Úvod: Práce se zaměřuje na problematiku didaktiky základů vnitřního lékařství na střední zdravotnické škole. Na výuku se klade větší důraz hlavně v rozvíjení kompetencí žáků, a tím se liší i metody výuky.
Cíl: Cílem práce je zanalyzovat didaktiku výuky vnitřního lékařství na středních zdravotnických školách. Dílčí cíle byly definovány jako porovnání výuky praktických sester mezi Českou republikou a Slovenskem, a taktéž mezi Českou republikou a Německem. Posledním cílem této práce je vypracování návrhů metodických pokynů pro odbornou výuku vnitřního lékařství na střední zdravotnické škole pomocí inovativních metod výuky.
Metodika: Jako výzkumnou formu šetření používáme polostrukturovaný dotazník zaslaný zástupcům ředitele pro odbornou výuku či samotným odborným vyučujícím vnitřního lékařství, jak na území celé České republiky, tak i do škol na Slovensko a Německo.
Výsledky: Ze 46 respondentů uvedlo výuku metodou frontální výuky 35 respondentů. Podíl těchto respondentů činil 76,1 %. Dle 95 % intervalu spolehlivosti pro relativní četnost se podíl vyučujících SZŠ, kteří vyučují vnitřní lékařství metodou frontální výuky, pohybuje mezi 67,7 % a 82,5 %.
Závěr: Frontální výuka stále převažuje na českých zdravotnických školách, a proto v praktické části uvádíme metodické pokyny, jak sestavit vyučovací hodiny pro výuku vnitřního lékařství pomocí inovativních metod výuky.
Anotace v angličtině
Introduction: This paper focuses on the didactics of internal medicine basics at a secondary medical school. Teaching places greater emphasis on developing students' competencies, which consequently leads to different teaching methods.
Objective: The aim of this study is to analyze the didactics of teaching internal medicine at secondary medical schools. Another objective is to compare the teaching of practical nurses between the Czech Republic and Slovakia, as well as between the Czech Republic and Germany. The final objective of this paper is to develop methodological guidelines for professional teaching of internal medicine at secondary medical schools using innovative teaching methods.
Methodology: As a research method, we use a semi-structured questionnaire sent to representatives of school principals for professional education or to the professional teachers of internal medicine. This questionnaire is distributed both within the Czech Republic and to schools in Slovakia and Germany.
Results: Out of 46 respondents, 35 respondents stated that frontal teaching method is used in their teaching. The proportion of these respondents was 76.1%. According to a 95% confidence interval for relative frequency, the proportion of vocational school teachers who teach Internal Medicine using frontal teaching method ranges from 67.7% to 82.5%.
Conclusion: Frontal teaching still predominates in Czech medical schools. Therefore, in the recommendations for practice, we provide methodological guidelines on how to structure teaching hours for internal medicine using innovative teaching methods.
Klíčová slova
inovativní metody výuky, ošetřovatelství, praktická sestra, vnitřní lékařství, úniková hra
Klíčová slova v angličtině
innovative teaching methods, nursing, practical nurse, internal medicine, escape game
Rozsah průvodní práce
53 s. + 7s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: Práce se zaměřuje na problematiku didaktiky základů vnitřního lékařství na střední zdravotnické škole. Na výuku se klade větší důraz hlavně v rozvíjení kompetencí žáků, a tím se liší i metody výuky.
Cíl: Cílem práce je zanalyzovat didaktiku výuky vnitřního lékařství na středních zdravotnických školách. Dílčí cíle byly definovány jako porovnání výuky praktických sester mezi Českou republikou a Slovenskem, a taktéž mezi Českou republikou a Německem. Posledním cílem této práce je vypracování návrhů metodických pokynů pro odbornou výuku vnitřního lékařství na střední zdravotnické škole pomocí inovativních metod výuky.
Metodika: Jako výzkumnou formu šetření používáme polostrukturovaný dotazník zaslaný zástupcům ředitele pro odbornou výuku či samotným odborným vyučujícím vnitřního lékařství, jak na území celé České republiky, tak i do škol na Slovensko a Německo.
Výsledky: Ze 46 respondentů uvedlo výuku metodou frontální výuky 35 respondentů. Podíl těchto respondentů činil 76,1 %. Dle 95 % intervalu spolehlivosti pro relativní četnost se podíl vyučujících SZŠ, kteří vyučují vnitřní lékařství metodou frontální výuky, pohybuje mezi 67,7 % a 82,5 %.
Závěr: Frontální výuka stále převažuje na českých zdravotnických školách, a proto v praktické části uvádíme metodické pokyny, jak sestavit vyučovací hodiny pro výuku vnitřního lékařství pomocí inovativních metod výuky.
Anotace v angličtině
Introduction: This paper focuses on the didactics of internal medicine basics at a secondary medical school. Teaching places greater emphasis on developing students' competencies, which consequently leads to different teaching methods.
Objective: The aim of this study is to analyze the didactics of teaching internal medicine at secondary medical schools. Another objective is to compare the teaching of practical nurses between the Czech Republic and Slovakia, as well as between the Czech Republic and Germany. The final objective of this paper is to develop methodological guidelines for professional teaching of internal medicine at secondary medical schools using innovative teaching methods.
Methodology: As a research method, we use a semi-structured questionnaire sent to representatives of school principals for professional education or to the professional teachers of internal medicine. This questionnaire is distributed both within the Czech Republic and to schools in Slovakia and Germany.
Results: Out of 46 respondents, 35 respondents stated that frontal teaching method is used in their teaching. The proportion of these respondents was 76.1%. According to a 95% confidence interval for relative frequency, the proportion of vocational school teachers who teach Internal Medicine using frontal teaching method ranges from 67.7% to 82.5%.
Conclusion: Frontal teaching still predominates in Czech medical schools. Therefore, in the recommendations for practice, we provide methodological guidelines on how to structure teaching hours for internal medicine using innovative teaching methods.
Klíčová slova
inovativní metody výuky, ošetřovatelství, praktická sestra, vnitřní lékařství, úniková hra
Klíčová slova v angličtině
innovative teaching methods, nursing, practical nurse, internal medicine, escape game
Zásady pro vypracování
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy – využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP).
2. Analýza informací - zpracování teoretického rámce, přehled současné situace v ČR a zahraničí.
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce.
4. Zpracování výzkumné části práce – kvantitativní průzkum.
5. Analýza sledovaných fenoménů.
6. Diskuse, komparace výsledků, závěr a vypracování praktického výstupu: Základy vnitřního lékařství – metodické listy pro střední zdravotnické školy.
Zásady pro vypracování
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy – využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP).
2. Analýza informací - zpracování teoretického rámce, přehled současné situace v ČR a zahraničí.
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce.
4. Zpracování výzkumné části práce – kvantitativní průzkum.
5. Analýza sledovaných fenoménů.
6. Diskuse, komparace výsledků, závěr a vypracování praktického výstupu: Základy vnitřního lékařství – metodické listy pro střední zdravotnické školy.
Seznam doporučené literatury
JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada, 2014. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5345-4.
NAVRÁTIL, Leoš. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. 2., zcela přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0210-5.
NOVÁKOVÁ, Jiřina. Aktivizující metody výuky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-649-9.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
TÓTHOVÁ, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
Seznam doporučené literatury
JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada, 2014. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5345-4.
NAVRÁTIL, Leoš. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. 2., zcela přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0210-5.
NOVÁKOVÁ, Jiřina. Aktivizující metody výuky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-649-9.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
TÓTHOVÁ, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Úvod: Práce se zaměřuje na problematiku didaktiky základů vnitřního lékařství na střední zdravotnické škole. Na výuku se klade větší důraz hlavně v rozvíjení kompetencí žáků, a tím se liší i metody výuky.
Cíl: Cílem práce je zanalyzovat didaktiku výuky vnitřního lékařství na středních zdravotnických školách. Dílčí cíle byly definovány jako porovnání výuky praktických sester mezi Českou republikou a Slovenskem, a taktéž mezi Českou republikou a Německem. Posledním cílem této práce je vypracování návrhů metodických pokynů pro odbornou výuku vnitřního lékařství na střední zdravotnické škole pomocí inovativních metod výuky.
Metodika: Jako výzkumnou formu šetření používáme polostrukturovaný dotazník zaslaný zástupcům ředitele pro odbornou výuku či samotným odborným vyučujícím vnitřního lékařství, jak na území celé České republiky, tak i do škol na Slovensko a Německo.
Výsledky: Ze 46 respondentů uvedlo výuku metodou frontální výuky 35 respondentů. Podíl těchto respondentů činil 76,1 %. Dle 95 % intervalu spolehlivosti pro relativní četnost se podíl vyučujících SZŠ, kteří vyučují vnitřní lékařství metodou frontální výuky, pohybuje mezi 67,7 % a 82,5 %.
Závěr: Frontální výuka stále převažuje na českých zdravotnických školách, a proto v praktické části uvádíme metodické pokyny, jak sestavit vyučovací hodiny pro výuku vnitřního lékařství pomocí inovativních metod výuky.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR – oponent diplomové práce:
V čem by (dle Vašeho názoru) mohl spočívat (v bodech) základní koncept inovativní metody a ulehčení praktického vyučování v předmětu ošetřování nemocných/vnitřního lékařství, pro studenty SZŠ?
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby diplomové práce známkou: velmi dobře.