Úvod: Bakalářská práce pojednává o úloze ergoterapie v sociální rehabilitaci klientů s duševním onemocněním. V teoretické části je téma zpracováno z pohledu české i zahraniční odborné literatury se zaměřením na depresivní a úzkostné poruchy, jejich vliv na život nemocného, sociální rehabilitaci a ergoterapii u klientů s těmito onemocněními. V praktické části jsou poznatky z části teoretické ověřovány případovou studií.
Cíl práce: Cílem bakalářské práce je formulovat význam zapojení ergoterapeutických přístupů do procesu sociální rehabilitace klientů s duševním onemocněním a jejich praktické ověření v rámci případové studie.
Metodika: V bakalářské práci byl využit kvalitativní výzkum formou kazuistiky. Bylo provedeno ergoterapeutické hodnocení, které zahrnovalo odběr anamnézy, vyšetření fatických a gnostických funkcí, vyšetření aktivit všedního dne a kineziologický rozbor. Dále bylo provedeno testování standardizovanými testy a dotazníky (Adenbrookský kognitivní test, Hodnocení kvality života související se zdravím a Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání). Bylo využito též rozhovoru a pozorování. Krátkodobý ergoterapeutický plán byl realizován během 12 intervencí, z nichž čtyři byly skupinové s využitím metody Feuersteinova instrumentálního obohacování. Osm individuálních intervencí probíhalo v přírodě a byly zaměřeny zejména na rovnováhu aktivit a management nemoci.
Výsledky: Byly vyhodnoceny a porovnány výsledky vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení, které prokázaly účinnost ergoterapeutických intervencí.
Závěr: Cíl a úkoly práce byly splněny.
Anotace v angličtině
Introduction: The bachelor's thesis discusses the role of occupational therapy in the social rehabilitation of clients with mental illness. In the theoretical part, the topic is elaborated from the point of view of Czech and foreign professional literature with a focus on depressive and anxiety disorders, their influence on the patient's life, social rehabilitation and occupational therapy for clients with these diseases. In the practical part, knowledge from the theoretical part is verified by a case study.
Objective of the thesis: The aim of the bachelor's thesis is to formulate the importance of the involvement of occupational therapy approaches in the process of social rehabilitation of clients with mental illness and their practical verification within the framework of a case study.
Methodology: Qualitative research in the form of a case study was used in the bachelor thesis. After performing an occupational therapy assessment, which included taking an anamnesis, examination of phatic and gnostic functions, examination of activities of daily living and kinesiological analysis. Furthermore, testing was carried out with standardized tests and questionnaires (Addenbrooke's Cognitive Test, Assessment of Quality of Life and Canadian Occupational Performance Measure). Interviews and observations were also used. The short-term occupational therapy plan was implemented during 12 interventions, four of which were group-based using Feuerstein's instrumental enrichment method. Eight individual interventions took place in nature and were focused mainly on the occupational balance and disease management.
Results: The results of the initial and final occupational therapy evaluations, which demonstrated the effectiveness of the occupational therapy interventions, were evaluated and compared.
Conclusion: The objective and tasks of the thesis have been fulfilled.
Úvod: Bakalářská práce pojednává o úloze ergoterapie v sociální rehabilitaci klientů s duševním onemocněním. V teoretické části je téma zpracováno z pohledu české i zahraniční odborné literatury se zaměřením na depresivní a úzkostné poruchy, jejich vliv na život nemocného, sociální rehabilitaci a ergoterapii u klientů s těmito onemocněními. V praktické části jsou poznatky z části teoretické ověřovány případovou studií.
Cíl práce: Cílem bakalářské práce je formulovat význam zapojení ergoterapeutických přístupů do procesu sociální rehabilitace klientů s duševním onemocněním a jejich praktické ověření v rámci případové studie.
Metodika: V bakalářské práci byl využit kvalitativní výzkum formou kazuistiky. Bylo provedeno ergoterapeutické hodnocení, které zahrnovalo odběr anamnézy, vyšetření fatických a gnostických funkcí, vyšetření aktivit všedního dne a kineziologický rozbor. Dále bylo provedeno testování standardizovanými testy a dotazníky (Adenbrookský kognitivní test, Hodnocení kvality života související se zdravím a Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání). Bylo využito též rozhovoru a pozorování. Krátkodobý ergoterapeutický plán byl realizován během 12 intervencí, z nichž čtyři byly skupinové s využitím metody Feuersteinova instrumentálního obohacování. Osm individuálních intervencí probíhalo v přírodě a byly zaměřeny zejména na rovnováhu aktivit a management nemoci.
Výsledky: Byly vyhodnoceny a porovnány výsledky vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení, které prokázaly účinnost ergoterapeutických intervencí.
Závěr: Cíl a úkoly práce byly splněny.
Anotace v angličtině
Introduction: The bachelor's thesis discusses the role of occupational therapy in the social rehabilitation of clients with mental illness. In the theoretical part, the topic is elaborated from the point of view of Czech and foreign professional literature with a focus on depressive and anxiety disorders, their influence on the patient's life, social rehabilitation and occupational therapy for clients with these diseases. In the practical part, knowledge from the theoretical part is verified by a case study.
Objective of the thesis: The aim of the bachelor's thesis is to formulate the importance of the involvement of occupational therapy approaches in the process of social rehabilitation of clients with mental illness and their practical verification within the framework of a case study.
Methodology: Qualitative research in the form of a case study was used in the bachelor thesis. After performing an occupational therapy assessment, which included taking an anamnesis, examination of phatic and gnostic functions, examination of activities of daily living and kinesiological analysis. Furthermore, testing was carried out with standardized tests and questionnaires (Addenbrooke's Cognitive Test, Assessment of Quality of Life and Canadian Occupational Performance Measure). Interviews and observations were also used. The short-term occupational therapy plan was implemented during 12 interventions, four of which were group-based using Feuerstein's instrumental enrichment method. Eight individual interventions took place in nature and were focused mainly on the occupational balance and disease management.
Results: The results of the initial and final occupational therapy evaluations, which demonstrated the effectiveness of the occupational therapy interventions, were evaluated and compared.
Conclusion: The objective and tasks of the thesis have been fulfilled.
Cil práce: Formulovat význam zapojení ergoterapeutických přístupů do procesu sociální rehabilitace klientů s duševním onemocněním a jejich praktické ověření v rámci případové studie.
1. Stanovení cíle a úkolů bakalářské práce.
2. Zpracování přehledu teoretických poznatků z informačních zdrojů k problematice duševních onemocnění, jejich léčbě a využití ergoterapie v rámci sociální rehabilitace.
3. Vstupní ergoterapeutické hodnocení se zaměřením na šetření sociálních potřeb, ADL a kognitivních funkcí s využitím standardizovaných testů (Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání, Adenbrookský kognitivní test), rozhovoru a pozorování.
4. Stanovení cílů pro intervenci, krátkodobý ergoterapeutický plán a jeho realizace.
5. Výstupní ergoterapeutické hodnocení a formulace dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
6. Vyhodnocení vlastního výzkumu a případové studie, doporučení do praxe.
7. Vyhodnocení splnění cíle a úkolů práce.
Zásady pro vypracování
Cil práce: Formulovat význam zapojení ergoterapeutických přístupů do procesu sociální rehabilitace klientů s duševním onemocněním a jejich praktické ověření v rámci případové studie.
1. Stanovení cíle a úkolů bakalářské práce.
2. Zpracování přehledu teoretických poznatků z informačních zdrojů k problematice duševních onemocnění, jejich léčbě a využití ergoterapie v rámci sociální rehabilitace.
3. Vstupní ergoterapeutické hodnocení se zaměřením na šetření sociálních potřeb, ADL a kognitivních funkcí s využitím standardizovaných testů (Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání, Adenbrookský kognitivní test), rozhovoru a pozorování.
4. Stanovení cílů pro intervenci, krátkodobý ergoterapeutický plán a jeho realizace.
5. Výstupní ergoterapeutické hodnocení a formulace dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
6. Vyhodnocení vlastního výzkumu a případové studie, doporučení do praxe.
7. Vyhodnocení splnění cíle a úkolů práce.
Seznam doporučené literatury
BIRKEN, M., WENBORN, J., CONNELL, C., 2022. Randomised controlled trials of occupational therapy interventions for adults with a mental health condition or dementia: A systematic review of study methods and outcome measurement. British Journal of Occupational Therapy 2022, Vol. 85(10) 761–778.
DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A., 2022. Diagnostika a terapie duševních poruch, 2. přepracované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4826-9.
Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání. Praha: Česká asociace ergoterapeutů, 2008. ISBN 978-80-254-2744-6.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P., 2020. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-500-9.
PEČ, O., PROBSTOVÁ, V., 2009. Psychózy – psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-253-3.
SCHELL, B. A. Boyt, ed. 2014. Willard & Spackman's Occupational Therapy. 12th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health. ISBN 978-1-4511-8907-0.
SLAICH, V.2012. Occupational therapy and mental health. New Delhi: Jaypee.. ISBN 978-93-5025-552-0.
Seznam doporučené literatury
BIRKEN, M., WENBORN, J., CONNELL, C., 2022. Randomised controlled trials of occupational therapy interventions for adults with a mental health condition or dementia: A systematic review of study methods and outcome measurement. British Journal of Occupational Therapy 2022, Vol. 85(10) 761–778.
DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A., 2022. Diagnostika a terapie duševních poruch, 2. přepracované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4826-9.
Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání. Praha: Česká asociace ergoterapeutů, 2008. ISBN 978-80-254-2744-6.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P., 2020. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-500-9.
PEČ, O., PROBSTOVÁ, V., 2009. Psychózy – psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-253-3.
SCHELL, B. A. Boyt, ed. 2014. Willard & Spackman's Occupational Therapy. 12th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health. ISBN 978-1-4511-8907-0.
SLAICH, V.2012. Occupational therapy and mental health. New Delhi: Jaypee.. ISBN 978-93-5025-552-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Úloha ergoterapie v sociální rehabilitaci klientů s duševním onemocněním“. Cílem studentky bylo vysvětlit komisi význam zapojení ergoterapeutických přístupů do procesu sociální rehabilitace klientů s duševním onemocněním a jejich praktické ověření v rámci případové studie. V hlavní části své obhajoby popsala studentka využití kvalitativního výzkumu formou kazuistiky. Studentka popsala průběh ergoterapeutického hodnocení, které zahrnovalo odběr anamnézy, vyšetření fatických a gnostických funkcí, vyšetření aktivit všedního dne a kineziologický rozbor. Studentka využila metody testování standardizovanými testy a dotazníky (Adenbrookský kognitivní test, Hodnocení kvality života související se zdravím a Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání) dále metodu rozhovoru a pozorování. Krátkodobý ergoterapeutický plán studentka realizovala během 12 intervencí, z nichž čtyři byly skupinové s využitím metody Feuersteinova instrumentálního obohacování. Osm individuálních intervencí probíhalo v přírodě a studentka je zaměřila zejména na rovnováhu aktivit a management nemoci. V závěru své obhajoby studentka vyhodnotila a porovnala výsledky mezi vstupním a výstupním ergoterapeutickým hodnocením, které prokázaly účinnost ergoterapeutických intervencí.
+ otázky vedoucího BP
Na základě svých zkušeností charakterizujte roli ergoterapeuta v sociální rehabilitaci.
+ otázky oponenta BP
Jakou úlohu hraje v rodině klientky rodina (v práci postrádám bližší objasnění vztahu klientky a rodičů se kterými žije)?
Které oblasti ergoterapie byste mohla zařadit do ergoterapeutického plánu u klientky?
Domníváte se, že pracovní zařazení klientky (asistentka učitele v lesní školce) je optimální?
Studentka prokázala erudovanost v dané problematice. Odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.