Profese zdravotnického záchranáře je náročná a vyžaduje vysoké standardy osobnostních i profesních kompetencí, zahrnující jak teoretické, tak praktické dovednosti. Vzdělávání a odborná příprava v oblasti zdravotnictví vyžadují, aby studenti byli seznámeni s nejnovějšími pokroky v oboru, a to efektivním způsobem. Cílem této bakalářské práce je provést srovnání obsahového zaměření vzdělávacích programů vysokých škol, které nabízejí obor zdravotnický záchranář, zejména s důrazem na formu výuky praktických předmětů a pocit připravenosti studentů na výkon budoucího povolání zdravotnického záchranáře. V teoretické části práce je podrobně analyzován kvalifikační rámec oboru zdravotnický záchranář dle platné legislativy České republiky a jsou zde popsány možnosti a podmínky získání vzdělání v tomto oboru. Dále jsou v práci představeny a porovnány vzdělávací programy vysokých škol, které poskytují vzdělání v oboru zdravotnický záchranář. Předměty jsou rozděleny na teoretické a praktické a jsou zde prezentovány možnosti zařazení inovativních metod ve výuce zdravotnických oborů. Praktická část má za cíl zmapovat a analyzovat postoje studentů vysokých škol oboru zdravotnický záchranář. K tomu bylo provedeno průzkumné šetření pomocí online dotazníku, kterého se zúčastnili studenti šesti z jedenácti vysokých škol v České republice, které poskytují tento obor. Výsledky šetření ukázaly, že studenti se na výkon budoucího povolání cítí více připraveni po teoretické než praktické stránce. Také vykazovali příznivý postoj k zařazení simulačních a inovativních metod do výuky. Nejpřínosnější metodou vzdělávání se ukázala být odborná praxe na zdravotnické záchranné službě. Zároveň bylo zjištěno, že by studenti ocenili, aby byl kladen v rámci jejich studia větší důraz na práci se zdravotnickým materiálem, praktickou praxi na zdravotnické záchranné službě a výuku pomocí modelových simulací.
Anotace v angličtině
The profession of a paramedic is demanding and requires high standards of personal and professional competencies, including both theoretical and practical skills. Education and professional training in healthcare require students to be familiar with the latest advances in the field, done effectively. The aim of this thesis is to compare the content focus of educational programs offered by universities providing paramedic education, with a particular emphasis on the format of practical subject teaching and students' readiness for the paramedic profession. The theoretical part thoroughly analyzes the qualification framework of the paramedic profession according to the current legislation of the Czech Republic, and describes the opportunities and conditions for obtaining education in this field. Furthermore, the study presents and compares educational programs of universities offering paramedic training. Subjects are categorized into theoretical and practical, with options for incorporating innovative teaching methods in healthcare disciplines. The practical part aims to map and analyze the attitudes of university students towards the paramedic profession. For this purpose, an exploratory survey was conducted using an online questionnaire, with participation from students of six out of eleven universities in the Czech Republic providing this program. The survey results indicated that students feel more prepared for their future profession on the theoretical rather than the practical side. They also expressed a favorable attitude towards the inclusion of simulation and innovative teaching methods. The most beneficial method of education for them is practical experience in ambulance services. Additionally, it was found that students would appreciate greater emphasis on working with medical equipment, practical experience in ambulance services, and teaching through model simulations during their studies.
Klíčová slova
zdravotnický záchranář, vzdělání, vzdělávací program, praktická výuka, inovativní metody vzdělávání
Profese zdravotnického záchranáře je náročná a vyžaduje vysoké standardy osobnostních i profesních kompetencí, zahrnující jak teoretické, tak praktické dovednosti. Vzdělávání a odborná příprava v oblasti zdravotnictví vyžadují, aby studenti byli seznámeni s nejnovějšími pokroky v oboru, a to efektivním způsobem. Cílem této bakalářské práce je provést srovnání obsahového zaměření vzdělávacích programů vysokých škol, které nabízejí obor zdravotnický záchranář, zejména s důrazem na formu výuky praktických předmětů a pocit připravenosti studentů na výkon budoucího povolání zdravotnického záchranáře. V teoretické části práce je podrobně analyzován kvalifikační rámec oboru zdravotnický záchranář dle platné legislativy České republiky a jsou zde popsány možnosti a podmínky získání vzdělání v tomto oboru. Dále jsou v práci představeny a porovnány vzdělávací programy vysokých škol, které poskytují vzdělání v oboru zdravotnický záchranář. Předměty jsou rozděleny na teoretické a praktické a jsou zde prezentovány možnosti zařazení inovativních metod ve výuce zdravotnických oborů. Praktická část má za cíl zmapovat a analyzovat postoje studentů vysokých škol oboru zdravotnický záchranář. K tomu bylo provedeno průzkumné šetření pomocí online dotazníku, kterého se zúčastnili studenti šesti z jedenácti vysokých škol v České republice, které poskytují tento obor. Výsledky šetření ukázaly, že studenti se na výkon budoucího povolání cítí více připraveni po teoretické než praktické stránce. Také vykazovali příznivý postoj k zařazení simulačních a inovativních metod do výuky. Nejpřínosnější metodou vzdělávání se ukázala být odborná praxe na zdravotnické záchranné službě. Zároveň bylo zjištěno, že by studenti ocenili, aby byl kladen v rámci jejich studia větší důraz na práci se zdravotnickým materiálem, praktickou praxi na zdravotnické záchranné službě a výuku pomocí modelových simulací.
Anotace v angličtině
The profession of a paramedic is demanding and requires high standards of personal and professional competencies, including both theoretical and practical skills. Education and professional training in healthcare require students to be familiar with the latest advances in the field, done effectively. The aim of this thesis is to compare the content focus of educational programs offered by universities providing paramedic education, with a particular emphasis on the format of practical subject teaching and students' readiness for the paramedic profession. The theoretical part thoroughly analyzes the qualification framework of the paramedic profession according to the current legislation of the Czech Republic, and describes the opportunities and conditions for obtaining education in this field. Furthermore, the study presents and compares educational programs of universities offering paramedic training. Subjects are categorized into theoretical and practical, with options for incorporating innovative teaching methods in healthcare disciplines. The practical part aims to map and analyze the attitudes of university students towards the paramedic profession. For this purpose, an exploratory survey was conducted using an online questionnaire, with participation from students of six out of eleven universities in the Czech Republic providing this program. The survey results indicated that students feel more prepared for their future profession on the theoretical rather than the practical side. They also expressed a favorable attitude towards the inclusion of simulation and innovative teaching methods. The most beneficial method of education for them is practical experience in ambulance services. Additionally, it was found that students would appreciate greater emphasis on working with medical equipment, practical experience in ambulance services, and teaching through model simulations during their studies.
Klíčová slova
zdravotnický záchranář, vzdělání, vzdělávací program, praktická výuka, inovativní metody vzdělávání
1. Cíl práce: Cílem bakalářské práce je srovnání obsahového zaměření vzdělávacích programů vybraných vysokých škol oboru "Zdravotnický záchranář". Práce se bude zaměřovat převážně na formu výuky praktických předmětů a odborné praxe, zejména způsob realizace, dostatečnost její kvality a množství pro výkon budoucího povolání zdravotnický záchranář.
2. Metodika práce: Práce bude členěna na dvě části - teoretickou a praktickou. Část teoretická pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů a právního rámce objasňuje a popisuje problematiku. Praktická část zjišťuje pomocí dotazníkového šetření, jehož prostřednictvím budou osloveni studenti/absolventi oboru "Zdravotnický záchranář" jednotlivých vysokých škol, souvislost mezi výukou praktických předmětů a připraveností studentů k výkonu povolání.
Zásady pro vypracování
1. Cíl práce: Cílem bakalářské práce je srovnání obsahového zaměření vzdělávacích programů vybraných vysokých škol oboru "Zdravotnický záchranář". Práce se bude zaměřovat převážně na formu výuky praktických předmětů a odborné praxe, zejména způsob realizace, dostatečnost její kvality a množství pro výkon budoucího povolání zdravotnický záchranář.
2. Metodika práce: Práce bude členěna na dvě části - teoretickou a praktickou. Část teoretická pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů a právního rámce objasňuje a popisuje problematiku. Praktická část zjišťuje pomocí dotazníkového šetření, jehož prostřednictvím budou osloveni studenti/absolventi oboru "Zdravotnický záchranář" jednotlivých vysokých škol, souvislost mezi výukou praktických předmětů a připraveností studentů k výkonu povolání.
Seznam doporučené literatury
MADAR, Jiří a kol., 2004. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. První vydání. Praha: GRADA. ISBN 978-80-271-2396-6
Zákon č. 111/1998 Sb. - Zákon o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
Zákon č. 561/2004 Sb. - Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
Zákon č. 96/2004 Sb. - Zákon o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů
Seznam doporučené literatury
MADAR, Jiří a kol., 2004. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení. První vydání. Praha: GRADA. ISBN 978-80-271-2396-6
Zákon č. 111/1998 Sb. - Zákon o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
Zákon č. 561/2004 Sb. - Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
Zákon č. 96/2004 Sb. - Zákon o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Sasová Viktorie
Profese zdravotnického záchranáře je náročná a vyžaduje vysoké standardy
osobnostních i profesních kompetencí, zahrnující jak teoretické, tak praktické dovednosti.
Vzdělávání a odborná příprava v oblasti zdravotnictví vyžadují, aby studenti byli seznámeni
s nejnovějšími pokroky v oboru, a to efektivním způsobem. Cílem této bakalářské práce je
provést srovnání obsahového zaměření vzdělávacích programů vysokých škol, které nabízejí
obor zdravotnický záchranář, zejména s důrazem na formu výuky praktických předmětů a pocit
připravenosti studentů na výkon budoucího povolání zdravotnického záchranáře. V teoretické
části práce je podrobně analyzován kvalifikační rámec oboru zdravotnický záchranář dle platné
legislativy České republiky a jsou zde popsány možnosti a podmínky získání vzdělání v tomto
oboru. Dále jsou v práci představeny a porovnány vzdělávací programy vysokých škol, které
poskytují vzdělání v oboru zdravotnický záchranář. Předměty jsou rozděleny na teoretické
a praktické a jsou zde prezentovány možnosti zařazení inovativních metod ve výuce
zdravotnických oborů. Praktická část má za cíl zmapovat a analyzovat postoje studentů
vysokých škol oboru zdravotnický záchranář. K tomu bylo provedeno průzkumné šetření
pomocí online dotazníku, kterého se zúčastnili studenti šesti z jedenácti vysokých škol v České
republice, které poskytují tento obor. Výsledky šetření ukázaly, že studenti se na výkon
budoucího povolání cítí více připraveni po teoretické než praktické stránce. Také vykazovali
příznivý postoj k zařazení simulačních a inovativních metod do výuky. Nejpřínosnější metodou
vzdělávání se ukázala být odborná praxe na zdravotnické záchranné službě. Zároveň bylo
zjištěno, že by studenti ocenili, aby byl kladen v rámci jejich studia větší důraz na práci se
zdravotnickým materiálem, praktickou praxi na zdravotnické záchranné službě a výuku pomocí
modelových simulací.
Připomínky a dotazy vedoucího bakalářské práce
žádné
Připomínky a dotazy oponenta bakalářské práce
žádné
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou VÝBORNĚ.