Diplomová práce se zaměřuje na problematiku sociálně negativních aspektů, které působí na HIV pozitivní osoby. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zabývá problematikou HIV a AIDS, jejich prevencí, diagnostikou a léčbou, psychickými aspekty nemoci, kvalitou života HIV pozitivních lidí a problematikou HIV z pohledu práva. Cílem práce je zmapovat nejzávažnější sociální aspekty, které negativně působí na HIV pozitivní osoby, a na základě výsledků vytvořit studijní prospekt a přípravu výukového materiálu pro žáky středních zdravotnických škol na téma komunikace s HIV+ pacientem. Dílčími úkoly je zmapování zkušeností nemocných s neprofesionálním chováním zdravotnického personálu ve vztahu k jejich diagnóze. Dále odhalení výskytu psychiatrických
diagnóz u pozitivních osob a zmapovat zkušenosti pozitivních osob s diskriminací, ostrakizací a urážkami v sociálních skupinách. Výstupem práce je zpracování dat z výzkumného šetření. Metodiku pro získání potřebných dat pro empirickou část diplomové práce jsme zvolili kvalitativní metodu pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Tato forma kvalitativní metody umožnila zjistit hlubší vhled do problematiky sociálních aspektů, které na HIV pozitivní
osoby působí. Zejména se jedná o snížení kvality společenského života a obtížné navazování partnerských vztahů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the issue of socially negative aspects that affect to HIV positive persons. The diploma thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part deals with the issue of HIV and AIDS, their prevention, diagnosis and treatment, psychological aspects of the disease, the quality of life of HIV-positive people and the issue of HIV from the point of view of law. The goal of the thesis is to map the most serious social aspects that have a negative effect on HIV-positive people, and based on the results to create
a study prospectus and prepare a lesson for nursing students on the topic of communication with an HIV+ patient. Partial tasks are to map the experiences of patients with unprofessional behavior of medical staff in relation to their diagnosis. Furthermore, to reveal the occurrence of psychiatric diagnoses in positive people and map the experiences of positive people with discrimination, ostracization and insults in social groups. The output of the thesis
is the processing of data from a research investigation. The methodology for obtaining the necessary data for the empirical part of the diploma thesis was chosen using a qualitative method using a semi-structured interview. This form of qualitative method made it possible to find a deeper insight into the issue of social aspects that affect HIV positive people. In particular, it is a reduction in the quality of social life and the difficulty of establishing partner relationships.
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku sociálně negativních aspektů, které působí na HIV pozitivní osoby. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zabývá problematikou HIV a AIDS, jejich prevencí, diagnostikou a léčbou, psychickými aspekty nemoci, kvalitou života HIV pozitivních lidí a problematikou HIV z pohledu práva. Cílem práce je zmapovat nejzávažnější sociální aspekty, které negativně působí na HIV pozitivní osoby, a na základě výsledků vytvořit studijní prospekt a přípravu výukového materiálu pro žáky středních zdravotnických škol na téma komunikace s HIV+ pacientem. Dílčími úkoly je zmapování zkušeností nemocných s neprofesionálním chováním zdravotnického personálu ve vztahu k jejich diagnóze. Dále odhalení výskytu psychiatrických
diagnóz u pozitivních osob a zmapovat zkušenosti pozitivních osob s diskriminací, ostrakizací a urážkami v sociálních skupinách. Výstupem práce je zpracování dat z výzkumného šetření. Metodiku pro získání potřebných dat pro empirickou část diplomové práce jsme zvolili kvalitativní metodu pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Tato forma kvalitativní metody umožnila zjistit hlubší vhled do problematiky sociálních aspektů, které na HIV pozitivní
osoby působí. Zejména se jedná o snížení kvality společenského života a obtížné navazování partnerských vztahů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the issue of socially negative aspects that affect to HIV positive persons. The diploma thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part deals with the issue of HIV and AIDS, their prevention, diagnosis and treatment, psychological aspects of the disease, the quality of life of HIV-positive people and the issue of HIV from the point of view of law. The goal of the thesis is to map the most serious social aspects that have a negative effect on HIV-positive people, and based on the results to create
a study prospectus and prepare a lesson for nursing students on the topic of communication with an HIV+ patient. Partial tasks are to map the experiences of patients with unprofessional behavior of medical staff in relation to their diagnosis. Furthermore, to reveal the occurrence of psychiatric diagnoses in positive people and map the experiences of positive people with discrimination, ostracization and insults in social groups. The output of the thesis
is the processing of data from a research investigation. The methodology for obtaining the necessary data for the empirical part of the diploma thesis was chosen using a qualitative method using a semi-structured interview. This form of qualitative method made it possible to find a deeper insight into the issue of social aspects that affect HIV positive people. In particular, it is a reduction in the quality of social life and the difficulty of establishing partner relationships.
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy - využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití knihovny UJEP).
2. Analýza informací - zpracování teoretického rámce, přehled současné situace v ČR a zahraničí.
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce.
4. Zpracování výzkumné části práce - kvalitativní průzkum.
5. Analýza sledovaných fenoménů.
6. Diskuse, komparace výsledků a závěr.
Zásady pro vypracování
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy - využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití knihovny UJEP).
2. Analýza informací - zpracování teoretického rámce, přehled současné situace v ČR a zahraničí.
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce.
4. Zpracování výzkumné části práce - kvalitativní průzkum.
5. Analýza sledovaných fenoménů.
6. Diskuse, komparace výsledků a závěr.
Seznam doporučené literatury
BRŮČKOVÁ, Marie, JEDLIČKA, Jaroslav, Jiří STUPKA a Blanka CHMELOVÁ, ed. Příručka HIV poradenství. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2007. ISBN isbn978-80-7071-294-8.
KONVALINKA, Jan a Ladislav MACHALA. Viry pro 21. století. Praha: Academia, 2011. Průhledy (Academia). ISBN isbn978-80-200-2021-5.
ŠEJDA, Jan. Prevence, léčba a další aspekty nákazy HIV/AIDS. Praha: Galén, 1993. Zdravotnické aktuality. ISBN isbn80-85824-02-7.
HOLUB, Jiří. AIDS a my, aneb, Co je třeba vědět o AIDS. Praha: Grada, 1993. ISBN 80-7169-068-6.
GÖPFERTOVÁ, Dana, Petr PAZDIORA a Jana DÁŇOVÁ. Epidemiologie infekčních nemocí: učebnice pro lékařské fakulty (bakalářské a magisterské studium). Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0452-3.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0179-0.
ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2007. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2068-5.
BENNETT, Rebecca a Charles A. ERIN, ed. HIV and AIDS: testing,screening, and confidentiality. New York: Oxford University Press, 2001, c1999. Issues in biomedical ethics. ISBN 0-19-924314-x.
Seznam doporučené literatury
BRŮČKOVÁ, Marie, JEDLIČKA, Jaroslav, Jiří STUPKA a Blanka CHMELOVÁ, ed. Příručka HIV poradenství. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2007. ISBN isbn978-80-7071-294-8.
KONVALINKA, Jan a Ladislav MACHALA. Viry pro 21. století. Praha: Academia, 2011. Průhledy (Academia). ISBN isbn978-80-200-2021-5.
ŠEJDA, Jan. Prevence, léčba a další aspekty nákazy HIV/AIDS. Praha: Galén, 1993. Zdravotnické aktuality. ISBN isbn80-85824-02-7.
HOLUB, Jiří. AIDS a my, aneb, Co je třeba vědět o AIDS. Praha: Grada, 1993. ISBN 80-7169-068-6.
GÖPFERTOVÁ, Dana, Petr PAZDIORA a Jana DÁŇOVÁ. Epidemiologie infekčních nemocí: učebnice pro lékařské fakulty (bakalářské a magisterské studium). Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0452-3.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0179-0.
ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2007. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2068-5.
BENNETT, Rebecca a Charles A. ERIN, ed. HIV and AIDS: testing,screening, and confidentiality. New York: Oxford University Press, 2001, c1999. Issues in biomedical ethics. ISBN 0-19-924314-x.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku sociálně negativních aspektů, které působí na HIV pozitivní osoby. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zabývá problematikou HIV a AIDS, jejich prevencí, diagnostikou a léčbou, psychickými aspekty nemoci, kvalitou života HIV pozitivních lidí a problematikou HIV z pohledu práva. Cílem práce je zmapovat nejzávažnější sociální aspekty, které negativně působí na HIV pozitivní osoby, a na základě výsledků vytvořit studijní prospekt a přípravu výukového materiálu pro žáky středních zdravotnických škol na téma komunikace s HIV+ pacientem. Dílčími úkoly je zmapování zkušeností nemocných s neprofesionálním chováním zdravotnického personálu ve vztahu k jejich diagnóze. Dále odhalení výskytu psychiatrických diagnóz u pozitivních osob a zmapovat zkušenosti pozitivních osob s diskriminací, ostrakizací a urážkami v sociálních skupinách. Výstupem práce je zpracování dat z výzkumného šetření. Metodiku pro získání potřebných dat pro empirickou část diplomové práce jsme zvolili kvalitativní metodu pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Tato forma kvalitativní metody umožnila zjistit hlubší vhled do problematiky sociálních aspektů, které na HIV pozitivní osoby působí. Zejména se jedná o snížení kvality společenského života a obtížné navazování partnerských vztahů.
Student představil úvod práce, použitou metodiku, graficky prezentoval výsledky svého zkoumání. Následovalo doporučení pro praxi. Závěrem autor upozornil především na destigmatizaci pacientů s HIV.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR – oponent diplomové práce:
Byl Vámi vytvořený materiál vložen do výuky?
Pokud ano, s jakým efektem?
Jaká je zpětná vazba od pedagogů a od žáků?
Ověřoval jste efektivitu využití materiálu ve výuce?
Jak vysoké je riziko přenesení předmětné infekce při nechráněném pohlavním styku s HIV pozitivní osobou?
Jakým způsobem byste o tomto tématu edukoval?
Student zodpověděl dotazy členů zkušební komise a svou diplomovou práci obhájil.