Úvod: Didaktika simulační výuky kritických stavů nelékařských zdravotnických pracovníků se zaměřuje na pedagogické metody a principy vzdělávání studentů používaných při simulacích stavů, které mohou bezprostředně ohrožovat pacienta na životě. Cílem simulační výuky je vytvoření reálného prostředí, které umožní studentům propojit teoretické znalosti s praktickými dovednostmi v bezpečném prostředí.
Cíl práce: Práce se zaměřuje na představení efektivní strategie výuky klinických dovedností studentů, analýzu a syntézu relevantních dat a vytvoření metodického pokynu k simulační výuce. Dílčím cílem je posouzení vlivu simulační výuky na studenty pregraduálního vzdělávání.
Metodika: Pomocí rešerší odborné literatury byl získán přehled o simulační výuce v pregraduálním vzdělávání, a jeho přínos pro studenty, který je dále zpracován v přehledové studii. Zároveň byl vytvořen metodický pokyn obsahující pět scénářů situací kritických stavů pro možné použití ve výuce nelékařských zdravotnických pracovníků.
Výsledky: V práci je představena inovativní výuková metoda, která může velmi obohatit pregraduální vzdělávání zdravotníků spolu s návrhy na využití v pedagogické praxi. Výsledky zpracované literární studie jsou velmi zajímavé a apelují na využívání simulační výuky při vzdělávání studentů nelékařských oborů. Vypracovaný metodický pokyn obsahující pět simulačních scénářů byl v rámci grantového projektu realizován v pilotních cyklech simulační výuky v simulačním centru Fakulty zdravotnických studií UJEP.
Závěr: Simulační výuku lze na základě komparace dat doporučit jako efektivní výukovou metodu, která dokáže rozvíjet dovednosti studentů napříč všemi obory zdravotnictví. Akademická instituce, která aktivně integruje simulační výuku do svého vzdělávacího portfolia, zvyšuje svou prestiž díky interaktivnímu a praktickému přístupu k vzdělávání.
Anotace v angličtině
Introduction: The didactics of critical condition simulation education for non-medical healthcare professionals focuses on the pedagogical methods and principles of student learning used in simulations of conditions that may pose an immediate threat to patient life. The goal of simulation education is to create a realistic environment that allows students to connect theoretical knowledge with practical skills in a safe environment.
Aim of the thesis: This thesis aims to present an effective strategy for teaching clinical skills to students, to analyse and synthesise relevant data and to develop a guideline for simulation teaching. A sub-objective is to assess the impact of simulation teaching on undergraduate students.
Methods: Through a literature search, an overview of simulation teaching in undergraduate education, and its benefits to students, was obtained and further elaborated in a review study. At the same time, a methodological guideline containing five scenarios of critical situations was developed for possible use in the teaching of non-medical health professionals.
Results: This paper presents an innovative teaching method that can greatly enrich the undergraduate education of health professionals along with suggestions for use in teaching practice. The results of the literature study are very interesting and appeal to the use of simulation teaching in the education of non-medical students. The developed methodological guideline containing five simulation scenarios was implemented in pilot cycles of simulation teaching at the simulation centre of the Faculty of Health Sciences of the UJEP within the framework of the grant project.
Conclusion: An academic institution that actively integrates simulation-based learning into its educational portfolio enhances its prestige through an interactive and hands-on approach to education.
Úvod: Didaktika simulační výuky kritických stavů nelékařských zdravotnických pracovníků se zaměřuje na pedagogické metody a principy vzdělávání studentů používaných při simulacích stavů, které mohou bezprostředně ohrožovat pacienta na životě. Cílem simulační výuky je vytvoření reálného prostředí, které umožní studentům propojit teoretické znalosti s praktickými dovednostmi v bezpečném prostředí.
Cíl práce: Práce se zaměřuje na představení efektivní strategie výuky klinických dovedností studentů, analýzu a syntézu relevantních dat a vytvoření metodického pokynu k simulační výuce. Dílčím cílem je posouzení vlivu simulační výuky na studenty pregraduálního vzdělávání.
Metodika: Pomocí rešerší odborné literatury byl získán přehled o simulační výuce v pregraduálním vzdělávání, a jeho přínos pro studenty, který je dále zpracován v přehledové studii. Zároveň byl vytvořen metodický pokyn obsahující pět scénářů situací kritických stavů pro možné použití ve výuce nelékařských zdravotnických pracovníků.
Výsledky: V práci je představena inovativní výuková metoda, která může velmi obohatit pregraduální vzdělávání zdravotníků spolu s návrhy na využití v pedagogické praxi. Výsledky zpracované literární studie jsou velmi zajímavé a apelují na využívání simulační výuky při vzdělávání studentů nelékařských oborů. Vypracovaný metodický pokyn obsahující pět simulačních scénářů byl v rámci grantového projektu realizován v pilotních cyklech simulační výuky v simulačním centru Fakulty zdravotnických studií UJEP.
Závěr: Simulační výuku lze na základě komparace dat doporučit jako efektivní výukovou metodu, která dokáže rozvíjet dovednosti studentů napříč všemi obory zdravotnictví. Akademická instituce, která aktivně integruje simulační výuku do svého vzdělávacího portfolia, zvyšuje svou prestiž díky interaktivnímu a praktickému přístupu k vzdělávání.
Anotace v angličtině
Introduction: The didactics of critical condition simulation education for non-medical healthcare professionals focuses on the pedagogical methods and principles of student learning used in simulations of conditions that may pose an immediate threat to patient life. The goal of simulation education is to create a realistic environment that allows students to connect theoretical knowledge with practical skills in a safe environment.
Aim of the thesis: This thesis aims to present an effective strategy for teaching clinical skills to students, to analyse and synthesise relevant data and to develop a guideline for simulation teaching. A sub-objective is to assess the impact of simulation teaching on undergraduate students.
Methods: Through a literature search, an overview of simulation teaching in undergraduate education, and its benefits to students, was obtained and further elaborated in a review study. At the same time, a methodological guideline containing five scenarios of critical situations was developed for possible use in the teaching of non-medical health professionals.
Results: This paper presents an innovative teaching method that can greatly enrich the undergraduate education of health professionals along with suggestions for use in teaching practice. The results of the literature study are very interesting and appeal to the use of simulation teaching in the education of non-medical students. The developed methodological guideline containing five simulation scenarios was implemented in pilot cycles of simulation teaching at the simulation centre of the Faculty of Health Sciences of the UJEP within the framework of the grant project.
Conclusion: An academic institution that actively integrates simulation-based learning into its educational portfolio enhances its prestige through an interactive and hands-on approach to education.
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy – využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP).
2. Analýza informací - zpracování teoretického rámce, přehled současné situace v ČR a zahraničí.
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce.
4. Zpracování výzkumné části práce – kvantitativní výzkum.
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy – využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP).
2. Analýza informací - zpracování teoretického rámce, přehled současné situace v ČR a zahraničí.
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce.
4. Zpracování výzkumné části práce – kvantitativní výzkum.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0130-6.
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
OLIVEIRA, Saionara Nunes de, et al. From theory to practice, operating the clinical simulation in Nursing teaching. Revista Brasileira de Enfermagem, 2018, 71: 1791-1798.
PLEVOVÁ, Ilona a Renáta ZOUBKOVÁ. Sestra a akutní stavy od A do Z. Praha: Grada Publishing, 2021. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0890-9.
SHIN, Sujin; PARK, Jin-Hwa; KIM, Jung-Hee. Effectiveness of patient simulation in nursing education: meta-analysis. Nurse education today, 2015, 35.1: 176-182.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0130-6.
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
OLIVEIRA, Saionara Nunes de, et al. From theory to practice, operating the clinical simulation in Nursing teaching. Revista Brasileira de Enfermagem, 2018, 71: 1791-1798.
PLEVOVÁ, Ilona a Renáta ZOUBKOVÁ. Sestra a akutní stavy od A do Z. Praha: Grada Publishing, 2021. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0890-9.
SHIN, Sujin; PARK, Jin-Hwa; KIM, Jung-Hee. Effectiveness of patient simulation in nursing education: meta-analysis. Nurse education today, 2015, 35.1: 176-182.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Úvod: Didaktika simulační výuky kritických stavů nelékařských zdravotnických pracovníků se zaměřuje na pedagogické metody a principy vzdělávání studentů používaných při simulacích stavů, které mohou bezprostředně ohrožovat pacienta na životě. Cílem simulační výuky je vytvoření reálného prostředí, které umožní studentům propojit teoretické znalosti s praktickými dovednostmi v bezpečném prostředí.
Cíl práce: Práce se zaměřuje na představení efektivní strategie výuky klinických dovedností studentů, analýzu a syntézu relevantních dat a vytvoření metodického pokynu k simulační výuce. Dílčím cílem je posouzení vlivu simulační výuky na studenty pregraduálního vzdělávání.
Metodika: Pomocí rešerší odborné literatury byl získán přehled o simulační výuce v pregraduálním vzdělávání, a jeho přínos pro studenty, který je dále zpracován v přehledové studii. Zároveň byl vytvořen metodický pokyn obsahující pět scénářů situací kritických stavů pro možné použití ve výuce nelékařských zdravotnických pracovníků.
Výsledky: V práci je představena inovativní výuková metoda, která může velmi obohatit pregraduální vzdělávání zdravotníků spolu s návrhy na využití v pedagogické praxi. Výsledky zpracované literární studie jsou velmi zajímavé a apelují na využívání simulační výuky při vzdělávání studentů nelékařských oborů. Vypracovaný metodický pokyn obsahující pět simulačních scénářů byl v rámci grantového projektu realizován v pilotních cyklech simulační výuky v simulačním centru Fakulty zdravotnických studií UJEP.
Závěr: Simulační výuku lze na základě komparace dat doporučit jako efektivní výukovou metodu, která dokáže rozvíjet dovednosti studentů napříč všemi obory zdravotnictví. Akademická instituce, která aktivně integruje simulační výuku do svého vzdělávacího portfolia, zvyšuje svou prestiž díky interaktivnímu a praktickému přístupu k vzdělávání.
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby diplomové práce známkou: výborně.