Úvod: Diplomová práce je zaměřena na problematiku analýzy vlivu využití simulační medicíny ve vzdělávání zdravotnických záchranářů. Zabývá se postoji
a znalostmi (povědomím) záchranářů k této metodě výuky využívané během jejich postgraduálního vzdělávání.
Cíl práce: Zjistit, pomocí různých hledisek, postoje, znalosti (povědomí), vnímaný přínos, nejčastější výhody a nejčastější limitace simulační medicíny záchranářů, kteří poskytují přednemocniční neodkladnou péči v Ústeckém kraji.
K těmto jednotlivým cílům byly stanoveny sady hypotéz.
Metodika: Kvantitativní výzkum, realizovaný formou dotazníkového šetření mezi
záchranáři ZZS ÚK, umožnil získat různé úhly pohledů jednotlivých respondentů na
využívání simulačních metod během jejich vzdělávání. Získaná data byla statisticky analyzována na přítomnost rozdílů mezi jednotlivými skupinami záchranářů na základě stanovených výzkumných cílů a hypotéz pomocí neparametrického Mann-Whitneyho U-testu.
Výsledky: Z výsledků diplomové práce je zřejmý zejména pozitivnější postoj
ke vzdělávání s prvky simulační medicíny u skupiny záchranářů, kteří se častěji
a dobrovolně účastní výuky než u skupiny záchranářů, kteří se účastní pouze povinného vzdělávání (p = 0.0010). Výsledky práce také upozorňují na nutnost vyšší frekvence vzdělávání a na důležitost efektivní a konstruktivní zpětné vazby poskytované lektory během debriefingu.
Závěr: Díky výsledkům této práce lze konstatovat, že postoje záchranářů vůči
simulační medicíně jsou klíčovými faktory úspěšné implementace simulačních metod
ve vzdělávání a rozvoji jejich znalostí. Simulační medicína představuje klíčový faktor pro kontinuální profesní růst záchranářů a zvyšování kvality poskytované
přednemocniční péče.
Anotace v angličtině
Introduction: The diploma thesis is focused on the issue of analysing the influence of the use of simulation medicine in the education of paramedics.
It deals with the attitudes and knowledge (awareness) of paramedics towards this teaching method used during their postgraduate education.
Thesis objective: To find out, by using different perspectives, the attitudes,
knowledge (awareness), perceived benefit, most frequent advantages and most frequent limitations of simulation medicine of paramedics who provide
pre-hospital emergency care in the Ústí region. Sets of hypotheses were established for these individual objectives.
Methodology: Quantitative research, in the form of a questionnaire survey, among the rescuers of the ZZS ÚK, made it possible to obtain different points of view of individual respondents on the use of simulation methods during their training. The obtained data was statistically analysed for the presence of differences between individual groups of rescuers based on the established research objectives and hypotheses using the non-parametric Mann-Whitney U-test.
The results: A more positive attitude is particularly evident from the results of the diploma thesis to education with elements of simulation medicine for
a group of rescuers who are more often and voluntarily participate in training than in the group of rescuers who only participate in mandatory training
(p = 0.0010). The results of the work also draw attention to the need for
a higher frequency of education and the importance of effective and constructive feedback provided by lecturers during debriefing.
Conclusion: Thanks to the results of this work, it can be stated that the attitudes of paramedics towards simulation medicine are key factors in the successful implementation of simulation methods in education and development of their knowledge. Simulation medicine is a key factor for the continuous professional growth of paramedics and the improvement of the quality of pre-hospital care provided.
Klíčová slova
analýza, metoda výuky, postgraduální vzdělávání, simulační medicína,
záchranář ZZS ÚK
Úvod: Diplomová práce je zaměřena na problematiku analýzy vlivu využití simulační medicíny ve vzdělávání zdravotnických záchranářů. Zabývá se postoji
a znalostmi (povědomím) záchranářů k této metodě výuky využívané během jejich postgraduálního vzdělávání.
Cíl práce: Zjistit, pomocí různých hledisek, postoje, znalosti (povědomí), vnímaný přínos, nejčastější výhody a nejčastější limitace simulační medicíny záchranářů, kteří poskytují přednemocniční neodkladnou péči v Ústeckém kraji.
K těmto jednotlivým cílům byly stanoveny sady hypotéz.
Metodika: Kvantitativní výzkum, realizovaný formou dotazníkového šetření mezi
záchranáři ZZS ÚK, umožnil získat různé úhly pohledů jednotlivých respondentů na
využívání simulačních metod během jejich vzdělávání. Získaná data byla statisticky analyzována na přítomnost rozdílů mezi jednotlivými skupinami záchranářů na základě stanovených výzkumných cílů a hypotéz pomocí neparametrického Mann-Whitneyho U-testu.
Výsledky: Z výsledků diplomové práce je zřejmý zejména pozitivnější postoj
ke vzdělávání s prvky simulační medicíny u skupiny záchranářů, kteří se častěji
a dobrovolně účastní výuky než u skupiny záchranářů, kteří se účastní pouze povinného vzdělávání (p = 0.0010). Výsledky práce také upozorňují na nutnost vyšší frekvence vzdělávání a na důležitost efektivní a konstruktivní zpětné vazby poskytované lektory během debriefingu.
Závěr: Díky výsledkům této práce lze konstatovat, že postoje záchranářů vůči
simulační medicíně jsou klíčovými faktory úspěšné implementace simulačních metod
ve vzdělávání a rozvoji jejich znalostí. Simulační medicína představuje klíčový faktor pro kontinuální profesní růst záchranářů a zvyšování kvality poskytované
přednemocniční péče.
Anotace v angličtině
Introduction: The diploma thesis is focused on the issue of analysing the influence of the use of simulation medicine in the education of paramedics.
It deals with the attitudes and knowledge (awareness) of paramedics towards this teaching method used during their postgraduate education.
Thesis objective: To find out, by using different perspectives, the attitudes,
knowledge (awareness), perceived benefit, most frequent advantages and most frequent limitations of simulation medicine of paramedics who provide
pre-hospital emergency care in the Ústí region. Sets of hypotheses were established for these individual objectives.
Methodology: Quantitative research, in the form of a questionnaire survey, among the rescuers of the ZZS ÚK, made it possible to obtain different points of view of individual respondents on the use of simulation methods during their training. The obtained data was statistically analysed for the presence of differences between individual groups of rescuers based on the established research objectives and hypotheses using the non-parametric Mann-Whitney U-test.
The results: A more positive attitude is particularly evident from the results of the diploma thesis to education with elements of simulation medicine for
a group of rescuers who are more often and voluntarily participate in training than in the group of rescuers who only participate in mandatory training
(p = 0.0010). The results of the work also draw attention to the need for
a higher frequency of education and the importance of effective and constructive feedback provided by lecturers during debriefing.
Conclusion: Thanks to the results of this work, it can be stated that the attitudes of paramedics towards simulation medicine are key factors in the successful implementation of simulation methods in education and development of their knowledge. Simulation medicine is a key factor for the continuous professional growth of paramedics and the improvement of the quality of pre-hospital care provided.
Klíčová slova
analýza, metoda výuky, postgraduální vzdělávání, simulační medicína,
záchranář ZZS ÚK
Diplomová práce se zaměřuje na využití simulační medicíny ve vzdělávání zdravotnických záchranářů. Cílem práce je analyzovat postoje a znalosti nelékařských zdravotnických pracovníků Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje v oblasti simulační medicíny.
Teoretická část se zabývá systémem postgraduálního vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků. Popisuje využití moderních vyučovacích metod a simulační medicíny. Empirická část předkládá kvantitativní výzkum, zastoupený dotazníkovým šetřením. Respondenty tohoto výzkumu jsou nelékařští zdravotničtí pracovníci Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje. Výsledky výzkumu budou statisticky zpracovány s využitím vyšších statistických metod.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na využití simulační medicíny ve vzdělávání zdravotnických záchranářů. Cílem práce je analyzovat postoje a znalosti nelékařských zdravotnických pracovníků Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje v oblasti simulační medicíny.
Teoretická část se zabývá systémem postgraduálního vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků. Popisuje využití moderních vyučovacích metod a simulační medicíny. Empirická část předkládá kvantitativní výzkum, zastoupený dotazníkovým šetřením. Respondenty tohoto výzkumu jsou nelékařští zdravotničtí pracovníci Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje. Výsledky výzkumu budou statisticky zpracovány s využitím vyšších statistických metod.
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, J, a V. ŠVEC, 2003. Výukové metody. [Teaching methods]. Brno: Paido. ISNB 80-7315-039-5.
SOVA, M. a kolektiv autorů, 2019 Scénáře akutní medicíny pro simulátor SimMan 3G. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5513-6
Lidská bytost versus simulátory: Liberec, Divadlo F.X. Šaldy, 27. dubna 2011: odborné sympózium. Vyd. 1. V Liberci: Technická univerzita, 2011. 63 s. ISBN 978-80-7372-729-1.
VYMAZAL, T. a kolektiv autorů. 2021. Anesteziologie (nejen) k atestaci. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-1230-2.
ŠEBLOVÁ J. a kol. 2018. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0596-0.
KLEMENTA, B., O. KLEMENTOVÁ a P. MARCIÁN. 2014. Resuscitace. 2., rozš. vyd. Olomouc: Epava. ISBN 978-80-86297-47-7.
PROKOPOVÁ, T., et al. Zhodnocení implementace simulační výuky do specializačního vzdělávání lékařů před absolvováním základního kmene. Anesteziologie a intenzivní medicína. 2021;32(2):74-81
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, J, a V. ŠVEC, 2003. Výukové metody. [Teaching methods]. Brno: Paido. ISNB 80-7315-039-5.
SOVA, M. a kolektiv autorů, 2019 Scénáře akutní medicíny pro simulátor SimMan 3G. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5513-6
Lidská bytost versus simulátory: Liberec, Divadlo F.X. Šaldy, 27. dubna 2011: odborné sympózium. Vyd. 1. V Liberci: Technická univerzita, 2011. 63 s. ISBN 978-80-7372-729-1.
VYMAZAL, T. a kolektiv autorů. 2021. Anesteziologie (nejen) k atestaci. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-1230-2.
ŠEBLOVÁ J. a kol. 2018. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0596-0.
KLEMENTA, B., O. KLEMENTOVÁ a P. MARCIÁN. 2014. Resuscitace. 2., rozš. vyd. Olomouc: Epava. ISBN 978-80-86297-47-7.
PROKOPOVÁ, T., et al. Zhodnocení implementace simulační výuky do specializačního vzdělávání lékařů před absolvováním základního kmene. Anesteziologie a intenzivní medicína. 2021;32(2):74-81
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Úvod: Diplomová práce je zaměřena na problematiku analýzy vlivu využití simulační medicíny ve vzdělávání zdravotnických záchranářů. Zabývá se postoji a znalostmi (povědomím) záchranářů k této metodě výuky využívané během jejich postgraduálního vzdělávání. Cíl práce: Zjistit, pomocí různých hledisek, postoje, znalosti (povědomí), vnímaný přínos, nejčastější výhody a nejčastější limitace simulační medicíny záchranářů, kteří poskytují přednemocniční neodkladnou péči v Ústeckém kraji. K těmto jednotlivým cílům byly stanoveny sady hypotéz.
Metodika: Kvantitativní výzkum, realizovaný formou dotazníkového šetření mezi záchranáři ZZS ÚK, umožnil získat různé úhly pohledů jednotlivých respondentů na využívání simulačních metod během jejich vzdělávání. Získaná data byla statisticky analyzována na přítomnost rozdílů mezi jednotlivými skupinami záchranářů na základě stanovených výzkumných cílů a hypotéz pomocí neparametrického Mann-Whitneyho U-testu.
Výsledky: Z výsledků diplomové práce je zřejmý zejména pozitivnější postoj ke vzdělávání s prvky simulační medicíny u skupiny záchranářů, kteří se častěji a dobrovolně účastní výuky než u skupiny záchranářů, kteří se účastní pouze povinného vzdělávání (p = 0.0010). Výsledky práce také upozorňují na nutnost vyšší frekvence vzdělávání a na důležitost efektivní a konstruktivní zpětné vazby poskytované lektory během debriefingu.
Závěr: Díky výsledkům této práce lze konstatovat, že postoje záchranářů vůči simulační medicíně jsou klíčovými faktory úspěšné implementace simulačních metod ve vzdělávání a rozvoji jejich znalostí. Simulační medicína představuje klíčový faktor pro kontinuální profesní růst záchranářů a zvyšování kvality poskytované přednemocniční péče.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR – oponent diplomové práce:
V doporučení pro praxi uvádíte:
Bod 2. Zaměstnavatel by měl motivovat své zaměstnance k dalšímu vzdělávání (včetně dobrovolného)
Máte nějaké konkrétní návrhy, čím zaměstnance motivovat?
Studentka erudovaně zodpověděla dotazy členů zkušební komise.
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby diplomové práce známkou: výborně.