaching in an interesting way and is able to prepare students in the field of practical nursing for various scenarios of clinical practice.
Aim of the thesis: Another aim is to design a methodological sheet for the subject Nursing procedures using activation methods and simulation games.
Methodology: We chose a quantitative research design and addressed a questionnaire survey to secondary medical schools in the Czech Republic. 46 out of 57 secondary medical schools responded.
Results: Research has shown that simulation education in modern simulation centres is unaffordable for most schools. The teaching of the subject Nursing Procedures is therefore very similar in the Czech Republic in the specialist classrooms of individual schools equipped with static simulators and simulators for individual nursing procedures. We found out which static simulators are most often used in professional classrooms for teaching and made a proposal for a methodological procedure for teaching with these simulators using activation methods and simulation games.
Conclusion: at the end of this thesis we hope for a closer cooperation of secondary medical schools in the Ústí nad Labem region with the FZS and its simulation centre and also for further training of medical school teachers in simulation methods of teaching nursing procedures under the flag of the FZS.
Úvod: V dnešní moderní době se rozvíjejí možnosti výuky budoucích zdravotníků, a to především její simulační formy, která přináší více kreativity a možností zapojení žáků. Zároveň zajímavou formou zkvalitňuje výuku a dokáže žáky oboru Praktická sestra připravit na různé scénáře klinické praxe.
Cíl práce: Cílem diplomové práce je zmapovat možnosti výuky předmětu Ošetřovatelské postupy v ČR a možnosti středních zdravotnických škol realizovat alespoň část této výuky v moderních simulačních centrech. Dalším cílem je návrh metodického listu pro předmět Ošetřovatelské postupy s využitím aktivizačních metod a simulačních her.
Metodika: Pro výzkum jsme zvolily kvantitativní výzkumný design a oslovily pomocí dotazníkového šetření střední zdravotnické školy v ČR. Odpovědělo 46 z 57 středních zdravotnických škol.
Výsledky: Výzkum ukázal, že simulační výuka v moderních simulačních centrech je pro většinu škol nedostupnou. Výuka předmětu Ošetřovatelské postupy tak probíhá v ČR v odborných učebnách jednotlivých škol vybavených statickými simulátory a trenažéry pro jednotlivé ošetřovatelské výkony velmi podobně. Zjistily jsme jaké statické simulátory se v odborných učebnách užívají k výuce nejčastěji a učinily návrh metodického postupu pro výuku s těmito simulátory s využitím aktivizačních metod a simulačních her.
Závěr: V závěru práce si dovolíme doufat v užší spolupráci středních zdravotnických škol Ústeckého kraje s FZS a jejím simulačním centrem a zároveň v další vzdělávání odborných vyučujících zdravotnických škol v simulačních metodách výuky ošetřovatelských postupů pod vlajkou FZS.
Anotace v angličtině
Introduction: In today's modern era, the possibilities of teaching future health professionals are developing, especially in its simulation form, which brings more creativity and opportunities for student involvement. At the same time, it improves the quality of teaching in an interesting way and is able to prepare students in the field of practical nursing for various scenarios of clinical practice.
Aim of the thesis: Another aim is to design a methodological sheet for the subject Nursing procedures using activation methods and simulation games.
Methodology: We chose a quantitative research design and addressed a questionnaire survey to secondary medical schools in the Czech Republic. 46 out of 57 secondary medical schools responded.
Results: Research has shown that simulation education in modern simulation centres is unaffordable for most schools. The teaching of the subject Nursing Procedures is therefore very similar in the Czech Republic in the specialist classrooms of individual schools equipped with static simulators and simulators for individual nursing procedures. We found out which static simulators are most often used in professional classrooms for teaching and made a proposal for a methodological procedure for teaching with these simulators using activation methods and simulation games.
Conclusion: at the end of this thesis we hope for a closer cooperation of secondary medical schools in the Ústí nad Labem region with the FZS and its simulation centre and also for further training of medical school teachers in simulation methods of teaching nursing procedures under the flag of the FZS.
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy – využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP).
2. Analýza informací - zpracování teoretického rámce, přehled současné situace v ČR a zahraničí.
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce.
4. Zpracování výzkumné části práce – kvantitativní průzkum.
5. Analýza sledovaných fenoménů.
6. Diskuse, komparace výsledků, závěr a vypracování praktického výstupu: Ošetřovatelské postupy – didaktika simulační výuky pro střední zdravotnické školy.
Zásady pro vypracování
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy – využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP).
2. Analýza informací - zpracování teoretického rámce, přehled současné situace v ČR a zahraničí.
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce.
4. Zpracování výzkumné části práce – kvantitativní průzkum.
5. Analýza sledovaných fenoménů.
6. Diskuse, komparace výsledků, závěr a vypracování praktického výstupu: Ošetřovatelské postupy – didaktika simulační výuky pro střední zdravotnické školy.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JAROŠOVÁ, Darja, Kamila MAJKUSOVÁ, Radka KOZÁKOVÁ a Renáta ZELENÍKOVÁ. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5426-0.
KACHLOVÁ, Miroslava a Ilona PLEVOVÁ. Postupy v ošetřovatelské péči. Praha: Grada Publishing, 2022. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-1243-2.
NESTEL , D., M . KELLY , B. JOLL Y a M . WATSON . 2018. Healthcare Simulation Education: Evidence, Theory and Practice. 1 edit. Oxford: Wiley-Blackwell. ISBN: 978-1-119-06159-5.
POKORNÁ, Andrea, Alena KOMÍNKOVÁ, Andrea MENŠÍKOVÁ a Marta ŠENKYŘÍKOVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 2., doplněné a přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9297-6.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JAROŠOVÁ, Darja, Kamila MAJKUSOVÁ, Radka KOZÁKOVÁ a Renáta ZELENÍKOVÁ. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5426-0.
KACHLOVÁ, Miroslava a Ilona PLEVOVÁ. Postupy v ošetřovatelské péči. Praha: Grada Publishing, 2022. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-1243-2.
NESTEL , D., M . KELLY , B. JOLL Y a M . WATSON . 2018. Healthcare Simulation Education: Evidence, Theory and Practice. 1 edit. Oxford: Wiley-Blackwell. ISBN: 978-1-119-06159-5.
POKORNÁ, Andrea, Alena KOMÍNKOVÁ, Andrea MENŠÍKOVÁ a Marta ŠENKYŘÍKOVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 2., doplněné a přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9297-6.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Úvod: V dnešní moderní době se rozvíjejí možnosti výuky budoucích zdravotníků, a to především její simulační formy, která přináší více kreativity a možností zapojení žáků. Zároveň zajímavou formou zkvalitňuje výuku a dokáže žáky oboru Praktická sestra připravit na různé scénáře klinické praxe.
Cíl práce: Cílem diplomové práce je zmapovat možnosti výuky předmětu Ošetřovatelské postupy v ČR a možnosti středních zdravotnických škol realizovat alespoň část této výuky v moderních simulačních centrech. Dalším cílem je návrh metodického listu pro předmět Ošetřovatelské postupy s využitím aktivizačních metod a simulačních her.
Metodika: Pro výzkum jsme zvolily kvantitativní výzkumný design a oslovily pomocí dotazníkového šetření střední zdravotnické školy v ČR. Odpovědělo 46 z 57 středních zdravotnických škol.
Výsledky: Výzkum ukázal, že simulační výuka v moderních simulačních centrech je pro většinu škol nedostupnou. Výuka předmětu Ošetřovatelské postupy tak probíhá v ČR v odborných učebnách jednotlivých škol vybavených statickými simulátory a trenažéry pro jednotlivé ošetřovatelské výkony velmi podobně. Zjistily jsme jaké statické simulátory se v odborných učebnách užívají k výuce nejčastěji a učinily návrh metodického postupu pro výuku s těmito simulátory s využitím aktivizačních metod a simulačních her.
Závěr: V závěru práce si dovolíme doufat v užší spolupráci středních zdravotnických škol Ústeckého kraje s FZS a jejím simulačním centrem a zároveň v další vzdělávání odborných vyučujících zdravotnických škol v simulačních metodách výuky ošetřovatelských postupů pod vlajkou FZS.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR – oponent diplomové práce:
Jak byste hodnotila Simulační výuku Ošetřovatelských dovedností? Myslíte si, že nelze hodnotit, známkovat praktické dovednosti studentů? Dala by se simulační výuka využít i v rámci praktického zkoušení?
Ověřovala jste si zvolené metody prakticky při své výuce? Jaké metody byste ještě volila při praktické výuce Ošetřovatelských dovedností? A jakou formu výuky byste volila? A jak byste formulovala didaktické cíle při např.výuce odběru venozní punkce?
Myslíte si, že by bylo žádoucí, aby vyučující praktických předmětů absolvovaly školení, vzdělání v oblasti simulační výuky?
Studentka erudovaně zodpověděla dotazy členů zkušební komise.
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby diplomové práce známkou: výborně.